Karantenetid etter butikk-kjøp
Inaktiv bruker
Har et eget karantenekar som brukes til å ha fisk i rett etter kjøp, for å slippe sykdom i stuekaret. Men lurer litt på hvor lenge dere andre akvarister praktiserer karantene etter kjøp f.eks. fra butikk? Og bruker dere å medisinere for sikkerhets skyld?
Jeg gjør ikke sistnevnte, men har brukt lang tid på karantenen siden jeg har brent meg på dette før - fikk hvitprikk med en gjeng kardinaltetra fra en lokal butikk.
Planlegger et kjøp av Corydoras Adolfoi fra en butikk her i Norge. Er sååååå kjedelig å vente på å få de over i stuekaret, vil jo så gjerne ha de der ASAP...hehe
Jeg gjør ikke sistnevnte, men har brukt lang tid på karantenen siden jeg har brent meg på dette før - fikk hvitprikk med en gjeng kardinaltetra fra en lokal butikk.
Planlegger et kjøp av Corydoras Adolfoi fra en butikk her i Norge. Er sååååå kjedelig å vente på å få de over i stuekaret, vil jo så gjerne ha de der ASAP...hehe
Postet 08.02.10 kl 18:21
Postet 08.02.10 kl 18:41
Postet 08.02.10 kl 19:12
Inaktiv bruker
En måned...
... er akkurat den tiden jeg har hatt de i karantene til nå.
Helge: det var ikke tilfeldigvis butikken på A...-senteret du fikk det fra?
Helge: det var ikke tilfeldigvis butikken på A...-senteret du fikk det fra?
Postet 08.02.10 kl 21:04
Postet 08.02.10 kl 21:11
Endret: 08.02.10 kl 21:11
NUB... er akkurat den tiden jeg har hatt de i karantene til nå. Helge: det var ikke tilfeldigvis butikken på A...-senteret du fikk det fra?
Neida, det var i Stavanger jeg hentet de. Viltfangede var de jo, og der ligger sikkert også kjernen til problemet. Tøff transport samt at de også frakter med seg sine helt egne parasitter fra hjemlandet.
Kjører bare varmekur på 33 grader (32 var målet) og har ikke brukt medisinen jeg kjøpte (ennå). Fisker dør sånn litt etterhvert men prikkene har vært borte siden dag to av kuren. Om det er den høye temperaturen som dreper fiskene nå eller andre sykdommer som ikke er synlige vet jeg jo ikke. Holdt på i 8 dager nå.
Ja ja, det måtte jo skje meg også til slutt...
Postet 08.02.10 kl 21:32
Inaktiv bruker
Det snur sikkert snart, helge
Har ikke hatt flere hvitprikk utbrudd her. Men er jo litt mer forsiktig nå, og har sluttet å kjøpe fisk der, foretrekker Oasen butikken eller private (som deg ).
Blir det forresten nytt klubbmøte snart? Har ikke sett noen innkalling til årsmøte/generalforsamling som ble sagt skulle være i februar. Kunne godt tenkt meg et av de karene som de skulle ha loddsalg på
Blir det forresten nytt klubbmøte snart? Har ikke sett noen innkalling til årsmøte/generalforsamling som ble sagt skulle være i februar. Kunne godt tenkt meg et av de karene som de skulle ha loddsalg på
Postet 08.02.10 kl 21:40
Møtet var første februar, jeg var der ikke selv. Jeg vet ikke hva som skjedde der riktig men i følge Maria så ble en del ting utsatt til neste møte. En ting jeg vet sikkert er at Viggo har gjort meg til administrator på Facebook-siden til HAK. Meld deg gjerne inn der om du ikke allerede er medlem. Om ingen andre gjør det så skal jeg etter beste evne oppdatere siden med klubbmøter etc...
Vi får gå på neste møte i mars og finne ut hva som foregår og hva programmet skal være for resten av året
Jeg har gått til anskaffelse av en gammel brakke (2,5m X 7,5m) som skal pusses opp og huse akvariene. Tror jeg har fått meg en reol også. Regner med å ha alt dette i drift i løpet av våren eller så. Så jeg er en av de som satser i motgang...
Vi får gå på neste møte i mars og finne ut hva som foregår og hva programmet skal være for resten av året
Jeg har gått til anskaffelse av en gammel brakke (2,5m X 7,5m) som skal pusses opp og huse akvariene. Tror jeg har fått meg en reol også. Regner med å ha alt dette i drift i løpet av våren eller så. Så jeg er en av de som satser i motgang...
Postet 08.02.10 kl 22:19
Hvor lenge jeg har fisken i karantene, avhenger litt av tilstanden deres og hvordan de ser ut. Men jeg har minimum karantenetid på fire uker. Ofte har jeg både 6 og 8 ukers karantenetid.
Ingen bør ha noe mindre enn minst 3 uker som et absolutt minimum, ettersom sykdommer som f.eks. hvitprikk ofte slår ut først etter to uker. Jeg har hatt hvitprikk på nyinnkjøpt fisk flere ganger, og det har kommet på henholdsvis dag 8 en gang, og dag 15 to ganger, som jeg husker.
Men det er bare hvitprikk. Det finnes drøssevis av andre, nifsere sykdommer som er mer snikende, og dette krever lang overvåkingstid for å finne. Innvendige parasitter f.eks., og i mange tilfeller utvendige. Utvendige kan man i enkelte tilfeller se med det blotte øye, men ikke alltid, da typen parasitt avgjør hvor "stor" den er og om den er lett å se.
Det har skjedd ofte at at viltfangede Corydoras jeg har kjøpt har hatt utvendige parasitter på finnene og rundt munnen, har jeg sett. Dette medisinerer jeg med en gang, f.eks. med noe som inneholder Flubendazole (Kusuri Wormer Plus).
Ingen bør ha noe mindre enn minst 3 uker som et absolutt minimum, ettersom sykdommer som f.eks. hvitprikk ofte slår ut først etter to uker. Jeg har hatt hvitprikk på nyinnkjøpt fisk flere ganger, og det har kommet på henholdsvis dag 8 en gang, og dag 15 to ganger, som jeg husker.
Men det er bare hvitprikk. Det finnes drøssevis av andre, nifsere sykdommer som er mer snikende, og dette krever lang overvåkingstid for å finne. Innvendige parasitter f.eks., og i mange tilfeller utvendige. Utvendige kan man i enkelte tilfeller se med det blotte øye, men ikke alltid, da typen parasitt avgjør hvor "stor" den er og om den er lett å se.
Det har skjedd ofte at at viltfangede Corydoras jeg har kjøpt har hatt utvendige parasitter på finnene og rundt munnen, har jeg sett. Dette medisinerer jeg med en gang, f.eks. med noe som inneholder Flubendazole (Kusuri Wormer Plus).
Postet 09.02.10 kl 10:42
Endret: 09.02.10 kl 10:43
Postet 28.02.10 kl 13:40