Fisk døde etter 3 dager...

Jeg kjøpte 2 sommerfugl ciklider på Dyrego ved kilden i Stavanger på lørdag.
Idag måtte jeg plukke ut den ene, og den andre finner jeg ikke. De er selvsagt døde. Jeg har kun rolige fisker i karet fra før (2 ancistrus små, 10 små corryer og 15 små rasbora) Bare fredelig fisk.

Når jeg kjøpte fisken, så låg det i tillegg en død malle i karet sammen med de andre mallene og sommerfugl ciklidene.



Tror dere jeg kan gå tilbake med 1 fisk og spør etter 2 nye? Dette er jo bare noen dager siden... Jeg har ikke kviteringen...

(trodde dyrego hadde garanti?)
Jobber selv i dyrebutikk og hadde du hatt kvittering så hadde du fått nye av m3eg ihvertfall, men uten den så er det vanskelig.
Men du vet seff at dette er fisker som krever utrolig gode forhold for og leve, ellers så dør de fort.l
Om du brukte et bankkort når du betalte, vil du kunne ta med utskriften å vise til at du har kjøpt fisken der og på hvilken dag.

Mener at det ihht forbrukerrådet skal være godt nok, du kan jo evt sjekke det?

Hvilke vannverdier har du, og hvor lenge siden var det siden sist vannbytte, når du satte inn sommerfuglene? (med tanke på hvorfor de døde)
Inaktiv bruker
Var du nøye med avklimatiseringen når du satt fisken i akvariet ditt? Min erfaring er at sommerfugler er utrolig skjøre når det kommer til raske endringer i temperatur eller vannverdier.
De fleste dyrebutikker jeg har vært borti gir deg ny fisk hvis du tar med vannprøve som viser at det faktisk ikke var ditt vann som var problemet. Hvis du betalte kontant og dermed ikke kan vise bankutskrift, kan du likevel dra ned å prate med dem. Det er jo en mulighet for at den som solgte deg fisken husker det, i tillegg er det jo forhåpentligvis i butikkens interesse å ha fornøyde kunder
Fikk nye
Jeg var innom butikken idag. Tok med vannprøve. Alt var OK.

Fikk to nye fisker...

Men disse lignet ikke på de andre fiskene!, men det er ciklide ihvertfall :p

Ville ekspeditøren gitt meg en annen sort uten å nevne det?

De er rødlige i buken.. Får gjøre litt reserch en annen dag.

Jeg avklimatiserte dem sikkert en 20-30 min... helte vann i posen to ganger.
Inaktiv bruker
Virker rart at de skulle gi deg en annen sort uten å si noe om det ja. Hvis de ligner på sommerfugler bare med røde buker, er det nok kvinnelige eksemplarer av sorten du har fått. Hunnen får nemlig rød buk, mens hannen ikke har det. Legg ut noen bilder
Viste seg at jeg fikk palettciklide i retur... og den ene døde selvfølgelig
Haha, for en historie. Den ene nye fisken døde igår. Dette er da 8 dager siden jeg fikk dem. J.... møkk butikk...

Jeg var tilfeldigvis innom butikken idag, så spurte jeg hvilke fisker de hadde hatt og etc... Viste seg at jeg hadde fått palett ciklide istedet for sommerfuglciklider...

Hva gjør jeg nå.............. mas. Kjøper av privat neste gang.
Å akklimatisere i en halvtime er altfor lite. Du burda ta deg minst 2-3 timer på det, og tilsette litt vann i posen hvert 5. til 10. minutt, og ikke slippe dem ut i karet før vannivået i posen er minst doblet.

Forøvrig får man vel kvittering uansett om man betaler kontant eller med kort? Hvis man ikke får kvittering betyr jo det sannsynlig at pengene går rett i lomma til den ansatte.
Å avklimatisere i 2-3 timer er ikke nødvendig.Tilføyer bare mere stress til fisken.
skal du avklimatisere så holder det med 30-40min.
Enkelte fisker trenger du ikke avklimatisere i det hele tatt.
BimBim
Å avklimatisere i 2-3 timer er ikke nødvendig.Tilføyer bare mere stress til fisken. skal du avklimatisere så holder det med 30-40min. Enkelte fisker trenger du ikke avklimatisere i det hele tatt.

Det kommer vel an på ph fisken kommer fra og skal over i?
Henter du fisk fra dyrebutikk av en fisk som f.eks er fra sør amerika. da skal ph å sånt være rett i dyrebutikk.
Kan skille på temperatur da.
så før temperaturen sin del så er det greit å avklimatisere.
Kan være litt svingninger i ph men ikke så mye at det skal gå ut over fisken.
Vi solgte fisk til en i tromsø hvor vi bor.å han tok bare fiskan fra vårres pose å rett over i sitt karr. uten no avklimatisering.
Det heter ikke AVklimatisere....

Det heter akklimatisere, med to K'er.
dyrebutikken i byen her har automatisk bytte uten ph justering før det går i karene. betyr at fisken får sånn ca 8ph selv om den skal ha ph 5... mulig de forandret systemet etter at jeg fortalte om at jojo ph ikke er bra :p (de justerer ph etter vannbyttene)

så man kan ikke stole på at fisk i dyrebutikken går i den ph de skal ha. jeg tester alltid ph'n i fiskeposen så jeg vet sånn ca hvor mye tilvenning som trengs. noen fisk er også skjørere enn andre, mine baryancistruser fikk 2 timer, sae'ne en halvtime.
Det hørtes merkelig ut at palettene du fikk også skulle stryke med slik! Disse er jo noe mere hardfør enn sommerfuglene.. var begge røde i buken? så du om de sloss? evt. så du noen andre symptomer som kan ha forårsaket fiskedøden?
Å avklimatisere i 2-3 timer er ikke nødvendig.Tilføyer bare mere stress til fisken.
skal du avklimatisere så holder det med 30-40min.
Enkelte fisker trenger du ikke avklimatisere i det hele tatt.


Det er ikke bare for at fisken skal overleve overgangen at man akklimatiserer. Jeg har personlig funnet ut at jo lengre tid man bruker på akklimatisering, jo mindre sjanse er det for at fisken blir syk i karanteneperiode (en måned). Da jeg var ny i hobbyen pleide jeg aldri å akklimatisere mer enn en time, og hver eneste fisk jeg kjøpte fikk hvitprikk innen et par uker, uten unntak.

Siden jeg begynte å ta meg god tid, 4-5 timer, har jeg ikke opplevd at de har blitt syke en eneste gang, og jeg har nå mye mer følsom fisk enn jeg hadde som nybegynner.

Og jeg akklimatiserer alltid på et mørkt, rolig sted, og dermed er det ikke noe mer stressende for fisken å akklimatiseres enn det er å hives rett i et kar med andre vannverdier enn den er vant til.
BimBim
Å avklimatisere i 2-3 timer er ikke nødvendig.Tilføyer bare mere stress til fisken. skal du avklimatisere så holder det med 30-40min. Enkelte fisker trenger du ikke avklimatisere i det hele tatt.


Sterkt uenig i dette. Akklimatisering er veldig viktig. Det er ikke bare de enkle paramterene som temp og PH som er grunnen til akklimatisering. I mange (antagelig de fleste) tilfeller, er vannet fisken kommer fra veldig forskjellig fra ens eget. Da snakker man om GH,PH,TDS,Temp osv. Veldig mange butikker salter også karene sine, mens de fleste private ferskvannsakvarister ikke bruker salt. Dropper man fisken for raskt i vannet er sjansen da stor for osmotiske problemer,svekket fisk, og risiko for spredning av f.eks hvitprikk og andre ulumskheter. Bruk lang tid på akklimatisering er mitt råd. Det kan spare mang en fisk og akvarist for store problemer -
Tilfeldig bekjentskap
© Benny Hubel Hansen
Reklame for plussmedlemskap