Oppstart av 330l

Hei. får nytt akvarium på fredag, tenkte og ta en kick start på det. Har et 110L som har stått siden 5.desember men skal ikke flytte over noe annet enn planter og fisk. hvis jeg tar ut 2/3 av vannet i 110L og har det i det nye karet, og tar og klemmer ut filter "guggen" fra det gamle karet, kan jeg ha i fiskene ganske kjapt etterpå?
virkelig ingen som kan svare ?
Har brukt den metoden jeg også..funket greit for meg.
Denne metoden fungerte for meg også... Jeg hadde fisk i karet nesten med en gang, og de lever i beste velgående fremdeles.... men ikke ha i for mange fisk for fort...

men jeg tror ikke du trenger å ta med vannet fra 110 liter'n
ok, har 4scalarer en malle og små fisker til som skal over dit gleder meg utrolig mye. skal ha korallsand, må den vaskes før den has i akvariet?
Hvilken type korallsand skal du bruke? Korallsand av aragonite fungerer som en buffer og vil heve ph. Brukes mye i saltvann, og til malawi og tanganyika ciklider hvor ph over 8 er normalen. Vanskelig å si hvor mye sanden alene vil påvirke ph, men på min sløveste tid med tilsetniger i tropheus karet lå jeg glatt på 7,7-7,8 med bare sanden som buffer. Så om du ønsker ph rundt 7 tallet og kanskje under, vil du få problemer med å holde den der uten ph senkende midler. Om du velger å bruke den ville jeg vasket den, kan inneholde mye rart avhengig av produsent.
Søkte litt rundt om korellsand i natt av ren nysgjerrighet, og med
mindre du har unormalt lav Ph i kranvannet, vil du nok ende opp med en høyere Ph enn du vil ha for scalarene.
hei jeg ville tatt en test av korallsanden om den øker ph. øker den ph ville jeg ikke brukt korallsand.scalarer liker ikke høg ph.
ok. sendte han melding, de er på vei fra trondheim nå med akvariet og sanden, skal ha 60kg sand. men jeg skal få sjekket ph en på sanden, vil den gradvis stige phen eller?
Fyller du karret i dag med ny sand vil nok pH'en øke raskt da du ikke klarer å vaske ut alle løse fin masser i sanden. Og de verdiene som Bengt oppgav er nok korrekt.

Hvis det er korallsand som du har tenkt å bruke er dette stort sett bare kalk og magnesium forbindelser som hever både kH og pH langt over de grensene som de fleste fisk fra Sør Amerika setter pris på.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap