8 uker - hva nå?

Har hatt mitt første akvarium (400l) i "drift" i 8 uker nå. Har satt inn 3 ancistrus (2 hunn, 1 hann) og 4 platy. Disse satte jeg inn etter ca 2 uker. Fikk yngel på ancistrus etter 5 uker. Har sett mellom 10-12 stk, dog har jeg kun sett 2 stk de siste par dagene (lurer veldig på hvor de andre har blitt av. Har ikke funnet noen døde heller...).

Satte inn 30 stk kardinaltetra etter 5 uker. Alle fisker ser ut til å trives veldig godt. (Borstett fra den ene Platyen som døde ca 1 uke etter at jeg satte in tetraen). Vannverdiene er også veldig fine.

Kunne tenke meg å sette inn praktbotia (5-6 stk). Bør jeg vente enda noen uker før jeg setter inn disse?

Er også klar for noen ciklider, men kan lite om disse og vet lite om hvilke som hadde passet i karet mitt. Tips mottas med takk
Les deg litt opp på dvergciklider: apistogramma, sommerfuglciklider m.m.

Er mye fint der, men finnes også litt større ciklider.

Du må se litt på hvordan du vil ha karret ditt. Mange mellomstore og store ciklider kan være ganske aggressive og tar hele 400 litern som sitt territorium, og graver opp planter, mens andre igjen er fredelige.

Scalarer kan være pent?

Jeg vil foreslå at du begynner i fiskebasen, og leser om de forskjellige ciklidene du får input på, og ser om det er noe som vil passe for ditt kar og dine fiskeønsker/planer
Plussmedlem
Nabbe
Kunne tenke meg å sette inn praktbotia (5-6 stk). Bør jeg vente enda noen uker før jeg setter inn disse? Er også klar for noen ciklider, men kan lite om disse og vet lite om hvilke som hadde passet i karet mitt. Tips mottas med takk :-)


Ville ikke satt inn praktbotia hvis jeg var deg. De blir opptil 40 cm lange, og når de i tillegg er stimfisk blir det fort trangt, selv i et kar på 400 liter. Du kan selvsagt ha de en stund for så å selge de e.l., men personlig ville jeg ikke valgt denne fisken med mindre jeg hadde betydelig mer plass. Hvis du likevel ønsker botia, vil jeg heller anbefale Sebrabotia. De er fredelige, men livlige. Botia, uansett art, krever dog en del av vannkvaliteten og bør ha god strøm i vannet. Derfor kan de være en litt vanskelig fisk for nybegynnere. I tillegg er de sårbare for hudsykdommer/problemer siden de har hud og ikke skjell.
Viktor
Ville ikke satt inn praktbotia hvis jeg var deg. De blir opptil [B]40 cm lange[/B], og når de i tillegg er stimfisk blir det fort trangt, selv i et kar på 400 liter.


Er klar over at denne blir stor. Men ser at det står min 250 liter i fiskebasen. Da bør den vel trives i en 400 liter?
Med en 400 liter tror jeg nok ditt kar er et av det mest passende karene jeg har hørt om her for Praktbotia. Problemet er de som truer dem nedi en 63 liter eller 110 liter eller noe sånt. DET er for lite.

De bruker noen ti-år på å bli maks størrelse, så... du har god tid. Praktbotia blir gamle og derfor rene kjæledyret, aktive personligheter som de er. Du bør ha minst 5 da de er sosiale flokkdyr.

En Praktbotia som er noe av en "kjendis" i England, er Marge Hun er omtrent tretti cm og er ca 20 år gammel. Du kan se et bilde av hennes imponerende skikkelse her, sammen med resten av de mer "normalstore" praktbotiaene hun deler kar med

Albert, en annen stor botia, var også litt kjendis på Loaches da han levde. Han ble 17 år. Dessverre døde han en helg eieren var bortreist og det var hetebølge i byen.

Du kan finne mye spesialstoff om botiaer på www.Loaches.com. Anbefaler deg å lese der. Iflg. ekspertisen på botiaer på Loaches, er absolutt minimum tank-str for praktbotia 75 gallons. Er det amerikanske gallons de mener (ikke britiske) så er det 285 liter. Siden du har en 400 liter, ville jeg si at akvariet ditt passer fint til botia. Er det britiske gallon de mener, så er det 340 liter. Men jeg tror Loaches er en amerikansk nettside.

Denne plakaten har de laget, og ber folk ta med en utskrift og be sine lokale akvariebutikker om å henge den opp i butikkens akvarieavdeling....

[External Image]
Plussmedlem
Nabbe
[QUOTE=Viktor] Ville ikke satt inn praktbotia hvis jeg var deg. De blir opptil [B]40 cm lange[/B], og når de i tillegg er stimfisk blir det fort trangt, selv i et kar på 400 liter.


Er klar over at denne blir stor. Men ser at det står min 250 liter i fiskebasen. Da bør den vel trives i en 400 liter?

Jo, som jeg også nevner så er det ingenting i veien for å kjøpe de og ha de til de blir så store. Og som Mona sier tar det en god stund før de eventuelt blir så svære. Og mens de er små, vil de kunne trives aldeles utmerket i 400litern din.
Jeg er bare litt skeptisk til å holde praktbotia i det hele tatt, på samme måte som jeg mener gullfisk og slørhaler ikke hører hjemme i et ordinært inneakvarium. :P
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap