Hvor ofte skifter man delene i bio-filteret..?

var i dyrebutikk for å høre hvor ofte jeg skal skifte de forskjellige delene i filteret, men fikk ingen konkrete svar. Filterwatten kan jo skiftes ved behov..
I tillegg har jeg bio-filter med kull i en pose og noen hvite, store og hule gummiliknende kuler i den andre. Hvor ofte bør disse posene skiftes?

Hei og velkommen til Akvaforum.

Du stiller et vanskelig spørsmål, nesten i samme klasse hvor mye brød må jeg kjøpe uten å fortelle hvilket brød du trenger og til hva, og hvor mange det er som skal spise dette.

Begynn med å fortell hvilket filter du har, hvor lenge akvariet og filtret har vært i drift.

Det biologiske filteret skal i utgangspunktet ta hand om ulike nitrogenforbindelser som skadelige for fiskene, men også skaper mye næringsstoffer for bl a alger osv. I det biologiske filteret skal det da være plass til bakterier som bryter ned de ulike nitrogenforbindelsen. Disse bakteriene vokser best på harde og glatte overflater. Vil tippe at det er dette du beskriver som store hvite kuler.

Filtervatt er i utgangspunktet en mekanisk filtermasse, som skal ta hand om partikler i vannen. Når filtervatten er fylt med partikler og tett mister dette sin effekt og må da enten vaskes eller skiftes. Det vil selvfølgelig også skje en biologisk nedbrytning av partiklene i filtervatten, men det er ikke intensjonen med dette.

Aktivt kull er et kjemisk filter, og det aktive kulle kan bare "ta opp en hvis mengde urenheter før det er fullt". Dette må skiftes med jevne mellomrom (ca hver 1-4 uker), og da gjerne før det aktive kulle slutter å absorbere de eventuelt skadelige kjemikaliene som kan finnes oppløst i vannet. Aktivt kull brukes ofte i forbindelse med avslutning av en medisin kur ol.

Filteret (akvariet) har vært i gang en ukes tid nå. I dag kjøpte jeg 3 innkjøringsfisk (rosentetra..) Tenkte jeg skulle kjøpe flere om en ukes tid når bakteriefloraen har vokst litt mer.
Har kjørt på med nitridac daglig den første uka..

Filteret er innebygd i dm-800 akvariet. Står ikke hvilken type det er i brosjyren. Det eneste jeg vet er at pumpa heter SP980. Filterwatten begynner allerede å bli brun. Er det så at jeg skal skifte ut hele watten, eller er det den jeg bør skylle opp i litt av akvarievannet..?

Takk for hjelp
Inkjøring
husk på 4-8 ukers inkjøring,. ellers blir det mye vannbytter på deg fremover
nitritten må du passe på!
Det skal jeg ta med meg Noen ekstra kjerringråd i tankene så er det bare å komme med dem!
Jeg har ikke samme filter som deg, men har også en hvit vatt i toppen av mitt Juwel-kar. Den har ikke noe med prosessene i filteret å gjøre, og skal byttes ved behov, som du sier. Første vatten min etter oppstart ble veldig fort tett og mørkebrun, og ble byttet etter ei drøy uke. Nå har jeg nettopp bytta nummer to, og karet har vært i gang i rundt 6 uker. Regner med den ble fortere tett og skitten nettopp på grunn av oppstarten.
Fiskebasillen
Filteret (akvariet) har vært i gang en ukes tid nå. I dag kjøpte jeg 3 innkjøringsfisk (rosentetra..) Tenkte jeg skulle kjøpe flere om en ukes tid når bakteriefloraen har vokst litt mer. Har kjørt på med nitridac daglig den første uka.. Filteret er innebygd i dm-800 akvariet. Står ikke hvilken type det er i brosjyren. Det eneste jeg vet er at pumpa heter SP980. Filterwatten begynner allerede å bli brun. Er det så at jeg skal skifte ut hele watten, eller er det den jeg bør skylle opp i litt av akvarievannet..? Takk for hjelp :)


Det akvariet er dessverre ikke av markedets beste, og utstyrt med et filter som aldri vil levere god vannkvalitet. Det er nesten så jeg ville anbefale deg å droppe og bruke det i det hele tatt, og heller kjøpe et separat filter.

Men...det regner jeg nesten med at du ikke kommer til å gjøre før du har erfart selv hvilke problemer et så dårlig filter gir, så da får man gjøre det man kan ut av det...

Kullbitene har ingen funksjon mht filterbakterier e.l. De kan du ta ut/fjerne, og heller fylle den posen med f.eks. Eheim SubstratPro. På de substrat-kulene kan filterbakterier feste seg, og vannkvaliteten blir forhåpentligvis bedre etter innkjøringsperioden da.
Men det er altfor liten plass i det filteret, der det er plassert i lokket, så man har knapt plass til noe filtermateriale i det hele tatt. Dermed blir vannkvaliteten aldri bra.

Hvor mange liter er akvariet ditt på?
Den hvite filtervatten kan du skifte når den begynner å bli virkelig tett. Har du bare hatt akvariet i gang i en uke, lar du den ligge. Man skal ikke behøve å skifte den mer enn kanskje en gang i mnd (i normale filtere iallefall).
Hvit filtervatt er forbruksvare. Man kaster den gamle og legger inn en ny, ren filtervatt.
Takk for alle tilbakemeldinger!Kommer så godt med da jeg vil at fiskene og plantene skal ha det bra

Hvilken funksjon skal kullfilteret egentlig ha..?(siden du, Mona,sier jeg bare kan fjerne det)
Har et rom hvor det ligger store hvite, hule gummikuler (er det det samme som eheim substratPro(skal ha samme funksjon?) Disse lå der da jeg fikk akvariet, det samme med kullposen.. Hadde vært fint å vite hva de hvite gummikulene er så jeg kan kjøpe nye. (har sett flere typer i butikken, men vet ikke hvilken type som ligger med akvariet!)

Det er et 120L akvarium Pumpen suger vannet opp fra under grusen og opp i filteret.
Kull har som evne at det absorberer og suger opp visse giftige stoffer , eller f.eks. misfarging av vannet. Har man plagsomt gult vann, kan man prøve å filtrere over kull til det er borte. Så tar man ut kullet og kaster det - sammen med gulfargen :p

Kullfilter er mest brukt etter medisinering. Hvis man f.eks. har medisinert og kuren er avsluttet, og man vil ha vekk medisinrester så setter man aktivt kull i filteret noen dager. Det vil da absorbere opp medisinrester. Når det er gjort, må kullet kastes.

Kullet som brukes i akvariefiltere har begrenset brukstid. Når kullet har absorbert alt det kan og blitt "mettet", klarer det ikke oppta mer, og da skal det kastes. Hvis man bare lar det være i filteret i ukesvis, kan det i verste fall brått begynne å lekke ut igjen de tingene det har absorbert. Derfor må kull aldri brukes for lenge, og heller aldri brukes om igjen! Du får IKKE vekk det kullet har absorbert ved å skylle det under krana eller noe, så bare glem å prøve det

Et alternativt filter?
Jeg har et Resun DM-800, og jeg antar at det er det samme karet som det her er snakk om. Mona, du anbefaler å kutte filteret og heller bruke et annet. Hva tror du om et Tetratec EX 700?


[External Image]
Så det er så fryktelig dårlig at man bør bytte filter altså..?? Hm.
Har du, Otr, byttet filter? Hvordan fungerer ditt akvarium? Blir så usikker her når jeg er helt nyoppstartet hvis jeg skal begynne å bytte om på ting..
Jeg er også fersk i denne sammenhengen. Jeg har vært i gang i tre uker nå, og har fulgt opp med ukentlige vannbytter, salting, tilsetting av bakteriekultur og aqua life. Jeg har også testet jevnlig (nitritt, ph og hardhet). Disse verdiene er fine.

Når det gjelder fiskene har jeg vært litt i overkant ivrig, og det er nok litt i overkant av 120 cm fisk der nå, fordelt på mange forskjellige arter. Har også 10-12 planter av ulik størrelse og type.

Så til saken. Det jeg reagerer på, er at det er en del partikler i vannet. Mengden henger sikkert sammen med mengden fisk. Derfor lurer jeg på å kjøpe enda et filter. Det koster jo litt, så derfor hadde det vært greit med noen eksperttips i forhold til pris/støy/vedlikehold og andre hensyn man må ta.
i min 240 l har jeg et stort eheim bøttefilter og to fluval 4 pluss innvendig filter. Disse innvendige filtrene mener jeg er de beste på markedet. Om du modifsterer de også så blir de helt supre, med det mener jeg at du bytter ut hele filterkassetten og filter med grov blåsvamp.

disse tar partiklene i mitt akvarium.
vær oppmerksom på at vannet kan bli skittent når man skifter filter. det kan da lekke ut ecoli-bakterier fra fiskens bæsj, og gi kraftig diare.....
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap