- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Nitrit verdier, bullshit, hysteri, kverulering eller fakta?
Nitrit verdier, bullshit, hysteri, kverulering eller fakta?
Inaktiv bruker
Ser til stadighet det kommer spørsmål opp anngående div vannverdier, men holder meg nå til nitrit. Har selv nettopp prøvd å holde diskus, som ble totalt mislykket pga kjøp av syk fisk. Er veldig godt innformert att nitrit ikke er bra for noen fisk, kanskje spesielt da vi kommer til diskus hold.
Hadde selv litt de første dagene med en nitrit topp på 0,1 andre dag, for så å gå ned til mellom 0.025-0.05. Ønsker gjerne å få svar på dette fra folk som virkelig kan sitt fag om vannverdier og fisk, og ikke masse synsere, og folk som har erfart ditt og datt.
Brukte selv nitrit måler fra jbl, som jeg synes har en fin nøyaktighet, i mot setning til div andre merker. Husker ikke om det var test fra prodac eller tetra som jeg brukte tidligere som der skalaen først begynte på 0,2, er disse grovt missvisene eller er ikke en verdi under dette noe som ikke er så veldig farlig, uansett fisk?.
Har en venn som har utdannet seg innom aquakultur, han er ingen ekspert man han tror ikke slike minimale verdier har en praksis betydning over en gitt periode.
Hadde selv litt de første dagene med en nitrit topp på 0,1 andre dag, for så å gå ned til mellom 0.025-0.05. Ønsker gjerne å få svar på dette fra folk som virkelig kan sitt fag om vannverdier og fisk, og ikke masse synsere, og folk som har erfart ditt og datt.
Brukte selv nitrit måler fra jbl, som jeg synes har en fin nøyaktighet, i mot setning til div andre merker. Husker ikke om det var test fra prodac eller tetra som jeg brukte tidligere som der skalaen først begynte på 0,2, er disse grovt missvisene eller er ikke en verdi under dette noe som ikke er så veldig farlig, uansett fisk?.
Har en venn som har utdannet seg innom aquakultur, han er ingen ekspert man han tror ikke slike minimale verdier har en praksis betydning over en gitt periode.
Postet 11.02.10 kl 17:52
Endret: 11.02.10 kl 17:53
En av de viktigste biokjemiske prosessene som finnes
Trenger ikke være ekspert på noe som helst for å kunne uttrykke at nitritt er en vedtatt sannhet. Det er et ugjendrivelig produkt av nitrogensyklusen, en utrolig viktig, naturlig prosess som skjer daglig overalt i den naturlige verden. Og man trenger heller ikke være Nobel-kjemiker for å vite at den også er giftig. Ikke cyanid-dødelig, men giftig nok.
Så er det da spørsmål om individets egen resistens mot denne giften som avgjør hvor store konsekvenser den har over tid. Noen dør fort som f***, andre tåler en solid dose. Men at den i ytterste konsekvens tar liv, uansett hvor små dosene er i utgangspunktet, er også en vitenskapelig sannhet.
Så er det da spørsmål om individets egen resistens mot denne giften som avgjør hvor store konsekvenser den har over tid. Noen dør fort som f***, andre tåler en solid dose. Men at den i ytterste konsekvens tar liv, uansett hvor små dosene er i utgangspunktet, er også en vitenskapelig sannhet.
Postet 11.02.10 kl 18:03
Endret: 11.02.10 kl 18:06
Inaktiv bruker
ViktorTrenger ikke være ekspert på noe som helst for å kunne uttrykke at nitritt er en vedtatt sannhet. Det er et ugjendrivelig produkt av nitrogensyklusen, en utrolig viktig, naturlig prosess som skjer daglig overalt i den naturlige verden. Og man trenger heller ikke være Nobel-kjemiker for å vite at den også er giftig. Ikke cyanid-dødelig, men giftig nok. Så er det da spørsmål om individets egen resistens mot denne giften som avgjør hvor store konsekvenser den har over tid. Noen dør fort som f***, andre tåler en solid dose. Men at den i ytterste konsekvens tar liv, uansett hvor små dosene er i utgangspunktet, er også en vitenskapelig sannhet.
Det var vell slike svar jeg ikke ønsket. Min første tanker går da til disse/denne produsenten som jeg vill si er en anerkjent merkevare i akvarie sammenheng lager slike unøyaktig tester, med minste målbare skala på 0,2 hvordan kan dem slippe med dette da, det må jo være grov uforstand og missledene for eventuelle akvarister som bruker slike tester? Nå snakker vi om dråpe tester, strips er en egen historie her.
Hadde jeg brukt en av mine tidligere tester som var fra prodac eller tetra hadde jeg da levd i all uvitenhet om att jeg hadde ett lav innhold av nitrit i karet, da testen ville ha vist 0.
Postet 11.02.10 kl 18:18
Da beklager jeg, for jeg har da misforstått hva det var du var ute etter.
Som jeg nå forstår det er du ute etter en diskusjon på hvorfor anerkjente produsenter av akvaireutstyr og -tester lager unøyaktige slike?
Jeg tror det enkle svaret er penger. De har en test som selger, og så lenge den selger godt nok ser de kanskje ikke noen grunn til å forandre den.
Jeg mistenker en del produsenter for å kynisk spekulere i folks ukunnighet, litt som tobakksindustrien benektet dens skadelighet enda "resten" av verden kunne bevise det motsatte, eller som dyrebutikker selger kjøperne fisk de ikke har forutsetning for å kunne holde i live.
En annen mulighet er at de kanskje mener nitritt ikke er skadelig før nivåer over innslaget på testen?
hvis jeg fortsatt ikke har skjønt hva du spør etter, lover jeg på tro og ære at jeg heretter ikke skal kommentere mer..... :S
Som jeg nå forstår det er du ute etter en diskusjon på hvorfor anerkjente produsenter av akvaireutstyr og -tester lager unøyaktige slike?
Jeg tror det enkle svaret er penger. De har en test som selger, og så lenge den selger godt nok ser de kanskje ikke noen grunn til å forandre den.
Jeg mistenker en del produsenter for å kynisk spekulere i folks ukunnighet, litt som tobakksindustrien benektet dens skadelighet enda "resten" av verden kunne bevise det motsatte, eller som dyrebutikker selger kjøperne fisk de ikke har forutsetning for å kunne holde i live.
En annen mulighet er at de kanskje mener nitritt ikke er skadelig før nivåer over innslaget på testen?
hvis jeg fortsatt ikke har skjønt hva du spør etter, lover jeg på tro og ære at jeg heretter ikke skal kommentere mer..... :S
Postet 11.02.10 kl 18:37
Endret: 11.02.10 kl 18:38
Inaktiv bruker
ViktorDa beklager jeg, for jeg har da misforstått hva det var du var ute etter. Som jeg nå forstår det er du ute etter en diskusjon på hvorfor anerkjente produsenter av akvaireutstyr og -tester lager unøyaktige slike? Jeg tror det enkle svaret er penger. De har en test som selger, og så lenge den selger godt nok ser de kanskje ikke noen grunn til å forandre den. Jeg mistenker en del produsenter for å kynisk spekulere i folks ukunnighet, litt som tobakksindustrien benektet dens skadelighet enda "resten" av verden kunne bevise det motsatte, eller som dyrebutikker selger kjøperne fisk de ikke har forutsetning for å kunne holde i live. En annen mulighet er at de kanskje mener nitritt ikke er skadelig før nivåer over innslaget på testen? hvis jeg fortsatt ikke har skjønt hva du spør etter, lover jeg på tro og ære at jeg heretter ikke skal kommentere mer..... :S
Du treffer litt på spørsmålet mitt, men det jeg er eksakt ute etter er en forklaring av noen med høy kompetanse på det jeg spør om, om det virkelig er så farlig med veldig lave nitrit verdier, som 0,025. Blir litt enkelt å si ja alle nitrit verdier er farlige, og dødlige. Jeg veit veldig godt selv att nitrit ikke er sundt for fisken i allefall over gitte verdier, men slike små verdier er det jeg ønsker ett godt svar på. Det må jo faktisk også i naturen inneholde små mengder nitrit i fisken naturlige oppholdsted.
Og om det skulle være slik som du sier, burde det i så fall komme opp en advarsel i form av en egen tråd øverst på forumet om vannverdier og sykdom der det frarådest på det sterkeste om å kjøpe nitrit tester fra gitte produsenter.
Postet 11.02.10 kl 18:54
Kai Hansen regnes som en av Norges diskus-eksperter. Jeg har mange ganger sett han skrive og slå fast klinkende klart at i diskus-vann SKAL det være null blank i nitritt. Ikke noe komma der
Andre fiskearter som ikke er fullt så sensible, vil nok nitritt-nivået kunne være en anelse høyere før vi begynner å klare og se at de føler ubehag. Det er min erfaring.
Andre fiskearter som ikke er fullt så sensible, vil nok nitritt-nivået kunne være en anelse høyere før vi begynner å klare og se at de føler ubehag. Det er min erfaring.
Postet 11.02.10 kl 19:03
Endret: 11.02.10 kl 19:03
Spør din venn hvor store verdier av ammoniakk (NH3), nitritt (NO2-), nitrat (NO3-), CO2 og undermetning av O2 som kan aksepteres før marine laver og yngle dør? Eller hvor mye skal til før veksthastigheten eller sykdomsproblem dukker opp i ett settefiskanlegg?x-rayHar en venn som har utdannet seg innom aquakultur, han er ingen ekspert man han tror ikke slike minimale verdier har en praksis betydning over en gitt periode.
Du vil sannsynligvis få som svar at dette er negativt uansett hvor små verdiene er, men at det er et økonomisk spørsmål med henblikk på blant annet tilgang til egnet produksjonsvann, utgifter med rensing osv.
Så er spørsmålet om hvor nøyaktig de målemetodene som den vanlige akvaristen bruker, og da er vel svaret at sannsynligvis er målenøyaktigheten hvis brukeren ikke gjør noen målefeil grei nok.
Men dette er ikke nøyaktig nok hvis du ønsker å virkelig vite hva de målte verdiene er. Da måtte du ha en mye bedre kontroll både med de reagenser du bruker og de rutinene du bruker når du måler.
Postet 11.02.10 kl 19:09
Endret: 11.02.10 kl 19:11
Inaktiv bruker
mona oKai Hansen regnes som en av Norges diskus-eksperter. Jeg har mange ganger sett han skrive og slå fast klinkende klart at i diskus-vann SKAL det være [B]null[/B] blank i nitritt. Ikke noe komma der ;) Andre fiskearter som ikke er fullt så sensible, vil nok nitritt-nivået kunne være en anelse høyere før [I]vi[/I] begynner å klare og se at de føler ubehag. Det er min erfaring.
Ok Mona, skal slå meg til ro med det du skriver, og har all respekt for Kai og hans erfaring med diskus. Har gjort diverse undersøkelser rundt om på nettet nå, og felles faktoren av det jeg har lest går på att verdier på under 0,1 er akseptabelt, Men noen få fisker er veldig sårbar uansett verdi av nitritt.
Da burde noen av moderatorene har på forumet ta ansvar å følge opp med en egen fast tråd på vannverdier og sykdom der dem advarer sterkt i mot produsenter som ikke har nok nøyaktige nitritt målere, synes jeg da.
For første innslag verdi på 0,2 er ikke godt nok da.
Postet 11.02.10 kl 19:27
Inaktiv bruker
Spør din venn hvor store verdier av ammoniakk (NH3), nitritt (NO2-), nitrat (NO3-), CO2 og undermetning av O2 som kan aksepteres før marine laver og yngle dør? Eller hvor mye skal til før veksthastigheten eller sykdomsproblem dukker opp i ett settefiskanlegg?Nils Vollstad[QUOTE=x-ray]Har en venn som har utdannet seg innom aquakultur, han er ingen ekspert man han tror ikke slike minimale verdier har en praksis betydning over en gitt periode.
Du vil sannsynligvis få som svar at dette er negativt uansett hvor små verdiene er, men at det er et økonomisk spørsmål med henblikk på blant annet tilgang til egnet produksjonsvann, utgifter med rensing osv.
Så er spørsmålet om hvor nøyaktig de målemetodene som den vanlige akvaristen bruker, og da er vel svaret at sannsynligvis er målenøyaktigheten hvis brukeren ikke gjør noen målefeil grei nok.
Men dette er ikke nøyaktig nok hvis du ønsker å virkelig vite hva de målte verdiene er. Da måtte du ha en mye bedre kontroll både med de reagenser du bruker og de rutinene du bruker når du måler.
Lest litt om dette du skriver om her nettopp, men tester som har første innslag verdi på 0,2 er jo og blir for dårlig uansett. Da håper jeg Nils som moderator att du skriver en liten fast notis om slike tester, som har slikt høyt innslag verdi, og konsekvensene av dette i verste fall.
Postet 11.02.10 kl 19:36
Korriger meg hvis jeg tar feil her, men i et akvarium med filter, vil det jo være begrenset hvor lenge man har nitritt i akvariet, da dette er noe bakteriekulturen utvikler seg til å omdanne dette? Dette gjelder naturligvis da et velfungerende akvarium med passende filter. Derfor kan man vel, i bunn og grunn, ikke leve i all evighet med en lav nitrittverdi i akvariet? Er selvfølgelig unødvendig med tester som ikke viser 0 nitritt, men dersom man kjøper disse testene, har man en pekepinn. Men når man først skal kjøpe dråpetester, er det jo like greit å kjøpe noen som er mer nøyaktige.
Postet 11.02.10 kl 20:16
Inaktiv bruker
står en del ting om prosessene rundt nitritt i denne lenken:http://www.vetnett.no/default.asp?FILE=items/269/116/Presentasjon%20Ulgenes.pdf
Postet 11.02.10 kl 20:17
Inaktiv bruker
Stine SofieKorriger meg hvis jeg tar feil her, men i et akvarium med filter, vil det jo være begrenset hvor lenge man har nitritt i akvariet, da dette er noe bakteriekulturen utvikler seg til å omdanne dette? Dette gjelder naturligvis da et velfungerende akvarium med passende filter. Derfor kan man vel, i bunn og grunn, ikke leve i all evighet med en lav nitrittverdi i akvariet? Er selvfølgelig unødvendig med tester som ikke viser 0 nitritt, men dersom man kjøper disse testene, har man en pekepinn. Men når man først skal kjøpe dråpetester, er det jo like greit å kjøpe noen som er mer nøyaktige.
Hei Stine, problemet er att noen tester slår først inn på nitritt mengde minimum 0,2. Og om du da har over lengre tid belastet karet ditt med mere en hva den totale filtreringen kan klare med, kombinert med dine vannbytte rutiner, kan det være att du ligger med en nitritt verdi på konstant 0,18 foreksempel. Og i slike tilfeller kan man kanskje få uforklarlige fiskedød eller sykdom, men nye målinger vill vise 0 i nitritt, med slike tester.
Postet 11.02.10 kl 20:32
Endret: 11.02.10 kl 21:50
x-rayDa håper jeg Nils som moderator att du skriver en liten fast notis om slike tester, som har slikt høyt innslag verdi, og konsekvensene av dette i verste fall.
Hadde det bare vært så vel. Tror at de gamle ringrevene som du ser her inne og på andre forum nesten blir litt oppgitt over påståeligheten til nybegynner som har snakket med " noen som kjenner noen som har et akvarium" eller "en ekspert innen for område" som sier at "nitrogensyklusen er unnagjort på 10 dager fordi jeg måler ikke noe nitritt" osv.
Slik jeg skrev i din discus tråd er alfa og omega for å lykkes rent vann, rent vann og så rent vann. Alt det andre kommer seg etterhvert hvis du klarer dette første , andre og tredje bud.
Får å få dette til er det stort nok vannvolum pr fisk, store nok filter og gode vannskifterutiner som skal til.
Det er klart at jeg og alle andre her på forumet kan advare mot dårlige vanntester, men det holder ikke. Det er for mange som ikke tester vannet i det hele tatt, tester med strips, tester med reagenser som er feil behandlet ( lagret for varmt, utgått på dato osv.), leser av testene feil, og bruker for dårlige tester.
Det som er bra er at du, x-ray har forstått hvor viktig det er med rett vannverdier!
Postet 11.02.10 kl 21:49
Postet 11.02.10 kl 22:41
Tetra... laveste verdi på fargekartet er: "mindre enn 0,3"
Men disse testene er ikke som om de PLUTSELIG hopper over på neste fargenyanse på skalaen. Her snakker vi en glidende overgang, så du kan anslå hvor i mellom to verdier du ligger.
Men jeg er veldig enig i at en test som har "mindre nn 0,3" som laveste avlesbare NO2 verdi er for dårlig. Det blir nesten like unøyaktig på skalaen som JBL 5-in-1 strips. Den har skala-verdier på 0, 0,5, 2, 5 og 10. Nå er tetratesten noe mer nøyaktig enn det, men på laveste verdier er de omtrent like ubrukelige, imho
Dette kom da fra en nybegyner som kjøpte tetra analyse sett, og følte seg bittelitt lurt når han oppdaget at det finnes bedre NO2 tester der ute
Men skitt au. Jeg tror fiskene har det greit. Plantene har litt skavanker, men vokser som bare det. Jeg mener det jeg har, holder til mitt bruk. Jeg bare likte ikke at et "velrenomert merke" ikke matcher konkurentene i kvalitet på noe såvidt essensielt
Men disse testene er ikke som om de PLUTSELIG hopper over på neste fargenyanse på skalaen. Her snakker vi en glidende overgang, så du kan anslå hvor i mellom to verdier du ligger.
Men jeg er veldig enig i at en test som har "mindre nn 0,3" som laveste avlesbare NO2 verdi er for dårlig. Det blir nesten like unøyaktig på skalaen som JBL 5-in-1 strips. Den har skala-verdier på 0, 0,5, 2, 5 og 10. Nå er tetratesten noe mer nøyaktig enn det, men på laveste verdier er de omtrent like ubrukelige, imho
Dette kom da fra en nybegyner som kjøpte tetra analyse sett, og følte seg bittelitt lurt når han oppdaget at det finnes bedre NO2 tester der ute
Men skitt au. Jeg tror fiskene har det greit. Plantene har litt skavanker, men vokser som bare det. Jeg mener det jeg har, holder til mitt bruk. Jeg bare likte ikke at et "velrenomert merke" ikke matcher konkurentene i kvalitet på noe såvidt essensielt
Postet 14.02.10 kl 08:03
x-rayDa burde noen av moderatorene har på forumet ta ansvar å følge opp med en egen fast tråd på vannverdier og sykdom der dem advarer sterkt i mot produsenter som ikke har nok nøyaktige nitritt målere, synes jeg da.
Hehe Tror du har misforstått litt. Det har da aldri vært moderatorene her på AF sitt ansvar. Hvorfor skulle det være det? Deres jobb er å passe på at bøller som jeg passer kjeften sin :p
Hva folk bruker er opp til hver enkelt. Alt vi kan gjøre er å anbefale andre å bruke ditt og datt, og så er det opp til den enkelte om de syns det er verdt å følge rådene de får eller det de leser her på AF. Mange driter jo totalt i det de får anbefalt og enkelte gidder ikke engang teste vannet.
Postet 14.02.10 kl 09:12
Endret: 14.02.10 kl 09:14
X-ray skaff deg ett fluidized bed filter (sandfilter) så slipper du å tenke så mye på detta du. Det er bare for dumt at hele forumet skal gå ut på nitrit om den finnes eller ikke og om den er skadelig eller ikke. Nitrit er ikke bra uansett verdier og er en naturlig syklus som IKKE er bullshit, hysteri eller kverulering. Skulle det slå ut på nitrit på måleren din så får du bytte vann til den ikke slår ut lenger da så er du sikker å fiskene dine får det bra.
Å starte med å si i ett forum at du ikke vil ha svar fra noen som har erfaring med det du spør om syntes jeg for min del også er noe over kanten. Det er derfor dette er ett forum å ikke lenk til en ekspert. Å legge ansvaret på moderatorene blir som å gå til en politibetjent på gata å si at han får endre fartsgrensa på motorveien for den er for lav eller høy for deg.
Å starte med å si i ett forum at du ikke vil ha svar fra noen som har erfaring med det du spør om syntes jeg for min del også er noe over kanten. Det er derfor dette er ett forum å ikke lenk til en ekspert. Å legge ansvaret på moderatorene blir som å gå til en politibetjent på gata å si at han får endre fartsgrensa på motorveien for den er for lav eller høy for deg.
Postet 14.02.10 kl 12:29
Inaktiv bruker
SiggiX-ray skaff deg ett fluidized bed filter (sandfilter) så slipper du å tenke så mye på detta du. Det er bare for dumt at hele forumet skal gå ut på nitrit om den finnes eller ikke og om den er skadelig eller ikke. Nitrit er ikke bra uansett verdier og er en naturlig syklus som IKKE er bullshit, hysteri eller kverulering. Skulle det slå ut på nitrit på måleren din så får du bytte vann til den ikke slår ut lenger da så er du sikker å fiskene dine får det bra. Å starte med å si i ett forum at du ikke vil ha svar fra noen som har erfaring med det du spør om syntes jeg for min del også er noe over kanten. Det er derfor dette er ett forum å ikke lenk til en ekspert. Å legge ansvaret på moderatorene blir som å gå til en politibetjent på gata å si at han får endre fartsgrensa på motorveien for den er for lav eller høy for deg.
Sarkasmen din kan du jo begynne å pakke langt bort, du som er så opptatt av fremferd på forum. Har ikke så mye til overs for det. Du har jo også mulighet til å avstå å svare på min tråd, så ikke "hele" forumet går å tenke på nitritt. Men mistenker att du ikke klarte det.
Her må det være lov å stille kritiske spørsmål uten å bli møtt av latter, ikke av deg da og sarkasme. Har holdt fisker i over tre år, og vil nok si att noe ekspert er jeg ikke, men har nok gjort en del ting rett. Har ikke vært plaget av typiske nybegynner sykdommer, eller andre plager relatert til vannverdier. Har faktisk gått ganske så bra.
Men har litt erfaring fra forum og veit att en del svarer i hytt og pine, noen gir bevist feil informasjon til folk som lurer på ting, å så har man bedreviterene og kverulantene. Ønsket ikke svar på akkurat dette spørsmålet fra de gruppene.
Til folk som ikke har erfaring fra forum, har jeg bare ett godt tips, å det er og krysssjekke informasjonen man mottar på ting man lurer på, å ikke ta det første og beste svaret som fasit på det man lurer på. Da kan man i verste fall gå på en skikkelig smell.
I mitt tilfelle her ble jeg for en liten stund siden plaget av små nitritt verdier i mitt kar, noe jeg tidligere ikke har hatt, men skjønte jo att det var på grunn av voldsom økt foring. Og da ønsket jeg ha ett korrekt og utfyllende svar fra en seriøs person med lang erfaring med akvariehold eller noen som virkelig kunnet sitt fag om vannkvalitet.
Dette ønsket jeg pga att jeg tidligere kunne huske jeg hadde nitritt tester som først slo inn på ganske så høye verdier av nitritt. Og da gikk mine tanker til disse produsentene som lager testene, om dem regnet att verdier under det som dem har oppgitt som første på skalaen, som ufarlige og harmløse. Spørsmål om nitritt er noe som går fast igjen og igjen om på forumet, å svarene er jo nok så identiske og det er att det skal være 0 i nitritt. Og kanskje ikke uten grunn tenkte jeg tanken om hysteri og bullshitt, siden noen tester er nok så grove, og mindre verdier ikke kan være så farlig.
Skal ikke legge det tunge ansvaret på moderatorene, og skrive om disse testene som er så unøyaktige, men hadde jo vært fint om de hadde gjort det. Da tenker jeg på nybegynnere som faktiske orker å måle sine vannverdier og til de som følger anbefalinger, faktisk da kan kjøpe seg skikkelige tester som måler med god nok nøyaktighet.
Føler meg nå veldig ferdig med denne tråden, å sier takk for meg, for denne gang
Postet 14.02.10 kl 22:25
Endret: 14.02.10 kl 22:33
x-rayOg da ønsket jeg ha ett korrekt og utfyllende svar fra en seriøs person med lang erfaring med akvariehold eller noen som virkelig kunnet sitt fag om vannkvalitet. Spørsmål om nitritt er noe som går fast igjen og igjen om på forumet, å svarene er jo nok så identiske og det er att det skal være 0 i nitritt. Og kanskje ikke uten grunn tenkte jeg tanken om hysteri og bullshitt, siden noen tester er nok så grove, og mindre verdier ikke kan være så farlig. Skal ikke legge det tunge ansvaret på moderatorene, og skrive om disse testene som er så unøyaktige, men hadde jo vært fint om de hadde gjort det. Da tenker jeg på nybegynnere som faktiske orker å måle sine vannverdier og til de som følger anbefalinger, faktisk da kan kjøpe seg skikkelige tester som måler med god nok nøyaktighet.
Hvis du ønsket ett - ett - korrekt og utfyllende svar fra en seriøs person, hvorfor i all videste verden tar du det opp i en diskusjonstråd på et nettforum?
Spørsmål om nitritt er noe som går fast igjen og igjen på forumet - det bidrar du også til med denne tråden. Hvor vil du hen? Hvis svarene er nokså identiske, er kanskje det fordi svarene er de samme på alle spørsmålene, og du får ikke noe orakelsvar her inne, du må leve med forumet som det er.
Det du skriver er motsigende, for du vil på den ene side ikke pålegge moderatorene å skrive advarsler om nitritt, men du ønsker på den annen side at nybegynnere - som jo kommer inn på disse sidene med "HJELP, HJELP"-artikler i forumet når fisken deres dør - på mystisk vis skal bli advart først av dette nettstedet. Nei, du må nok leve med at forumet ikke klarer en så stor misjonsbefaling.
Postet 14.02.10 kl 22:39