Anders' vannverden (side 17)

Plussmedlem
"Nå må jeg jammen stappe i meg mest mulig før de dumme corydorasene kommer! Jeg skal vise både de og Anders hvem som er sjefen..!"

Plussmedlem
Klare lekstegn hos corydoras panda
Jeg er glad her nå..

Etter å ha sittet en stund på akvaforum og glodd etter jeg stod opp her nå, tenkte jeg at jeg skulle gå ned for å skru på akvarielysene, og fore de fiskene som skal fores om morgenen. Og når jeg skrudde på lyset i det nederste karet med Corydoras panda og satt å studerte de litt, så jeg klare lekstegn! To hanner fløy etter det som måtte være en hunne, presset henne på siden, og det var klare lekstendenser. Jeg vet jo ikke om disse er gamle nok ennå til å legge egg, men jeg kan jo håpe!

Hvis det blir egg her, blir det å plukke de, hvis det ikke bare bli et par, da.. jeg sitter og krysser fingrene her nå!

Velvel. Det var vel bare tendenser, men kan jo håpe på at det utvikler seg til egglegging! Skal studere de nærmere i dag. Vannverdiene er det hvertfall ingen problemer med.. (les innlegg 322)
Plussmedlem
Tilstanden til min lille gruppe med Corydoras panda var neppe helt bra der de var før.

De har selvsagt nå myk, deilig sandbunn, ukentlige vannbytter og slikt. Men ofte syntes jeg det er trist å studere dem.
Haler, finner og barter er på veldig mange fisker ganskeså nedslitte. En fisk har bare en stubb til hale. Halene er på mange ganske slitte, samme med noen finner.

Det er er trist syn. Selv om de ser ut til å trives, vokser, spiser og graver er det slitte fisker, det ser man godt. Vel, vel, det vokser vel ut etterhvert igjen..

Bare litt "tankespinn" fra meg.

(Istad tok jeg et lite kaldtvannsbytte i pandakaret, i håp om mer leking! De skal selvsagt få en fin porsjon myggiser i dag, også)
Plussmedlem
Årets julaften er over, og vi er gode og mette resten av året.. :P Hehe

Jeg har fått mye fint, og det som er intressant å skrive om her; har fått 600 kr, + en haug med gaver. Men jeg fikk litt penger også, så hva skal jeg bruke de til, tro?? Det stod merket "til akvarieting" av de jeg fikk av familien.. jeg kan jo kjøpe meg litt for det! Et bittelite rekekar, kanskje?? He-he! Det hadde jo egentlig vært litt morsomt! Så et lite 6-kantet møbelakvarium på dyrebutikken en gang, litt over 200 eller noe. Det var litt billig!

Velvel, det blir vel noe annet. Jeg har vel noen akvarier som skal ominnredes her etterhvert. 54-literen skal få litt nytt design. Mer røtter, og jeg vurderer å ta det akvariet ut i garasjen eller noe og male bakglasset svart. Jeg syntes det er fælt uten noen bakgrunn slik det er nå.. hater det! Så ser ikke helt bort ifra at jeg gjør det, og at det da samtidig får ny innredning, som mer røtter og planter.

230-literen skal også få litt ny innredning etterhvert, det er jeg fast bestemt på. Slik det er nå er det ikke lenge jeg orker å ha det.. ser ut som om det ikke er gjort noe med på flere år, og at alt bare er helt ribba.. det er helt horribelt! Jeg har planer om å kutte ut ALT som heter planter der, og satse på et design med stein og røtter i stedet. Det kan kanskje bli litt fint. Blir fort alger, og jeg må få kjøpt nytt filter snart.. men det har jeg ikke råd til nå. Det får vente litt.

Ellers er de 3 andre akvariene greit innredet. Alle har et ganske enkelt design med mose, røtter, sverdplanter, innvendige bakgrunner og sand. De er jeg ganske fornøyd meg. (Profilene til mange av akvariene starter å bli veldig dårlig oppdaterte). Disse akvariene blir etterhvert bedre og bedre etter lengden de står og går. Jeg gleder meg til det har blitt litt vill skog der! Jeg har prøvd å ta litt mose på små, glatte steiner og lagt de midt i akvariene i reolen, så kan det jo hende mosen vokser seg stor og flott fra de steinene også? Det gjenstår bare å se! Et lite eksperiment.

Så da skal jeg fortsette å gruble på hva jeg skal bruke pengene til! Det er jo ikke kjempemye, men nok til litt akvarie-greier. Jeg må vel bestille litt medisiner og slikt kanskje, til å ha på lur. Det er godt å ha.

Men, jeg kan jo bruke de på fisk også! Hmm, vanskelig å bestemme seg.. jeg får bare gruble videre
Plussmedlem
Det er litt dårlige nyheter fra meg nå i kveld. Enkelte i gjengen med Corydoras panda ser ut til å vise sykdomstegn.

Jeg merket det nok i kveld, men har også sett noen tegn litt før; kløe.
Men det er andre ting også. Slitte finner, og i dag så jeg en som hadde noen hvite punkter på kroppen. Dette kan være naturlig, men jeg er allikevel dypt bekymret nå. Hele gjengen spiser heldigvis godt, det er hvertfall en ting. Jeg har lite medisiner i huset, bare en flaske med en slags blå medisin fra Sera, kureren bla. hvitprikk og andre parasittsykdommer. Denne har gått ut på dato for en god stund siden, tror jeg, men må jeg så må jeg. Ellers så er jeg nesten helt sikker på å bestille Esha 2000, det vil nok hjelpe på dette. Men de sender uansett ikke før på mandag, så jeg venter hvertfall til i morgen, eller kanskje mandag med i såfall å bestille. Greit å ha er det uansett. Kanskje kan de ha det på Zoobutikken her også, frakten på dette er jo helt sykt, så kanskje det alt i alt blir billigre å kjøpe i butikk? Jeg må se litt på det.

Uff, er ikke moro dette med sykdom. Jeg er veldig bekymret nå for disse søte Coryene. Men jeg kan trøste meg med at formen er ikke så dårlig, de spiser mygglarver nå så det tyter ut av gjellelokkene.. he-he
Heisann Anders!! God Jul !!

Din tråd som noen andres har vekket interesse i meg og jeg kommer til å følge litt med på innleggene dine

Så synd å høre on coryene dine da! Får virkelig håpe det går bedre med dem! God å høre at de spiser ganske bra! Som deg begynte jeg med litt annen fisk, men etter å ha fått Corydoras i tanken min, har jeg blitt helt hekta!! Ufattelig flotte fisker og utrolig artige)

Ser du ikke bor så innmari langt unna... Skulle du begynne på dretting av corydoras i fremtiden tror jeg at jeg må ta meg en biltur...hehehe

Plussmedlem
Hallo God jul til deg også!

Setter kjempepris på slike innlegg. Er alltid hyggelig!

Coryene mine har det ikke så værst, det skal nok gå bra. Jeg tror dyrebutikken åpner igjen i morgen, så da kan det hende jeg må en tur ut der for å se hva de har inne av medisiner. Fikk nemlig greie på at Webzoo har stengt til 3. januar eller noe, tror jeg. Det var ikke bra..

Velvel, det ordner seg vel, det også

Corydoras er flotte og morsomme fisk, ja, ingen tvil om det! Blir nok å avle litt etterhvert, men tror nok de jeg har nå er litt små ennå. Men, det varer jo ikke evig..!
Hi Anders
Håper ting ordner seg for deg. Får ønske deg en fortsatt god jul og godt nytt år. Har vært på sørlandet i jula og i morgen er det jobb igjen, så måtte hjem. Blir ikke rare juleferien her i år, desverre.

Ettersom du spurte i tråden min om mine Aspidoras C125, kunne du tenke deg noen av de? Har ei som har lyst på noen, men selger ikke mer enn halvparten (8). Og du får velge å svare først...

Du får feire nytt år med måte, Anders
Plussmedlem
Hmm, jeg må vel nesten si det slik at jeg tror ikke jeg har plass til det denne gangen..!

Jo, det er nok litt fristende, og tusen takk for at du spør! Men denne gangen tror jeg at jeg må nødt til å takke nei, jeg. Så du får si til den andre personen som ville ha de, at vær så god

Jada, er et slit med denne jobben (og forsåvidt skolen også..) lenger ferie, særlig for dere arbeidere er jo en ide

Ha en god jul videre, og godt nytt år! Kos deg med masse Kong Haakon-konfekt!
Plussmedlem
I går når jeg kom inn på rommet mitt for å legge meg og slokke lysene i alle akvariene, studerte jeg pandaene litt. Jeg tror det er sjelden jeg ser de dorske, små fiskene i så full sving..! Kjørte rundt omkring i akvariet, og tror jeg så tendenser til lekstendenser da også. Men, det er noe pandaene mine ikke liker for tiden.
De spretter og klør, og de ser slitte ut. Jeg syntes også jeg ser tendenser til hvite punkter (større enn at det kan være hvitprikk) og det bekymrer meg selvsagt. Så i går kveld tok jeg en rask beslutning; bruke Sera-medisinen jeg hadde stående. Den skal hjelpe mot hvitprikk og noen andre parasitter tror jeg, jeg tviler på at denne er god nok. Men det er verdt et forsøk. Jeg kjører en kur med denne nå, og jeg bestiller uansett en dose esha-2000. Det er lurt å ha. Jeg aner jo ikke hva det er med pandaene mine, mine søte små, det er ikke nødvendigvis parasitter. Men jeg kjører kuren. Det eneste er at medisinen er en god stund for gammel, men den er vel ikke farlig for det. Det er vel bare at den blir svakere, vel..?

Jeg har ikke slått på lysene i akvariene ennå, men det skal jeg gjøre snart. Vil bare vente til et tidspunkt litt utpå dagen, slik at jeg kan sysle litt med akvariene sent på kvelden

Jeg kommer tilbake med mer oppdateringer snart om medisinkuren jeg kjører, og om hvordan det går.
Plussmedlem
Liten oppsummering av året fra meg :-)
Jada. År 2010 er snart over, og vi går inn i 2011. Dette året har gått fort, men har vært det beste akvarie-året for meg hittil!

Dette året har jeg lært utrolig mye om hobbyen og ting og tang rundt det. Jeg har også klart å bli litt bedre i fotografering, faktisk. Dette året har jeg gjort store fremskritt når det gjelder mange ting innenfor akvariehobbyen, og en ting jeg syntes er litt spesiellt å skrive selv; i løpet av 2010 har 4 akvarier blitt stuet inn på mitt oppholds-akvarie-og soverom! Det er noe jeg ikke hadde ventet.
Så dette året har altså vært et supert akvarie-år for min del. En liten oppsummering over dette året;

- Startet opp denne akvarietråden 11/2-2010. Det har blitt en del sider siden da!
- 13/2 kom mitt 230-liters akvarium "plutselig".
- 15/3 startet jeg å planlegge å starte med guppyoppdrett i 54-literen.
- 17/3 ble 9 guppyer kjøpt inn. Disse ville jeg avle på.
- 14/4 begynte guppyene å dø. De døde til det bare var 3 igjen.
- 26/4 var jeg bestemt; jeg måtte trappe ned litt på akvariehobbyen, jeg hadde ikke råd til så mye. Guppyer ble dermed kuttet ut.
- Nedtrappingen snudde seg raskt! Det ble 5/8 kjøpt inn en gruppe Corydoras paleatus. DA startet galskapen, og en stund senere planleggingen av en ny akvariereol! Den skulle jeg bruke til corydoras.
- Reol ble det, etter mye overtaling av foreldre. Det var en med 3 98-litere. Den kom dagen før bursdagen min, 23 oktober. Den har bare 2 arter ennå, Corydoras panda og Corydoras orange laser. Flere kommer!

Det var en liten oppsummering tatt ut fra gamle innlegg i tråden her. Jeg er glad for at jeg har rablet ned det, er moro å ha til senere!
Det har skjedd mye i 2010, og hvordan blir mitt akvarieår 2011? Det gjenstår å se. Men i år har jeg funnet en hovedinteresse av akvariefisk. Det blir bare mer og mer det, og mindre og mindre andre ting; Corydoras Det er jeg glad for, at jeg falt for det.

Så vil jeg ønske dere alle

ET RIKTIG GODT NYTT ÅR!
Plussmedlem
Det er litt vanskelige akvarie-tider her om dagen.
I går fant jeg det ut; den ene gullfisken min har samme sykdom som den jeg måtte avlive i høst en gang. Innenfor huden ser det ut som det er en liten klump med noe hvitt inni. Jeg er oppgitt, jeg aner jo ikke hva det kan være! På den forrige trodde jeg jo at det var svulst, men det tror jeg ikke lenger.

Jeg får vel esha 2000 snart, og da kan jeg prøve å bruke litt av det. Jeg har satt fisken over i 54-literen, der kan den få nærmere observasjon av meg og bedre behandling. Jeg får prøve å ta et bilde, og spørre her på akvaforum, det er viktig for meg å finne ut av det. Det er nok noe innvendig sykdom, men hva kan det være?

Gruppen min med Corydoras panda er nok ikke verre, men vet ikke om medisineringen hjalp heller.. kuren er ferdig for litt siden, men skulle jeg kjøre kull eller noe i filteret etter en slik medisinering? Eller bare et større vannbytte? Er litt usikker på det. Kan uansett ikke tilsette esha 2000 før alle rester etter forrige medisin er vekk.

Jeg sliter fortsatt med litt grumsete vann i den midterste 98 literen. Hvorfor har jeg ikke peiling på! I dag blir det uansett vannbytte, så jeg får håpe det blir bedre etter det. Jeg HATER mye partikler i vannet, det er helt grusomt!

PS: ser man ikke det nye bildet, trykk F5.

Og, som man kanskje legger merke til; har bytta ut avataren min.. jeg orka ikke det forrige bildet av meg selv lenger! :P Det grusomme svart-hvite bilder av meg med solbriller.. nei, det tullebildet orka jeg ikke lenger. Har tenkt litt på å skifte det ut, men har ikke blitt noe før nå. Var jo ikke så lenge siden jeg fikk det forrige heller!
Valget av det nye bildet falt bare på et jeg hadde på PC'n. Beskjærte det litt, og vips ble det en grei avatar for akvaforum Mye bedre enn å se på meg, hvertfall.. bildet er ikke så bra, man ser jo ikke så godt hodet til kampfisken. Men jeg får se om jeg tar et nytt fiske-bilde eller noe å bruker det, eller om jeg bare fortsetter å bruke det jeg har nå. Jeg vil ikke bytte så ofte, det er bare forvirrende!

Men, tilbake til akvarieprat; det er egentlig litt mere stress enn moro med akvariene akkurat nå om dagen, det er litt mye å tenke på. I dag blir det vannbytte i alle akvariene, og gruer meg.. hehe Det pleier jeg ikke gjøre, men nå gjør jeg det.

Jeg grubler seriøst på å selge gullfiskene til mega-snille eiere, og bruke det akvariet som selskapsakvarium for Sør-Amerikanske arter etterhvert. Men bare hvis jeg klarer å kvitte meg med de søte vesenene..

Jeg har noen nyttårsforsetter; spise mindre godteri (påbegynt!) og bli mere aktiv, blant annet.. Bli i bedre form, rett og slett! Det er et av mine nyttårsforsetter. Ikke det at det var så interessant! ;P

PS: ser man ikke det nye bildet, trykk F5!
Flott ny avatar Anders! Blir litt omstilling for andre når man skifter avatar, men man blir lei av sitt eget bilde etterhvert...

Tenkte på deg her om dagen, og kom plutselig på et litt artig navn tråden din kunne hatt; "Anders Kaste(r) fiskesprett"

Ikke det at jeg syns du skal bytte tråd-navn igjen, men tenkte du kanskje ville syns det var litt morsomt... ;D

Lykke til med alle fiskene dine. Håper du finner ut av det, og at de blir friske og raske igjen snart. Syk fisk er IKKE gøy.
Var bra du skrev at du har byttet avatar, for jeg så bare den gamle jeg, til jeg leste det. Da trykka jeg F5 og vips var det en blå kampfisk der istedet Kult bilde!

Leste også at du slet med uklart vann i den ene 98literen. Hva slags filter/filteropplegg har du i det karet?
Plussmedlem
Filteret mitt i 98 literen er Eheim aquaball 180. Det er jeg ganske fornøyd med hittil Det er bare at i det siste har vannet fått litt mye partikler i seg, jeg får se om det blir bedre etter dagens vannbytte Det kan være at det er mye grums på bunnen som virvles opp av coryene. I de andre akvariene (de to andre karene i reolen) er det fint vann, så det kan være mye aktivitet på de oransje.
Jeg får se det litt an, nå må jeg vel smelle til med et vannbytte, tenker jeg

Avataren min er jo da av kampfisken min, Harry, som jeg kaller han.. Du minnet meg nok litt på det Mona, når du skiftet avatar i dag. Men har gått å tenkt på det en stund, så nå fikk jeg meg til å gjøre det

Har flere bilder av kampfisken min, så jeg lurte litt på hvilket jeg skulle velge. Tok dette, selv om man ikke ser hele fisken så godt

Plussmedlem
sissimor
Tenkte på deg her om dagen, og kom plutselig på et litt artig navn tråden din kunne hatt; "Anders Kaste(r) fiskesprett" Ikke det at jeg syns du skal bytte tråd-navn igjen, men tenkte du kanskje ville syns det var litt morsomt... ;D


Haha, oppfinnsomt og morsomt! (mer oppfinnsomt enn nåværende navn! :P) Men, jeg lar vel det kjedelige navnet jeg har nå være.. men morsomt var det!

Takk forresten for god-bedring-til-fisk-ønske

Forrsten ang. det jeg skrev om filter; har Eheim aquaball 180 i alle 98-literne
Plussmedlem
I dag kom esHA 2000 i postkassen. Endelig.. Jeg vurderer seriøst å kjøpe esHA exit for å ha det her også, i tilfelle, liksom..! Det er så dumt å ikke ha det i hus.

Men før jeg starter medisineringen må jeg vel ta et stort vannbytte ekstra for å fjerne restene av forrige medisinkur i det karet. Jeg vil medisinere med esha, jeg tror ikke den forrige medisinen hjalp egentlig.

Men, skal jeg kjøre "kullfilter" for å få vekk rester etter medisiner? Da må jeg i såfall gjøre det før jeg tilsetter ny medisin. Kan noen forklare litt? ;P
Plussmedlem
Velvel, jeg tenkte jeg måtte komme med en liten oppdatering her nå. Er noen dager siden, det nå..

Det er litt dårlige tider for akvariehobbyen nå om dagen, som sagt. Preget av sykdom og medisinering. Jeg kjenner veldig godt at interessen har dalet litt ned nå, dessverre. Jeg har ikke akvarieinteressen nå, som jeg hadde for litt siden. Det er trist, men noen ganger er det vel bare sånn, så jeg får bare håpe det blir litt bedre igjen snart.

Har kjørt en kur med eSHa 2000 på Corydoras panda nå. Jeg vurderer å kjøre en til..! Den ene ser bare forferdelig ut. Nesten ingen halefinne igjen, bare en bitteliten stump. Ryggfinnen er slitt.
Og de andre også; på de fleste er halefinnene slitt, og ser flengete ut, eller hvordan jeg skal forklare det, på tuppen.

Jeg håper at medisinen har hjulpet, hvertfall, jeg får vel gi det litt tid.

Også klikket jeg meg inn på en annonse her på akvaforum nå; en annonse for Zoo-markedet i Krokstadelva Og du kan gjette hva jeg fikk øye på under Corydoras; VF Corydoras eques!!! Wow! Da kjente jeg et sug i magen, men tenkte; "bare glem det, Anders, du har uansett ikke råd". Så jeg må vel bare glemme Equesene denne gangen, for jeg har faktisk ikke råd til det.. de er sikkert kjempedyre, men tenk å hatt en gruppe av de, da.. og tenk hvis jeg hadde fått opdrett på dem! :P Men er vel nesten umulig..

Vel, vel, jeg får slutte å drømme om umulige ting! Jeg SKAL ha eques en gang, men det blir ikke ennå, hvertfall.

Nå får jeg bare prøve å komme i bedre humør innenfor akvariehobbyen igjen. Men helt ute er jeg ikke, jeg kjenner fortsatt stikk av at "DE coryene har jeg lyst på!"

Vannet i den midterste 98-literen er fortsatt støvete, men jeg vurderer å prøve å bytte om filteret litt med det øverste, bare for å sjekke. Det er ikke lenge siden den øverste svampen måtte ha en rens, og tett er det ikke ennå, hvertfall. Dette syntes jeg er veldig rart.

Ser forresten litt lekstegn hos litt fisk, hos de orange hender det at det er litt stor aktivitet! Til og med pandaene, som jeg tror er syke, syntes jeg leker litt iblandt.
Ikke gi opp Anders!

Tror det er helt vanlig at interessen faller når man sliter med sykdom, mye av gleden blir borte. Men snart får du nok egg og yngel, og da kommer gleden og interessen tilbake skal du se ;D
Plussmedlem
Jeg gir ikke opp! Min yndlingshobby forlater ikke dette huset..!

Syk fisk er utrolig kjedelig, og trist. Man vil jo at fiskene skal ha det bra, og det er førsteprioritet her hos meg. Og når fisk da blir syk, blir man litt oppgitt.

Vel, vel, jeg kommer meg nok over det.. I dag må jeg prøve å få tatt et vannbytte, selv om det var lite fristende! :P Er ualminnelig trøtt i dag, faktisk, så kanskje jeg utsetter det til i morgen. Når vannbyttetskal foregå, skal jeg prøve å "eksprimentere" litt med filterne her, jeg er så lei av støvete vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap