Anders' vannverden (side 18)

Inaktiv bruker
Hei. Anders!
jeg har også hatt en litt dårlig tid nå for nå har det gått uder med guppiene og mikkemusplatyen, men derimot får jeg neste helg solgt 60 literen å får en 10 liter til black molly og en 30 liter til 3 slørhaler. så får jeg det beste av alt, drømmen min. juwel rio 300 liter med svart møbel og pumpe så da blir det fart på scalare oppdrettet mitt da det forhåpentelighvis kommer flere småumper, planter, sand og scalarer pluss de 2 miniakvariene å alt dette minus 300 literen og sanden får jeg gratis av en akvarist som har akvarier i alle retninger å masse litere og fisk. ikke gi opp, se på gis bort også på finn.no kanskje du finner coryer å andre fisk å utstyr du vill ha gratis. Lykke til videre straks får du deg en støt av en morgen du våkner å ser på akvariet ser du ikke inn fordi det er fult av egg i alle retninger, det hadde ihvertfall vert min drøm.

Lykke til, det blir snart bedre sån som det gikk med meg! hehe.
Mvh Kristian.
Hvis akvarieinteressen daler litt, så er jo ikke akvariene dine så overfulle at du nødvendigvis trenger å bytte vann så ofte.

Dette med Pandaene ut fra beskrivelsen minner litt om finneråte, prøver og finne den basen med bilder av forskjellige syk fisk, men det er vist ikke så lett.

Her er iallefal fra sykdomsbasen på AF.

Plussmedlem
Jeg har faktisk tenkt litt på dette med finneråte, og tenker på det enda mere nå som du også nevnte det. Det kan faktisk være finneråte. Det er mange som ser ut til å ha det, så det kan være smitten sin skyld.

Heldigvis hjelper eSHa 2000 mot dette, og jeg vurderer strkt å kjøre en kur til av denne hvis jeg ser at det ikke hjelper. Syntes det er så vondt å se på syke fisker!

Kristian; takk for støtten fra deg også! Men; jeg vil ikke anbefale Black molly i 10 liter, etter min mening ingen fisk i en 10-liter.. og heller ikke 3 slørhaler i en 30-liter. Det blir nok for liten plass, dessverre. Eller var planen å ha de der bare midlertidig?

Takk for all støtten fra alle sammen Det er ikke sikkert jeg kjører vannbytter i alle akvariene hvis jeg gjør det i dag, et par-tre stykker, hvertfall.
Plussmedlem
En liten oppdatering til:

Etter å ha sett på litt bilder av finneråte, har jeg faktisk funnet ut at jeg er ganske sikker på at det er det. Det likner veldig på det, hvertfall.
Da får du trøste deg med at det burde være rimeig enkelt å medisinere bort
Plussmedlem
Anna U.
Da får du trøste deg med at det burde være rimeig enkelt å medisinere bort:-)


Hell i uhellet!

Har kjørt en kur med eSHa 2000, kanskje kjører jeg en til. Men må se det litt an først.
Jeg følger med i tråden din fast Anders, men har ikke skrevet her på noen dager nå. Helst for at jeg ikke har hatt noe fornuftig å si. Frafall av fisk og sykdom rammer selv den nøysomme akvarist, men er ikke mindre trist av den grunn. Finneråte er heldigvis greit å bli kvitt om en oppdager dette tidlig.

Vet selv hvor hardt slike ting kan ramme en (sykdom-frafall) etter den nedturen jeg hadde med alle apistoene mine nå sist. Jeg anbefaler deg å stå på og ikke miste motet, selv om en nedtur kan knekke en litt for en periode.

Reolen i kjelleren begynner å ta form som du sikkert har sett i tråden min, og ser fremover med hodet hevet hver gang en ny 2x2 er på plass ;- =)

Lykke til Anders, og stå på som vi er vant med å se deg
Sykdom er skikkelig triste greier...har jeg også funnet ut den siste uken! Det gjør vondt langt inni hjerte å se at fisken ikke har det bra!

Jeg fikk fisk som hadde hvitprikk, og etter kur med eSHa Exit, ser jeg fortsatt noen fisker som dukker ned å gnir/klør seg i sand eller på steiner/blader. Vet ikke om det rett og slett kan være noen andre parasitter.. Er det kanskje lurt å bruke eSHa 2000 for dette?
Jeg skal vente litt til å se hvordan det går. Det er bare guppy som klør, kan ikke se at Corydorasene driver med dette.

*sukk* ikke noe morro når en ikke vet akkurat hva som er galt. Godt å høre at du har så å si funnet svaret på dine's sykdom og at det du har gitt dem vil hjelpe dem!!

Et lite lyspunkt i dette er at Palettene mine har lagt egg for første gang, og i dag når jeg tittet inn i hulen så jeg en haug med små lyserosa "rumpetroll" hehehe de er nyklekket i dag!
Gleder meg til helga når de kommer ut av hulen for første gang! )))

Lykke til videre med sykdoms-bekjempelsen kjære Anders. Dette vil gå så bra atte )
Plussmedlem
Takk for støtte-inlegg fra deg også Følger med i din tråd fast, jeg også, så jeg følger med spent på å se hvordan kjelleren blir til slutt!

Istad så skulle jeg eksprimentere litt; jeg har jo hatt litt støvete vann i den midterste 98 literen, og jeg var virkelig lei av det nå. Og hva var det som gjorde at det ble sånn, egentlig? Jeg byttet om filterne øverst og i midten, og jeg var ikke på rommet på kanskje et par timer.

Og når jeg kom inn på rommet igjen, hadde den midterste 98 literen klarere vann enn det hadde hatt på lenge! Det var godt å se Det er altså det filteret det er et eller annet med. Jeg får vel prøve å ta en ordentlig rens i det, og la det være i det øverste karet i reolen. Jeg ser at det er mer partikler i vannet der nå, og det er jo pga. filterbytte. Men det er ikke renset ut ennå.. eller, er litt siden jeg har sett nå, men ikke sist jeg så i det, hvertfall.

Da er jeg litt gladere siden jeg fant årsaken til det Er ikke så mye som skal til ;P
Plussmedlem
Ja; forrige inlegg var da til Loffa, men så kom det et fra deg også, Margareth!

Hørte om hvitprikken på fiskene dine, kjedelige greier! Sykdom er noe grusomt dritt, for å si det rett ut..! Kunne godt sagt verre ting om det, men det lar jeg være her

Yngel er utrolig morsomt, altså! Noe som er utrolig givende i denne hobbyen er opdrett og yngel. Har lyst på noen småciklider jeg også, men da vil jeg ha 230-literen fri for alt annet først Der kan jeg da f. eks. ha et par kakadueciklider, og en flokk Corydoras! Det skal uansett være plass til Corydoras i mine akvarier, men det er det ikke i 230-literen min nå..

Tusen takk for støtten alle sammen. Det er absolutt godt i litt vanskelige tider

Og forresten, Margareth; jeg trodde eSHa exit skulle hjelpe mot hvitprikk jeg, da? Håper du finner ut av det!
Jeg tror problemet med esha medisinene er at de er så vanlige å bruke nå at bakteriene kan bli resistente, derfor er det viktig og bruke god nok dose til å drepe alle på en gang...
Eller kjøre to kurer like etter hverandre for å være sikker på at man blir kvitt alt sammen..

Plussmedlem
Denne uka har jeg ikke vært helt i form, og er ikke bedre nå.. begynner å bli forkjøla. Velvel.. i dag ble det hvertfall et godt vannbytte i alle akvariene Bytta vann i alle 5. Har også satt i gang en ny kur med eSHa 2000 nå, det ser nemlig ikke ut til at pandaene er friske ennå. Derfor må jeg kjøre en ny kur. Startet kuren med dobbel dose, gh'en er vel på rundt 3, så kjører en god kur. Håper virkelig at det skal hjelpe denne gangen! Syntes det er så forferdelig å se på syk fisk! Klarer liksom ikke å sitte å kose meg med å se på pandaene lenger, hvertfall. Jeg klarer for tiden ikke det.

Orange laserne er i topp form, hvertfall Det ser ut som dette er en mer aktiv art enn pandaen. Corydoras er jo ofte dorske om dagen, men tror pandaene leder her hos meg nå Nå foreløphig har jeg jo bare 2 arter da, men det kommer flere!

Jeg liker egentlig ikke Gh-testen til Tetra så godt. Telle dråper, da, gitt! Nei, den liker jeg ikke. Finnes det Gh-test der man ser farger i stedet? Det vil si, en bestemt mengde dråper, og fargen sier hvilken Gh du har? Det skulle jeg gjerne hatt.

Fikk surra meg til å ta et nytt bilde av den 98 literen med Corydoras panda nå etter vannbytte. Bilde på profilen dens var gammel, og jeg kjente nesten ikke igjen akvariet selv..! Har blitt så utrolig mye mer frodig på den tiden! I dag under vannbyttet merket jeg at ting var litt mere moro igjen. Heldigvis! Det går rette veien nå!

De to andre 98 literne mine skal også få nye bilder, og særlig det øverste har et bilde som er så annerledes enn slik det ser ut i dag! Ting vokser



BILDE 1: Nytt bilde av den nederste 98-literen med Corydoras panda


Plussmedlem
Nå har jeg kjørt en kur til med eSHa 2000, og nå forventer jeg nesten at det virker for meg..! Begge kurene av dobbel dose. Jeg håper virkelig det hjelper på nå! Ønsker så virkelig at fiskene mine skal være friske! Det er første prioritet. Jeg tror nok det blir bedre nå, men jeg har aldri hatt finneråte på fisk før, og vet ikke hvordan det "ser ut" når det er over. Men jeg rekner vel med at finnene vil vokse ganske raskt og bli fine igjen? Ikke vet jeg.

Den sykeste ser ikke bra ut.. halefinnen er så godt som borte, og ryggfinnen er liten og et hull i midten. Huffameg. Blir så lei meg. Velvel. Nå har jeg gjort det beste jeg kan gjøre; medisinere. Nå bør det hjelpe! Jeg stoler på eSHa 2000.

Jeg har også utrolig lyst på auksjonen i Oslo akvarieklubb den 29. januar! Men ser ikke ut til at det blir en mulighet for meg, da foreldrene mine skal ut på kvelden den dagen. Men, hvem vet? Kanskje jeg skal få med faren min? Det varer jo lenge, så tror han hadde hatt problemer med å holde ut hele dagen likevel.. Men utrolig morsomt hadde det vært. Må komme meg på en auksjon snart! Tenkt på det så lenge nå.

Dette året 2011 må seriøst bli ett godt akvarie-år det også! Jeg har funnet ut at noen i nabolaget driver meg hagedam, og ser en god mulighet for å få gitt bort/solgt gullfiskene hvis jeg skal det etterhvert. Det vil i såfall bli trist, de er morsomme! Men interessene forandrer seg, og før hadde jeg ikke noe spesiellt interessefelt. Det var liksom bare fisk generellt.
Vel, vel. Jeg har uansett noen kar som skal ominnredes til våren 54-literen hvertfall..! Jeg må se godt etter spennende røtter. Ikke bare det, heller, akvariet til Corydoras panda skal muligens også få ny innredning. Sand, røtter og alt det der. Egentlig er jeg ganske fornøyd med oppsetter at det karet, men liker ikke rota så godt, av en eller annen grunn.. den er så klumpete. Men javamosen i det karet er den fineste jeg har! Og der har jeg ikke reker engang. Ordentlig frisk og grønn mose! Jeg skal prøve å spre rekene over i andre kar etterhvert også, slik at de kan holde mosen fin og grønn. Jeg vil ha masse reker!
Så, jeg har nok å gjøre hvis jeg bare vil. 54-literen må seriøst få malt på svart bakgrunn også! Er så lei av det ingenting-greiene. Kunne midlertidig festet en søppelsekk der, da.

Det var den lille prate-oppdateringen fra meg for denne gang Blir ofte litt få og store oppdateringer her i tråden for tiden, men jeg har ikke så mye å skrive hele tiden. Samler det heller opp litt
Men utrolig morsomt hadde det vært. Må komme meg på en auksjon snart! Tenkt på det så lenge nå.


Anders
Det er auksjon i Drammen 6.febuar!!! Det er også kortere for deg å reise dit

Plussmedlem
DEN auksjonen må jeg bare på! Det kunne kanskje passet bedre også Får finne ut mer om den. Skal du på den, eller?

Faktisk har jeg tenkt på det litt før å reise på en auksjon i Drammen.
Anders Kaste
DEN auksjonen må jeg bare på! ;) Det kunne kanskje passet bedre også :-) Får finne ut mer om den. Skal du på den, eller? ;) Faktisk har jeg tenkt på det litt før å reise på en auksjon i Drammen.



Ja jeg skal dit Anders, det er helt sikkert. Gir deg her litt info=

Søndag 6.februar holder DAK auksjon i Drammen. Adressen er collets gate 10 (under motorveibrua) Innkjøring til auksjonlokalene vil bli merket fra alle tilkjøringsveier. Auksjonen vil være i 2.etasje. Auksjonen starter 12 og det er innlevering av salgsobjekter fra 11.00
Lotteri med flotte gevinster
Kiosk med salg av brus, kaffe, pølser, vafler og kake

Et flott møtested dette Anders.... Håper vi treffes der da!!!
Plussmedlem
Hadde vært hyggelig, vet du Håper virkelig at jeg får anledning til å dra til Drammen den dagen!

Nå har jeg forresten akkuratt foret fisk med myggiser, apetitten på alle sammen er nok bort imot på topp! ;P Pandaene også spiser og koser seg med god apetitt.

Skal nevne auksjonen for foreldrene mine.. måå dit bare!
Plussmedlem
Jeg er kanskje utolmodig, men klarer ikke la være å bekymre meg. Er det bare meg, eller vil ikke finneråten i pandakaret knekkes? Jeg har jo kjørt to dobbeltkurer nå (dobbel dose) og fiskene ser ikke friske ut. Finnene er fortsatt rivd opp som de har vært, men de er ganske aktive. Vel, de er vel for det meste dorske, men ikke alltid! :P Når de først er aktive, så er de litt i farta, for å si det sånn.
Så jeg vet ikke. Hva er det egentlig? Vil ikke finnene starte å vokse ut igjen når finneråten er over? Det tar vel litt tid, men for meg ser de fortsatt syke ut! Har ALDRI hatt finneråte på fisk før, så jeg aner ikke hvordan det vil se ut når det er knekt! Noen som har noen erfaringer å komme med?

Legger ved et par veldig dårlige bilder av et par av fiskene. Det er vel nesten første gang jeg har lagt ut et så dårlig bilde av fisk på AF, men det var forskjellige ting som gjorde det litt vanskelig å ta bilde. Belysningen i det karet er litt dunkel (planter i overflaten), og de lå under en dott med javamose. Dessuten var det mye "rart" på glasset. Ikke frontglasset, heldigvis, men sideglasset..

Jeg har ikke så mye ork til akvariehobbyen om dagen, er litt syk nå. Fått en forkjølelse, så nesesprayen er ikke langt unna.. og ut av forkjølelsen kommer det selvsagt også dårlig form og slappet, som resulterer i å ligge på sofa'n.. det er det beste nå, ligge å slappe av og/eller se på TV. Og legge meg tidlig.. var borte fra skolen i dag, og mesteparten av skoledagen i går også. Når jeg er på beina igjen, må jeg ut i dyrebutikken for å kjøpe diverse for og sånt.. begynner å bli tomt for en del ting!

Så, jeg kommer sterkere tilbake når jeg er frisk igjen! *host*
Du kan se at det er over, når fiskene ikke lenger har den hvite kanten langs finnene.
Finneråte kan også knekkes ved gode vannbytter.
Så selv om du er dårlig, tror jeg du burde sette av litt krefter til vannbytte hver dag i det karret..

Så håper jeg både du og fisker blir friske på no time..
Tenk positivt og positiv energi vil omgi deg.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap