Led-lys og planter

Har fått meg med at LED helt klart er en hit når det gjelder saltvann, men finner ikke like mye informasjon om LEDlys for ferskvann. Har en 19liter med heldekkende lysarmatur og E14-sokkel. Pæra som fulgte med utviklet nok varme til å heve temp. fra 22C om morgnen til 26-27C om kvelden. Fant fort ut at det ville være et dødfødt prosjekt å i det hele tatt prøve å ha noen reker i dette akvariet med såpass store temperatursvingninger. Men jeg klarte å få tak i et par LED-pærer med E14-sokkel fra Osram (vareprøver). Er dog litt usikker på hvor godt planter liker LED. I dette akvariet har jeg kun javamose, gaffelmose, pellia og et par algeballer, og ingen av disse har noen sære lyskrav. Pellia liker jo en del lys, men siden den lille dotten faktisk har begynt å spire (har vokst mindre og har færre spirer enn i 63litern med 1x15W T8, men likevel), kan det vel ikke være alt for ille.

Problemet med varmeutvikling har jo også naturligvis nærmest forsvunnet. LED utvikler også varme, men bare nok til å heve temp. med kanskje èn grad i 19litern i løpet av dagen. LED er jo helt klart på vei inn, jobber selv med belysning, og dette er begynt å bli superpopulært. Lurer derfor på hva andres erfaringer med LED-lys i ferskvannsakvarium er? Noen positive/negative sider? Hva synes planter med "sære" krav til lys om LED?
Etterlyste erfaringer med LED lys for et halvt år siden, uten at noen svarte. Ser jo at det er masse LED lys til planter, både over og under vann, men har altså enda ikke hørt noen positive erfaringer som tilsier at dette fungerer like bra som teorien skal ha det til. Håper noen her har fått testa dette, noen her må jo ha kjøpt disse lysene selv om det er relativt nytt.

Det jeg har forståttt så langt er at for å få nok effekt ut av LED, er lyset veldig fokusert på det røde og blå spekteret som plantene utnytter, og dermed også et ganske grellt lys dekorativt sett. Er vel derfor de fleste lysene jeg har sett så langt er i kombinasjon med HQI eller lysstoffrør.
her kan man lese mer om led og fargespektret på de.

de har en lystemperatur mellom 2700k og 11000k som skal være tilstrekkelig for de fleste akvarier, jeg har tenkt litt på dette jeg å siden det ser ut som et bra alternativ hvis man trenger litt ekstra lys i et akvarie men ikke har plass til et helt lysrør. har funnet noen osram led lyspærer på ca.3500K.
har lett litt mer og fant ut at chlas ohlson har led spott med 8000 k, 12v til 79kr
Er sikkert et greit alternativ det, men jeg har hørt nok skrekkhistorier fra kunder på jobben som har brukt diverse typer belysning fra Clas Olsson o.l. (men de kan såklart ha vært uheldige, jeg digger Clas'ern og "o.l." til alt annet). Holder nok heller en knapp på å betale noen ekstra kroner for merker jeg stoler mer på. Tanken på LED-belysning til akvariene mine har ikke streifet meg så mye den siste tiden, har en vareprøve på LED-pære i 19litern nå, og det fungerer greit nok. Mosene vokser jo dem, men jeg ser såvidt rekene i akvariet nå som hele vannoverflaten er dekket med Riccia. Men skal tenke litt mer på det. LED er jo fantastisk, og jeg skulle gjerne ha utnyttet det maks i mine akvarier. Kjekt med elektrikere som arbeidskollegaer i sånne tilfeller
Tilfeldig bekjentskap
© Sondre Giertsen
Reklame for plussmedlemskap