Neolamprologus caudopunctatus

Inaktiv bruker
Hei
Når får jeg snart to ledige akvarium og har noen spm angåede dette. Karene er på 63 og 54 liter, planen er å ha en gruppe corydoras adolfoi i det ene og en gruppe? Neolamprologus caudopunctatus i det andre. I fiskebasen står det at adolfoi krever et akvarium på 60 liter, og Neolamprologus caudopunctatus krever et akvarium på minimum 50 liter. Likevel er jeg usikker på om det er best at adolfoiene for det største karet?

Syntes det var noe mangelfull informasjon om Neolamprologus caudopunctatus i fiskebasen, og det står at de kan gå i både grupper eller parvis, men hva er best? Har tidigere stortsett bare hatt søramerikansk fisk, så dette med å måtte øke pH er helt nytt for meg. Ha en pose med faksekalk liggene, kan dette brukes, og i så tilfelle hva er "doseringen" på dette? Blir glad for all info om Neolamprologus caudopunctatus da jeg ikke vet noe om denne fisken fra før av, annet enn at den ser utrolig flott ut i mine øyne. :p Er forresten bildet av den i fiskebasen et realistisk bilde, er det vanlig at disse fiskene har så fotte farger? Har aldri sett denne fisken i butikk før, er den vanskelig å få tak i?

Dette ble mange spørsmål på engang. Takker for alle svar
Inaktiv bruker
*bump*
Ville hatt de parvis, altså et par, om du skal ha de i et lite akvarium. Ha finkornet sand så de kan grave, noe de elsker. Når det gjelder vannverdier syntes jeg det er greit å tilsette kh og gh økende midler slik at jeg har kontroll på at verdiene er der jeg vil ha dem. Regner med at når man bruker faxekalk så øker verdien gradvis og faller kraftig ved vannskift... men har ikke brukt dette selv, så blir bare synsing.

Om du bruker stein, så ha dette i før sanden slik at ikke steinene beveges når de graver. Da jeg fikk yngel på mine hadde de gravet frem et krater på ca. 15-20 cm i diameter foran en hule. Dessverre begravde de huleåpningen med yngel etter bare noen dager. Aner ikke hvorfor.

Når det gjelder farger har jeg ikke sett mine så rosa som den første i fiskebasen. De er som regel sølvfarget til blek rosa, alltid med den gule finnen. I blant får de vertikale striper, og alltid når de sover. Hannen har i tillegg gul finnekant på halen. Fargen varierer også mye alt etter belysning og vinkel.
Når det gjelder tilgjengelighet er det ikke umulig å få tak i, men det tar litt innsats. Imazo/Tropeimporten (vanlig leverandør til zoobutikker) har dem ikke for å si det slik...
Jeg har mine caudopunctatus i en 54 liter og holder 4 stk der uten problemer. Det er 2 par. Tror kanskje at dette funker fordi jeg har "delt" akvariet i to med et fjell. Nydelige fisker er det ihvertfall.
Inaktiv bruker
Takk for svar
I Tromsø har vi nok ikke det beste utvalget på fisk, så da blir det nok vanskelig å få tak i denne fisken. Skal høre med dyrebutikkene om noen av de kan bestille inn, men tviler på at noen har dem hvis de ikke finnes hos de vanligste importørene. Noen som vet hva de ligger på i pris?
Mariia
Takk for svar :) I Tromsø har vi nok ikke det beste utvalget på fisk, så da blir det nok vanskelig å få tak i denne fisken. Skal høre med dyrebutikkene om noen av de kan bestille inn, men tviler på at noen har dem hvis de ikke finnes hos de vanligste importørene. Noen som vet hva de ligger på i pris?

Heisann! Neolamprologus Caudopunctatus er ikke så vanskelig å få tak i, disse selges gjevnlig i de 4-5 akvarie foretningene som finnes her i fredrikstad/moss området ihvertfall.
Er bare å høre om de kan bestille inn noen for deg.
Jeg kjøpte mine for 80kr stk, ligger vel mellom 80-110kr stk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap