Nytt 100l endel spørsmål=)

Hei. jeg sitter nå med et helt nytt 100L akvarie å trenger noen tips til oppstart,
fant ikke noen tråd som helt besvarte det jeg lurte på.
jeg har bestilt filter som tar 200L/t, er det en sirkulasjons pumpe som skal gå via filteret eller går det av seg selv? er helt grønn på dette. fikk karret i går.

lurer også på om jeg trenger biologiske filtermaterialer?
hvilke fisker er lette å begynne med som passer sammen?
hvis jeg har en pumpe som har vært i bruk tidligere men som har ligget i 2-3 år . går det fortsatt ant å kickstarte med den?
hvor lenge burde jeg bare la det surre med bare noen planter og sand da selvfølgeli?
hvilke nettbutikker er det som er billigst på alt av nybegynner utstyr.

takker for svar=)
Det du kan gjøre er og fylle karet med vann, sett pumpen nedi karet, og sett den på, bytt filter inni, pumpen.
gå på dyrebutikk og kjøp slike bakterie tabletter og legg nedi, hør på dyrebutikken om kor mange du trenger. La kare surre og gå noen dager før du kjøper fisk og ha nedi.

MEN har hørt av andre at disse bakterie pillene ikke alltid funker, men jeg hadde ikke noe problemer med de.


Fisk som er lett og begynne med er f.eks Guppy, og de formerer seg rimelig kjapt oxo
Vasking
karret er for øyeblikket tomt . kan det være farlig å vaske karret med f.eks jif?
hei du må ikke finne på å vaske akvariet med jif,rene giften.
enda akvariet er tomt ? har vist gjort en stor feil da. vasket det i dusjen i dag tidlig med jif universal og vanlig oppvask swamp helt ny swanp da selfølgeli. hvordan kan jeg rette opp denne feilen? har skrubbet veldig godt foreløpig å er ikke noen tegn til at jifen sitter igjen.
har foreløpig ingen fisker, planter, sand osv.
At såpe ikke skal brukes er en ting, at det kan skylles vekk er en annen ting.
Om du har hatt det stående i dusjen på høykant når du skylte det vel og lenge, går dette helt sikkert fint.
Slapp av
hei igjen det går sikkert bra når du har spylt det bra,men husk neste gang du renser akvarium bruk aldri såpe produkter.varmt vann med svamp holder.
okey. men det var bra har holdt pusten siden det første innlegge ditt:P
skal til dyrebutikken om noen timer å handle in sand nytt filter og 2-3 planter.
Hvorfor sette i det gamle filtret når du har bestilt et nytt?

Ta med akvariet inn i dusjen en gang til, og skyll det _nøye_ med varmt vann. Les om oppstart av akvarier i artikkelsamlinga, og overse tipset skrevet tidligere her om "bakterietabletter". Tull, tøys pg standard nybegynnerfeil. Les artiklene, det hjelper.

Skaff deg dråpetester og belag deg på å vente i 4-6 uker før filtret er innkjørt og akvariet er klart for fisk. I løpet av denne tiden kan du planlegge nøye hva du vil ha av innbyggere, ikke gjør impulskjøp av fisk du ikke vet noe om.
hei igjen folkens=) har nå fådt sand og 3 planter i karet. plantene henger litt og har fådt missfarging i kantene, noen tips?¨(de er også veldig bleike)

har brukt 1 kapsel med bactozym for å få satt igang bakterie kulturen i filteret. kjøpte 3 ganske hurtigvoksende planter skall fylle på med mere planter. også er det denne elendige vente tiden, men blir vell bra til slutt=)

noen som har noen tips til stell av planter og liknende som jeg kan gjøre i starten for at det skal bli best mulig.

fant hvit sand som algene ikke fester seg på så veldig bra ut.

mvh Edmund
I forhold til Bactozymen du har puttet oppi, ber jeg deg om å ikke stole på at den starter filterkulturen din og gjør karet klart for fisk umiddelbart! Her kan du lese om min erfaring med Safestart, som er en annen filterstarter
Merk deg den voldsomme nitritt-toppen jeg hadde etter bare 10 dager!

Har plantene dine vært utsatt for frost? Hvis de har det, kan det være årsaken til at de nå henger litt og er brune. Tror ikke det er noen redning for frosne planter, men la dem stå noen dager så ser du om de bare visner bort eller om de kommer seg. Jeg har en skruvallisneria som jeg mistenker at var utsatt for frost, og der berget jeg en liten del av planten. Der kommer det nå nye blader fra rota.
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap