Informasjon om fiskenes opphavssted?

Ja, spørsmålet ligger i overskriften.
Håper noen der ute kunne være så snill å hjelpe meg med : hvordan finne ut hvordan den enkelte fiskeart bør ha det? Da både i beplantning i akvariet , og ellers hvordan det er greitt at det ser ut i akvariet.
Jeg har både Molly,Platy, Gullbarbe og maller, som jeg gjerne kunne tenkt meg å finne ut mer om.
Og jeg HAR søkt på fiskene, og funnet lokasjon, MEN... kommer liksom ikke videre( treg på data,kremt) med tanke på informasjon om eventuelt hvilke planter osv.det er der de kommer fra...
Kjempeglad, hvis noen kan gi meg en link.
Vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet ditt. Ønsker du å lage et biotop akvarie for de fisken du ha? Hvis dette er ditt ønske blir dette noe vanskelig da du har valgt fisk fra veldig forskjellige biotoper.

Hvis du leser på molly, ser da at dette er en fisk fra Sør / Mellom Amerika som går både i ferskvann og brakkvann, altså en fisk du sannsynligvis vil finne i elvemunninger og mellom mangroverøtter osv.

Platy er en Nord Amerikansk art som du finner i Mexico, i bekker, elver, kanaler osv.

Gullbarbe som du finner i sakte flytene elver i Kina som ofte oversvømmes og er fulle av sedimenter vil du nok ikke ønske å gjenskape i akvariet ditt.

Malle dine vet jeg ikke noe om, men du finner malle i alle kontinenter og verdensdeler så..

Fordelen er uansett hvilke planter / dekorasjons materialer du bruker er dette sannsynligvis biotop riktig for noen av fiskene dine
Takk for svar, uansett
Nei, jeg forstår ikke helt selv heller, men mente vel ikke å ha et biotop akvarie da, tror jeg.
Men når man er ganske fersk, følger man jo de råd man får i dyrebutikken ang fiskeblanding. Platy og Molly skal visst gå sammen, så vidt jeg forstod. Min Gullbarbe, har jeg ikke kjøpt- den dukket opp( som en liten flis) i et bolleakvarie jeg hadde. Den fulgte sannsynlig med en av plantene, og er nå ca.1år og lever i beste velgående i et 115l.akvarie. Og det er i dette mine Mollyer og Platyer også lever, samt 6 kinesiske algespisere og 1 siamesisk algeeter.
Prøvde med en rot her( algeeterne likte den, men mollyhannen oppførte seg snålt(gjemte seg i hule nesten hele tiden).
Rota ble tilslutt tatt ut, da jeg ikke visste om mollyhannen tålte den( det er f.eks.i sånne tilfeller jeg kunne tenkt meg å finne ut hvilke forhold fisken/fiskene trives i).Mollyhannen ble "normal" igjen etter at rota ble fjernet.
Gullbarben er igjen svært livlig, svømmer opp og ned,spiser godt og ser ut til å "elske" luftesteinen med bobler som jeg har i dette akvariet, men er denne luftesteinen noe særlig for f.eks.algeeterne? Eller Molly/Platyer?
Liker de eventuelt å kanskje ha det mer mørkt enn lyst, disse fiskene? Har på lys i alt fra 8-10t.pr dag.
Ikke flere spørsmål- jeg blir uansett aldri ferdig med å lure på ting
FiskeTove
Liker de eventuelt å kanskje ha det mer mørkt enn lyst, disse fiskene? Har på lys i alt fra 8-10t.pr dag.


Hvis du har planter i akvariet bør du nok ha lyset på minst 9, helst 10 timer om dagen. Plantene vil ellers begynne og mistrives litt pga mangel på lys.
Fiskene derimot, trives ofte godt med litt dempet belysning. Kan tenke meg at det kan være litt ubehagelig å leve rett under to lysrør :p (hadde blitt sprø, jeg)
Men det kan du ordne ved å skaffe flyteplanter, som kan dekke deler av overflaten. Jeg bruker å ha flyteplanter over halve overflaten, og så har jeg bunnplanter i den halvdelen av karet der det ikke er flyteplanter (de trenger jo lys). Det er nesten ingen vits å beplante den halvdelen av karet som flyteplantene ligger, for de bare visner etterhvert pga mangel på skikkelig lys.

Jeg har mye Corydoras, og de liker veldig godt at det er skjermet for lys fra overflaten. For skarp belysning kan gjøre mange fisk sky.
Hei, og takk for tips
Ja disse to lysrørene irriterer meg noe voldsomt, men har skiftet ut til svakere lysrør :sun-glo.
Etter en stund med disse i bruk, synes jeg fortsatt lysstyrken er litt i sterkeste laget, derfor denne reduseringen i lystid.
Flyteplanter har de dessverre ikke her nå, har prøvd tidligere med noen flyteplanter- men de råtnet til slutt, virvlet rundt pga.luftstrømmen,tror jeg, samt at min gullbarbe spiste noe voldsomt av de. Mulig det var den som tok knekken på dem.
Skal sjekke mer om flyteplanter, når de eventuelt får de i butikken igjen

Har forresten kikket på akvariene dine 16 stk!! Helt fantastisk flotte var de.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap