Kjøpt brukt juwel 120l, helt fersk i gamet.

Hallo

Har da gått til innkjøp av mitt aller første akvarium, kjøpte et brukt et i første omgang for og se om interessen er der, og har selfølgelig mange fine spørsmål da jeg er helt ny med dette og sitter med lite kunnskap.

Hentet akvariumet lokalt, forrige eier har ikke vært flink med renhold så det var fult i alger, snegler og dritt i akvariet. Har nå tømt det helt og vasket det med zalo, vet det er fyfy men det måtte til for og si det sånn. Har spylt godt med varmtvann etterpå.

Spørsmålet 1: må jeg koke det som skal ned i akvariet igjen som har vært der før? tenker på pumpe,filter, varmeelement, sand, pyntegjenstander.

Spørsmål 2: må jeg ha innkjøring på denne brukte pumpen? gjorde den ren utvendig, og spylte av filteret, men har jo lagt til tørk nå en stund.

Kommer nok mange fler spørsmål fremover, men dette lurte jeg på i første omgang. Må jo få vann i det før jeg gjør noe som helst annet




Heihei

og gratulerer med ny hobby!


1. vanligvis så ville jeg ikke kokt det som skal nedi akvariet, men i ditt tilfelle hvor alt er stappa med alger og snegle-egg, så trur jeg d kan være smart likevel. kjedelig å starte opp akvarium og få problem med alger og snegle-invasjon med en gang..

2. du må nok ha en ny innkjøringsperiode på pumpen nå ja, bakteriene i filteret dør rimelig kjapt når pumpa ikke står og durer i akvarievann, og spesielt når du har vasket det (og iallefall når d er tørket). tror faktisk jeg vil anbefale deg å åpne filteret og vaske vekk alle bakteriene der, som nå er døde. de vil bare forurense vannet ditt, så starter du på helt bar bakke

karet bør stå 4-6 uker med planter og sand før du begynner å ha fisk i d. kjøp deg dråpetestere for Nitritt og Nitrat, og eventuelt pH og ammoniak om du er ivrig

les "akvarieskolen" under artikler her på forumet, der står det masse nyttig. les også en annen om "vannverdier". der skal d stå forklart hvorfor jeg ber deg kjøpe de testene


Lykke til! og gjerne spør mer

mvh Hege
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap