Blå acaras eggleggingssted

Hvor legger Blå Acara eggene sine?
flate (evt ruglete om de ikke finner annet) steiner / heller er populære
Mine la egg på et stort blad hele tiden..i hvert fall helt til jeg fant en flat stein som de kjapt okkuperte.
Jeg har en skifer bit som står llitt skrått i akvarie. Di 2 første gangene la di eggene på bakveggen av akvarie.. men da ble ikke så mange befrukta. Di 2 siste på den skifer biten, å det gikk bra.

Nå har jeg ca 150 yngel. Kjempe morro. Lykke till.
Hei

Jeg kaster meg på denne tråden med et spørsmål (håper det går greit Sindre, selv om det ikke er min tråd?!)
Ser at det er noen her som har både egg og yngel erfaring med Blå Acara. Jeg fikk meg 4 blå Acara tidligere i høst. For noen få dager siden ser jeg til min overraskelse at en av dem vokter masse fin yngel. Grunnen til overraskelsen er at jeg ikke forventet at de var blitt gamle nok til å gå i lek enda. Uansett, det var jo moro med yngel. 2 dager senere var all yngelen borte!
Spørsmålet er da;
- Hvor lenge pleier Blå Acara yngelen sin?
- Er det foreldrene som har spist dem, eller de andre fiskene?
- Burde jeg tatt ut mor og Yngel ut i ett annet kar?
- Og til sist, hvordan (rent praktisk) fórer dere yngelen den første tiden og med hva?

Jeg ser at det gikk i dass denne gangen, men jeg har tro på at jeg får muligheten til å gjøre dette bedre neste gang
Blå acara
Er ganske fersk i faget selv. Mine har lagt egg 4 ganger, di 2 første gangene gikk det ikke bra. Men di 2 siste som bare var med 14 dagers mellom rom gikk bra.

Jeg tok ut skiferen som eggene var på, for foreldrene spiste opp eggene di første gangene, så nå skulle di reddes.

2 gang tok jeg ut hannen å lot mammaen passe på ynglene., det gikk kjempe fint. Men har nå tatt yngelen vekk fra mora.

Det er sånn jeg har gjort det, men det sies atte di er goe foreldre å kan gå sammen med foreldrene i 1-2 mnd.

Ynglene var sikker veldig goe mat for di andre fiskene desverre.

Som sagt er ikke jeg den med mest erfaring her. Inne på mine tråder står det svar som jeg har fått fra andre ang foring osv. Hvis du går inn der så finner du ut noe tenker jeg. Lykke till.
Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap