Skilpadde

Er det lov å ha skilpadde i norge?
Nei, kun hvis du søker om dispensasjon fra mattilsynet, og får søknaden innvilget.
Takk for svar, bare lurte. Hørte i dag på bussen at noen hadde skilpadde hjemme...
En i gamleklassen min hadde to skilpadder i ett "akvarie", også hadde onkelen og tanta mi skilpadde en gang. Så jeg tror ikke det er altfor vanskelig å få lov fra mattilsynet.

Mvh: PK
Skilpadder som er tillatt i Norge er kun landskilpadder. For å kunne få tillatelse til å ha skilpadde må man ha allergi mot pelsdyr som f.eks hund og/eller katt.
At de hadde den i et akvarie trenger ikke å bety at det var en vannskilpadde, det kan jo være tørrlagt akvarie det er snakk om, grei plass å ha dem lissom..
Jeg synes skilpadder er pene, og jeg tror ikke de få som holdes i Norge gjøre noe nevneverdig innhogg i bestanden.

Og det kommer an på om det er fangst og salg av ville skilpadder som er den største trusselen, eller om det er ødeleggelse av dere naturlige miljø. Dersom det er sistnevnte er det bare bra at det opprettholdes en bestand i fangenskap.
og få seg skillpadde i norge på lovligvis er nok ikke noe enkel sak. først må man dokumentere for allergier og lege attester før man behøver og søke. og skal vist en del til. for og få god kjent en slik søknad. og når man da først gjerne får en slik søknad godkjennt så må man bestille skillpadene og det kan ta fort opp mot 1 års ventetid. så er liksom ikke bare noe man løper til dyrebutikken og handler på dagen da liksom nei.
Det finnes enormt mange skilpadder i norske hjem, kun et fåtall av disse er lovlige landskilpadder.
Resten er ulovlige sump og vannskilpadder. På lik linje med alle de som har slanger, og andre reptiler. Og det er mange.
Man MÅ ikke ha allergier, men man må ha PEIL og gode skriftlige søkerevner
Nå er det faktisk snakk om at det skal bli lovlig med visse reptiler i norge også samt skilpadde av noen få typer da så klart. Men det er vell ikke helt avgjort etter hva jeg skjønte på han dyrebutikkeieren jeg snakka med..
Noe av grunnen til dette er at folk sitter med syke dyr i sine hjem som di ikke tør ta med til dyrlegen osv..


Inaktiv bruker
Etter hva jeg har forstått er det reptiler som ikke vil klare seg i norsk fauna det er snakk om skal bli lovelig. Da er ikke landskilpadder et alternativ såvidt jeg har skjønt. Vannskilpadder vil iallefall ikke bli lovelig. Vannskilpadder vil kun legge nye egg på det samme stedet de ble født, på gunn av oss mennesker har mange av disse stedene blitt ødelagt og dermed er de kraftig utrydningstruet. Anngående syke reptiler vet jeg at det er flere veterinærsentere som behandler slike dyr uten å rapportere det.
Jeg har satt meg allt for lite inn i typer og hlold av skilpadder til å kunne uttale meg om det men, skilpadde var i allefall en av typene dyr som var på trappene til å bli lovlig her i landet. Di skilpaddene som alergikkerene får holde hva slags type er egentlig det? Må nok sette meg noe mere inn i det hvis det blir lovlig, da tror jeg nok jeg må ta en vurdering på om det er verdt å skaffe seg.. Men veit di krever MYE mere enn folk flest tror.
Inaktiv bruker
Hvis man skal ha skilpadder i Norge er det snakk om landskilpadder. Her finner du informasjon om dem som er utarbeidet av mattilsynet:
det er stort sett testudo artene man kan få ha lovlig, vis man klarer å få igjennom en søknad.
untatt testudo horsfieldi(russisk landskilpadde)
hørt at noen har klart å fått en geochelone art lovlig og, men det er vel sjeldent vil jeg tru.

de som er på lista nå er gresk landskilpadde og treknøl skilpadde. altsåen landskilpadde og en sumpskilpadde..

de vanligste vannskilpaddene her i norge er rødøret terapin og guløret terapin. men de er ikke på listen pga noen har sleppet de ut i visse elver, bekker og brønne rog de har faktisk overlevd vinteren. og det blir fort like lange som en grandiose ekse og trenger fort en 720liter for å trives, og er ikke mange som har plass til slikt

så etterhvert som de vokser så blir de gitt bort, noen prøver å selge de, men er så mange som vil bli kvitt de at de må faktisk gi bort skilpadder de har gitt flere hundre kroner for i sverige. ingen vil ha dem

men ikke kom her å si at landskilpadder er trege og kjedelig, for det er de ikke, min bestemor har en landskilpadde, kjøpte den tidlig på 70tallet i oslo.

meget spesiell guttepadde, med stor personlig, og plutselig setter fart tvers over gulvet, bare spoler seg fram over alt
gleder meg til de blir lov, da skal jeg kjøpe en selv )
guppyoppdretteren
skilpadder er jo kjæææmpe kjedelige, går dakte og kan ikke koses med..


Ble litt nysjerrig her nå... Koser du med fiskene dine???
Vidar-Alexander
Ble litt nysjerrig her nå... Koser du med fiskene dine???


Er det ikke snakk om skilpadder som erstatning for kjæledyr med pels?

Jeg og mine koser iallefall med kjæledyr med pels, noe jeg tror de fleste som har dem gjør.

Seriøst så er det svaret ditt Vidar for dumt.
Plussmedlem
Nå er det vel heller innlegget til forumtrollet som er det tåpelige her
40 - 50 innlegg med bare vas fra denne "guppyoppdretteren". De fleste er vel allerede slettet.
Til og med innlegget jeg siterte... Godt noen tar poenget..
Tilfeldig bekjentskap
© Frøydis Asp Ormåsen
Reklame for plussmedlemskap