Shit happens - and then they die.. (hopefully not the dog though?)

Hi hi - akkurat fått mitt første Malawi kull - og det er jo i og for seg fint.

Stod på kjøkkenet og laget rekemix - fikk litt til overs og tok en tur ned i akvarie kjelleren for å gi resten til Malawiene.. ble stående litt og se på dem spise og la merke til at en hoe, som jeg visste tygde - men som jeg trodde hadde en stund igjen ,brått kom for å spise..

Ble først litt deppa og tenkte at nå hadde hun fucka opp... satt inn 3 nye avlspar i går - og tenkte at kanskje det ekstra stresset hadde fått henne til å gi opp baby prosjektet.... men NEIDA - brått ser jeg 1 liten bevegelse i et lite hull i en kalkstein - og så ser jeg 3 små hull til hvor det titter noen små øyne ut.

Aner ikke hvor mange hun spyttet - men litt gøy var det - så jeg ble lissom stående å følge med litt på de nye små... tenkte lissom ikke over at det kom noen merkelige lyder fra kjøkkenet oppe... før jeg brått tenkte FAEN! Kjøpte 2 kg reker - 1 kg til rekemix - og 1 kg til lørdagskos for familen. Selvfølgelig hadde jeg plassert det som ikke gikk i miksen ytterst på benken - og oppe på benken stod en fuglehund som var ytterst fornøyd etter å ha fortært 1 kg reker med skall... Utrolig hvor høyt de kan hoppe.

I og med at jeg ikke rakk strippe ho tror jeg de små skal få lov til å klare seg så godt de kan sammen med de voksne. Blir vel snacks av flesteparten - men kanskje noen skulle klare seg? Har uansett ikke sjans til å få tak i dem midt i labyrinten de lever i akkurat nå... Er mange trange hulrom å gjemme seg i (se profilen min dersom noen er spes intressert). Skal ut å reise 5 dgr i vinterferien - så passer jo uansett ikke med yngel nå.

So - shit happens. First the fish will die - then the dog will either die - or get a bad stomach (which means I will almost die tomorrow morning when cleaning up...)

Var forøvrig en Metriaclima sp. ´black dorsal" VF som spyttet.

Lesson learned: ikke sett reker og en sulten hund i samme rom, samt følg bedre med når det nærmer seg tid for spytting - så kanskje noen yngel vil leve opp også...

God Lørdag kveld til dere alle,

Hilsen Marius (som spiser loff med smør i kveld) - akkompagnert av en meget god Chablis, som forøvrig sikkert ville passe bedre til loff med reker...

Må flire litt - som tidligere fuglehundeier kan jeg levende se for meg scenen med bikkja på benken... Håper han ikke blir for dårlig i magen!
Hehe - ja - ikke sant? Her koser vi oss forøvrig fortsatt med loff med smør og Chablis...
Uff da...
Åssen går det med bikkja i dag?
Hei igjen,

Joda - bikkja har det bra. Kom akkurat hjem fra en lang skogstur - hun syntes en 3 timers tur på leting etter "den perfekte" greinen til å bruke som en del av en bakgrunn i en i en søramerkikans elvebiotop var veldig morsomt - og så ble hun jo kvitt rekene uten at det plaget meg for mye.

Forøvrig var det et par yngel som stakk hodet frem da det var rekemix tid i dag også - så mon tro om ikke noen av dem vil overleve i hovedkaret?

Noen som har erfaring med det? Noe sjans for at de overlever? De fiskene de går sammen med er jo rimelig aggressive..

Det var bra.
For at yngel skal ha en sjanse i hovedkaret så må de ha trange gjemmeplasser tilgjengelig, hvor bare småfisk kan komme inn.
En dunge med småstein, flate steiner med liten glippe imellom osv.
Da har de større sjanse for å overleve. Når de blir 2-3 cm kan det hende at de voksne mister interessen for dem.
Kommer an på hvilke arter som går i karet, da.
I tillegg må de ha muligheten til å få i seg mat.
Flakfòr eller mat som smuldrer opp og flyter rundt med strømmen er noe de kan få tak i innimellom gjemmestedene.
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap