Egg

Inaktiv bruker
JEg har sommerfugl ciklide, tror den har lagt egg på roten, er hvite, skal de være hvite eller oransj?
De som ligger på roten er hvite, å fisken er blitt grå aktig å er enda kjukk i magen, kan det være at det kommer fler? den puster veldig fort
Dette høres ikke helt bra ut, har du bilder av "egg" og spesielt ciklidene. Hva slags dyr går de sammen med?
Inaktiv bruker
den går sammen med kakasue og neontetra, åsså har jeg en albinomalle og ancistus.
Skal legge inn bilder
Inaktiv bruker
dette var det beste jeg klarte å ta
Jeg klarer dessverre ikke å se så mye ut av de bildene.

Eggene skal være røde ikke hvite akkurat som du sier, er du sikker på at det er egg, det kan ikke være sopp eller noe annet uheldig fra rota eller lignende?

Lurer på om hunnen blir stresset under egglegging av "hjelpsomme" naboer, slik at hun holder inn eggene? Det kan vel stemme med at de som legges forblir ubefruktet også?

Vet ikke om det hjalp så mye, men jeg håper det går bra hilsen Ola.
Inaktiv bruker
hmm har hatt roten i 4 mnd nå, har ikke hatt noe lignende før men det kan vell komme nårtid som helst. Men det som er det rare er at den ene sommerfugl står der hele tiden som det hvite ligger, åsså jager den vekk de som kommer nært,

Vet at de legger egg åsså vokter over dem til de klekkes etter noen dager, men syns bare dette var litt rart..

Etter at jeg gjorde om akvarie nå for en uke siden så har jeg vært uheldig å fått nitritt, som ligger på orange fargen, jeg har vannbytte daglig nå for å få det bort, håper bare jeg lykkes snart.
kan kanskje være derfor den er blitt grå aktig å puster fort?
Men er jo ikke så mye nitritt at fisken skla reagere slik? har hørt at hvis den kommer over det orange 0,3 så kan fiskene begynne å reagere,
Høres ut som egg av atferden. Det er ikke et par som legger, men en enslig hunn? I såfall blir det heller dårlig befruktning

Jeg lurer på om ikke det blir litt fullt i karet ditt om profilen er riktig. Dette vil kunne tulle med vannverdier og lage mye stress for fiskene dine.

Personlig tror jeg det er noe kaldt med 24 grader for fiskene dine, men det vet jeg ikke sikkert. (tenker at det kan gjøre egglegging og spesielt klekking vanskelig) Skal sjekke litt etterpå, men tror det vil være lurt å sette opp varmen med et par grader minst.
Ph over 7 i kombinasjon med nitritt tror jeg fort kan ende med katastrofe for deg, alle artene du har vil ha betydelig surere vann.
kutt foring inntil nitritten går ned. Jeg har god erfaring med bruk av hurtigvoksende planter som tar opp avfallstoffer fra karet. Snegler og reker er også et must for meg og bidrar til et godt og rent miljø. Når det er næringsoverskudd vokser planter eller sneglebestand og når det er underskudd synker eller stagnerer de.

Jeg ville prøvd å senke Ph på det vannet som blir tilført mens jeg holdt på med vannbytter for å få bort nitritt, enten med eikebarkekstrakt, svartor-kongler, eller en sokk med naturtorv i. Slik at vannet gradvis blir surere og mindre giftig. Jeg ville heller ikke ha byttet mer enn 20 liter godt luftet og surt vann om gangen på et såpass lite kar, men helst to ganger pr dag. Større vannbytter ville jeg kun utført om det ser ut som fiskene er i akutt fare. Jeg tror mange vil anbefale mer drastiske vannbytter enn meg og det kan hende de har rett. Metoden jeg skisserer har virket for meg, men det kan jo være flaks.

Lykke til hilsen Ola

Inaktiv bruker
takk for svar
Sommerfugl cikliden skal ha ph under 7,5 men kakadue skal ha 7,5. å temp på mella 24-28 trur æ det va.
Sommerfuglcikliden har jeg hatt lenge å den har ikke vist seg å ha et problem med vannveriene jeg har nå.
Men skal sjekke i morgen på nytt vannverdiene,
Kakaduene og 30 neontetra kom i karre for 4 dager siden så det kan jo hende det har blitt klusj nå,

har aldrig vært plaget men en dag må man jo bli det hehe

Det er bare en som vokter over disse, men jeg så på bilde på sommerfugl å der va det bilder av egg, men mine ser ikke slike ut, så jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. er i et lite dilemma nå, men jeg får bare følge med, det vil ta 2-3 dager til eggene klekkes, å skulle det ikke skje noe til da så får jeg bare fjerne det
Sommerfuglcichlider skal helst ha pH på 5-tallet, og temperatur på 27- 28 grader for optimal trivsel.
Apistogramma cacatuoides tåler pH opp til 7,5, men har det mye bedre med lavere pH.

Å tilsette 30 nye Neontetra og kakaducichlider til et så lite kar har nok overbelastet filteret ditt, så det er ikke så rart du har nitritt.
Nitritt på bare 0,15 kan være dødelig for dvergcichlider, så fiskene dine sliter virkelig nå! Bytt vann som bare det!



Inaktiv bruker
Tom c: jeg skal fortsette og bytte vann
Tenkte jeg skulle gi bort noen neon til søstra mi da vil det nok bli bedre
Kakaduene går fint sammen med de, er mange som har det og jeg kommer fortsatt til å ha dem sammen
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap