- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Trenger hjelp til vannkvalitet
Trenger hjelp til vannkvalitet
Hei. Fiskene mine viser symptomer på fløyels-syken.Jeg leste at hvis vannet var bløtt, kunne det behandles med vanlig koksalt. I følge bodø kommune skal vannet i kranen være bløtt.(2,5 dH).
Spørsmålet er da: har noe korall-grus i karet. Vil dette gjøre vannet hardere?
Lurer også ellers på vannkvaliteten i drikkevannet i forhold til akvariumet. Hører noen må gjøre forskjellige ting med vannet hvis det f.eks inneholder klor, etc.
Hadde noen orket å titte på vannverdiene i denne linken , og si meg om de er ideelle for fisk, eller om jeg burde behandle vannet på noen måte før jeg tilsetter det i akvariet?
Spørsmålet er da: har noe korall-grus i karet. Vil dette gjøre vannet hardere?
Lurer også ellers på vannkvaliteten i drikkevannet i forhold til akvariumet. Hører noen må gjøre forskjellige ting med vannet hvis det f.eks inneholder klor, etc.
Hadde noen orket å titte på vannverdiene i denne linken , og si meg om de er ideelle for fisk, eller om jeg burde behandle vannet på noen måte før jeg tilsetter det i akvariet?
Postet 14.02.10 kl 15:57
Postet 14.02.10 kl 16:30
Endret: 14.02.10 kl 16:32
Postet 14.02.10 kl 16:34
Postet 14.02.10 kl 16:42
Ildhalehar du dråpe tester for kh og gh da leser du lett av vannkvaliteten angående hardheten i vannet,ph er nok ikke lav når du har korallsand i akvariet.
Jeg har ikke økonomi til testere før om ei uke:-S Har kun ph test. Justerer vannet ned til ph 7 ved hvert vannbytte.
Har lest litt om behandling med salt, og det later til å være et utall forskjellige meninger om denne behandlingsformen. Noen mener at det er helt greit å behandle parasitt-anngrep med salt. Noen mener også at de små mengdene Jod og Antiklumpmiddel ikke er så skadelig som noen tror........I akvarieboken min er behandling med salt annbefalt for fløyelssyken. Vanlig koksalt. 2-3 teskjeer pr. 10 liter vann.
Postet 14.02.10 kl 16:59
Endret: 14.02.10 kl 17:01
Postet 14.02.10 kl 17:38
Endret: 14.02.10 kl 17:42
Postet 14.02.10 kl 17:48
Har bestemt meg for heller å kjøpe eSHa exit i morra. Så noen annbefale mot fløyelssyken. Tør ikke prøve meg på salt når jeg ikke vet hardheten på vannet i akvariet og usikker på hvordan Ottoene mine vil like det. Håper kuren ikke er så veldig hard mot fiskene. 2 av guppyene er jo store og gravide.....
Krysser fingrene for at det heller ikke er så dyrt:-S
Krysser fingrene for at det heller ikke er så dyrt:-S
Postet 14.02.10 kl 18:02
Postet 14.02.10 kl 18:08
Endret: 14.02.10 kl 18:12
Postet 14.02.10 kl 18:54