Trodde fiskene hadde fløyelssyken men....?

Hei.

Etter beskrivelsen av fløyelssyken, trodde jeg det var dette fiskene mine hadde fått. Men etter å ha googlet bilder av infisert fisk, ligner det ikke i det hele tatt.

Farven på fisken har blitt nermest litt melkeaktig og uklar. Som et svak rosa/grått skinn i huden. De viser tegn på stress. Svømmer raskt hit og dit, og farer opp og ned langs glasset. Noen klør seg langs planter og div. De har meget god matlyst da.

Hvilken medisin kan jeg prøve ut? Skal til dyrebutikken i morra
hei igjen det høres ut til det kan vere en sopp sykdom.jeg ville brukt medisin mot soppinnfeksjon.
Sopp?? Hmm...

Skrudde ned termostaten i går kveld, for sikkerhets skyld, for at ikke evt bakterievekst skulle eksplodere i karet. Da jeg sto opp i morges var tempen på 23 grader. Mot vanlige 26. Og fiskene såg faktisk bedre ut??!!?? (kan tenkes at jeg bare har søvn i øynene fortsatt da, og ikke ser klart:-S)

Lurer også på om kanskje den høge ph`n som følge av korallen kan ha innvirkning. Har startet den møysommelige prosessen med å sortere ut litt og litt korall. Fjærnet 2-3 never i går kveld. Har jo 2 andre grussorter oppi der fra før av, så blir ikke heeelt tomt Skal fortsette å fjærne litt daglig til det meste er borte. Tørr ikke ta for mye av gangen pga bunnfilteret.

Vet du om det finnes noe univærsal medisin som tar både sopp/parasitt/bakterier? Har ikke råd til å kjøpe så mange varianter, og vet jo ikke sikkert hva som feilier stakkarne....

Skal tro om det er derfor guppydamene mine har hatt elefant-svangerskap? De har jo vært gravide siden desember:-S
hei du sier att fisken klør seg mot planter og diverse,jeg ble tipsa av en som driver stort innen zoohandel,har fisken kløe ville han anbefale esha exit.men jeg er ikke sikker selv.det er dumt å bruke feil medisin.
Liz H
[URLBLOCK1]

Det kunne nesten minne mere, men de har ikke et så tykt tydelig lag som den stakkaren avbildet der:-S

Da dyrebutikken hadde et ikke akkurat bredt utvalg av medisiner, valgte jeg å prøve middel mot hudparasitter først. Et middel som skulle ta hvitprikk, fløyelssyken og flere andre.
Ser jeg ingen tegn til bedring de neste 3-4 dagene, drar jeg tilbake og ber om en kur for bakteriell infeksjon.
Fungerer ikke DET er det vel bare soppmiddel igjen å prøve...?!?

Ble noe skuffet over kompetansenivået Jeg måtte stå og lese på alle pakkene sammen med de som jobbet der. Og ingen av midlene var kombinert parasitt/bakterie ...De hadde ingen av de medisinene som jeg har fått annbefalt her inne Ble til og med presentert for nematode-drepe-middel...!!
Hvis du mistenker oodinium (fløyelssyke) skal du slå av akvarielyset under behandlingen. Den parasitten trenger lys for å overleve, og mørke vil svekke den. Mørkleggingen er ikke nok alene til å utrydde parasitten, men sammen med medisin vil det kombinert ha større effekt.
Tusen takk for tipset, Mona Akvariet er herved mørklakt
Esha Exit og Esha 2000 fungerer sammen mot bakterier og parasitter. Ikke lett å få tak i i vanlige butikker, men kan kjøpes på nettet, så er det i postkassa i løpet av et par dager.
ja. Føler egentlig at d er d jeg skulle hatt. Lyste med lommelykt inn i karet nå på morran, og ser ikke noe forandring på farvene til fiskene. Men er kanskje litt tidlig å se bedring etter bare et døgn...?

Håper ikke alt dette stresser fiskene fullstendig. Nå når karet er mørklagt, ser det ikke ut til at guppyene spiser. Har lest at fisker kan klare seg bra uten mat noen dager, men nå har jeg jo disse Ottoene som ikke har vært i karet lærlig lenge. 8 dager. Har forstått det slik at disse helst skal ha rikelig tilgang på for den første tiden.

Er det noen som vet hvordan det er med medisinering og vannbytter? Har byttet vann hvær andre dag den siste tiden, noe som fiskene later til å sette pris på......Men da tynnes vel konsentrasjonen av medisin i vannet ut?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap