Hjelp, døde corydoras panda :(

Har mistet 3 corydoras panda nå og er redd flere skal stryke med. Første døde for et par uker siden, tenkte kanskje det var tilfeldig, men nå fant jeg desverre to til..uff.. Di andre fiskene mine ser ut til å oppføre seg normalt. Noen som aner hva dette kan være?


- Hvordan fisk er det? CORYDORAS PANDA
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den? I CA 3 MND
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)10 NEONTETRA,2 ANCISTRUS, 3 GUPPY
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.? NEI, DISSE ER NYEST
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)BYTTER 30% VANN HVER UKE, JUWEL FILTERBOX MED BLÅFILTER I, RENSER FILTER SJELDEN OG KRYSTER DET I AKVARIEVANN DA
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte) 0 NITRITT OG PH 6,5
- Atferd? Også de andre fiskene i karet. SER UT SOM DI KLØR SEG LITT MOT PLANTER ( LITT USIKKER), ER OFTE OPPE I KARET OG LIGGER PÅ PLANTEBLADER I MIDTSJIKTET, BARTENE SER FINE UT. DEM SOM DØDE VAR HVITE I ØYENE OG SÅG UT TIL Å HA ET BLANKT "LAG" AV NOE SOM LIGNET MUGG RUNDT KROPPEN..VET DESVERRE IKKE OM DET KAN HA VÆRT FOR AT DI HADDE VÆRT DØDE EN STUND FOR DI LÅ VELDIG GODT GJEMT I EN PLANTE..
- Last gjerne opp et godt bilde. Skarpt HAR DESVERRE IKKE MULIGHET TIL DET NÅ

FORØVRIG HAR JEG LITT ALGETRØBBEL MED NOE JEG TROR ER SKJEGGALGER, SMÅ GRØNNSVARTE HÅR PÅ EN DEL AV PLANTENE MINE..NOEN TIPS HER EVENTUELL EN SAMMENHENG?
Døde corydoras panda
Legger til at akvariet er på 110liter, finkornet sand som bunnsubstrat..mistenker fløyelssyken eller sopp? ..men har lite peiling på sykdommer. Tenkte på temperaturkuren, men mine pandaer skal jo ikke ha over over 25 grader helst, så det går vel ikke? Burde vel få tak i medisin, men hva..?
Nå har jeg posta denne tråden på nybegynner forumet i håp om raskere hjelp, så vær snill og svar på den om du har noen tips..
Bare en tanke; Du bruker ikke salt i vannet ditt?
Nei, vet at corydoras ikke tåler salt noe særlig bra.. Men du kan godt svare om det er noe mer på nybegynner forumet der jeg har samme tråden i håp om flere svar..
Hva er temperaturen i karet?
Er det nok oksygen i vannet.
har du bevegelse i vannskorpa fra vannstrålen?
filteret er ikke tett?
Hvor lenge har akvariet gått?
Forer du mye? Blir det mat liggende igjen? Har du snegler eller andre som spiser opp rester?

Mange spørsmål her
Lykke til.

Espen
Lis
mistenker fløyelssyken eller sopp? ..men har lite peiling på sykdommer. Tenkte på temperaturkuren, men mine pandaer skal jo ikke ha over over 25 grader helst, så det går vel ikke? Burde vel få tak i medisin, men hva..?


"Temperaturkuren" kan ikke brukes til alle slags sykdommer, det er ingen mirakelkur mot alt. Den virker kun mot TO sykdommer.

Du kan ikke bruke varmekur, fordi det ikke er noe som tilsier at dette skulle være hvitprikksyken eller fløyelssyken(Oodinium). Dette er de to eneste sykdommene varmekuren vil hjelpe mot-
Det høres absolutt ikke ut til å være noe slikt på beskrivelsene dine. Derfor vil det heller ikke hjelpe å skru opp varmen. Det eneste du risikerer er å pine fiskene dine i varmen helt unødvendig, og kanskje gjøre den sykdommen du har enda verre (mange bakterier og parasitter elsker varme og formerer seg da enda fortere enn vanlig, slik at sykdommen blir raskt mye verre).

Jeg vet dessverre ikke hva som feiler fiskene dine, det er umulig å si - det er ingen symptomer å gå etter. Siden fiskene var mugne før du fant dem, er det ingenting som avslører noe om årsak.
Plussmedlem
Som Mona sier er det få tegn til nevnte sykdommer, og det at pandaene var blasse i fargen da du fant dem døde, er vanlig da det ikke lenger sirkuleres blod ut til fiskenes hud/skjell. Det melkeaktige laget vil du også kunne se på levende fisk hvis det er fløyelssyken, og hvitprikk er som navnet tilsier hvite prikker (starter gjerne på fiskenes halefinne). Ser du noe slikt hos de gjenlevende fiskene dine?

Det kan bare være at du har hatt uflaks og fiskene dine har dødd av årsaker som ikke er smittsomme eller som enkelt kan behandles. Vær på utkikk etter andre symptomer da syk fisk oppfører seg veldig annerledes enn friske, og dermed er lette å få øye på.
At de klør seg nå og da mot sanden eller plantene er ikke et sykdomstegn i seg selv. Også fisk kan få kløe av og til. Det er først når de gjør dette veldig ofte at det kan være et symptom på sykdommer.
Hold et øye med fiskene dine og post eventuelle utviklinger her så kanskje vi kan ko0mme til bunns i saken.
Jeg har oppdaget en liten hvitt dott eller hva det kan kalles på ene barten til en av fiskene. En annen har noe som ligner en liten prikk eller dott på ene finnen. Har nå funnet ut at jeg har 0,2 mg nitritt. Hvordan ville du gått frem med vannbytte da?


Temperatur ligger på 25 grader, filteret er ikke tett, renska det i går og vrei det lett i ei bøtte akvarievann som ble veldig skitten. Det lukter frisk jord av filterbakteriene. Jeg bytter 30% vann i uka, forer veldig lite hver dag. MEN kan ha gitt for masse bunnfor til corydorasene mine, er litt usikker på hvor mange tabletter jeg burde gi til nå 6 stk cory..? Har delt opp tre fire tabletter hver gang. Dette inkluderer også til mine to ancistrusmaller.


Jeg er så dum at jeg starta denne tråden i nybegynner forumet også, vet det er teit men jeg ville ha raskere svar. Så om dere vil være så vennlige å svare der hadde det vært fint. Så kan man egentlig bare fjerne denne.
Tilfeldig bekjentskap
© Stian Jarnes Bjånesøy
Reklame for plussmedlemskap