Egg\levende fødende

er det slik at de som føder levende yngel spiser de,mens de som legger egg tar vare på de?? *mulig dumt spm men*
dytter litt på denne=)
Egg\levende fødende
Det er vel slik at mange levendefødende arter spiser sitt eget avkom. Men dette har og med størrelse på yngel i forhold til foreldre, og om foreldrene er "velfødd" eller ikke. Eks dvergtannkarper lar ofte sine yngel i fred. Så er det de eggleggende, der enkelte stort sett ( men ikke alltid) passer på sine egg, slik som scalare, sommerfuglciklider osv. Mens Corydoras, Rasbora og tetraer legger sine egg uten og passe på dem, og i en del tilfeller også spiser dem opp.
MVH Pål
ok..for i en tidligere tråd her,så skrev jeg om guppyene mine som alltid er sprekkferdige og (jeg vil tro) fødeklare..hørte masse om at de fikk en haug med yngel hele tiden,men jeg har alsri sett noe til det(har nå 3 hunner og 2 hanner+en rød platy hanne..de to damene hans er døde)..flyttet alle over i går kveld da,til ett 63 liters istedetfor 19 liter.. håper de "tørr" å føde når jeg får vært å kjøpt mer planter ol i dag!!

for mange år siden hadde jeg palettciklider,og de la egg og passet ungene sine hele tiden..
Tilfeldig bekjentskap
© Meyers Aquascaping
Reklame for plussmedlemskap