Ikke vann fra kranen??

leste det her ett sted,at man ikke skal bruke varmtvann fra springen(altså litt varmt og kaldt,for å få passe temratur)
hva skal man gjøre da liksom? har da alltid gjort det..
Har noen som ikke er helt grønn i akvariefaget et tips? Bruker dyppvarmer, forsiktig oppheng så den ikke kommer borti noe i bøtta eller faller nedi, mye røring og litt tid, har nokså gammel varmtvannstank i gammelt hus, og tør ikke stole på at det ikke er kobber og annet grums i varmtvannet. Det ser litt latterlig ut med en tekopp-varmer i 30-liters bøtta, men det funker, så hva gjør man ikke. En ekstra varmekolbe er liksom litt dristig det også, de bråker og tar hovedsikringen hvis man er uoppmerksom...

De alle fleste fisker tåler litt temperaturforandringer...det blir jo nesten som regntid

Jeg skifter ca. 30% i min 220 liter...og da fyller jeg på med iskaldt vann fra springen. Dette har jeg gjort med ALLE mine akvarium..fra små til store. No problemo!
(Får da en temperaturforskjell på rundt 7 grader, uten at fiskene tar noe skade. Ser heller det motsatte, mer lek o.l. etter vannskifte)
Inaktiv bruker
Enig med Nina. Bruker også kaldt vann fra springen under vannbytte med mindre det er til yngel som ikke tåler temperaturforandringer spesielt godt. Hvis du likevel ikke ønsker å bruke kaldt vann, kan du alltids tappe vann i bøtter å la det stå over natten før vannbytte. Da får man jo også luftet ut kloret i vannet hvis man har mye av det dær man bor.
Takk! Lettelse, da har jeg i alle fall ikke gjort den feilen tidligere! Akkurat nå har vi nyfødte midt i et hvitprikk-angrep med filter som bare delvis virker, så vi fikk beskjed om å holde vannet jevnt varmt. Derfor denne artige øvelsen med tekoker'n, skal legge den ned i campingutstyret igjen så fort slaget er vunnet :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap