Mariannes bettaer og killier ++ c",) (side 2)

Grattis med pygmegurami. De er jo skikkelig fine Likte karet de har flyttet inn i. Jeg liker veldig godt brune kar, men får jo ikke planter til å trives noe særlig i så mørkt vann. Men jeg skal sette opp mitt neste kar med masse rot-fliser, blader og brunt vann. Men da bare ha noen store flyteplanter. De får jo lys fra toppen.


Men du, nå har du hatt personlig tråd så lenge at jeg syns det er på tide at du legger ut bildene i stor format. Litt ekstraservice til oss som er innom tråden din liksom
Takk

Plantene jeg kjøpte krever lite lys, så jeg håper at de skal trives Jeg har et par andre kar som er veldig brune også, og noen av plantene trives ganske godt i dem, men jeg har lagt merke til at javamose absolutt ikke trives i mørkt vann, til tross for at den visstnok trenger lite lys...

Jeg tenkte faktisk på det da jeg la ut bilde i går at kanskje jeg burde legge dem ut i stort format, så heretter tror jeg at jeg kommer til å gjøre det
og da hadde jeg også fått med meg at du har fått ny tråd.
gratulerer med dagen du hadde den 17.
gleder meg til å lese videre
CT-hannen min bor for tiden i en 50 liters plastbeholder, med en del planter og catappa-blader og en hule osv. Har ikke noe annet kar til han, annet enn veldig små plastkar.

Og jeg vil jo gjerne ha oppdrett på han og HMPK-hunnen, så som en del av forberedelsene på oppdrett puttet jeg henne i en gjennomsiktig plastbeholder og lot henne være hos hannen over natten.

Da jeg sjekket henne i dag hadde hun hoppet ut av beholderen. Jeg fjernet henne umiddelbart og sjekket for skader, men hun har ikke så mye som en liten revne i en finne engang Flinke hannen som er snill med damene sine

Vet ikke om det har blitt noe av det, men han satt og voktet under et tjukt skumrede, og ser ut til å holde seg i umiddelbar nærhet. Hadde jo vært kult om det var så enkelt da, men jeg tør jo nesten ikke å håpe etter alle de mislykkede forsøkene jeg har hatt....

Og det som er dumt med plastbeholderen han er i er at den er ikke 100% gjennomsiktig, så det er ikke så lett å se hva some foregår oppi der. Jeg ser han sitter under redet, men ser ikke noe i redet...

Får bare vente og se...

Ellers kjøpte jeg en paradisfisk og masse planter til 90 literen for et par dager siden

Hadde håpet på å få kjøpt et par, men de hadde kun hanner. Da jeg sjekket et australsk forum litt senere på dagen oppdaget jeg at det faktisk er ulovlig å importere hunner, fordi de frykter at de skal slippes ut i naturen og spre seg.

Men så var det noen som sa at unge hunner slipper gjennom kontrollen ganske regelmessig likevel, og hvis man er heldig kan man få tak i et par.

Så jeg får bare holde øynene åpne og håpe at jeg finner en...
Ser ikke ut til at det ble noen splendens-egg i går, men da jeg sjekket hunnen i dag hadde hun blitt veldig full av egg

Det er et godt tegn, for i fjor da jeg hadde mislykket forsøk etter mislykket forsøk, ble ingen av hunnene fulle av egg, og ingen av dem viste noe særlig interesse i hannen, noe jeg nå tror skyldes at alle hunnene bodde i samme kar. Det er nemlig en teori som sier at hunner som bor med andre hunner blir så vant til å dele territoriet sitt at når de settes sammen med en hann bryr de seg ikke, og dermed blir det ikke noe oppdrett.

Den nye hunnen min har bodd alene, og viser seg for hannen når de er sammen. Så da blir det nytt oppdrettsforsøk innen noen dager, og skal seff fore dem godt opp i mellomtiden

Og hannen skummer som bare det, han har tre reder

[External Image]
På tide med en oppdatering av dine naturlige fisker nå, Marianne
Haha:p

Grunnen til at det ikke oppdateres mer om de andre for tiden er at det rett og slett ikke skjer noenting spennende.

Men her er en oppdatering:

Whitei-yngelen er i overkant av to uker og vokser og spiser og er så søte atte.

Gardneri-yngelen vokser ikke, den vil ikke spise, eller så finner den bare ikke mikroormen. Prøvd med tørrfor for yngel som flyter i overflaten, men det vil den heller ikke ha. Gardneri-eggene ser det ikke ut som det er mye håp for.

Channoidesene driver ikke med noe spesielt, annet enn å spise og vokse. Samme gjelder for coccinaene.

Jeg har kun 3 smaragdinaer igjen når, og alle er hanner, noe som er litt kjipt.

Pygmeguramiene ser ut til å stortrives i sitt nye hjem, i motsetning til paradisfisken, som jeg synes oppfører seg tåpelig for en fisk som skal være hardfør og lettstelt. Han svømmer frem og tilbake foran glasset hele dagen omtrent, og stopper kun for å spise, noe som er et ganske tydelig tegn på mistrivsel, men såvidt jeg kan se skal det ikke være noe i veien med karet. Ancistrusen som bor i samme kar og har vært der i ca 6 mnd har nådd ca 6 cm lengde, og har begynt å få antydning til kroker i munnvikene Pakistanbotiaene liker jeg ikke lenger, og kommer nok til å kvitte meg med dem, når jeg gidder å ta fra hverandre karet for å fange dem.

I hagedammen skjer det ikke noe spennende, annet enn at den er ikke grønn lenger, etter at UV-filteret og et stort vannbytte i form av 80 mm regn på en time tok knekken på algene. Planten som er oppi der ser ut til å trives mye bedre nå, sannsynligvis fordi den får mer næring.

Så det var en liten oppdatering på alt som skjer her
Tusen, tusen takk for oppdateringene, Marianne

Etter hva eg har skjønt så skal du og dingoen til Norge i år? Da bør det kunne avtales/ordnes kremfisker

Angående kampfisker: sjekk selv hvordan det foregår, så vil eg tro en fiskevenn som deg finner andre favoritter...
Joda, jeg er klar over at kampfisker ikke får det beste stellet, men jeg steller fint med dem Og jeg foretrekker de kortfinnede variantene, nettopp fordi de kan bevege seg mye lettere enn de med ekstreme finner, og jeg har veldig lyst på den naturlige varianten, men den er som kjent ekstremt vanskelig å oppdrive i disse dager.

Og at enkelte ikke steller pent med dem betyr ikke at de er noe mindre pene eller sosiale, og det er nettopp den store personligheten deres jeg liker

Jeg unngår dyrebutikkampfisker, og holder meg stort sett til skikkelige oppdrettere her i Brisbane.

Vi pratet om en tur til Norge i år, men så bestilte vi oss tur til NZ og Seattle i stedet Kanskje det blir neste år

Hvilke kremfisker er det snakk om da?
Jeg klarte faktisk å fange pakistanbotiaene mine på bare 5-10 minutter, uten noe dramatikk i dag Det hadde jeg jammen ikke trodd.

Jeg bare brukte to håver og rolige bevegelser, og gjetet dem inn i den ene håven. Måtte fjerne roten og en hule for å få det til, men det var ikke noe dramatisk

Jeg har avertert dem for salg billig i et australsk forum, siden de nå bor i ei bøtte, og det er jo ikke ideelt..

Og jeg klarte å finne to paradiskfiskhunner på en dyrebutikk i dag Hvertfall håper jeg at de er hunner, de er unge så det var litt vanskelig å se, men jeg sammenlignet dem med en som jeg mente var en hann. Det var en spesialisert akvarieforretning, og de to ansatte mente de var hunner også, så får håpe at de hadde peiling..

Eneste minuset er at de er albinoer. Jeg er ikke spesielt glad i albinofisker, men med tanke på hvor sjeldne paradiskfiskhunner skal være kunne jeg ikke la muligheten slippe fra meg. Får heller drive litt selektiv avl og få de tilbake til normal farge, dersom jeg får oppdrett på dem (noe jeg håper på).

Jeg søkte også på en jobb i samme butikk, de hadde et spørreskjema om fisk og fiskehold som jeg måtte fylle ut, og jeg tror jeg svarte ganske bra på alle spørsmålene. Er seff ikke det jeg har lyst til å gjøre for alltid da, men til jeg får noe bedre passer det fint
Mvjnz
Jeg søkte også på en jobb i samme butikk, de hadde et spørreskjema om fisk og fiskehold som jeg måtte fylle ut, og jeg tror jeg svarte ganske bra på alle spørsmålene. Er seff ikke det jeg har lyst til å gjøre for alltid da, men til jeg får noe bedre passer det fint:)


Kan jo være en grei erfaring å få på papiret uansett siden du skal utdanne deg den veien du har tenkt

Er det en dyrebutikk eller akvariebutikk? Ferskvann og saltvann?
Det er en akvariebutikk, med både ferskvann og saltvannsdel, men med hovedvekt på ferskvann. Den er stor, og de hadde masse masse kampfisker i alle mulige varianter, noe jeg likte

Det som var litt artig var at de spurte ikke etter tidligere erfaring med å jobbe i butikk osv, de ville kunne vite hva jeg vet om fisk. Og det er slik det skal være synes jeg, det er det som er relevant for jobben.

Og erfaringen er grei å ha ja, det er jo innen bransjen som jeg utdanner meg til, om enn ikke akkurat den jobben jeg utdanner meg til
Mvjnz
Vi pratet om en tur til Norge i år, men så bestilte vi oss tur til NZ og Seattle i stedet:) Kanskje det blir neste år:)


Hvorfor akkurat Seattle? Det er i USA du mener, eller...? Slekt der muligens?
Jepp, i Usa Foreldrene til typen kjenner folk der som de har pratet med på internett, og ville ta seg en tur. Typen og jeg har pratet om en tur til Usa i et par år nå, så da tenkte vi at vi bare henger oss på, så vi reiser alle fire

Så jeg måtte søke om nytt pass da, maskinlesbart osv, og det er jo en hel historie i seg selv...

Norge tillater nemlig ikke dobbelt statsborgerskap, i motsetning til alle andre land jeg vet om, derfor måtte jeg kontakte immigration og skaffe et sertifikat som sier at jeg ikke har blitt australsk statsborger mens jeg har bodd her. Dette sertifikatet kan ikke brukes til noe annet, og koster $100 (500 kr)

Det som er så tåpelig er at konsulatet krevde at jeg måtte ha dette sertifikatet før jeg kunne søke om nytt pass, til tross for at det er helt umulig at jeg kan være australsk statsborger, siden jeg ikke har bodd her 3 år engang, og for å bli statsborger må man ha bodd i Australia i minst 4 år.

Men neida, de skulle ha dette sertifikatet, og det betydde at jeg satt og ventet i to timer hos immigration for å få det utstedt. Da jeg prøvde å spørre personen hos konsulatet hvorfor jeg måtte ha det, fikk jeg til svar at 'sånn er det bare'.

Men uansett, vi reiser til Seattle i juni, og blir borte i to uker Er sommer der på den tiden, men gjennomsnittstempen er bare 20 grader, omtrent det samme som her om vinteren
18 dager gamle whitei-yngel. De er rundt 1 cm lange nå.

[External Image]

[External Image]
Jeg er bekymret for channoidesene mine. Alle sammen har pukkelrygg. De var helt fine da jeg mottok dem, men jeg la merke til det kort tid etter at jeg kjøpte dem at de begynte å få bøyd ryggrad.

Nå er det et par stykker som svømmer nærmest i L-form, mens de andre har pukkelrygg, men svømmer normalt og kan rette seg ut uten problemer.

Men jeg skjønner ikke hva det er. Muligens er de deformerte fra naturens side, og det viste seg ikke før de ble eldre (de var et 1.5-2 cm lange da jeg mottok dem), eller så er det et eller annet jeg har gjort som har forårsaket det.

Men jeg kan ikke skjønne at det er noe jeg har gjort, siden de får samme behandling og samme vannverdier og samme mat som nesten alle de andre karene mine.

De ser ikke ut til å lide, så det er jo bra, men nå vet jeg ikke om de kan brukes til oppdrett eller ikke. Hvis det er genetisk burde de jo avlives hele gjengen slik at de ikke begynner å formere seg, men det er jo kjipt det og da..

Noen som vet noe om channoides, som kan forårsake slike ting?
B.channoides
Hei !

Du finner Betta-eksperter på "labyrintfisk.no"..
Du kan spørre der om fenomenet med pukkelrygg !
Hilsen Svein K
Bruker du jerntilsetning i ditt Channoideskar?

Jeg skal ikke påstå at det du opplever er relatert, men kanskje det er en sammenheng..

Dette er diskutert litt i en tråd om syke channoides på labyrintfisk.no.
Jeg har brukt plantegjødsel som inneholder jern, som noen i et annet forum sa var greit, men må innrømme at jeg har slurvet med å tilsette det i det siste, pga algevekst, og jeg tenkte ikke over at grunnen til at jeg hadde brukt plantegjødsel tidligere var at det inneholdt jern.

I dag har de hvertfall fått et stort vannbytte og tilsatt plantegjødsel, men det er vel uansett for sent å fikse problemet nå..

Men skal sjekke det andre forumet, takk for link
Tilfeldig bekjentskap
© Hans Martin Stølen
Reklame for plussmedlemskap