Mariannes bettaer og killier ++ c",) (side 21)

Heidi Ingdal
Fargene kommer pga kryssing. Noen av de ser ut som det er malt akvarellbilder på de. Men de forandrer seg hele tiden for fargene farger ut først når de er store. Så fargen på kryssede snegler forandre seg hele tiden. Sneglanes liv består av sykluser, og når de er i voksesyklusen og den stopper for å ta en pause så kan skallet som vokser ut få helt andre farger. Jeg har flere rosa som har hatt voksepause og fortsatt å vokse som gul med rosa striper. Så den egentlige fargen får de ikke før de er fullvoksne. De har evnene til å benytte seg av flere farge gen når de har det. Det syns jeg er så spennende for kroppen den får også andre farger. Jeg husker da jeg først startet med snegler så hadde gul og blå krysset seg og de ble grønne....og de er så fine. Så krysset de grønne seg med lilla og de ble mørk grønne med lilla striper. De er også veldig fine


Så kult

Det er enkelte av mine som nå ser litt brunguloransje ut, og jeg trodde kanskje jeg hadde noen brune i gruppen, men vi får se hva som skjer etter hvert som de vokser da

De har forresten blitt så store nå at jeg må begynne å spre dem utover flere kar. Har to 40 litere jeg kan bruke, og en 300 liter med en oscar. Men de kan ikke flyttes ut til oscaren før de har blitt ganske store. Flyttet noen pestsnegler ut dit for noen dager siden, og oscaren slukte dem og knaste i vei, og siden det har jeg ikke sett noen snegler i karet. Og dette var ca 10 damsnegler som var godt voksne, så de burde ikke være så vanskelige å finne....
Har nettopp sluppet plakathunnen oppi til hannen. De flørter vilt for øyeblikket og hunnen er full av egg. Ser lovende ut.

I morgen skal jeg en tur til betta showroom'et i byen. Har lyst på et Betta stiktos-par, men tror muligens de er solgt. Andrevalget er et Betta tussyae-par.

Håper også på å kommer hjem med en oppdrettsvariant av gardneri.
Har nå kommet hjem med et par Aphyosemion Australe Gold som er en oppdrettsvariant av Aphyosemion Australe, og et par Betta tussyae.

Dette betyr mer omrokkering, siden jeg egentlig ikke har plass til dem. Det unge-gardneriparet og den unge splendensen i 60 literen flytter over i en 22 liter. Dvs, det er kun en killihann og en splendens, siden jeg ikke finner killihunnen. Har saumfart karet med håven, og tatt et vannbytte og renset filteret og finner henne ikke

60 literen skal brukes til australe-paret. Jeg har en 40 liter som kun inneholder pestsnegler og et par blå eplesnegler hvor tussyae-paret skal bo.

Det betyr at plakathunnen som for øyeblikket er oppi hos hannen ikke har noe kar å bo i. Det får jeg finne utav senere....
Her er australe-paret. Denne videoen ble tatt i går av eieren av butikken
1. En blå snegle. Er mange av sneglene som begynner å bli veldig store nå, de største er vel rundt 7-8 mm lange i skallet.

2. og 3. australe-hannen i posen. Har sluppet de ut i karet nå, men har skrudd av lyset slik at det ikke blir for mye stress for dem. Utrolig fin farge på denne hannen.
Så mange nydelige bettaer du får tak i Marianne. De er jo nydelige alle sammen. Så søt den blå snegla di er...tenk den kommer fra meg... Dette må jo skrives i historie bøkene at eplesnegler, rosa og blå, ble innført til australia av Marianne ...som fikk de av Heidi Ingdal bosatt i Norge nærmere bestemt Orkanger i år 2012...
Heidi Ingdal
Så mange nydelige bettaer du får tak i Marianne. De er jo nydelige alle sammen. Så søt den blå snegla di er...tenk den kommer fra meg...:-) Dette må jo skrives i historie bøkene at eplesnegler, rosa og blå, ble innført til australia av Marianne ...som fikk de av Heidi Ingdal bosatt i Norge nærmere bestemt Orkanger i år 2012...:-)


Hehe, joda, hvis noen spør er det det jeg sier
Plakatene mine lekte i dag Det tok litt tid før de fant utav det... Puttet hunnen oppi i går og slapp henne ut etter noen timer siden hun virket ivrig og full av egg. Deretter fulgte vill flørting til jeg gikk og la meg.

Da jeg stod opp hadde hannen bygd stort skumrede, og hunnen hadde litt skader på finnene, men jeg fant ingen egg. I løpet av dagen i dag så jeg flere ganger at hunnen kom bort til skumredet og tilbød seg selv og gjorde alt riktig, men det virket ikke som om hannen skjønte hva som foregikk. Han blåste seg opp og jaget henne bort hver gang.

Etter ett døgn sammen fant han endelig utav det og omfavnet henne, men til å begynne med slapp ikke hunnen noen egg. Etter en halvtime begynte hun omsider å slippe egg, men hannen fanget dem ikke, han bare blåste mer bobler. Lot dem være en stund, og da jeg kom tilbake slapp hunnen MASSE egg og begge to fanget dem og puttet dem i redet. Lot dem være en stund til og nå har hunnen gått i dekning mens hannen sitter under redet Skal fjerne hunnen, men må sette opp et midlertidig kar for henne.

Jeg kikket også litt nærmere på coccinaene mine, bare fordi de er pene, og oppdaget at jeg har faktisk 6 stk, ikke 4 slik jeg trodde. Av en gruppe på 8 er det altså fremdeles 6 stk som lever 3 å senere. Ikke verst for en liten bettaart.

Jeg oppdaget også to som sitter under noen blader i et hjørne. De satt der forrige gang jeg kikket på dem også, men da tenkte jeg ikke noe over det. Men denne gangen syntes jeg det var litt rart at de to satt der veldig nært hverandre når de andre virker som de holder litt avstand til hverandre. I tillegg sirklet de, og begge har en del skader på finnene, men likevel holder de sammen.

Men det mest overraskende var at jeg oppdaget det jeg bestemt mener er et skumrede. Fant ikke egg, og redet ligger i overflaten, noe det visstnok ikke skal, men jeg tror jammen jeg har et par jeg

Bilde 1: Tatt ovenfra
Bilde 2: Tatt nedenfra
Bilde 3: australe-hann

Noen flere bilder

1: Noen pene blå snegler, en rosa, og et par pestsnegler.

2. Malaysisk kampfisk med rikelig av yngel.
Hvilke pestsnegler er det du har? De ser fine ut? Får du til å ta bilde av de?
Sneglene er så søte att, tror de trives hos deg.
Heidi Ingdal
Hvilke pestsnegler er det du har? De ser fine ut? Får du til å ta bilde av de? Sneglene er så søte att, tror de trives hos deg.:-)


Pestsneglene er kun vanlige sandsnegler og damsnegler. Er plent umulig å få tak i interessante snegler her

Håper de trives Er veldig god vekst på dem og de er aktive, så det virker slik

Men er det lurt å skille noen av de blå slik at de ikke parrer seg med de rosa? Siden jeg har så få av dem er jeg redd de skal blande seg med de rosa og blåfargen avles bort....
Ja hold de blå fra de andre når du har så få. La de pare kun med hverandre når de blir store.
Bilder av kampfiskyngel, ca 36 timer gamle. Synes det er helt utrolig at noe så smått kan ha øyne og mager og i det hele tatt leve. Er også utrolig hvor raskt det går fra parring til klekking...

Heidi Ingdal
Ja hold de blå fra de andre når du har så få. La de pare kun med hverandre når de blir store. :-)


Ok, takk for tips
Så søte yngler! Skikkelig øyne på stilk inni der jo
Ja, ikke sant

De er på sitt søteste og mest fascinerende på denne alderen. Veldig kult å se dem vokse opp, og rart å tenke på at faren deres var like liten en gang i tiden...
Frittsvømmende kampfiskyngel Det er en helt utrolig mengde av dem, har aldri sett så mange yngel i ett kull før. Det må jo være flere hundre stykker...
I går oppdaget jeg at den unge splendensen min har begynt å farge ut. Litt overraskende siden jeg trodde den allerede hadde farget ut, i og med at den har vært blå lenge. Men helt plutselig, bokstavelig talt over natta, har den fått hvite flekker. Den har marble-genet, så det kan jo hende den vil forandre seg mange ganger til i løpet av livet....

Bilde 1 ble tatt for ca 2 uker siden.

Bilde 2 ble tatt nå nettopp.
Og her er foreldrene. Faren døde for en stund siden, men moren har jeg fremdeles.
Flere bilder

1: Sjeldent bilde av B. tussyae. De har vært ganske sky frem til nå, men i dag var de fremme og spiste begge to

2. En blå snegle som spiser frossenfor.

3. Malaysisk kampfiskyngel.
Tilfeldig bekjentskap
© malawithomas
Reklame for plussmedlemskap