Mariannes bettaer og killier ++ c",) (side 22)

Så fine de er. Så synd faren døde, jeg likte den fargen på han. Så nusselig de sneglene er og den yngelen. Jørgen og Tussi lekte i dag mens vi er hjemme en tur. Det er også frittsvømmende yngel oppi der fra før, men klarer ikke å ta bilde av de for jeg har for dårlig kamera. Håper det ikke er så veldig mange yngel av de. Men moro likevel.
Disse to har yngel og lekt igjen i dag. Her er de begge på jakt etter egg.
Pent par det der. Veldig like i fargen, så kanskje de produserer yngel som er ganske like seg selv?

Jeg hadde en CT som lignet en gang i tiden. Utrolig fin.
Her er splendensen igjen. Bildet ble tatt i går, dvs to dager etter forrige bilde. Håper den ikke blir helt hvit, synes den er søt slik den er nå
Veldig spennende med slike fargeforandringer
Nå har jeg kjøpt meg kjærringer til kampfisken min, og noen killier. Tror jeg må finlese denne tråden her etter hvert for tips og moro....
Sissimor
Veldig spennende med slike fargeforandringer ;)


Ja er jo litt artig Har ikke forandret seg de to siste dagene, så kanskje det har stabilisert seg for en stund Veldig pen fisk Håper bare det er en hann...


tante
Nå har jeg kjøpt meg kjærringer til kampfisken min, og noen killier. Tror jeg må finlese denne tråden her etter hvert for tips og moro....


Kult

Jeg har egentlig ikke hatt så veldig mye flaks med oppdrett av kampfisk, så det er ikke sikkert du finner så veldig mye nyttig :/

Dette siste kullet med malaysiske kampfisker ser ut til å gå bra, men faren forsynte seg av dem her en dag og ble flyttet, og nå har jeg en god del mindre yngel enn til å begynne med...
På tide med nye bilder av splendensen Den har fått hvite finner nå, men utenom det tror jeg ikke den har forandret seg noe særlig. Veldig pen fisk

Og tussyae har boblet og flørter as we speak. Den ene sitter under redet hele tiden, den andre kommer bort og kikker på redet og bobler litt med jevne mellomrom. Vet ikke om de allerede har lekt eller bare vurderer det. Det hadde jo vært litt artig. De er en ganske sky fisk, og jeg har kun hatt dem et par uker, og de skal visstnok ikke være de enkleste å få oppdrett på.
Puttet et oppdrettsmopp oppi til australe-paret for en ukes tid siden, og har helt glemt å sjekke den, helt til i dag. Har lissom ikke forventet så mye av dem, siden de skal være litt vanskelige og det er en god del snegler i karet.

Men jeg fant hele 25 egg Ikke verst fangst det

I tillegg til oppdrettsmoppen har de en dott javamose oppi der, som sannsynligvis også blir brukt til egglegging, men den sjekket jeg ikke. Synes 25 er nok i én omgang...
Killiene mine har også mopp. Men jeg har virkelig ikke tenkt på å sjekke for egg. Er de så store at de vises lett? Hvordan ser de egentlig ut? Tror kanskje jeg skal gå og sjekke mine nå.....
Joda, de er ganske enkle å få øye på Har lagt ved bilde av nigeriakilliegg fra flere år tilbake, men australe-eggene er helt like. Er vel ca en knapp millimeter i diameter.
Bilder

1: Splendens som skifter farge. Ser ut som den er ferdig nå, og den vokser nå i rasende fart og er nesten voksen

2: Malaysisk kampfiskyngel, ca 3 uker gammel.
Nå er det på tide med noen oppdateringsbilder av sneglene....
Den blå der er nesten helt lik min Tussi...
Ja, er en stund siden nå. Her er bilde av en hvit og en rosa, tatt nå nettopp.

Jeg har innsett at jeg har litt for mange av dem, det er for mye konkurranse om maten og for liten plass til å vokse for dem. Så jeg la inn en annonse i et australsk forum, tenkte jeg kunne gi vekk noen til entusiaster som vil avle videre på dem. Forventet liksom at et par personer muligens kunne være interesserte.

Responsen var helt overveldende. På bare et par timer har minst 10 personer meldt interesse, noen av dem har tilbudt penger for å sikre seg de beste. Jeg skrev at de kun kan hentes, vil ikke sende med posten, og enkelte prøver å få andre til å hente for seg for å sende til dem. Nærmest hysteri...

Nå er det slik at jeg ikke har nok til alle som vil ha. Jeg har funnet én person som virker veldig seriøs, så jeg tror nok han skal få noen pene rosa. De hvite og blå har jeg for få av til å gi vekk, men de rosa har jeg rikelig av.
Ja disse er flotte Marianne. Du kan skjønne interessen blir enorm når det ikke er å få tak i til vanlig. De er jo flotte og spriter opp akvariet veldig.
Ja, flotte er de Jeg har blitt veldig glad i dem, og har absolutt ikke lyst til å gi bort en del, men jeg har rett og slett ikke nok plass til alle
Ja skjønner , det er derfor jeg også "nesten " gir bort så mange. Så jeg er glad for hver sort jeg får tak i som ikke formerer seg.
15 av dem reiste til nye hjem i dag:/ Ga 5 stykker til 3 forskjellige personer. Planlegger å gi 5 stk til 2 personer til.

Og jeg har fremdeles rikelig igjen.

Har færre blå enn jeg trodde, kun 6 stk, og flere hvite enn jeg trodde, 12 stk. Fant hele 51 av de rosa, og det var kun de som var framme akkurat da. Har også noen få som ser ut som standard gul/brun farge.

Noe som er snodig er at alle som bor i karet hos australe-paret har veeeldig pen rosafarge, mens alle som bor i karet ved siden av virker en anelse gulere og blassere i fargen. Samme vann, men australe-karet er mye mørkere, det har svart bakgrunn, mens det andre karet ikke har bakgrunn.

Kan lysmengden i karet påvirke fargeutviklingen deres?
Nei jeg tror ikke det kan påvirke fargeutviklingen , heller det at lyset påvirker fargen så vi ser den på en annen måte. Prøv å flytt over noen snegler og se om det bare er lyset som gjør det. Det kan jo også være at noen har litt gult i seg, men at det skal vises bare i et kar er rart. Det er jo mange ganger at lyset fåvirker fargene både på fisker og snegler. Men prøv å bytt om å se hva som skjer.
Nå skulle jeg spørre deg om en ting men plutselig så var innlegget sendt.
Jeg har et par nå, Julian og Åshild som driver å leker akkurat nå. Jeg lurer på hvorfor det tar en stund før eggene begynner og komme. Hos noen har jeg sett at det tar evigheter, mens en hoe jeg hadde rydde eggene ut av ho bare hannen dyttet ho i siden.
Til og begynne med så ser det ut som hannene skjønner at det ikke kommer egg med en gang for de ser ikke etter noen egg , men plutselig når eggene begynner å komme så er de obs på det med en gang.
Det kommer nå egg hos Julian og Åshild nå, så nå er de i full gang.
De har 3-4 yngel oppi der også som er veldig nysgjerrig på hva som foregår og jeg er livredd for at de skal bli spist for de er ganske nære innimellom. Yngelen er vel 0.5 cm så det er ikke stort. Men moro er det.
Ja, jeg syntes det var rart at det kun var ett kar hvor de ser gule ut. Men skal eksperimentere litt

Da de malaysiske kampfiskene mine lekte tok det en god stund før det kom egg, og etter at det kom egg tok det enda litt tid før hannen skjønte at han skulle plukke dem opp og putte dem i redet. Jeg tror det er fordi det var første gangen de lekte og de ikke helt visste hva de drev med.

Er det en fersk hann du har? I så fall regner jeg med han bare trenger litt tid til å finne utav det. Hvis han ikke er fersk vet jeg ikke... Kanskje det bare er "stilen" hans....?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap