Mariannes bettaer og killier ++ c",) (side 23)

Flere snegler og til slutt en tussyae. Tussyae skal visstnok være en sky fisk, men mine har etter hvert blitt ganske modige, akkurat som coccina

Coccinaene er nesten overmodige, jeg kan putte hele armen i karet uten at de reagerer. Tussyae er ikke fullt så modige ennå, men de fyker ikke skjul når jeg mater lenger, og jeg løftet av lokket og puttet oppi noen snegler i dag uten at de reagerte. Kan godt hende de blir like modige som coccinaene etter hvert
Nei dette paret har lekt før, men syns det er så rart at de trykker og trykker for å få egga ut . Dette skjer ved hvert eneste par som leker at det tar en tid før eggene kommer.
Ja det er sant som du sier at de som er førstegangs lekere ikke helt vet hva de holdet på med og det er litt komisk også.
Jeg ser det er to forskjellige størrelser på ynglene til disse to så det ble muligens noen som gjemte seg unna siste leken også.
Jeg har noe jeg ville spurt om lenge og det er egentlig veldig barnslig...Alle har et språk eller rar måte å snakke til hunden sin på eller katten. Når jeg gjør det til Julian og Åshild så blir de helt ville og vifter med finnene som en hund logrer med halen. Da kikker de på meg og svømmer langs glasset og det ser ut som de skjønner at de får gosnakk....eller oppmerksomhet da. Hvis jeg setter meg foran karet deres og de ikke ser meg og jeg begynner å koseprate så kommer de frem med en gang...er jeg veldig barnslig nå som tror at de reagerer på dette? Er såvidt jeg tør å skrive dette her....
Hehe, det var litt artig da

Svigermoren min har en dam med gullfisker. Hver morgen går hun ut til dem og prater til dem før hun mater dem, og de kommer opp og leter etter mat så snart de hører henne

Hvis jeg går bort til dammen reagerer de ikke.

Tror nok disse fiskene er mye smartere enn det folk flest tror

Synes ikke det er barnslig, er jo bare koselig det Jeg koseprater til både kattene og hundene, og de elsker det. Og jeg snakker norsk til de kattene jeg tok med meg fra Norge, og engelsk til resten For de norske kattene forstår jo bare norsk vettu
Klart man snakker med fiskene! Særlig labyrintene føler jeg at reagerer veldig på dette. Nyen lyder til å med navnet sitt (liker jeg å tro ihvertfall) ;D
Jeg snakker gjerne med fiskene, det er like naturlig som å snakke til kattene.
Men jeg tror ikke jeg har snakket nok til fiskene til at de reagerer, men det tror jeg kanskje jeg skal prøve på. ;D
Ja jeg tror også de er mye mer smartere enn vi tror, og godt å høre at andre også føler det slik. Men jeg har også katt som jeg koseprater med og har nettopp lært henne å gi labb. Så hver gang jeg sitter ved kontorpulten og snakket til Julian og Åshild så tror katta at det er tid for labbetrening og kommer og setter seg rett foran meg på pulten. He he . Så da må jeg jo trene litt gi labb da vettu. Blir litt avsporing i tråden din Marianne, men må vise deg Tussi som ho heter da vi var i vogna i påsken. Været var så dårlig at ho lå under dyna i senda mi og kikket opp og ut på været innimellom. Hvis ho skulle ut så måtte jeg trå opp vei for ho. Er veldig bortskjemt.
Åh så søt pus Helt greit med avsporinger, spesielt når du legger ut slike pene bilder
Bilder av den unge splendensen fra nå nettopp. Fremdeles ikke bestemt seg hvilken farge den vil ha, i dag har den fått 3 svarte prikker.

Og jeg synes den begynner å se litt maskulin ut.

Ser det ut som den har fløyelssyke? Finnene ser litt rare ut i dag, men vet ikke om det er naturlig farge eller noe annet...
Den sølvfargen? Den ser naturlig ut, men på de to andre bildene blir jeg usikker, for enten så er det uskarpe bilder, eller så er det noe som gjør at det ser uskarp ut.

Det første bildet viser det ganske bra. Men hvis du ser på buken på bilde nr 2 så er det litt fløyelsaktig der og....
La ut bildene i et ekspertforum og fikk dette til svar:

Looks to me like a little female, tidy little anal fin (is it long finned or Plakat?)
seems to have cello'd out and lost it's pigment (blue) however seems to have kept it's iridescence - which is probably the velvet you think you're seeing.

I think you've got a nice little marble lady who's decided to go without pigment.


Så da bekymrer jeg meg ikke ennå, siden den spiser normalt og virker frisk.
Og så er den jo skikkelig søt også da
Nettopp fått publisert to bilder av Betta tussyae. Det er jo litt stas

Sissimor
Og så er den jo skikkelig søt også da ;)


Ja, ikke sant Har egentlig aldri vært spesielt glad i kampfisker med veldig lite pigment, men det er noe litt annet når det er eget oppdrett Og den har veldig pen kropp også, veldig balansert og ingen feil på verken skjell eller finner
Gratulerer , det er mange som hevder det er vanskeligere å få publisert bildene i bildebasen enn det er å komme med i fotokonken. Så det skal du være stolt av.
Takktakk

Fotokonken har jeg aldri prøvd meg på. Kanskje det burde være neste utfordring
Ja det syns jeg så absolutt du skal prøve deg på. Alt for få som deltar i den konkurransen syns jeg. Så ta sjansen!
I beskrivelsen til tussyae står det at de bygger skumredet under vann, nede ved bunnen. Såvidt jeg kan se stemmer ikke det. Mine har nå bygget skumrede to ganger, og sett ut som de er klare til lek flere ganger.

Første skumrede var under et katappablad som fløt i overflaten. Det sank etter noen dager, og da bygget de nytt skumrede under noe riccia, igjen i overflaten.

I går fant jeg dem begge under redet, hannen med intens (og vakker) farge og hunnen med vannrette striper. Regner med det er det samme som for coccina, at vannrette striper betyr at de er klar for lek.

Men det ser ikke ut som det har utviklet seg noe videre ennå. Men de har vært så greie at de har bygget rede helt fremme ved glasset, så det er lett å følge med
Bilder av tussyae da de nesten-lekte, og nytt bilde av den unge splendensen. Ikke spesielt bra bilde, men den ser da veldig maskulin ut...?
Er ikke det bare å putte den sammen med en hunn og se hva som skjer?
Da finner du vel fort ut hvilket kjønn det er.

Eventuelt se hvordan den reagerer ved siden av hannen du har?

Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap