Mariannes bettaer og killier ++ c",) (side 27)

AkvariumBoy
Utrolig fine akvarier du har der :) Å den ancistrus der var jo fin ! :) Klikk* Abonner :)


Takk
La nettopp merke til at sverdplanten min skal til å blomstre

Den bor i coccinakaret, 40 liter, og er diiiiger og godt etablert. Må vel være 3-4 år siden jeg puttet den oppi der, men første gang jeg har sett tegn til blomstring.

Jeg la en dings mellom lokket og karet slik at den kan vokse, men vet ikke om den vil tørke ut? Er ganske lav luftfuktighet her for tiden....
Her er "redet" til CT bettaen min!
Veldig uakvaristisk, men jeg har lyst til å reise til Australia i vinter, kanskje jobbe litt hvis jeg finner noe å holde på med der.

Hvor lett er det å få jobbvisa?
Koster det mye?
Noe jeg burde tenke på før jeg reiser til Australia?

Vennen min bor i Melbourne. Så det blir vel dit i første omgang.
Er det dyrt å reise i Australia?


Takker for all hjelp på forhånd.
For å kunne jobbe trenger du et working holiday visa. Det er ikke vanskelig å få, nordmenn kan søke på nettet og jeg mener det blir godkjent umiddelbart

Med vanlig turistvisum har du ikke lov til å jobbe.

Du kan søke her: http://www.immi.gov.au/e_visa/working-holiday.htm

Du vil ha det første, som heter "First Working Holiday (subclass 417)". Husker ikke hvor mye det kostet, og det er 5 år siden jeg søkte, men mener det var rundt $100-150AUD...?

Ikke noe spesielt å tenke på som jeg kommer på... Bare husk at det er store forskjeller mellom byene, Melbourne ligner litt på Sydney i kultur, men Melb og Sydney er forskjellig fra Brisbane. Sydney og Melb er heller ikke tropiske, så de har ikke nær-tropisk klima slik vi har her i Queensland. Jeg synes Queensland er den vennligste staten, og vi er mer avslappet enn de andre storbyene. De andre har også veldig mange sure utlendinger synes jeg, og jo lenger fra storbyene man reiser, jo vennligere blir folk

Husk å takk for hver minste ting, og si "please" etter hvert spørsmål. De er veldig høflige her

Det er nok ikke særlig dyrt her i forhold til Norge, men er dyrere enn Usa og asiatiske land. Du kan også bli stoppet på grensen dersom de ikke mener du har nok penger til å forsørge deg mens du er her, så sørg for å ha med deg litt kontanter, i tillegg til minst to bankkort. Men ikke ha med deg for mye, for du kan bli stoppet for det og..... Frukt og alt som inneholder melk eller kjøtt blir tatt i fra deg når du ankommer....

Kommer ikke på noe annet, men bare spør hvis du lurer på noe Så spennende da
Ble vist ingen tur til Australia i år, fikk telefon fra skolen nå at de hadde fått en ledig plass til meg. Så da blir jeg her ett år mer.

Både glad og lei for det, for var veldig klar for varmen i Thailand og endelig oppleve Australia.
Men fint å komme inn på skolen og få denne utdannelsen ferdig gjort.

Masse fin informasjon, skal ta med meg det videre, til neste gang.
Jeg har lyst på dette paret: Ruby Red

Men jeg har ikke plass Jeg prøver å selge australe-paret og alle de malaysiske kampfiskene, men de har ligget ute for salg i over en uke nå og ingen har meldt noen interesse for dem...

Jeg har også lyst til å bruke 300-literen til noe annet en kun én oscar. Hadde han i det minste kunnet bo sammen med noen av sneglene eller ancistrusene hadde det vært greit, men når han okkuperer et helt stort kar helt alene og dreper alt som puttes oppi der, mister jeg litt lysten på å ha oscar.

Ikke at jeg ikke liker han, han er veldig pen og jeg liker aggressive fisker, men det virker så bortkastet med en 300 liter med én fisk. I tillegg vokser det mye alger i karet, men jeg kan ikke putte oppi noe som helst som kan spise alger, siden han dreper alt. Dermed må jeg rengjøre glasset hver uke omtrent, og uspist mat blir liggende på bunnen, og jeg synes ikke det er noe pent kar.....
Jeg ser Ruby Red-paret ikke er solgt ennå *sikle*. Prøver desperate å rettferdiggjøre å kjøpe et par til....

Vet ikke om jeg nevnte det, men frosken min døde for noen måneder siden. Helt fra starten av hadde jeg utrolig mye problemer med å finne mat til den. Den var så liten at det eneste den kunne spise var bananfluer og "baby crickets", og nesten ingen dyrebutikker hadde dem. De som hadde dem inne, hadde hatt dem stående så lenge at mesteparten var døde.

Som oftest fartet jeg fra dyrebutikk til dyrebutikk for å finne dem, eller jeg måtte ringe rundt, og det var et styr hver gang. Jeg hadde bestemt meg for å slippe frosken ut i det fri, men så døde den før jeg fikk gjort det

Karet den bodde i har stått med kun planter og tatt opp plass, og jeg er ikke spesielt interessert i planter, så for et par uker siden bestemte jeg meg for å selge alt sammen, og i dag kom det noen og hentet det. Så ikke noe mer frosker her i gården. Har funnet ut at jeg ikke er spesielt interessert i reptiler og frosker osv. De er søte, men kjedelige som kjæledyr. Fisker rører hvertfall litt på seg, frosker sitter bare der og gjør ingenting utenom når de jakter på insekter.

Ellers er det egentlig ikke noe nytt. Ikke fått solgt verken australe-paret eller de malaysiske kampfiskene. Eplesneglene vokser fremdeles, og mange av dem har nådd voksen størrelse. Nå bare går jeg og håper de skal legge egg snart

Den pene hvite kampfisken min har ikke lekt ennå :/ Jeg puttet en av de malaysiske hunnene oppi til han, og hun virker villig, men han skjønner ikke hva han skal gjøre.

Jeg så ottoer på dyrebutikken her en dag, og fikk veldig lyst på dem, men vet ikke hvilket kar de kan bo i, og dermed ble det ikke til at jeg kjøpte. Eneste karene jeg har alger i er oscarkaret og 90 literen. Oscaren ville drept dem, og i 90 literen har jeg ancistruser, 2 hanner, 1 hunn og en haug yngel.

Jeg kunne også godt tenkt meg noen mini-coryer (jeg husker ikke hva de heter i farten, sorry til alle coryelskere).

Men nok engang har det hele endt med at det finnes for mange fisker og jeg har for få kar.... Oh well.
Det var betta-utstilling her forrige helg, men jeg visste ikke om den før den var vel overstått. Men heldigvis er den ene dommeren eieren av betta-showroomet her i Brisbane, og hun har nå lagt ut en hel haug av deltagerne for salg. Så jeg kan beundre dem på youtube.

Jeg liker dette paret, og denne hannen.
Wow sier jeg bare! Slikt noe dukker dessverre aldri opp i Trøndelag...
De er ikke vanlige her heller, de er importerte fra Thailand, og hvis jeg vil kjøpe en må jeg kjøre 45 minutter til andre siden av byen :/ Er vel egentlig like greit, ellers hadde jeg måttet kjøpe flere kar

Jeg har hatt den unge HMPK'en boende sammen med en malaysisk hunn i et plastkar i et par uker. De har filter, varmekolbe og svært tett beplantning. Tanken var at de skulle leke og videreføre hannens gener.

Siden det ikke hadde skjedd noe kom jeg til at jeg skulle flytte den malaysiske hannen ut av 60-literen og over i 20 literen, og la HMPK-hannen bo sammen med alle hunnene i 60 literen, og håpe at han finner en hunn han liker og formere seg.

Jeg flyttet den malaysiske hannen tidligere i dag, og fanget inn den malaysiske hunnen fra plastkaret. Jeg måtte rote litt rundt og løfte koppen for å få tak i henne, og la merke til at det var et skumrede under der. Tenkte ikke noe mer over det og fanget hunnen og puttet henne i en beholder, og deretter fant jeg hannen og skulle til å fange han. Da oppdaget jeg noe som lignet veldig på egg i skumredet.

Så de har seff ikke formert seg i de to ukene de har fått være i fred, de venter til den dagen jeg bestemmer meg for å flytte dem :/ Jeg så kun noen få egg, og hunnen var mørk og jeg fant henne under koppen, så de kan hende jeg forstyrret dem midt i leken. Jeg puttet hunnen og koppen tilbake i karet og håper nå at jeg ikke har stresset dem for mye.
Er ikke det der typisk? Fiskene bare vet når det passer dårligst for deg at de leker
Et par pene fisker til Blå marble HMPK og gul HMPK. Liker spesielt den gule.....

Og en HM. Er vanligvis ikke spesielt glad i HM'er, synes det er altfor mye finner på dem, men synes fargen var veldig klar og fin på denne...


Sissimor
Er ikke det der typisk? Fiskene bare [I]vet[/I] når det passer dårligst for deg at de leker ;)


Men nå som har får være i fred igjen leker de seff ikke :/

Så to nesten helt svarte (kun noen blå stråler i halen) kampfisker i en butikk i dag. Syns de var veldig fine, og når jeg sammenligner de med disse på filmene, så tror jeg jammen de var HMPK...
Kult Jeg synes HMPK er den absolutt flotteste varianten De er veldig pene og balanserte i formen, og pga de ikke har de store, tunge finnene svømmer de veldig bra

Her er et litt spesielt VT-par. Jeg synes VT'er litt kjedelige siden de er så vanlige og er enten røde eller blåe, men det virker som de mer spesielle fargene nå avles inn i VT'ene og, og det er veldig kult
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap