Mariannes bettaer og killier ++ c",) (side 28)

Denne fisken er jo bare helt nydelig *dån*. Like greit at det er en VT og den allerede er solgt
Fant denne klasen med egg i 90 literen for en liten stund siden. Regner med det er ancistrusegg, men det var jo et snodig sted for en ancistrus å legge egg.... ?!
Det kan være de har blitt blåst ut av hannens vifting, slikt kan skje, men at han fremdeles passer på dem er jo morsomt..
Det som også er snodig er at det er ingen huler i nærheten av der han er... faktisk er det veldig mangelfullt med huler i hele karet, så at de har formert seg i det hele tatt er imponerende
Flyttet endelig HMPK-hannen og plakathunnen fra plastkaret over til 60 literen med de andre plakathunnene. Skulle flytte dem i forrige uke tenkte jeg, etter at det ikke hadde blitt noe mer lek på dem, men i det jeg løftet lokket var de seff i full gang igjen.

Så jeg lot dem være noen dager til, men jeg så fremdeles ikke verken egg eller yngel, så dermed flyttet jeg dem. Plastkaret står fremdeles med filter og varmekolbe, bare sånn i tilfelle det er yngel som har skjult seg i javamosen.

Paret har bodd i 60 literen i noen dager nå, og hannen har funnet seg et tett beplantet hjørne hvor han tilbringer mesteparten av tiden, og det ser ut som han prøver å lokke med seg hunnner dit, så det virker lovende.

Det har dukket opp yngel i karet hos australe-paret, i tillegg til at jeg hadde 3 stykker i eget yngelkar, men de har jeg nå flyttet tilbake til foreldrene. De jeg hadde i yngelkaret var større enn de som har overlevd hos foreldrene, så dermed tenkte jeg at de kan like gjerne bo der så slipper jeg å vedlikeholde et ekstra yngelkar.

Er ikke spesielt fornøyd med at disse formerer seg. Jeg har prøvd å selge det voksne paret, men ingen er interesserte i dem. Jeg synes de er ganske kjedelige fisker, og vil heller bruke karet til en gruppe lakris- eller pygméguramier. Men det blir det jo ikke noe av så lenge de fortsetter å formere seg.....

Jeg nevnte i en annen tråd at jeg har fremdeles 5 coccinaer. Jeg kjøpte en gruppe på 8 i juni 2009, og disse er dermed over 3 år gamle. De har blitt veldig flotte, veldig dyp rødbrunfarge, med nydelige blå øyne og blå flekk på siden. Bare synd at alle er hanner.
Nye bilder av HMPK-hannen fra i dag. Han har blitt litt mer blå, og for noen dager siden la jeg merke til at han har ett lyst øye og ett mørkeblått
......
Nettopp kommet hjem fra Cairns. Dro opp på fredag og kom hjem kl 20 i kveld. Anledningen var et hundetreningseminar med Grisha Stewart, som "oppfant" Behaviour Adjustment Training (BAT) og silky leash. Seminaret handlet om BAT.

Husker ikke om jeg nevnte det eller ikke, men jeg driver eget firma som hundetrener, og min egen hund Obi er aggressiv mot andre hunder. Dermed var det veldig nyttig å lære mer om hvordan man behandler aggresjon, frustrasjon og frykt hos hunder

Cairns er en søt, liten by, og når jeg ikke var på seminar utforsket jeg og mannen byen og handlet og spiste på restaurant. Veldig hyggelig helg Bildene er fra Cairns.
Mvjnz
[URLBLOCK1] er jo bare helt nydelig *dån*. Like greit at det er en VT og den allerede er solgt :)

Det må være den fineste kampfisken jeg har sett!
Jepp, han er definitivt i topp 10-listen over peneste kampfisker
Så det går an å få yngel på australe altså? Jeg har ikke fått til noen. Gardneri gardneri har masse barn, og poliaci har noen få. Men ingen australe.... De er jo så fine, og jeg ønsker så veldig. Nå har jeg ikke prøvd å lete opp og plukke egg, da. Men det går en hanne og to hunner alene i en tank, og den er så tett beplantet at det nesten ikke er plass til fisken. Men yngel? Nei...
Jepp, fikk yngel da jeg brukte oppdrettsmopp og samlet inn egg, men det har også dukket opp yngel i karet helt på egenhånd.

Regner med de har gjemt seg i oppdrettsmoppen og javamosen slik at foreldrene ikke fant dem.

Har noenlunde surt vann, pH rundt 5,5 - 6 tror jeg, og forer utelukkende med frossenfor.
Fant en av de norske sneglene i 90 literen død i dag Og i det siste virker det ikke som om de trives oppi der. De ligger der bare inni skallene sine.

Så jeg teste pH, og den ligger rundt 7,5-8, som burde være helt greit. Kan ikke skjønne hvorfor de ikke skulle trives oppi der. Det er i 90 literen mesteparten av dem bor, så det er litt skummelt hvis de begynner å dø...

Det bor også en gruppe i 60 literen hos australene, og de ser ut som de trives ganske bra. Jeg var nysgjerrig, så jeg testet pH der og, og overraskende nok er den bare 5,5. Visste den var litt lavere enn det som er ideelt for snegler, siden australene liker surt vann, men visste ikke at den var lav. Snodig nok ser jeg ikke noen skader på skallene til sneglene oppi der...

Siden jeg først var i gang med testing, testet jeg pH hos splendensene og coccinaene, og den var henholdsvist 5 og 6,5. Var overrasket over hvor lav den var hos splendensene, og trodde den var lavere hos coccinaene.

Skal heve pH'en hos splendensene, så kan jeg putte noen snegler oppi til dem. Men skjønner ikke hva som gjør at de trives eller mistrives i visse kar. Puttet en gruppe oppi et plastkar med riktig pH, filter, varmekolbe og planter, og der trivdes de ikke. Men de trives i et kar med surt vann.....
Hmm. Kan det være at vannet ikke er hardt nok?
Snegler bruker visstnok opp hardheten og om man har mange så bør man tilsette gh+ jevnlig, ikke bare når man skifter vann?

Bare en teori altså
Sneglene trives i surt vann, bare de har mineraler nok til å vedlikeholde skallene sine.
Kan være det som gjør at de trives ett sted og ikke ett annet.
Mine går alene og de virker nesten litt sure, lurer på å slippe oppi noen fisk, for jeg lurer på om det kan ha noe med foring å gjøre også..

Jeg kjøpte mineralpulver fra Mikael Nieaser her inne, det er både til snegler og reker.
Gravde frem den gamle GH-testen min, og testet 90 literen. Da den nådde 55 gadd jeg ikke å holde på lenger, så jeg tok et digert vannbytte og gravde ut så mye cicklide-substrat som mulig. Puttet en neve oppi der da sneglene flyttet inn, siden jeg trodde muligens vannet ikke var hardt nok.

Får ta noen flere vannbytter de neste dagene og se om det går bedre med dem.

Skal teste GH i australe-karet og.
Var litt bekymret for oscaren min i går. Jeg tok et større vannbytte dagen før, og den kvelden fikk han frossenfor (vanligvis spiser han pellets).

I går da jeg stod opp pustet han veldig tungt. Jeg matet han et par timer senere, men han spiste kun én pellets, og dette er en fisk som er skikkelig matvrak.

Jeg kunne ikke skjønne hva som kunne være galt, annet enn at det muligens var noe i vannet. Jeg gjorde ikke noe mer, tenkte kanskje han ville bli bra igjen på egenhånd hvis jeg ga det litt tid.

Men utpå kvelden var det ingen forandring, og jeg testet da ammoniakk, nitritt og pH, og alle var normale. Filteret hadde gjennomstrømming, om enn litt mindre enn vanlig, og pekte mot overflaten, så jeg trodde ikke det var noe problem der. Men jeg googlet det og noen foreslo at man skulle rengjøre filteret og sørge for at det skapte bevegelse i overflaten, og siden jeg hadde prøvd alt annet og mannen begynte å bli bekymret for at oscaren skulle dø i løpet av natten, tenkte jeg at det var like greit å rengjøre filteret.

Så jeg rengjorde filteret og da jeg puttet det tilbake sørget jeg for at det pekte opp mot overflaten.

Jeg sjekket han igjen før jeg gikk og la meg, og da så han mye bedre ut, og da jeg sjekket i dag tidlig oppførte han seg som normalt. Så det var en lettelse. Har mistet fisk før, men ingen med så mye personlighet og som er så store som oscaren.

Men jeg syntes det var litt overraskende, for han var aldri oppe i overflaten og hentet luft, og det var jo faktisk bevegelse i overflaten før jeg rengjorde filteret.

Ellers er australe-karet fylt til randen. De to voksne lever fremdeles, og jeg tror det er noe slik som 20 ungfisker oppi der. Jeg har fjernet oppdrettsmoppen slik at de ikke kan fortsette å formere seg, men jeg må seriøst få solgt noen av disse. Det er altfor mange til at alle kan vokse opp i en 60 liter, og jeg har ikke noe annet kar jeg kan putte dem i.
Rart hvor lite som skal til for å få en forandring.
Dette minner meg på at jeg nok må rense filteret hos guppiehannene i reolen til a mor. Vet ikke hvorfor det filteret går tett så fort..
Men er sikkert pga av mallebarna og de nå store eplene som går oppi der..

Har du testet vannet for Nitrat? Hvis den er for høy kan du få mystisk snegledød. De liker ikke høy nitrat. Jeg har et kar hvor jeg ikke skjønte hvorfor sneglene og fiskene døde en etter en over lang tid egentlig. Så etter at jeg begynte med saltvann så ble jeg mer obs på nitrat i vannet og jeg målte det i karet og fikk fult utslag. Så målte jeg kranvannet og der hadde jeg også 12,5 mg/l også men tok et stort vannbytte og satte inn sånn grønn nitrat filter i filteret. Går de i vann med forhøyet nitrat over lenger tid vil de begynne og dø etterhvert av senskader.
Snegler liker vanligvis ikke surt vann, de forbruker det de trenger fra vannet så man må passe på hele tiden at ikke Ph og Gh dropper. Spesielt hvis man har mange snegler..det er et mysterium det der at noen trives der og andre ikke osv....

Jeg har også vært plaget av høy nitrat i saltvannskaret mitt på 60 liter....nå begynner den å gå ned og jeg ser stor forskjell på sneglene før og nå.
Husk også at snegler ikke liker kaldtvannsbytter.
Sneglene trives som bare det, de har vokst masse.
Nei er bare guppiehannene som går i karret som plutselig ikke var like mange lenger.
Renset idag og fant to døde og en som sliter, har kjørt en kur mot fløyels syke i karret under, for der mistet jeg to voksne ancistruser, men de så jeg jo ikke før de var døde og dermed lå fremme for første gang. Var først etter de var døde at jeg så utslag på mollyene.

Jeg bruker vann rett fra krana, vet ikke om det kan ha hatt noe å si. Men ingen fisker som har klødd seg etter vannbytte heller. Men man opplever fiskedød i perioder, jeg er helt ærlig ikke så trist for at guppiene dør, men hadde vært bedre om vi kunne fått solgt de selvfølgelig.




Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap