Mariannes bettaer og killier ++ c",) (side 29)

Galemor
Rart hvor lite som skal til for å få en forandring. Dette minner meg på at jeg nok må rense filteret hos guppiehannene i reolen til a mor. Vet ikke hvorfor det filteret går tett så fort.. Men er sikkert pga av mallebarna og de nå store eplene som går oppi der.. :)


Ja, jeg syntes det var rart det der. Men oscaren forurenser utrolig mye også, til tross for at han har 300 liter for seg selv. Filteret er et damfilter, så jeg trodde lissom det skulle takle å ikke bli rengjort på noen måneder


Heidi Ingdal
Har du testet vannet for Nitrat? Hvis den er for høy kan du få mystisk snegledød. De liker ikke høy nitrat. Jeg har et kar hvor jeg ikke skjønte hvorfor sneglene og fiskene døde en etter en over lang tid egentlig. Så etter at jeg begynte med saltvann så ble jeg mer obs på nitrat i vannet og jeg målte det i karet og fikk fult utslag. Så målte jeg kranvannet og der hadde jeg også 12,5 mg/l også men tok et stort vannbytte og satte inn sånn grønn nitrat filter i filteret. Går de i vann med forhøyet nitrat over lenger tid vil de begynne og dø etterhvert av senskader. Snegler liker vanligvis ikke surt vann, de forbruker det de trenger fra vannet så man må passe på hele tiden at ikke Ph og Gh dropper. Spesielt hvis man har mange snegler..det er et mysterium det der at noen trives der og andre ikke osv.... Jeg har også vært plaget av høy nitrat i saltvannskaret mitt på 60 liter....nå begynner den å gå ned og jeg ser stor forskjell på sneglene før og nå. Husk også at snegler ikke liker kaldtvannsbytter.


Nei, nitrat har jeg ikke testet for. Tenkte jo at nitrat er ufarlig så det er ikke nødvendig. Men da skal jeg teste det i dag. Takk for tips
Testet for nitrat i 90 literen - mellom 80 og 160 mg/l. Litt vanskelig å se om det var den nest mørkeste eller mørkeste fargen, men var hvertfall ganske høyt. Testet kranvannet også, og der var den 0.

Har tatt vannbytte, men spørs om jeg må til med nitratfilter. Verdt å prøve hvertfall..

Ja se der. Det skal ikke så mye til for at nitraten blir høy. De fleste tenker ikke så mye over at nitrat kan være skadelig i store mengder. Ble selv oppmerksom på dette da jeg begynte med saltvann. Så tror nok mange som sliter med mystiske dødsfall bør sjekke nitratinnholdet i karet. Det værste er jo at de trenger ikke dø med en gang men de dør av senvirkningene. Problemene kommer snikende kan man si. Det er absolutt verdt å prøve nitratfilter.
Hvis nitratverdien er "urimelig" høy og det ikke helt rimer med vannskifte-rutiner og besetning av levende vesen i karet, kan det være verdt å ta en titt på holdbarhetsdatoen på test-pakken. Jeg har opplevd helt ville resultater, bare for å finne ut at det var produktet som var dårlig pga utløpt holdbarhetsdato. Nytt sett med gyldig holdbarhetsdato ga straks et bedre nitrat-nivå.
Testen er 2-3 år gammel ja, men den testet jo 0 mg/l i kranvannet? Jeg ristet den også godt før jeg brukte den.

Jeg får teste igjen etter et vannbytte og etter jeg har puttet oppi nitratfilter og se om det er noen forskjell, og hvis ikke må jeg nok kjøpe ny test ja.

Takk for tips

Da har jeg byttet vann igjen og få nitratnivået ned til 40 mg/l. Jeg stakk ut og kjøpte nitratfilter og, eller dvs, her er de nitratsteiner som legges i filteret. Stod at det kunne ta noen dager, så da får jeg bare teste hver dag fremover og se om det er noen bedring.

Men jeg så et par snegler som kom ut av skallet og begynte å røre seg oppi der, og det er vel et godt tegn

Ser også at det er en ny ladning med ancistrusyngel oppi der. Det første kullet har nå blitt ca 4 cm store.
Det høres bra ut at sneglene blir mer aktive for de liker absolutt ikke nitrat. Så prøv å få den under 20.
Er 2-3 uker siden jeg puttet oppi nitratsteinene nå, uten at det har blitt noen nevneverdig forskjell i nitrat. Den ligger fremdeles rundt 40 mg/l. Sneglene viser heller ikke stor forskjell i oppførsel. Det er en stor, blå snegle oppi der som er mer aktiv enn de andre, men den var aktiv mens nitraten var veldig høy også, så det virker som om den tåler det bedre enn de andre.

Spørs om jeg rett og slett må flytte de gjenlevende sneglene over i et mindre kar og se om de trives bedre der. Er vel bedre med litt for lite kar enn at de ikke trives i det hele tatt i det store karet.

I går stod jeg og kikket på karet, og fant ut at det er et veldig kjedelig kar. Har kun noen ancistrus og noen kjedelige tetraer oppi der, så jeg dro ut og kjøpte meg en Trichogaster trichopterus (som visstnok nå heter Trichopodus trichopterus), gullvarianten. Jeg visste ikke hva den var da jeg kjøpte den, jeg bare visste det var en gurami og at den var pen, så den ble med hjem.

Jeg søkte den opp da jeg kom hjem, og fant ut at den egentlig vil ha litt større kar, men vi får se hvordan det går. Den har jo hele toppsjiktet for seg selv oppi der, og den spiste kort tid etter at jeg puttet den oppi og er aktiv, så virker som den trives foreløpig.
Lenge siden jeg oppdaterte her nå. Skjer egentlig veldig lite. Karene mine er for fulle til at jeg kan drive noe oppdrett og/eller kjøpe noe nytt, og jeg får ikke solgt noen av fiskene som jeg gjerne skulle solgt og gjort plass til not nytt.

Nitratnivået i 90-literen har ikke forandret seg, men jeg tror muligens testen min er unøyaktig. Jeg testet nemlig 60-literen der sneglene trives, og fikk samme resultat som i 90-literen.

Jeg stakk ut for å kjøpe ny test en dag, men de hadde ikke, og jeg har ikke hatt mulighet til å stikke innom en annen dyrebutikk.

Hadde bursdag i går, og var bortreist hele helga. I tillegg driver jeg eget firma, og har drevet en del hundetrening. Så er ganske opptatt med andre ting og.

<embed src="http://www.youtube.com/v/L9F_aZwNolg?hl=en_GB&;version=3" type="application/x-shockwave-flash" width="560" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Pene fisken

<embed src="http://www.youtube.com/v/a48kbG5qpaM?hl=en_GB&version=3" type="application/x-shockwave-flash" width="560" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Disse er heller ikke så verst....

<embed src="http://www.youtube.com/v/x-iWltP3lfk?hl=en_GB&;version=3" type="application/x-shockwave-flash" width="560" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Kjipt å ikke ha plass til noe nytt
Wow! Blir helt ør av å tenke på alle de vakre kampfiskene som fins...
Jeg skjønner ikke ....får ikke opp bildene dine....:-/
Sissimor
Wow! Blir helt ør av å tenke på alle de vakre kampfiskene som fins...


Ja, ikke sant. Så mange fisker, så få kar....

Heidi Ingdal
Jeg skjønner ikke ....får ikke opp bildene dine....:-/


De er videoer Muligens må du la siden laste ferdig før de vises.
Spennende å se så flotte kampfisk. Savner en tråd under labyrintfisk som viser kampfiskfarger og fasonger om det ikke finnes (hint hint til noen med kampfisker og kunnskap om disse). Her kunne medlemmer legge inn bilder av kampfiskene sine og spørre om farge og fasong. Den kunne gjerne være klistret og ville blitt et fint oppslagsverk og spennende å kikke i for kampfiskinteresserte som meg selv.
Takk, mye fint å se. Har aldri kikket på hva som lå under Foto & Film.
Lenge siden jeg la ut bilder nå, så nå var det på tide synes jeg. Har ikke noe nytt, og det skjer ikke så mye, men de fiskene jeg har er jo pene nok til å vises frem

Coccinaene er fremdeles en absolutt favoritt her. Denne gruppen er nå ca 4 år gammel, og de har begynt å bli litt fillete, men de er fremdeles utrolig pene. 6 av 8 lever fremdeles, og det synes jeg egentlig er ganske bra. Aldri blitt noe oppdrett på dem, og jeg mistenker at alle er hanner.

Og er vel en del som husker den fargeskiftende kampfisken min fra eget oppdrett

Han har nå stabilisert seg litt, men jeg mistenker at han muligens blir mørkere og mørkere igjen. For de som ikke har sett han før, er han eneste overlevende yngel etter et HMPK-par som jeg importerte fra Thailand. Begge var blue marble.

Yngelen oppdaget jeg i et kar de hadde bodd i, flere uker etter at de hadde flyttet ut. Han begynte som helt blå, deretter ble han helt hvit, deretter begynte han å få noen svarte flekker på siden. Og dette er slik han har blitt nå

Bildet er ikke det beste, for jeg har flyttet han over i eget kar for å prøve å få han til å leke. Han har bodd sammen med en flokk plakathunner (og en plakathann, viste det seg), og der ble det ikke noe oppdrett. Men bildet viser begge sidene hans, noe jeg synes er litt kult, for han har to forskjellige farger på øynene.

Så nå har jeg skilt han, og jeg skilte ut en av plakathunnene, så de skal få bo hver for seg og fores opp en uke eller to, deretter skal de settes sammen. Aller helst burde han leke med en marble HMPK, men jeg har ingen HMPK-hunner, og siden han er ganske liten har jeg problemer med å finne en hunn som er liten nok. Så det får bare våge seg at jeg blander en marble HMPK med en tradisjonell, blå PK.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap