Mariannes bettaer og killier ++ c",) (side 3)

Må bare poste noen bilder av CT-hannen min, og nei, det er ikke bare fordi han er pen

Jeg mistenkte at han har marble-genet da jeg kjøpte han, noe som betyr at han har 'hoppende' gener, som igjen betyr at han kan forandre farge gjennom hele livet (tror jeg nevnte dette en gang tidligere).

Grunnen til at jeg poster bilder, (i tillegg til at han er kjempepen) er fordi jeg har lagt merke til at han begynt å få en anelse gult langs ryggraden, noe som viser på bildene. I virkeligheten er han enda mer gul enn det som vises.

Han ble puttet i en beholder for at jeg skulle kunne ta bilder av han, siden lyset i karet var for sterkt og han ble helt selvlysende, og uten lyset ble det for mørkt.

Så da er begynnelsen på forandringen dokumentert Blir interessant å se hvordan han ender opp. Hvis han 'ender opp' da, kanksje han forandrer seg hele livet...

Begge HMPK'ene mine (en hunn og en hann) har også marble-genet, så uansett hvem som får parre seg med hannen får jeg marble-avkom, siden genet er dominant.

Og jeg elsker marbler

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Jeg tror jeg nevnte at jeg samlet inn 8 gardneri-egg nylig, og samtlige ble angrepet av sopp. Samme dagen som jeg skrev det, samlet jeg inn 6 egg til, og igjen ble alle angrepet av sopp.

Jeg samlet inn 10 egg nå nettopp, så vi får se hvordan det går.

Med det andre gardneri-paret jeg hadde i fjor ble muligens 10% av eggene angrepet av sopp, men med dette paret er det noe slikt som 95%, så jeg mener det er noe med dette paret som gjør at eggene ikke er så sunne som de skal være.

Men det skal også nevnes at dette paret legger mange flere egg enn det andre paret mitt. Det andre paret la muligens ett egg i døgnet, eller ikke noen. Dette paret legger 5-6 egg i døgnet.

Så fin den kampfisk hannen din er! Jeg har en CT hunn som minner litt om han der i fargen, veldig lys Er stadig på utkikk etter noen flotte hanner, men til nå er det veldig lite spennde og finne..
Ja, ikke sant

Jeg kikker stadig på kampfisker i dyrebutikken og på Aquabid, og selv om det finnes mange fine er det ikke så mange som har den 'må-ha' faktoren
du bor vel mer slik til det er lettere og få tak i mer flotte bettar? syntes i grunn det er lite og finne her i landet. Det går i det samme over alt..
Nei, ganske dårlig utvalg i vanlige dyrebutikker her også. Er kun et par stykker som jevnlig får inn mer interessante typer enn VT..

Men på andre siden av byen har vi et 'betta showroom' hvor de importerer fisk fra Thailand stadig vekk, og der finnes det mye fint Jeg har også kjøpt fisk direkte fra Thailand selv.

Må nesten til Thailand for å finne de beste, men klart VT har sin egen sjarm også da

Jeg hadde en god del VT på denne tiden i fjor, men nå har jeg kun tre splendens igjen, en CT og to HMPK. HMPK er favoritten min
hehe Thailand tur ja.. her blir mannen litt skeiv i blikket bare jeg nevner og ta en tur til byen BARE utelukkene for og stikke innom dyrebutikken :P

Jeg har også lyst på HMPK og HM.. helst innen fargene gul, hvit, oransje.. ble sittene og se på aquabid sine nettsider.. hjelpes så mye fint. *sukk*

Ja, man kan virkelig drømme seg bort på Aquabid

Hvis du reiser til Thailand en dag ville jeg sjekket ut oppdretterne, siden jeg ikke vet om dyrebutikkene der har det store utvalget....
Av de 10 gardneri-eggene jeg samlet inn for noen dager siden er det tre stk som ser lovende ut. De har ikke sopp, og jeg ser små yngel inni dem. De har blitt skilt fra de andre eggene, som har utviklet sopp. Det er ett egg til blant de med sopp som jeg ikke er sikker på, så jeg lar dem være for øyeblikket.

Forskjellen denne gangen er at jeg la eggene i ganske surt vann. Målte ikke pH'en, men brukte 2/3 regnvann fra en regnvannstank vi har stående ute (som brukes til å vanne hagen og kattene) og 1/3 vann fra et annet kar som er veldig brunt av røtter og catappablader. De andre gangene der alle eggene ble soppangrepet brukte jeg vann fra foreldrenes kar, som har pH ca 7-7.5.

Jeg målte pH i regnvannstanken for noen dager siden, og den viste 5.0, som er det laveste testen viser, og GH og KH var 0, dvs de forandret farge etter første dråpe.

Vurderer å bruke dette vannet til coccinaene, men skal da seff stabilisere pH på et målbart nivå først.

Jeg nevnte paradiskfiskhannen min i en annen tråd der fiskevelferd ble tatt opp. Jeg driver nemlig og leser en bok av Temple Grandin som heter Making Animals Happy, som handler om dyreadferd og -psykologi. Den er ekstremt interessant og fascinerende og verdt å lese for alle som er interessert i å gjøre dyrene sine lykkelige.

Den nevner ikke fisk spesielt, men det første kapittelet handler om stimuli, hjerneutvikling og stereotypisk oppførsel. Dyr i dyrehager, produksjonsdyr og kjæledyr som kjeder seg kan nemlig utvikle stereotypisk adferd i mangel på annen stimuli. De stimulerer seg selv med noe som kalles "abnormal repetitive behaviour", f eks vandring frem og tilbake, luftsluking, overdreven vasking/slikking, selvskading osv, noe som fører til unormal utvikling av hjernene deres. Det betyr at hvis de vokser opp i et miljø uten mye stimulering vil de senere ofte fortsette med den unormale adferden, selv etter at de flyttes til et miljø som er mer stimulerende.

Folk flest er enige i at de store pattedyrene og diverse fugler er ganske intelligente, og kjedsomhet er et tegn på intelligens.

Det som er interessant er at jeg mener at paradiskfiskhannen min viser slik oppførsel, i form av at han svømmer frem og tilbake foran glasset nesten hele dagen. Han stopper kun for å spise og for å jage vekk en hunn dersom hun kommer for nær. Til å begynne med trodde jeg han mistrivdes i karet, men siden hunnene oppfører seg normalt tilsier det at det ikke er noe galt med karet.

Jeg har hatt denne hannen i nesten to uker nå, og dette gjør han dag ut og dag inn:

<embed src="http://www.youtube.com/v/HYqCx8Uzb3U&hl=en_GB&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>

Jeg mener personlig at fordi han er ganske stor allerede, og har vokst opp hos produsenten og deretter i en dyrebutikk, fikk han ikke nok stimuli, og dermed utviklet han denne adferden.

Dette forteller meg at det er mer som foregår i fiskers hjerner enn folk flest tror, og da jeg googlet det fant jeg en artikkel som påstår at enkelte fisker er mer intelligente enn noen apearter, uten at de ga eksempel eller bevis for denne påstanden.

Men jeg har lenge ment at fisker føler og skjønner mer enn det folk flest vil innrømme, og selv om det nok ikke er noe avansert følelsesliv det er snakk om er disse følelsene like viktige for fisken som våre følelser er for oss, og så lenge det ikke finnes bevis for noe annet burde vi behandle dem som tenkende, følende vesner, just in case.
Den boka må jeg skaffe meg. Jeg er veldig opptatt av akkurat sånne ting. Det er mange år siden jeg bare måtte kutte ut å bli med familie/venner i dyrehager i ferier og lignende. Nettopp pga stereotypisk adferd på en del dyr der. Det gjør vondt langt ned i magen å se på dyr med denne adferden og selv den fisken din hadde ikke jeg fikset å hatt i min egen leilighet...

Jeg blir også småsprø av å feks se på en del av de "morsomme" hjemmevideoene som sendes på tv. Veldig ofte er det video av kjæledyr med stereotypisk adferd, som folk syns er kjempestas å le av. Jeg blir bare frustrert av å se på sånt for det betyr gjerne bare at det stakkars kjæledyret ikke har det særlig godt hos sin eier...

Takk for godt tips om lesestoff
Jeg er også veldig opptatt av slikt. Tror det kanskje kommer av at jeg har en hund jeg er nøye på når det kommer til stimuli Jeg driver jo også å utdanner meg så smått innen det også, ser hva hundene trenger og hva konsekvensene kan bli om de ikke får det.

Jeg har ofte tenkt på det samme med fiskene. Jeg husker når Lisbeth ville gi kampfisken sin noe å tenke på ved å sette inn leker i karet, "genialt!" tenkte jeg, selv om kampfisken ikke brydde seg da.

Sjokoladene mine sitter og kjeder seg hele dagen og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å få de mer "happy", for de virker oppriktig "unhappy"! Kan faktisk bli litt småsprø selv av å gå rundt på stua og se på de! Det er er også delvis derfor jeg tenker å sette inn et par makropoder i karet, en fisk som kan skape litt mer liv!
Betta-ungfiskene derimot, er svært så ernærgiske av seg!

Jeg må prøve å få tak i denne boka jeg også!
Lisbeth
Den boka må jeg skaffe meg. Jeg er veldig opptatt av akkurat sånne ting. Det er mange år siden jeg bare måtte kutte ut å bli med familie/venner i dyrehager i ferier og lignende. Nettopp pga stereotypisk adferd på en del dyr der. Det gjør vondt langt ned i magen å se på dyr med denne adferden og selv den fisken din hadde ikke jeg fikset å hatt i min egen leilighet... Jeg blir også småsprø av å feks se på en del av de "morsomme" hjemmevideoene som sendes på tv. Veldig ofte er det video av kjæledyr med stereotypisk adferd, som folk syns er kjempestas å le av. Jeg blir bare frustrert av å se på sånt for det betyr gjerne bare at det stakkars kjæledyret ikke har det særlig godt hos sin eier... Takk for godt tips om lesestoff :)


Jeg har faktisk aldri sett stereotypisk adferd i dyrehager, og jeg tror de fleste dyrehager i den vestlige verden er veldig opptatt av dette med stimuli i disse dager. Ikke bare gjenskaper de naturlige miljø, men de finner på nye aktiviteter hver dag for å underholde dyrene

Tror ikke jeg vil ha paradisfisken i stua jeg heller; vurderer å putte han i hagedammen, siden han da ikke vil ha noe glass å svømme frem og tilbake foran. Men hvis det ikke hjelper kanskje jeg kan prøve å trene han, gi godbiter når han slutter å svømme slik eller noe...

Prøvde å dekke til karet for å se om det stoppet han, men det gjorde det ikke...

MarenB
Jeg er også veldig opptatt av slikt. Tror det kanskje kommer av at jeg har en hund jeg er nøye på når det kommer til stimuli:) Jeg driver jo også å utdanner meg så smått innen det også, ser hva hundene trenger og hva konsekvensene kan bli om de ikke får det. Jeg har ofte tenkt på det samme med fiskene. Jeg husker når Lisbeth ville gi kampfisken sin noe å tenke på ved å sette inn leker i karet, "genialt!" tenkte jeg, selv om kampfisken ikke brydde seg da. Sjokoladene mine sitter og kjeder seg hele dagen og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å få de mer "happy", for de virker oppriktig "unhappy"! Kan faktisk bli litt småsprø selv av å gå rundt på stua og se på de! Det er er også delvis derfor jeg tenker å sette inn et par makropoder i karet, en fisk som kan skape litt mer liv!:) Betta-ungfiskene derimot, er svært så ernærgiske av seg!:) Jeg må prøve å få tak i denne boka jeg også!:)


Kanskje han ikke brydde seg om lekene fordi karet var stimulerende nok? Kampfisker virker flinke til å underholde seg selv i kar med god størrelse, de kikker litt på plantene, smaker på alt som rører seg, viser seg for sneglene etc

I et bettaforum jeg er medlem av prates det mye om 'tailbiting'. Spesielt HM'er er tilbøyelige til å bite av seg halene, og da jeg foreslo at kanskje dette skyldtes kjedsomhet fikk jeg til svar at kjedsomhet er definitivt en av grunnene til at det skjer. En annen grunn er visstnok at finnene er for tunge og de biter dem av for å bli kvitt dem, og det gjør at jeg setter spørsmål tegn ved etikken ved å avle frem fisker med så tunge finner, men det er et litt annet tema...

Boka er anbefalt lesestoff Den tar for seg hunder og katter, samt hester, kyr, sauer osv. Man skulle tro at dette kun er interessant for folk som driver med kyr og sauer, men Temple skriver i såpass generelle vendinger at man kan overføre det til andre dyrearter

Læren om etologi, og derav dyrenes atferd er et svært spennede tema. Jeg har studert tilsvarende en bachelor grad i dette (Tok dette parallellt med bachelor i matvitenskap, men kan bare ta ut en grad, pga obigatoriske fag bla bla bla), både med folkus på typiske produksjonsdyr og selskapsdyr.

Jeg har endel bøker hvis du vil låne lisbeth? De er svindyre mange av de. Skal se om jeg finner noen. (Tror jeg har noen med basics ang de forskjellige læringsmetodene, habituering, klassisk betinging, domestisering, stereotypier osv, mye fremmedord, men greit å lese en slik bok ført)

En svært god bok jeg har er "Why zebras dont get ulcers" Dette er faktisk faglitteratur skrevet på en mer "levelig" måte, og omhandler stress og hva som induserer stress. Den drar også paralleller til mennesker.
Det er nok 10 år siden noen fikk dratt meg inn i en dyrehage, og sist jeg var i en var i Porugal. Små aper og sånn hadde stimulerende innhegninger, men de store kattedyra, bjørn og store aper bodde trangt og i bur eller "avlukker" i flat betong. Alle som en hadde oppheng på å vandre fram og tilbake foran gitteret. Et par av kattedyra så bare stressa og redde ut, vandret rundt og rundt tett mot gitteret som om de leita etter en utvei.

bjørnen hadde en sykelig "ticks" med hodet. Den bare stod å gjorde denne bevegelsen med hodet, ustoppelig, så lenge jeg stod å så på (lenge). Uten for hver lille bås med de store dyra hadde de laget store flotte skilt med malte bilder av dyra i sitt naturlige habitat. Bjørnen feks var malt mens den jaktet på laks i ei stor elv... det ble bare så sykt feil å se kontrasten på det flotte skiltet til dens skjebne i buret

På 10 år har forhåpentligvis ting endret seg, og det høres jo sånn ut fra det du forteller
Siljee
Jeg har endel bøker hvis du vil låne lisbeth?


Tusen takk for tilbudet Silje, men det "tør" jeg ikke. Jeg er verdens tregeste person til å lese bøker ferdig... å låne meg ei bok er nesten det samme som å gi den til meg, blir jo aldri ferdig Derfor må jeg eie selv, og bruke den tida jeg trenger uten å få dårlig samvittighet annet enn på støvet som samler seg på boka :p
Meh, har ikke blitt mye oppdateringer i det siste. Har vært distrahert pga en oppgave som skal leveres i morgen, og jeg har ikke følt meg helt i toppform heller.

Av de 10 gardneri-eggene har jeg nå 1 nyklekt yngel og 4 egg til som ser veldig klekkeklare ut. Jeg hadde dem i en liten takeaway beholder, men det er jo ikke noe bra sted for dem etter at de klekker, så jeg har nå lånt en 5 liters plastbeholder fra kjøkkenet, i mangel på yngelkar

Dessverre flyttet jeg ikke eggene før det ene klekket, så nå må jeg bruke hele dagen på å akklimatisere til kranvann med pH 7.5.

Siden de andre eggene også er klekkeklare flyttes de også over i beholderen.

Ellers skjer det ikke noe spesielt. Whitei-yngelen har nå blitt splittet, jeg flyttet litt under halvparten over i et annet yngelkar siden jeg var bekymret for de vokste for sakte i kun ett kar pga liten plass. Og da jeg begynte å fange dem oppdaget jeg at det er mange flere enn jeg trodde.

Jeg gjettet på ca 25, men har flyttet 10 over i et annet kar og jeg er sikker på det er mer enn 15 igjen i det andre karet.

Jeg har et seriøst plassproblem. Jeg har ingen ledige kar, og har ikke lyst til å skaffe meg mer arbeid og kjøpe et til, men har ikke lyst til å kvitte meg med noen heller. Jeg har jo valgt alle artene jeg har pga at jeg liker dem....

Bare den eldste gardneri-yngelen kunne skynde seg og bli litt større kan den flytte inn hos foreldrene og da har jeg hvertfall et ledig yngelkar...
Den ene nye gardneri-yngelen har nå blitt til 4, og det er ett egg til som ser ut som det klekker i løpet av dagen

Den litt eldre gardneri-yngelen vokser fremdeles ganske dårlig, whitei-yngelen som er minst to uker yngre har tatt den igjen. Litt vokser den jo, men skulle gjerne sett at den var minst 0,5-1 cm lengre og tjukkere. Den spiser jo, så jeg skjønner ikke hvorfor den ikke vokser noe bedre....

Whitei-yngelen har endelig blitt flyttet til et kar uten torv. Flyttet den halvparten som var igjen i går kveld, og nå som det ikke er torv i karet fikk jeg endelig telt dem. Det er 23 stykker, så da hadde jeg ganske rett til å begynne med likevel

Det går 11 stykker i et yngelkar, og 12 stykker i et annet. Men jeg har et seriøst problem her. Jeg har jo ikke noe voksenkar til dem:/

Kanskje jeg skal selge unna en hel horv og kunne beholde noen få, så kan de forbli i de små karene. De krever jo ikke noe særlig stort kar...

Eller kanskje jeg rett og slett må kjøpe en 50 liter til. Jeg har jo tenkt på det en stund, og jeg har jo plass så..

Uansett vil jeg vente til jeg kan se kjønn på dem, så jeg vet at jeg har begge kjønn representert.
Beklager mangel paa de norske bokstavene i dag. Laptopen har bestemt seg for aa doe for 4. eller 5. gang i de 6 maanedene jeg har hatt den. IKKE kjoep Asus sier jeg bare. Saa jeg maa bruke netbook'en, som jeg ikke kan skrive norsk paa.

Men uansett, kikket paa den eldste gardneri-yngelen i dag og den har saa smaatt begynt aa farge ut. Den er i overkant av 2 maaneder og litt over en cm, og det ser ut som det er en liten hann.

Den er helt utrolig soet, men siden det er en hann har jeg naa et problem: Den vil ikke kunne flytte inn hos foreldrene, siden hanner ikke burde bo sammen, og dermed har jeg et kar for lite.

*sukk*

Men her er den hvertfall:

[External Image]

[External Image]

Som en ekte gardneri nektet den aa sitte stille...

Og her er en gekko som satt paa vinduet mitt i gaar kveld. Fra nesetipp til halespiss var den ca 3 cm lang, saa ikke store krabaten. Men uendelig soet da

[External Image]
Hi hi det er sa deilig og sitte i et varmt land og ikke matte misunne deg gekko bildene osv. ;D
Haper du har fatt sett noen av bettabildene jeg har lagt ut i vaktraden pa facebook. De er jammen vakre og jeg kan egentlig skjonne hvorfor folk kjoper sma kar og plasserer dem i, som pynt.
Kunne nesten tenkt meg og hatt noen av disse sma runde veggakvariene bortover veggen i huset med hver sin vakre kampfisk i.
Det hadde vaert stilig det!!

Men jeg skal ikke gjore det, men det gir meg en ide for a pynte opp under et bryllup eller noe slikt, leie masse kampfisk en dag og ja..., for sa a levere tilbake etter "bruk".
He he, kanskje det er en forretningside, leie ut kampfisker til slike ting.
Jepp, utrolig mange fine kampfisker Likte spesielt den på det første bildet

Men jeg merker jeg begynner å miste sansen for kampfisk. Ikke at det er noe galt med selve arten, de er artige som bare det, men de har jo så mange issues hele tiden. Er det ikke svulster så er det bukvannsott eller finneråte. Jeg har fremdeles til gode at en lever lenger enn ett år, og det er kun hmpk-hannen fra Thailand som er ett år gammel nå, alle de andre har jeg vel stort sett hatt fra noen dager/uker til 4-5 måneder.

Det er ganske kjipt at de skal ha så masse problemer, men jeg håper fremdeles på å finne en renraset vf splendens
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap