Mariannes bettaer og killier ++ c",) (side 30)

Blergh, trodde jeg skulle få kvittet meg med hele australe-gruppen i dag. Averterte dem i et forum for en god stund siden, uten respons. For et par uker siden var det en som var interessert, men han hadde vanskelig for å skaffe seg transport hit. Han sa han skulle ringe når han fikk mulighet til å komme seg hit og hente dem.

I formiddag ringte han og sa han kunne være her om en time. Jeg sa vi var på vei ut, men ville være hjemme igjen om 2-3 timer. Han sa han skulle ringe igjen før han kom. Hele samtalen var litt merkelig, han hørtes veldig ung ut, og han virket som han hadde problemer med å forstå hva jeg sa. Men men.

Da vi kom hjem fanget jeg alle fiskene (14 stk i alt) og puttet dem i en pose. Jeg sendte fyren en melding og sa vi var hjemme og han kunne komme når som helst, og nevnte også at jeg hadde fanget alle fiskene og de ventet på han i en pose. Ikke noe svar.

Ventet et par timer til, til det hadde gått i overkant av 3 timer siden han ringte. Jeg sendte ny melding og spurte om han fremdeles ville ha dem, og at jeg måtte vite om han kom siden fiskene var i posen.

En halvtime senere svarte han endelig og sa han ikke kom. Ingen begrunnelse eller noe.

Så jeg trodde jeg skulle få en tom 60-liter å boltre meg med, men det endte med at jeg måtte putte fiskene tilbake i karet. Kjipt.

Ellers har HMPK-hannen laget seg stoooort skumrede i det nye karet sitt, og hunnen virker veldig fornøyd i sitt kar, så håper det skjer noe når de puttes sammen
I dag var jeg på andre siden av byen i forbindelse med jobb, og stakk da like gjerne innom betta-showroomet. Tror det er første gang jeg har reist derifra uten en type betta (Og det var ikke fordi det var mangel på pene bettaer der, men fordi jeg ikke har plass til flere.)

Jeg kjøpe en gruppe med 4 Otocinclus macrospilus, og et par lakrisgurami. Er ikke sikker på hvilken type lakrisgurami det er. Karet var ikke merket, jeg bare kjente dem igjen og ba om et par, og så glemte jeg helt å spørre etter art.

Jeg ba henne i butikken om å pakke hver pose inn i avispapir, siden vi skulle innom kjøpesenteret på vei hjem, og så puttet hun begge posene i en plastpose.

Jeg bar rundt på dem i 2-3 timer på kjøpesenteret. I det vi skulle inn i bilen, klarte mannen å miste posen i bakken med et smell, siden han da bar på flere poser samtidig som han skulle åpne bagasjerommet.

Viste seg at begge posene med fisk hadde eksplodert, og jeg rev ut avispapir og poser (sjekket dem seff), og dermed var alle fiskene løse sammen i plastposen (som heldigvis var tett). Mannen telte dem og fant 3 ottoer og 2 guramier. Oops.

Jeg lette dermed gjennom avispapiret og posene igjen, uten å finne den siste ottoen. Jeg trodde kanskje jeg hadde kun fått 3 ottoer, og skulle til å putte avispapir og poser i en plastpose og sjekke dem nærmere hjemme. Men da så plutselig mannen den siste ottoen på bakken, rett ved haugen med avispapir jeg hadde lagt på bakken. Jeg tok tak i halefinnen dens og fikk hevet den oppi plastposen til de andre.

Så den lå på asfalten i et par minutter stakkar :/ Riktignok i en liten dam, men dette var en parkeringsplass, og like i nærheten av der de vasker biler for hånd, så det spørs hvaslags kjemikalier den har vært i kontakt med.

Da vi kom hjem flyttet jeg alle fiskene over i en bolle og puttet oppi en plante til dem slik at de kan gjemme seg og stresses minst mulig, og begynte akklimatisering. Alle virker helt normalt aktive, så kanskje det gikk bra...

Søte er de hvertfall
dobbelpost...
Bilde av 3 av ottoene. De er så søøøte Og de har allerede gjort en finfin jobb i karet. Dette hjørnet de har oppholdt seg i i kveld, så jeg nesten ikke pga alger tidligere i dag.

Jeg har sett alle 4 siden jeg slapp dem ut i karet, og alle har farget ut og ser tjukke og lykkelige ut.
Oi,oi, det må ha vært en stressende opplevelse! Håper det går bra med den siste ottoen...
Sissimor
Oi,oi, det må ha vært en stressende opplevelse! Håper det går bra med den siste ottoen...


Jepp :/ Har ikke sett alle 4 sammen siden den første dagen, så jeg vet ikke hvordan det har gått ennå. Har kun sett to om gangen, og karet er så tett beplantet at det er umulig å begynne å lete etter dem.

Men de virker som særdeles sunne eksemplarer, så jeg har en god følelse
I går fikk jeg solgt hele australe-gruppen min Yay

Fikk dermed en ledig 60-liter, som jeg har puttet HMPK-hannen oppi. Hvis det skulle dukke opp små yngel oppi der, spiser han dem forhåpentligvis. Jeg har ikke noe problem med å avlive syke fisker, men jeg klarer ikke å avlive ungfisker bare fordi jeg ikke har lyst på dem, og har ikke lyst til å bli sittende med en australe-gruppe til som jeg ikke får solgt.

Ikke at det er noe galt med australe. Det er veldig pene fisker. Jeg har bare funnet ut at jeg foretrekker bettaer, og har ikke noe særlig lyst til å ha killer lenger. Synes fremdeles de er veldig pene fisker med mye personlighet, men bettaer er penere og har mer personlighet Og mer spennende adferd.

90-literen har vært uten lys i en ukes tid. I dag fikk jeg endelig somlet meg til å gjøre noe med det. Åpnet lokket for å sjekke hvaslags lysrør jeg trengte, og merket at det luktet vondt av karet. Så jeg sjekket det litt nærmere og fant en stor, voksen ancistrus død i en plante. Den var oppblåst og råtten og stinket. Fjernet den og begynte med vannbytte. Da oppdaget jeg en død ancistrus til.

Jeg trodde kanskje de var gamle, for begge var fra den opprinnelige gruppen som jeg kjøpte for ca 4 år siden. Men så sjekket jeg Tante Astrids liste, og maks alder er visstnok 19 år. Så det var veldig snodig. Er ikke noe galt med karet, for alle de andre fiskene er helt friske og fine, inkludert de unge ancistrusene. Etter vannbytte lukter det helt normalt av karet og.

Snodige greier. Og ganske trist, for de var virkelig store og flotte de ancistrusene :/ Det burde være to store ancistruser til oppi der. Jeg så kun den ene, og han så litt oppblåst ut.

Og ellers så har jeg fått solgt Yaris'en min, og har kjøpt drømmebilen min - en golf
Puttet plakathunnen oppi til HMPK-hannen for et par dager. Lot henne flyte i en beholder i ett døgn, før jeg slapp henne ut. Det så ikke lovende ut, hannen jaget henne mer enn jeg egentlig likte, men jeg glemte å skille dem før jeg la meg den kvelden. I dag tidlig da jeg stod opp var de midt i leken

Bildene ble ikke spesielt klare, men jeg ville ikke stresse hannen mer enn nødvendig.
Har opplevd det med mitt ene par også, ene øyeblikket jager hannen hua og napper bittelitt i sløret og 2 sek etterpå er i de full gang med lek.
Og 2 dager siden la hua en haug med egg og alle neontetraene satt på lur under med munnen åpen. Resten tok hannen seg av.

Er det sånn at man kan styre kjønnsfordelingen etter tempratur på kampfisker?
Har ikke hørt at temperatur påvirker kjønn, men har hørt rykter om at pH kan påvirke. Har ikke sett noe bevis for det, dvs det er bare et rykte som går blant akvarister.

Jeg har sett enkelte tegn til dette hos killier, siden jeg nesten alltid fikk kun ett kjønn, eller 90% av ett kjønn, men forskjellig kjønn hos de forskjellige artene. F eks hos nigeriakilli fikk jeg nesten kun hunner, mens i australe-gruppen var det mest hanner. Men australene var jevnere fordelt enn nigeriakilliene, så det kan godt hende at enkelte arter påvirkes av pH, mens andre ikke gjør det.

Hos kampfiskene har jeg egentlig ikke merket noen slik tendens.
Har en følelse at temperatur spiller inn. I de karene jeg har litt lav temperatur, så har det bare blitt døtre. Kan selvfølgelig være tilfeldig, men det er påfallende...
Interessant. Har ikke hatt nok kampfiskyngel til å se noen sterk tendens ennå, pluss at karene min har ca samme temperatur, siden jeg sjelden bruker varmekolber. Men blant de ynglene jeg har hatt, har de vært noenlunde jevnt fordelt. Litt flere hunner enn hanner, men ikke slik at det er påfallende mange.

Karene ligger rundt 25 grader, med lav pH.
Fant ut jeg burde ta noen bilder av den store, blå sneglen min. Heidi var så snill at hun ga meg to eggklaser i fjor, og de har nå blitt veldig store og flotte

Men dessverre har de ikke lagt egg ennå...
Var så lite smart at jeg stakk innom Aquabid for å kikke på kampfiskene. Fant denne nydelige karen. Helt perfekt form jo. *skalikkekjøpeskalikkekjøpe*

Og denne er ganske fristende og, en vill splendens....
*måbarekjøpemåbarekjøpemåbarekjøpe*
Jeg var på nippet til å kjøpe Men tror ikke det blir. Det er ikke bare $20 for fisken, jeg vil jo gjerne ha en hunn og, og det koster da $10-20 ekstra. Så skal fisken sendes fra Thailand til Australia og sitte i karantene en uke, noe som koster $22 per fisk. Og hvis jeg ikke vil kjøre 45 minutter gjennom byen for å hente dem, må jeg betale $15 for frakt.

Og jeg sendte nettopp en epost til importøren her i Australia for det krever hun før man kjøper fra Thailand, og hun svarte at neste forsendelse fra Thailand er ikke før om 3-4 uker.

Det er så lett å se dem på AB og tenke at "$20 for en slik fisk, wow!", og så lett å klikke "Buy now", men så er det egentlig mye dyrere og mer innviklet enn som så.

Er seriøst den meste perfekte fisken jeg noensinne har sett. Hvis den fremdeles er tilgjengelig om et par uker kan det hende jeg kjøper den. Mener de forrige fiskene jeg importerte var fra samme selger. Når jeg er innom AB, sjekker jeg alltid fiskene hans for de er vanligvis av den typen jeg liker.
Bilde her, siden auksjonen nå er over (og har blitt lagt ut på nytt, men bare slik at jeg slipper å legge ut ny link hver gang).
oops, der kjøpte jeg den Kjøpte også en matchende hunn.

Men blir jo en stund til de ankommer....

HMPK'en jeg allerede har, har lekt med PK-hunnen gjentatte ganger siden jeg puttet henne oppi til han. Planen var å fjerne henne etter det ble egg første gangen, men hun gjemte seg så godt og jeg ville ikke rote rundt nedi der, så hun ble boende.

Hannen flørter vilt med henne selv når han har egg i redet. Mønsteret så langt er at de leker, venter et døgn, spiser eggene og deretter leker igjen. Regner med de finner utav det etter hvert, er jo første gangen for begge to.
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap