Mariannes bettaer og killier ++ c",) (side 4)

Jeg satt og kikket på coccinaene mine nettopp. Dette må være den nydeligste fisken noensinne, og i motsetning til hva man skulle tro om en liten bettaart, er den ikke sky i det hele tatt. Smaragdinaene mine er mye mer sky enn det coccinaene er. Jeg vasket glasset for å kunne ta noen bilder, og de bare satt der og kikket på meg. Da jeg gjorde det samme med smaragdinakaret føk de i alle retninger. Kan knapt gå foran karet deres uten at de skal gjemme seg.

Det var uvanlig mye aktivitet hos coccinaene i dag. Jeg sitter og håper på at det skal utvikle seg til lek, men det er vel lite sannsynlig når de holdes i gruppe. Har planer om å skille en hann og en hunn for oppdrett, men har ingen ledige kar for øyeblikket...

Jeg prøvde å ta noen bilder, men det var kun ett som ble noenlunde bra. Bilder yter ikke disse fiskene rettferdighet, så jeg lagde en video også, men den får jeg ikke lagt ut før senere.

[External Image]
Ser ut som det blir lek på smaragdinaene mine i nær fremtid. For et par dager siden så jeg den fullvoksne hannen og den litt mindre hunnen flørte vilt under et skumrede, uten at det utviklet seg til noe.

I dag ser jeg hannen sitter under skumredet igjen, mens hunnen har fått masse farge og striper.

Videoen av coccinaene har jeg ikke fått lastet opp til youtube ennå. Må prøve å huske å starte den lange prosessen før jeg legger meg i kveld...

Videoene som jeg lovet å poste

<embed src="http://www.youtube.com/v/NSHCuyo2h7g&hl=en_GB&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>

<embed src="http://www.youtube.com/v/FZBcwP8Q6-Y&hl=en_GB&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>
Spennende tråd å lese i.
B. coccina var nydelig, Mariaaaanne!

Og eg likte at du skrev at de ikke er sky. Selv om eg synes mine B. channoides er fantastiske, er de så sky at eg har begynt å miste interessen for dem. Og yngelen vokser så sakte at eg nesten ikke tror det er sant

Slik sett setter eg større pris på P82 og indianergoby...

Ellers er den mest underskattede labyrintfisken perlegurami!



Ja, ikke sant

Jeg eeeeelsker de små, blå øynene deres. I mørket ser man kun masse blå øyne som beveger seg rundt i karet.

Og de finnes ikke sky, i begge videoene er de helt fremme ved glasset og bryr seg ikke om kameraet i det hele tatt. Det er mer enn jeg kan si om smaragdinaene.. Og i den andre videoen har de flokket seg til hjørnet foran kameraet i påvente av mat.

De er bare det nydeligste noensinne, jeg er helt forelsket i disse fiskene
Dette har ikke noe med akvarier å gjøre, men jeg må bare si det alikevel. Var nettopp inne på bloggen du har lenket til i signaturen din, og den videoen av katten som drikker er det rareste og morsomste jeg har sett på aldri så lenge. Jeg lo så tårene rant...


Så til noe mer relevant for denne tråden. B. coccina er jo utrolig nydelige! Kunne tenkt meg noen slike selv. Det står i fiskebasen at de bør holdes i min 60 l akvarie, og på 'stimfisk eller bør være i grupper' står det Nei. Ser at du har flere i samme akvarie. Bor de slik permanent, eller skal man ha et kar til hver fisk utenom "leketid"?
Hehe, ja den er artig den videoen

Jeg har 8 coccina i et 40 liters kar. 60 liter anbefales kun her på AF, de fleste andre steder står det at de kan bo i mindre kar. Men jeg skulle gjerne hatt større kar til dem.

De kan helt fint bo i gruppe, siden de er fredelig anlagt. Jeg tror jeg har 3 hunner og 5 hanner. Ikke noe slåssing eller skader. Litt småkrangling innimellom, som de to hannene i den øverste videoen, men ikke noe alvorlig.

Det er lite sannsynlig at de kommer til å formere seg i dette karet, så jeg har planer om å ta ut en hann og en hunn og putte dem i et mindre, tett beplantet kar med lavere pH, og se om jeg kan få noe oppdrett på dem.

Legger ut kattevideoen her, så folk vet hva vi prater om

<embed src="http://www.youtube.com/v/E6uL0WURuZ4&hl=en_GB&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>
Jeg ler så jeg får vondt i magen av den videoen. Skulle ønske katten min drakk på den måten.

Hva slags PH har du i akvariet? Jeg har PH 6.5 i akvariene mine, men ser at de skal ha PH mellom 4.0-6.0. Har et 35 l akvarie med jegersnegler i som jeg kunne ha brukt til B. coccina, men da bør jeg vel flytte sneglene...

Er det ikke nødvendig å ha flere hunner enn hanner? Og er det lett å se forskjell på kjønnene? Ser det står i fiskebasen at B. coccina er litt vanskelige å holde. Er det pga den lave PH'en de trenger, eller er de sarte generelt?
HvemErJeg?
Jeg ler så jeg får vondt i magen av den videoen. :D Skulle ønske katten min drakk på den måten. Hva slags PH har du i akvariet? Jeg har PH 6.5 i akvariene mine, men ser at de skal ha PH mellom 4.0-6.0. Har et 35 l akvarie med jegersnegler i som jeg kunne ha brukt til B. coccina, men da bør jeg vel flytte sneglene... Er det ikke nødvendig å ha flere hunner enn hanner? Og er det lett å se forskjell på kjønnene? Ser det står i fiskebasen at B. coccina er litt vanskelige å holde. Er det pga den lave PH'en de trenger, eller er de sarte generelt?


Har ikke sjekket pH i det siste, men mener den ligger rundt 7-7.5. De kan fint leve i høyere pH enn det som står i profilen, men hvis man vil ha oppdrett burde de gå i ganske lav pH.

Jeg har flere hanner enn hunner, og har ingen problemer overhodet Da jeg kjøpte dem klarte jeg ikke å se forskjell på kjønnene, men nå som de har blitt litt eldre og farget ut litt bedre, ser jeg det veldig lett. Hannene er en dyp, mørk rød, med lengre finner med litt blått i kantene. Hunnene er mer brunrøde med kortere finner og de har ikke den blåe kanten på finnene. De er også mindre enn hannene.

Men jeg satt og funderte på dette med kjønn i mange måneder, så det er ikke lett for det utrenede øye nei....
Jeg skal forhøre meg med den lokale dyrebutikken om de kan ta inn noen B. coccina til meg. For disse fiskene virker veldig spennende. Takk for svar på alle spørsmålene mine.
Så bra Håper du liker dem
Fikk meg nettopp et lite sjokk her... i forgårs puttet jeg HMPK-hunnen i en beholder og lot henne flyte i oppdrettskaret hvor HMPK-hannen bor. Jeg har satt disse sammen flere ganger før uten at det har blitt noe av det, så jeg glemte helt av dem.

I går la jeg merke til at hunnen hadde hoppet ut av beholderen, og tenkte at det er nok best at jeg puttet henne tilbake i beholderen, men ble opptatt med andre ting og glemte helt av det, helt til for ca 20 minutter siden.


Da fanget jeg hunnen, som svømte lykkelig rundt uten en skramme, og puttet henne tilbake i sitt eget kar. Jeg tok deretter et vannbytte i karet hennes, siden det er filterløst, og deretter begynte jeg på hannens oppdrettskar. Han hadde et digert skumrede, men jeg brydde meg ikke med å være forsiktig. Jeg hadde fjernet halvparten av vannet, og skumredet hadde blitt litt redusert i størrelse og flyttet seg til andre ended av karet da jeg plutselig oppdaget at det er egg i det... o_O

Så jeg flyttet det forsiktig tilbake, og hannen vokter det nå som om ingenting har skjedd. Flinke fiskene som lekte, og flinke hannen som ikke etterlot en skramme på hunnen

Her er de:

Hannen (slik han så ut da jeg mottok han fra Thailand for ett år siden, han har siden blitt helt blå):

[External Image]

[External Image]

Og hunnen, som er en royal blue marble. Jeg kjøpte henne for et par måneder siden:

[External Image]

[External Image]
Kult Og den komboen med de to må jo bli bra ?! Veldig pene begge to må jeg si.
Håper det blir bra

Vet litt om hva jeg får. Begge er marble (fargeskifter) som er et dominant gen, og hunnen mener jeg er en butterfly (to forskjellige farger på finnene), som også er dominant.

Kan vel regne med det blir en del blått også, så blåe, fargeskiftende, butterfly HMPK
Eggene har klekket i løpet av natten som forventet. Det virker som de holder seg i skumredet, og hannen ser ut som han kjeder utrolig mye

Virker ikke som det er så mange yngel heller, muligens 25-30 stk. Men det passer meg helt fint, med mine plassproblemer for øyeblikket....

Må kjøpe et filter til oppdrettskaret i dag. Det har en del planter, så filterløst har fungert helt fint, med vannbytte minst en gang i uka, men med yngel burde man ikke bytte noe vann de første 2-3 ukene pga de er veldig følsomme for forandringer, og det går jo ikke hvis karet ikke har filter.

Har hatt planer om å kjøpe et lite filter en stund, men siden det ikke har vært noe yngel oppi der har det ikke vært så farlig med.
Smaragdinaene flørter fremdeles ganske mye, men fremdeles har det ikke blitt noe av det. Ser ofte at hannen sitter under redet, mens hunnen svømmer rundt med striper. Aner ikke hva de venter på...

Men det er en annen litt mindre hann oppi der også, og i dag så jeg han har fått popeye Mistenker at han blir mobbet av paret, så har bestemt meg for å flytte han.

22 literen på skrivepulten min har stått tom en ukes tid, etter at den pene CT-hannen min døde av bukvannsott (eller rettere sagt, ble avlivet)

Jeg har tenkt på det hele uka at jeg vil ta den fra hverandre, gjøre den grundig ren, og deretter sette den sammen og bruke røtter og forandre på den. Den har nemlig hatt et seriøst algeproblem i det siste.

Så i dag fikk jeg en god grunn til å få det unnagjort. Tok ut alt sammen og la det i vann med algedrepende middel. Filteret ble grundig rengjort (mengden døde skivesnegler var helt utrolig) og deretter kickstartet igjen vha et annet filter, jeg fant noen røtter jeg har hatt liggende lenge, og vasket sand og puttet oppi. Plantene og varmekolben ligger fremdeles i algedrepende middel, mens jeg venter på at karet skal klarne litt opp igjen, men det går sakte sakte.

Jeg reddet en del sandsnegler før jeg tømte karet, så de skal få flytte inn igjen i kveld, men smaragdinaen må muligens vente til i morgen...

Hvor stor forskjell det er på karet før og nå. Før hadde det grov sand/fin grus og en plasthule, nå har det fin sand og to røtter. Kjenner det jo nesten ikke igjen...
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap