Mariannes bettaer og killier ++ c",) (side 5)

Kult, har fått inn bilde på profilen til Betta coccina (Bilde nr 2)
Oppdaget nettopp to fine, feite nigeriakilliyngel i karet til foreldrene o_O De er en anelse mindre enn den jeg har drevet og foret opp i eget yngelkar siden slutten av januar, og jeg har trodd den har vært for liten til å sette sammen med foreldrene.

Men det er den tydeligvis ikke, og har nå blitt flyttet over. De er rundt 1 cm lange, og med de digre munnene deres skulle man trodd de hadde blitt mat for lenge siden.

Men det er en diger dott javamose i karet, og de har sannsynligvis gjemt seg inni der mens de var små. Nå svømmer de rundt som om de eier karet, og foreldrene enser dem ikke engang.

De er så søte

Den voksne hunnen tror jeg forresten synger på siste verset. De har sluttet å legge egg og hun virker litt grå og rar. Er nok bare gammel...
Mvjnz
Kult, har fått inn bilde på profilen til [URLBLOCK1] :) (Bilde nr 2)


Det føles bra når man får inn bilder i denne basen -Grættis
Takktakk Har sett bedre bilder enn mitt som ikke har kommet med, så det var en gledelig overraskelse
Splendensyngelen er frittsvømmende i dag, to dager etter at de klekket, som var to dager etter at eggene ble lagt. Kan jo nærmest stille klokka etter disse...

Og jeg har innsett at jeg ikke har noe mat til dem. De er jo halvparten av størrelsen til killiyngel, og det er vel dermed litt urealistisk at disse skal klare å spise mikroorm...

Men karet er veletablert med en god del planter, så jeg regner med de klarer seg noen dager, til de blir store nok til å spise mikroorm. De holder seg nær ricciaen og andematen, så jeg regner med det er mat å finne.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Oj, gratulerer med yngel! Tror du kan doble antall yngel, de ser gjerne færre ut enn de egentlig er når de er så små

Det tar forresten gjerne litt tid før de blir store nok til å spise microorm. Jeg tror mine var over 3 uker før de spiste det, og de lå litt i overkant av gjennomsnittlig vekst etter det jeg har forstått. Det du kan forsøke er å filtrere kokt eggeplomme igjennom et kaffefilter eller nylonstrømpe, det skal være bra yngelfor som de bør klare å spise. Jeg har forsøkt det selv, men det ble en del søl når jeg holdt på, så jeg kutta ut rimelig kjapt:P I et veletablert kar er det uansett alltids noe å spise på da, så de sulter sikkert ikke ihjel uansett
Uff da, da har jeg et problem her... Liker ikke helt tanken på dette med eggeplomme, nettopp pga jeg har hørt det er så masse søl...

Eddikormer kanskje? (er det det de heter? Vinegar eels på engelsk).

Har ikke spesielt lyst til å begynne med bbs.
Eddikål har jeg aldri forsøkt, men du rekker sikkert å lage i stand noe infusorier eller noe slikt? Tviler på at yngelen kommer til å sulte ihjel jeg da, det verste som kan skje er at de vokser litt tregere i starten tenker jeg, dersom de ikke finner nok mat i karet.
Jeg ble fortalt av noen andre at de kan spise mw fra de er frittsvømmende, så jeg har prøvd å plassere mw nær planter og slikt slik at de ikke synker rett til bunns, og jeg så yngel i de samme områdene litt senere, så regner med at hvertfall noen av dem har fått i seg noe mat Skulle ikke tro at de kunne spise mw på den størrelsen....

Og jeg ser de har vokst seg en anelse større de siste par dagene
Hmm, kanskje de får i seg likevel da?=) Store er de jo ikke, men det er jo ikke microormen heller. Legger ved en link til en side som viser veksten på splendensyngel. Nå er det jo vanlig med litt varierende vekst på hver enkelt yngel, men det er gøy å følge med=)
Maretard
Hmm, kanskje de får i seg likevel da?=) Store er de jo ikke, men det er jo ikke microormen heller. [URLBLOCK1] som viser veksten på splendensyngel. Nå er det jo vanlig med litt varierende vekst på hver enkelt yngel, men det er gøy å følge med=)


Den linken var bra, da kan jeg sammenligne
Huff, vet ikke hva jeg skal gjøre... Kom over et renraset splendenspar til salgs på nettet. Jeg har sjekket litt rundt på nettet og de passer beskrivelsen for hvordan man ser om de er renrasede eller ikke:


1. In normal circumstance a fish should be in pale and shy state. If fish dark and aggressive all the time can be aware firstly that it is cross breed with captive splendens
2. It must has 2 red stripes on it cover gill, one stripe on its edge of cover gill and another strip is next to its eyes. The red stripes should show explicitly. (pic)
3. It has green neon light on its eyes. The black eyes considered as cross with captive splendens (but few of purely captive fighter also has green neon on its eyes but rare). In the local fighting ring they consider whether the fish has green neon on its eyes or not to basically considered to be the real wild caught)
4. It has long physical pattern balance. No thick shoulder.
5. Its scale shows crystal green dot shiny sand like.
6. The color pattern on red and green/blue is same or similar.
7. Its mouth lips slim and clean no matter it are old or young.


Jeg har hatt lyst på den originale splendens kjempelenge, men jeg har ikke plass til dem, rett og slett. Jeg har fullt opp med yngelkar og vil ikke kvitte meg med noen av artene jeg har allerede. Jeg kan lage plass til dem, men da mister jeg kar som jeg nå bruker til yngel. Jeg har dessuten vurdert å trappe litt ned i det siste, og å kjøpe en ny art er jo det motsatte av å trappe ned...

Men jeg har kjempelyst på dem, og de er jo billige også...

What to do, what to do.... o_O
Go for it, er nå eller aldri, vet jo aldri når sjansen dukker opp igjen
Enig, løp og kjøp, Marianne
Ikke noe å lure på vel? Er den renraset nok til å være nesten vill?
Slipper turen til Thailand gjør du også

Enig, løp og kjøp.


Mvjnz
Jeg har veldig lyst på den ville varianten av splendens, og har spurt rundt og googlet osv uten å finne dem. Ender vel med at jeg må til Thailand og fange dem selv...
Jeg kjøpte paret for $25US Jeg ba selger om flere bilder, men han sa de er så sky at det er vanskelig å få til, men han skulle prøve. Og det er jo et godt tegn

Han sa de er viltfanget et sted midt i Thailand, men han ga meg ikke navnet på stedet, for det var en venn av han som hadde fanget dem... Håper ikke det er et dårlig tegn at jeg ikke har nøyaktig fangststed...

[External Image]
Å, den var flott! Virkerlig, kanon fin. Gratulerer og pøs på med bilder.
Det tror je gmå være den peneste fisken jeg noen sinne har sett! Oppdretsvariantene kan bare gå å gjemme seg, og den haleformen er akutt nydelig.
Gratulerer, Marianne! Den var kjempefin

Eg er ikke i stand til å si om det er ekte vare, men den ser i hvert fall ikke ut som en parodi av seg selv
Takk

Har nå blitt fortalt at det er så sjelden å finne ekte splendens at det er en god mulighet for at det er en krysning mellom splendens og imbellis, el.l. Men de som sa det har ikke sett bilde av fisken...

Men han passer beskrivelsen veldig bra, med slank kropp, ingen viltprikker (wild spots) i halefinnen, røde striper på gjellene, blågrønne prikker på kroppen og blått/grønt på øynene.

Det var noen som sa at de ikke skal ha rødt i ryggfinnen, men noen andre igjen sa at det er helt greit. Så virker som det er nesten umulig å vite hva man får...

Har forresten klart å finne plass til dem, i en 40 liter Har drevet mental omrokkering store deler av dagen, og kommet til at smaragdinaene kan flytte inn i en tom 22 liter, deretter kan channoidesene flytte inn i smaragdinakaret og da kan splendensene bo i karet hvor channoidesene er nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Gyrid Steen
Reklame for plussmedlemskap