Mariannes bettaer og killier ++ c",) (side 7)

Galemor
Jeg synes denne så mye mere vill ut enn den på det andre bildet. Rett og slett for de den andre så altfor utfarget ut, fiskene pleier jo gjerne og være vakkert utfarget i naturen, men ikke sååå ekstremt.


Plager ikke meg at han ikke er utfarget, så lenge han er renraset

Men er snodig at folk sier at viltformen av splendens er jo så kjedelig og brun og fargeløs og derfor er nesten ingen interessert i dem, men det stemmer jo ikke. Splendens er like pen som smaragdina og mahachai og alle de andre. Bettaer er jo generelt ikke fargestrålende fisker da, men det betyr ikke at de er kjedelige
I dag er det tre år siden jeg ankom i Australia woohoo

Driver og klargjør en søknad om permanent oppholdstillatelse, som må sendes inn før 15. mai.

Snodig hva man blir vant til egentlig. Da jeg flyttet hit var alt annerledes og spennende og jeg skrev stadig i bloggen min om alt som var annerledes, men nå legger jeg ikke merke til det lenger. Nå er alt bare normalt, og en del av 'everyday life'.

Bleh, hater at vi to har samme døgnrytme. Det stemmer bare liksom ikke.. :P

Har du noe å anbefale i australia? Skal være der i 5 uker i sommerferien. Hovedsaklig tamworth. Men må jo utforske litt. Det som er "bestemt", som skal oppleves - er great barrier reef, og gå over sydney brua!
Men mye mer "småting" som sikkert turister flest gjør.

Er det noe annet man virkelig bør få med seg?
Gleder meg.. blir en spennende tur:p
Er ikke spesielt godt kjent i Sydney selv, har kun vært der et par ganger i noen få dager av gangen. Men man har jo alltids Bondi Beach, som er veldig populær. Vet ikke helt hvorfor, for vi har da mye penere og mindre befolkede strender her oppe i Queensland

Et par timers kjøretur fra Sydney har man Blue Mountains, som kommer komplett med bussturer rundt i området. Veldig pent.

Uluru (eller Ayers Rock som resten av verden liker å kalle det) skal være veldig kult, men har ikke vært der selv. Tror dessuten det er veldig kaldt der om vinteren...

Her i Brisbane er det litt forskjellig; mye regnskoger/naturreservater, inkludert de to eldste naturreservatene i verden hvor det er laget stier (mange forskjellige lengder som passer for alle aldersgrupper og fysisk form), fjell med samme muligheter, strender, botanisk hage/parker, vingårder, Mt Coot-tha (utkikkspunkt nær Brisbane, veldig bra sted å ta bilder fra), Kangaroo Point, Australia Zoo, Gold Coast, Sunshine Coast osv. Og selvfølgelig det triveligste klimaet i Australia da

På Gold Coast er det noe som heter Infinity, som er en slags sanseopplevelse. Den er ganske kul.

Håper du fikk noen ideer nå da
Mengden splendensyngel har sakte men sikkert gått ned for hver dag. I går fant jeg 8, i dag ser jeg kun en. De kan riktignok gjemme seg ganske bra i mosen osv, men jeg ser ikke på det som et godt tegn at jeg ikke ser dem lenger.

Men i går kveld gikk det opp et lys for meg: Det er jo nesten vinter, med nattetemperaturer ned i 18-19 grader! Og mange av karene mine har ikke varmekolber, fordi de ble satt opp etter at det begynte å bli varmt om nettene, og dermed utsatte jeg å kjøpe varmekolber.

Duh!

Så i går kveld flyttet jeg over en varmekolbe fra et annet kar, og nå burde de ha det godt og varmt oppi der.

Men jeg tror jeg skal hive paret sammen igjen og prøve på et nytt kull uansett. Hunnen ser ganske eggete ut, og det skader da ikke.

I naturen vil hunnen holde seg i utkanten av hannens territorie og de parrer seg ofte med får dagers mellomrom. Hvis noe skjer med hannen tar hunnen over yngelpasset. Så det er bare naturlig at hunnen får kose seg med hannen igjen.
Var jo det jeg gjorde, hadde hunnen og hannen sammen i en 80 liter, og fikk se naturlig atferd. Noe jeg syntes var kjempespennende. Yngelen gikk jo også sammen med foreldrene, men de største ynglene spiste da de minste og jeg hadde tilslutt bare 3 igjen :P

Så aldri anntydning til at foreldrene var noe interessert i ynglene annet enn yngelpleie.
Mor hjalp til og med å hente egg og yngel som ramlet ut av redet.

Men nå var dette en ganske agressiv dame som først tok livet av en hann før det fungerte. Egentlig var hun i karantene i fødekar, men hun rømte og da gikk det greit, så da fikk de være i fred.
Det har kommet en ny runde splendens-egg i løpet av natten Jeg fant to yngel fra forrige kull som ble puttet i en beholder som fikk flyte rundt i karet, bare i tilfelle hunnen ville forsyne seg av dem.

Finner ikke hunnen, så hun må ha gått i dekning, men må prøve å få fjernet henne i løpet av dagen...
Fikk nettopp beskjed av selgeren av det ville splendensparet at hannen hoppet ut av karet og døde

Han har tilbudt meg denne fisken som erstatning:

[External Image]

[External Image]

Men jeg er nå ikke så sikker på at denne er den ville typen, ser mer ut som en plakat synes jeg. Det er spesielt mangel på rødt på gjellelokket som bekymrer meg.
Men den var utrolig lekker da, han tar noen sinnsykt bra bilder.
Joda, pen er han, men ikke det jeg er ute etter. Jeg spurte selger om han kan få tak i en ny vill hann til meg, og først tilbød han meg et par smaragdina eller mahachai, og jeg var fristet til å ta imot mahachai, men så kom jeg til at jeg vil heller ha ekte splendens.

Neste sending til Australia er mandag 26., men jeg sa til han at jeg vil heller at han skal ta seg tid til å finne et nytt splendenspar til meg, og heller sende dem neste gang det er en forsendelse fra Thailand.

Han har tilbudt meg pengene tilbake dersom han ikke finner noen, så vi får se hva som skjer..
Du får ha lykke til da. Er ikke lett og få tak i noe naturlig her nede i thailand. Alt skal lissom være så mye mer, om du skjønner. Klusset med og for"skjønnet", forstygget vil jeg heller si, men men.

Burde vel få ræva i gir her nede jeg og ta meg en hov og samfære litt vann i nærheten, men lurer nok på hva naboene vil si da ;D
Gale farranger altså
Jeg vet hva du mener, kikker ofte på Aquabid, og der er det mye rart.

Mahachaien jeg ble tilbudt tidligere i dag var 'spesiell' og hadde halefinne formet som et hjerte. Måtte legge godviljen til for å se en hjerteform, men jeg ville uansett ha foretrukket naturformen. Virker ikke som de helt skjønner at naturlig er det entusiaster er ute etter...

Oh well...
Oppdaget nettopp at posen med torv og whitei-egg er dekket i mugg, altså inni posen o_O


Brukte bare halvparten av torven forrige gang, og tenkte å spare resten til en gang senere. Vet ikke om eggene er levedyktige lenger da?

Og det som er så kjipt er at det har vært en del frafall blant whitei-yngelen i det siste, uten at jeg kan skjønne hva som skjer. Det er som regel de største som dør uten noe som helst tegn på sykdom, og jeg sitter igjen med ca 7-8 stykker. Og jeg begynte med en ganske stor gruppe.

De er fordelt over to kar, men i begge karene finner jeg stadig døde yngel.

Og nå kanskje jeg ikke har flere egg å ta av heller. Aller helst skulle jeg puttet torven i vann nå, før muggproblemet blir verre, men vi reiser til Usa i to uker i juni, og yngel på knappe 5 uker klarer seg ikke selv så lenge. Kan få noen til å fore de voksne 3-4 ganger i uka, men vet ikke hvordan hun takler å fore mikroorm til yngel....

Kjipe greier:/
Interessant adferd hos splendens-hannen. Yngelen har vært frittsvømmende i et par dager, og nå nettopp sjekket jeg dem, og det er masse yngel oppi der

Hannen satt og vibrerte i vannen, noe som tiltrakk seg en hel sverm yngel, og han slukte en etter en. Jeg stod og nistirret i et par minutter og lurte på om han hadde spist dem, men så svømte han til redet og spyttet ut en hel sverm yngel.

Så han vil tydeligvis at de skal holde seg i redet, men yngelen har andre planer
Det er skikkelig spennende og følge med hvor flink fiskene egentlig er når de får lov til å bruke naturlig instinkt.
Slik som hannen din viser.
Jepp, det var ganske kult Men i dag ser jeg ikke like mange yngel som i går, så jeg lurer på om hannen har forsynt seg... Hadde veldig lyst til å la han bli værende i karet hos yngelen, men nå blir jeg litt usikker...

Hvis alle forsvinner putter jeg hunnen oppi igjen og fjerner hannen etter at yngelen er frittsvømmende.
Den siste måneden har jeg jobbet som frivillig på et animal shelter (husker ikke hva de kalles på norsk) i nærheten. Det er både fordi jeg er veldig glad i dyr og de var desperate, og fordi det er verdifull erfaring til jeg skal begynne å jobbe i bransjen.

Den første gangen jeg var der jobbet jeg med hundene, men siden det har jeg jobbet med kattene, noe som er mye triveligere. Hundene bråker konstant og når man skal gå tur med dem drar de noe infernalsk i båndet. Australiere generelt har nemlig den holdningen at en hund skal vite hvordan den oppfører seg, så de gidder ikke å trene dem til å ikke dra i båndet eller ikke bjeffe på folk osv, og ofte omplasseres de når de blir vanskelige. Eller de bare klager over hvor vanskelige de er...

Men heldigvis har australiere også den holdningen at dyr er en del av familien, og dermed dumpes de ikke i elver eller søppeldynger, de leveres hos animal shelters for omplassering. Og de aller aller fleste animal shelters har den holdningen at man avliver ikke et friskt dyr.

Det var en liten avsporing, jeg ville bare legge inn denne videoen av noen kattunger jeg var så heldig å få tilbringe litt tid med etter at all rengjøringen og foringen og oppmerksomhet til de voksne kattene var unnagjort.

<embed src="http://www.youtube.com/v/xwzy1tGlfc4&hl=en_GB&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>
Åhh... Så nyydelige små nøster!

Har forresten på følelsen at tanken om at alle hunder "er medfødt lydige" gjelder her i Norge også. Så mange unnskyldninger folk har på hvorfor hunden ikke oppfører seg som de vil! Årsaken er jo alltid at hunden har ikke lært det godt nok enda, men eierene trives bedre med å si at 'bikkja er trassig'..
HvemErJeg?
Åhh... Så nyydelige små nøster! :) Har forresten på følelsen at tanken om at alle hunder "er medfødt lydige" gjelder her i Norge også. Så mange unnskyldninger folk har på hvorfor hunden ikke oppfører seg som de vil! Årsaken er jo alltid at hunden har ikke lært det godt nok enda, men eierene trives bedre med å si at 'bikkja er trassig'..


Jo, nå som du nevner det så tror jeg nok det stemmer... Vi hadde en dvergpuddel da jeg var liten som jeg husker som en veldig trivelig hund, men da jeg nevnte det til moren min nylig sa hun at den hadde knurret og bjeffet på alt som gikk forbi huset. Da spurte jeg hvilke metoder de hadde brukt for å få henne til å slutte, og da så mamma bare dumt på meg, og virket ikke som hun skjønte at hunden faktisk burde trenes til å ikke gjøre det, og at det var en feil med personligheten til hunden som var årsak til problemet...

Å herregud som jeg savner katter, de er så herlige. Som kattungen, "jeg vil bare helt opp til ansiktet ditt og skikkelig kose skjønner du vel". De vil jo helst være tett innpå deg oppi ansiktet et sted.
Skal tilbake til Norge nå neste uke, både gruer og gleder meg, skal bli deilig med litt kulde, her er det jo nærmest konstant 27-30grader og uten aircon i huset blir det nærmest ulevelig. Sitter stille og svetter.

Skal finne ny leilighet til jeg kommer tilbake og da skal jeg ha aircon

Mange mennesker tror dyr er naturlig smarte og iallefal bikkjer, men hallo, er en grunn til at vi lar katter gå løse, mens bikkjer går i bånd.
Her nede må bikkjene bli smarte, det er det eller dø. De må lære seg og vente til det blir ledig før de krysser veien osv. Det som slår meg er at der en overvekt av hannbikkjer her nede og det er jo ikke så rart når hunnbikkjene sliter seg ut med valper, overlever de første gangen, så kan det være de sulter ihjel nestegang eller noe.
Det er fælt og jeg skulle ønske thailandske myndigheter kunne ta tak i det, med så lite tisper, kan det ikke bli altfor dyrt og sterilisere dem. Verre om man skulle kastrere alle hannbikkjene som vandrer rundt. Det er mange det.
Tilfeldig bekjentskap
© Sigmund Hansen
Reklame for plussmedlemskap