Mariannes bettaer og killier ++ c",) (side 8)

Galemor
Å herregud som jeg savner katter, de er så herlige. Som kattungen, "jeg vil bare helt opp til ansiktet ditt og skikkelig kose skjønner du vel". De vil jo helst være tett innpå deg oppi ansiktet et sted. ;) Skal tilbake til Norge nå neste uke, både gruer og gleder meg, skal bli deilig med litt kulde, her er det jo nærmest konstant 27-30grader og uten aircon i huset blir det nærmest ulevelig. Sitter stille og svetter. Skal finne ny leilighet til jeg kommer tilbake og da skal jeg ha aircon ;) Mange mennesker tror dyr er naturlig smarte og iallefal bikkjer, men hallo, er en grunn til at vi lar katter gå løse, mens bikkjer går i bånd. Her nede må bikkjene bli smarte, det er det eller dø. De må lære seg og vente til det blir ledig før de krysser veien osv. Det som slår meg er at der en overvekt av hannbikkjer her nede og det er jo ikke så rart når hunnbikkjene sliter seg ut med valper, overlever de første gangen, så kan det være de sulter ihjel nestegang eller noe. Det er fælt og jeg skulle ønske thailandske myndigheter kunne ta tak i det, med så lite tisper, kan det ikke bli altfor dyrt og sterilisere dem. Verre om man skulle kastrere alle hannbikkjene som vandrer rundt. Det er mange det.


Ja, han er skikkelig kosepus De har halvville kattunger der også, men de går en usikker skjebne i møte dersom de ikke blir vant til folk snart...

30 grader er da ikke varmt:p Har du ikke vifte da? Mitt kontor ligger rundt 28-29 om sommeren, og aircon'en i resten av huset når ikke inn hit, men takviften gjør stort sett en utmerket jobb. De aller varmeste dagene er det ikke nok, men til vanlig klarer jeg meg uten aircon. Jeg er riktignok uvanlig frostig av meg da, så jeg liker høyere temperaturer enn folk flest

Tror Thailand har nok problemer og ikke så mye penger, så det må nok privatfolk til for å få kastrert alle hundene, og de vil kun ha private donasjoner til rådighet, med mindre WSPA el.l. involverer seg.

Veldig synd med dyr som må bo på gata. Synes ikke det er riktig at det finnes hunder og katter der ute som ikke har eiere som ser på dem som familiemedlemmer.

Merker det når jeg jobber med kattene, de er helt desperate etter oppmerksomhet, og jeg kan sitte der lenge og bare klø og klappe på dem dem og de eeeeelsker oppmerksomheten. Så reiser jeg hjem til mine egne katter og de tar oppmerksomheten for gitt. Og det er litt som 'det er barn som sulter i Afrika', jeg har lyst til å si til dem 'sett pris på oppmerksomheten dere får, for det er ikke alle katter som er så heldige'.

Har ikke det heller skjønner du, bare noen gulvvifter og det blir lissom ikke det samme, må sitte rett i trekken for å få noe ut av det.
Blir veldig klamt her nede, sitter man ikke forran vifta så drypper det svette.

Jeg er som du, utrolig frossen, pleier sjelden å svette med mindre jeg er syk. Så dette er ganske rart for meg, gleder meg faktisk til norsk vår, selv om jeg pleier synes det er kaldt ;D
Da var hagedammen borte. Typen driver og designer hele hagen på nytt, fordi han er lei av å klippe gresset annenhver uke hele året (i motsetning til i Norge hvor dette gjøres 2-3 ganger i året) og vil fjerne så mye gress som mulig.

I forbindelse med det spurte han meg hva vi skal gjøre med hagedammen, og jeg sa vi like gjerne kan fjerne den, siden vi sjelden tilbringer tid i hagen, og dermed blir den ikke sett uansett.

Så i går ble den flyttet fra hagen til uteområdet under tak (vi har en slik stor plastbeholder til dam), og fiskene ble flyttet over i en 100 liters plastbeholder. Planen er å rengjøre dammen, for der har det samlet seg mye dritt og alger, og deretter flytte dem tilbake i dammen, og etter hvert kjøpe et stort kar til dem, og selge dammen.

Siden dammen er 300 liter, må karet være minst like stort, men gjerne større og. Har kikket litt på eBay, og ser jeg kan få kar og benk for rundt $80-100, hvis jeg er heldig.

Men det blir ikke før etter vi kommer tilbake fra Seattle. Vi reiser 2. juni, som bare er 8 dager til...

Og i går var vi hos dyrlegen med Odo, den ene pusen vår. Han ble påkjørt i mars i fjor, og siden det har han markert absolutt alt i huset. Vi har prøvd alt: straff i form av skjenning og høye lyder, straff i form av ris, overse totalt, gi ekstra oppmerksomhet osv. Vi tenkte at når vi fikk opp kattenetting og han kunne gå ut og inn som han ville, ville han kun markere ute, men dengang ei.

Han har ødelagt en pc-skjerm ved å markere på den, er i ferd med å ødelegge sofaen, har markert på flere benker og bord som har blitt stygge, og har markert på 50'' plasmaskjermen gjentatte ganger. Vegger og dører markerer han stadig vekk, men disse tåler det heldigvis ganske bra. Vi har helt gitt opp å kjøpe nye ting, for alt blir ødelagt, og da vi kjøpte ny sofa for noen uker siden kjøpte vi den billigste vi fant, for vi visste at den kom til å bli ødelagt innen noen måneder.

Da jeg i forrige uke fant urin oppå kjøkkenbenken, ikke bare en dam, men tre stykker, da var det nok. Jeg så rødt, og Odo ble forvist til hagen og har ikke fått komme inn i huset siden.

Så igår dro vi altså til dyrlegen, og hun sjekket at det ikke er noe fysisk galt med han, og ga oss noen tabletter som heter Clomicalm, som hun beskrev som 'prozac for katter'. Vi brukte de samme tablettene i et par måneder da Tai flyttet inn for et par år siden, for hun hadde vært innom flere fosterhjem og var kjempestresset, og det er rett og slett en vidunderpille.

Så nå er Odo dopet, og må muligens ta disse tablettene resten av livet. Men det er verdt det hvis de virker.
Mvjnz
Da var hagedammen borte. Typen driver og designer hele hagen på nytt, fordi han er lei av å klippe gresset annenhver uke hele året (i motsetning til i Norge hvor dette gjøres 2-3 ganger i året) og vil fjerne så mye gress som mulig. .


Det tror jeg ingen har fortalt hagen min. De siste årene har vi klippet så godt som hver helg
Regner med den ikke klippes om vinteren da?

I min familie i Norge klippes det hvertfall ikke gress ofte, men muligens er de litt late når det kommer til slikt da, eller for opptatt med andre ting
Smaragdinaene mine lekte for første gang i dag Disse to er avkommet etter det andre paret jeg hadde, og er dermed søsken, så muligens burde jeg bytte ut noen fisk før jeg lar neste generasjon formere seg.

De var kjempeflinke, oppførte seg som om de ikke har gjort annet hele livet Videoen er veeeeldig dårlig kvalitet, siden lyset var dårlig og jeg brukte iPhonen, men man ser at hannen sitter under redet (de hadde allerede holdt på en stund) og hunnen kommer bort og flørter og viser seg før de endelig omfavner hverandre. Hannen fanger deretter eggene og sitter og tygger på dem noen nervepirrende sekunder før han endelig putter dem i redet.

<embed src="http://www.youtube.com/v/Ht_QZB__9z8&hl=en_GB&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>
Lenge siden jeg har oppdatert her nå... Vi reiste til Seattle 2. juni og kom hjem i går, så har ikke hatt noe å skrive om, og har vært litt opptatt

Tok masse bilder, men er ikke ferdig å laste opp alle til fotoalbumet mitt, så linken til dem kommer senere.

Seattle er en veeeeeldig pen by, masse å gjøre på, fjell og trær overalt, og til min store overraskelse: Vennlige folk!

Typen, eller Mannen burde jeg vel kalle han nå, siden vi giftet oss i Seattle på impuls, har vært i Usa mange ganger før, og har fortalt meg hvor sure amerikanere er, og han var også overrasket over at de faktisk er vennlige der. De virker litt mer verdslige enn amerikanere flest også, noe vi tror skyldes at de er så nære Canada. Og de er miljøbevisste, noe typen... mannen.. aldri har sett noe annet sted i Usa, og han har vært innom omtrent halvparten av alle statene.

Så det var en fin ferie, og anbefales til folk som vil til Usa Men det skal være nevnt at australiere er vennligere enn amerikanere, og vi synes amerikanere flest er litt smårare...

Det var forretningspartneren til ty... mannen som passet fiskene (og kattene og fuglene) mens vi var borte. Jeg skrev en hel A4-side med instrukser før vi reiste, og jeg sa hun kunne trengte å fore dem annenhver eller hver tredje dag. Dermed tenkte jeg at overforing ikke ville være noe problem, og stort sett har det gått veldig bra.

Alle lever, unntatt pygmeguramiene som har blitt redusert fra 6 til 1, men jeg skjønner ikke hvordan. De andre har det helt fint, det var et par kar som hadde litt ekstra algevekst, noe som jeg skylder på overforing, men et vannbytte fikset det og fiskene så ikke ut til å plages.

Pygmeguramiene er et mysterium, for det er ett av to kar hvor det faktisk ikke var forrester på bunnen, og karet har to eplesnegler som spiser opp forrester uansett. Det var heller ikke noe alger i karet, som tilsier at det ikke har blitt overforet. Likevel har 5 fisker klart å bli borte på 2 uker. Veldig merkelig.

Tror ikke jeg kommer til å erstatte dem, blir nok heller til at den siste gies bort til noen som har en gruppe, så bruker jeg karet til noe annet isteden.

Har ikke vært innom AF siden vi reiste bort, så må bruke litt tid på lese meg opp på hva som har skjedd i diverse personlige tråder

Hey -gratulerer så masse å ha gått fra type til mann )

Jeg kaller typen min for mannen min selv om vi ikke er gift
For han er jo min mann :p

(han blir også kalt gubben noen ganger men det er ikke så populært hehe. I Tromsø der jeg er fra bruker vi faktisk "gubben" som et hyggelig kosenavn, men det gjør man ikke så mange andre plasser i Norge virker det som...)
Takktakk

Føles rart å kalle han "mannen", men blir vel vant til det ganske raskt

Tror ikke jeg har hørt "gubben" brukt positivt, men den var litt artig da
Gratulerer Mrs. Mvjnz!
HvemErJeg?
Gratulerer Mrs. Mvjnz! :)


Haha, takk

Jeg nevnte det faktisk for mannen her for noen dager siden, at dette med tittel blir litt rart siden jeg ikke forandrer etternavn. Engelskspråklige land elsker jo disse titlene sine; hver gang man fyller ut noe som helst skjema må man oppgi tittel.

Jeg er ikke "Miss" lenger, siden jeg er gift, men er ikke "Mrs Hovde" siden mannens navn ikke er Hovde, så den eneste tittelen jeg kan bruke er "Ms", som brukes av folk som ikke vil oppgi tittelen sin, og uttales "mz". Jeg liker den ikke noe særlig....

Men kan alltids velge "Dr" som tittel da
Av de alternativene du har ville jeg uten tvil ha gått for Dr. Mvjnz... Det klinger godt.
Jo, det klinger ganske bra
Fine bilder, Mrs. Aussie

Gratulerer så mye med giftemålet, Maaarianne!
Takktakktakk

Det er litt artig når jeg ser på Grey's Anatomy nå, for hver gang de viser byen tenker jeg "der har jeg vært!" eller "jeg vet hvor det er!"



Men en taxisjåfør klarte å skuffe meg, han fortalte at serien faktisk ikke er spilt inn i Seattle, men i LA. Det samme gjelder Frasier...:/
Grey's Anatomy, er det engelsk for gråskifer?

Så kult at eg har vært der den hugges ut


:p

Har du vært i Seattle?
Nei, der har eg aldri vært. Eg har vært i LA, San Francisco, Las Vegas, San Diego og nabobyen Tijuana.
Kult

Mannen har kjørt gjennom nesten hele landet, og hans favoritt var San Francisco

Hvis du har tenkt deg dit igjen anbefaler jeg Seattle
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap