Mariannes bettaer og killier ++ c",) (side 9)

Måtte kikke litt på Seattle-bildene dine og mimre litt. Jeg bodde i Yakima,en by "like ved" Seattle for mange år siden og var ofte i Seattle. Fantastisk by, akkurat så amerikansk som jeg liker det

Gratulerer så mye fra Frøken over til Fru.
Håper du er lykkelig
turnips
Måtte kikke litt på Seattle-bildene dine og mimre litt. Jeg bodde i Yakima,en by "like ved" Seattle for mange år siden og var ofte i Seattle. Fantastisk by, akkurat så amerikansk som jeg liker det ;)


Ja, de var mindre amerikanske enn vi trodde de kom til å være, sammenlignet med de mannen møtte i andre deler av landet. Vi syntes de var trivelige folk

Til tross for at de tror alle vet hva 'dime' og 'nickel' er da... Vi bruker dollar her i Australia, men vi bruker ikke ordene dime og nickel, så da vi oppdaget at de har en mynt som det står 'dime' på, uten at det står hvor mye den er verdt, da måtte vi gå og spørre noen, og fikk da til spørsmål om vi bruker pund i Australia, siden vi ikke vet hva en dime er....

Men det kan vi tilgi dem, siden jeg møtte flere amerikanere som sa rett ut at 'American money is stupid'

Sedlene deres er jo nesten identiske også, helt like i farge og design og størrelse, med unntak av et nummer i hver hjørne. Hvordan man klarer seg med dårlig syn i Usa er et mysterium...

Galemor
Gratulerer så mye fra Frøken over til Fru. Håper du er lykkelig :D


Takk Ja, jeg er så lykkelig som jeg kan få blitt, han er den beste mannen jeg kunne fått
Ble litt omrokkering for noen dager siden. Jeg har to 50 liter kar øverst på benken og to 40 litere og en 22 liter på hyllen under. Fordelingen av fisk var logisk da jeg satte dem opp, med flest fisker i de største karene.

Men jeg satt og kikket på dem her en dag og kom til at det er ikke logisk lenger. Den ene av de to 50 literne hadde to smaragdinaer, og den andre 3 pygmeguramier og en nigeriakilli.

Den ene 40 literen hadde 8 coccinaer, den andre en enkelt kampfiskhunn, og 22 literen en gruppe nigeriakilliyngel.

Så jeg bestemt at kampfiskhunnen kunne flytte inn i 22 literen, yngelen kunne flytte opp i en 50 liter, pygmeguramiene kunne flytte inn i en 40 liter, og smaragdinaene og coccinaene kunne bytte plass.

Den første delen av planen gikk fint, men da jeg kom til smaragdinaene og coccinaene fant jeg ut at de kunne få bo der de er. Coccinakaret er nemlig helt forvokst, og det var umulig å finne mer enn et par coccinaer (men alle dukker opp når det fores), og siden karet har så utrolig bra plantevekst og er godt etablert, var det helt utelukket å ta fra hverandre karet for å få tak i dem.

I tillegg så smaragdinaene ut som de kom til å leke hvert øyeblikk, og dermed var de ikke spesielt flyttbare.

Men nigeriakilliyngelen fikk større kar, kampfiskhunnen fikk mindre kar, og pygmeguramiene fikk litt mindre kar, men de slipper nå å bo sammen med en voksen nigeriakilli, for han fikk bli igjen i 50 literen sammen med avkommet sitt.

Det er strengt tatt kun tre yngel der, de to andre har farget ut, de er bare mye mindre enn faren sin. Og det er to hanner, så jeg er litt bekymret for hvordan den voksne hannen reagerer på det. Muligens må han flyttes over i et mindre plastkar, og overlate territoriet til den neste generasjonen... Han er gammel uansett, og hunnen hans døde for flere måneder siden.

Håper bare de tre ynglene er hunner, så det ikke blir overvekt av hanner i karet...

Og en venn av en venn har sagt at jeg kan låne 500 liters karet med benk i et års tid, til han bestemmer om han vil selge det eller ha skilpadder i det. Og jeg takket ja, for da får jeg et ekstra år før jeg må kjøpe karet Det er gullfiskene og de andre fiskene fra dammen som skal bo i karet, og det skal mest sannsynlig stå ute, med mindre jeg finner en plass inne som mannen sier seg enig i....
Jeg har satt splendensene sammen igjen, for å få til oppdrett. De har lekt flere ganger nå, men jeg mistenker at hannen spiser yngelen.

Så hannen ble puttet oppi hos hunnen i 22 literen. Da jeg flyttet hunnen dit for noen dager siden flyttet jeg også en varmekolbe over fra et annet kar, siden det var nigeriakillier som bodde der før og de trenger ikke varmekolbe.

Uansett, i dag slapp jeg hunnen ut av beholderen som hun var i, og syntes begge virket litt sløve, de reagerte ikke på hverandre slik de vanligvis gjør.

Så jeg sjekket tempen, og den var bare 19 grader! Det har vært ekstra kaldt i det siste, og i går natt var tempen nede i 9 grader.

Så ikke rart de var sløve da. Jeg tok ut varmekolben, og den var full av vann. Jeg fant en annen varmekolbe som jeg puttet oppi til dem, slik at de skal få varmen i seg igjen.

Den ødelagte varmekolben kjøpte jeg i mai i fjor, men jeg husker ikke om de sa den hadde ett års eller tre års garanti.
De er fascinerende disse fiskene Jeg nevnte i forrige post at splendenshannen min er hovedmistenkt i saken med den forsvinnende yngelen, så denne gangen ville jeg eksperimentere litt.

I dag har yngelen klekket og sitter i redet, og hunnen har bodd i karet sammen med hannen siden de lekte, for han er veldig forsiktig både under lek og etterpå, og har ikke brydd seg om at hun var der.

I dag fisket jeg forsiktig ut hannen og puttet han i et annet kar, mens hunnen ble boende i karet med yngelen. Det gikk en time eller to, og nå er det hunnen som sitter under redet og vokter. Jeg har sett henne ta yngel i munnen og spytte dem ut i redet

Hun er riktignok ikke like flink som hannen, for han satt under redet hele tiden, men hun tar seg runder rundt i karet på flere minutter hvor hun gjør alt annet enn å pass yngel, men hun sjekker redet med jevne mellomrom.

Jeg tok et par bilder, men de ble litt dårlige, for karet var skitnere enn jeg trodde....

Og jeg kjøpte en splendenshann i dag, for jeg var innom dyrebutikken for å kjøpe kattemat, og kikket som vanlig på splendensene. Regnet ikke med å finne noe interessant, siden de som regel bare har VT'er, men i dag hadde de to HMPK'er. Og det for bare $14,95 per stk, og disse koster normalt $40-50 der jeg vanligvis kjøper dem. De var ikke feilmerket heller.

Han jeg kjøpte er en salamander, som ser slik ut. Min er riktignok ikke fullt så imponerende, han har litt feil finneform, men han er veldig pen likevel
Var det ikke du som holdt på å gi opp oppdretts betta splendens da
Fin fisk altså
Flinke mora og.
Ja, jeg ga egentlig opp en periode Det var litt tilfeldig at jeg oppdaget at hunner som bor alene er mye enklere å få i lek enn hunner som bor i en gruppe. Det var noen som nevnte det i et forum en gang, at hunner som bor i gruppe blir så vant til å dele territoriet sitt at de ikke reagerer på hanner lenger, men jeg gjorde ikke noe seriøst forsøk på å skille en hunn før, men den jeg har nå bor alene fordi hun er den eneste hunnen jeg har igjen.

Jeg forventet egentlig ingenting da jeg satte henne sammen med hannen min for noen uker siden, men der dukket det opp egg gitt

Bare synd at hannen driver og spiser dem når de blir noen dager gamle...
Fikk ikke du et splendenskull like etter meg da? Ble de også spist? Gratulerer med dette kullet forresten=)
Takk

Jo, de har lekt mange ganger i det siste, men yngelen lever aldri lenger enn en uke. Og vannverdier og temp osv er helt perfekte, så det eneste jeg kan tenke meg som skjer er at faren spiser dem.. Ganske kjipt, for har veldig lyst på yngel etter disse to...

Og siden de ikke vokser opp uansett, tenkte jeg at da skader det ikke å eksperimentere litt. Og hvis det ikke fungerer denne gangen kan jeg alltids prøve den nye salamanderhannen min
Kanskje det hjelper å fjerne han, ja=) Mulig hunnen også vil ta yngel, men det finner du jo ut. Hannen og hunnen min spiste begge yngel den dagen de var blitt frisvømmende:P

Det er et veldig fint par du har, ihvertfall
I dag har splendensyngelen blitt frittsvømmende Det er en hel sverm av dem, og ca halvparten har funnet javamosen som dekker 1/3 av karet. Moren driver og fanger dem og putter dem tilbake i redet, noe som er veeeldig søtt.

Hvem skulle trodde at splendenshunner var like gode foreldre som hannene?

Jeg fikk mannen til å ta bilde av en som satt fint til. Han har kjøpt seg nytt kamera og det er for komplisert for meg...

Det er helt utrolig at disse bittesmå skapningen på 2-3mm har alle disse organene og søte, små fjes, og de har til og med den svarte stripen bak øyet.
He he pussig at det lille nurket der skal bli en kampfisk Kult med kamera som kan ta bilde av noe som er så smått. Har du tenkt å lære deg å bruke det?
Veldig pussig

Kameraet er en nyere versjon av det gamle kameraet hans (som var 3-4 år gammelt), så jeg regnet ikke med noen store problemer da jeg begynte å bruke det. Men alle bildene jeg tok ble utrolig dårlige, så det er nok ikke så enkelt å bruke som jeg trodde.

Men jeg skal nok klare å finne ut av hvordan jeg får bra supermakro-bilder etter hvert

Med det gamle kameraet bare satte jeg det på supermakro og siktet i riktig retning og så ble det som regel bra. Men mannen måtte til med manuell fokus på dette nye kameraet, for med supermakro-innstillingen ble alt skikkelig dårlig. Og selv med manuell fokus var det kun dette ene bildet som ble bra, alle de andre var uskarpe. Mannen sa det er utrolig vanskelig å fokusere manuelt på noe så smått, for man ser ikke om det er i fokus eller ikke.

Og han sa det er 'helt sykt' hvor små yngelen er
Nå tror jeg HMPK-hannen fra Thailand synger på siste verset

Han har vært veldig slapp de siste par dagene, øynene er uklare (men det har de vært en stund) og det ene øyet buler ut og har en liten kul øverst. Ser ut som en svulst...

Og han hadde problemer med å finne maten i dag, og spiste dårlig. Han fant en par blodormer, men lot mesteparten ligge på bunnen, enten fordi han ikke ville ha mer, eller fordi han ikke fant den.

Hadde håpet han skulle leve lenger enn dette da, kjøpte han i mai i fjor og da var han ca 3,5 mnd gammel, så han er knapt halvannet år...

Og nå håper jeg virkelig det vokser opp yngel i det siste kullet, for jeg tror ikke han tåler et forsøk til...
Etter jeg skilte splendenshunnen fra yngelen forsvant all yngelen sakte, men sikkert. Jeg kunne ikke forstå hvorfor, men dette har skjedd hver gang.

Jeg lot karet stå tomt et par uker, men i går tenkte jeg at jeg skulle flytte den nye salamanderhannen over i det karet, siden han foreløpig bor i en plastbeholder (hvor han trives helt utmerket, men hvor jeg ikke ser han særlig ofte).

Så jeg tok et lite vannbytte bare for å bli kvitt litt grønt i overflaten og på glasset. Jeg la merke til at vannet kjentes ganske kaldt, og flyttet over et termometer.

Vannet var bare 20 grader, så jeg sjekket ledningen til varmekolben og den var ikke skikkelig i. Det er imidlertid ikke årsaken til at yngelen døde, siden karet ble flyttet for noen dager siden og varmekolben ville ha virket før det.

Så jeg lot det stå en stund, slik at det kunne bli varmt igjen før salamanderhannen flyttet inn.

Men da jeg sjekket tempen i karet noen timer senere, så jeg bevegelse oppi der. Jeg nistirret et par minutter, og fikk øye på en liten yngel. Den har overlevd mangel på foring og temp ned i 19-20 grader, og den er bare 2-3 uker gammel. Hardføre fisker ja

Så da får salamanderhannen bli der han er foreløpig, og yngelen får bli i karet til den blir større.

Selv om jeg ikke har foret oppi der er det en stoooor dott javamose i karet, så den har nok ikke lidd noen nød. Det kan hende det er flere oppi der også.

Og jeg fikk enda en trivelig overraskelse litt senere på dagen da jeg kikket på smaragdinaene. De har lekt med jevne mellomrom de siste månedene, men jeg har aldri sett yngel etter de har blitt frittsvømmende. Men i går fant jeg en liten en i javamosen, på omtrent samme størrelse som splendensyngelen
Fant denne tråden i et annet forum, med bilder fra en bettafarm i Thailand. Tenkte jeg skulle poste den, siden jeg har hørt folk si at kampfisker vokser opp i bittesmå beholdere, noe som ikke stemmer.

Ser klart og tydelig bilde med et helt kull i en beholder på rundt 200 liter, fullt utfargede. De puttes ikke i små beholdere før de begynner å slåss, og på bettautstillinger har de beholdere på ca 1 liter hver, gjerne med en liten plante og grus i.

Bilder fra Choks bettafarm.

Bildene jeg har lastet opp er av ommøbleringen på kontoret mitt, før og etter. På etter-bildet står benken inne i skapet som man ser helt til høyre på før-bildet, vi bare fjernet dørene på skapet. Og den ene veggen og inne i skapet har blitt malt.

Før-bildet er over ett år gammelt, karene har vært satt opp i rundt ett år, men av en eller annen grunn finner jeg ikke et bilde av benken med kar der den stod før. Litt snodig hvis jeg aldri tok bilde av den....
hei.
Lenge siden sist.
Ikke fått noen epost om nye innlegg...
Linken i forrige innlegg må man ha innlogging for å gå videre.

Liker den benken din med 3 akvarier.

Espen
Velkommen tilbake

Visste ikke at man måtte være innlogget. Kjipt da:/
Ble like så godt medlem jeg da
Hvorfor ikke lissom.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap