Kan jeg ha apistogramma??

Som tittelen sier er jeg litt nysgjerrig på apistogramma. Håper det er noen med litt erfaring som kan fortelle meg om det går med det jeg allerede har. Jeg har lest opp og ned på diverse fisk på akvaforum, men det står jo aldri hvilke fisk de ikke går sammen med.

http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=11551

Det er linken til akvariet jeg har i tankene. Fra før har jeg kun 10 rødmunnstetra og 4 sugemaller. Akvariet er "delt opp" i to med hule på hver side. Mallene holder til kun på den ene siden, så har mye "ledig" bunnplass. Forran i akvariet har jeg svømmeplass og sandbunn og bak har jeg gjemmeplasser, litt planter og elvegrus.

Nå har jeg ikke bestemt meg for en spesiell type apistogramma, men ser at akvamanias har noe som heter Apistogramma galaxies. Hvor mange bør jeg i såfall kjøpe og hvor mange av hvert kjønn?

Takker for alle innspill.

Og har noen forslag om andre apistogramma eller "hovedfisk" fra sør amerika som dere ser passer, så kom gjerne med det. Jeg ha gått i mange nybegynnerfeller, så ønsker å unngå det denne gangen.
Ta en titt på "nye"-lista i tillegg, Amundsen skal ta inn både kakaduer fra Brasil og macmasteri fra Colombia (eller noe i den duren). Karet i seg selv virker greit for apisto i mine øyne, men litt vannverdier ville hjulpet Hva slags sugemaller er det snakk om?
180 liter
Stine Sofie
Ta en titt på "nye"-lista i tillegg, Amundsen skal ta inn både kakaduer fra Brasil og macmasteri fra Colombia (eller noe i den duren). Karet i seg selv virker greit for apisto i mine øyne, men litt vannverdier ville hjulpet :-) Hva slags sugemaller er det snakk om?

Ph ligger på litt under 7 tror jeg. I alle fall i følge test strips. Og har ikke tilsatt noe kalk, så hardheten burde være lav. Under 7 i følge strips.
Av sugemaller er det 2 ancistrus og 2 L066. Klikker du på linken så burde det være mer detaljert.
Apistogramma i karet - Ap.viejita !
Hei Moonlight !
Ser at du er interessert i Apistogramma i karet ditt. Du skal vite at disse Sør-Amerikanske dvergciklidene ofte kan være særdeles krevende. Jeg pleier å si at fiskene er små men endel av dem krever veldig stor plass. Du skal være varsom med utvelgingen f.eksempel til et selskapsakvarium, hvis du ønsker et "balansert"/rolig miljø. Et enkelt eksemplar eller et par av den rette sorten kan virkelig "terrorisere" en 200liter. Du kjenner tydeligvis til behovet for god plantevekst, røtter, stener og gjemmesteder allerede. Det er viktig å
ha halv-fin eller fin sand i bunnen ettersom fiskene ofte siler sanden gjennom gjellelokkene for å finne føde. Grov sand kan derfor skade fisken.
Jeg antar du har vært gjennom listen over ulike arter - og den er lang.
Endel Ap-arter har nesten identisk utseende og kan derfor være vanskelig å identifisere for en ikke-ekspert (bl. Ap."Galaxie") mens andre er utrolig flotte og dekorative i karet. Etter min mening er Ap.Viejita en av de fineste representanter for Apistogramma. Den har et ganske spesielt utseende og er særdeles fargerik (tildels "knall" rød/orange - jeg synes ikke bildene her på forumet yter den full rettferdighet). Både hannen og hunnen er meget rolig og gjør ingen fortred. Den lar seg heller ikke affisere av eventuelle andre "hissigpropper" som måtte befinne seg i nærmiljøet. Min mening ; en fin begynnerfisk for Apistogramma-interesserte.
Lykke til !
Hilsen Svein Kristoffersen (skristof)
Hei og tusen takk for raskt svar. Som du sikkert skjønner har jeg fått fisk som ikke passer i akvariet før. Jeg har lest opp og ned beskrivelsen på akvaforum, men når de kommer i karet, så er det en eller annen som forstyrerrer og dermed ødelegger hele balansen. Så denne gangen er jeg mer opptatt av hva som kan passe med det jeg har enn å få fargesprakende eksemplarer.

Fikk blant annet et palett ciklidepar som mobbet ihjel den store fine scalaren jeg hadde hatt i mange år. Det var skikkelig surt. Regner med at det var fordi 180 liter var for lite for dem begge.

Svein Kristoffersen
Jeg antar du har vært gjennom listen over ulike arter - og den er lang. Endel Ap-arter har nesten identisk utseende og kan derfor være vanskelig å identifisere for en ikke-ekspert (bl. Ap."Galaxie") mens andre er utrolig flotte og dekorative i karet.

Jeg sjekket listen her og da poppet det opp 81 typer. Det er jo en jungel for en som er nybegynner på arten. Galaxie fant jeg ikke her på forumet i det hele tatt, så var derfor jeg lurte på om noen visste noe om den.

Svein Kristoffersen
Etter min mening er Ap.Viejita en av de fineste representanter for Apistogramma. Den har et ganske spesielt utseende og er særdeles fargerik ("knall" rød/orange). Både hannen og hunnen er meget rolig og gjør ingen fortred. Den lar seg heller ikke affisere av eventuelle andre "hissigpropper" som måtte befinne seg i nærmiljøet. Min mening ; en fin begynnerfisk for Apistogramma-interesserte. Lykke til !

Ap.Viejita så kjempefin ut, men det står jo at den er "litt vanskelig" og at den helst foretrekker levendefor. Det høres skummelt ut! Jeg har kun foret med flakfor, tabletter, frossenfor og grønnsaker før. Hvor får man forresten tak i denne apistogrammaen?
Når det er snakk om andre fisk, så har jeg ikke planer om "fiskesuppe". Tenkte kanskje å legge til noen flere rødmunnstetra til den eksisterende stimen og kanskje ei ansistrus hoe til, men ingen nye arter.
Apistogramma i karet - ap.viejita
Hei igjen !
Det er et solid Apistogramma-miljø i Larvik-/Porsgrunn-området. Jeg antar
du vil både få gode råd og evt. muligheter til å kjøpe yngel hos en av følgende personer (her på forumet); 1) Tom C 2) Siljan og 3) Jørn Kaasa.
En melding eller en telefon til en av dem vil gi svar på de ulike arter Ap.yngel som er tilgjenglig til enhver tid. De annonserer normalt her på Akvaforum og har i tillegg egne web-sider på Internet med nyheter. Du finner nok til tider Ap.Viejita i en større forretning for akvarister men normalt selges mest Agasizzii og Cacatuides, som begge er fantastiske å se på men kan være ganske hissige. I distriktet (Moss) har dere jo forretningen Dahls Dyrerike som har stort utvalg i fisk og i tillegg tar imot spesial bestilling fra kunder. Jeg kjøpte mitt siste Viejita-par i Gøteborg (som virkelig har gode butikker for spesielt interesserte).
Fra naturens side så er Apisene og de fleste tetra-artene nærmest skapt for hverandre. Normalt vil du ikke se den mest hissige apis engang "løfte hode" etter en tetra. De er naturlige naboer og samboere - sånn er det bare !!
Når det gjelder Viejita så har jeg i utgangspunktet kun sett den rolig og "snill" - antagelig vil den nok også få den mer territoriale innstillingen hvis paret har egg/yngel - men det gjelder jo for de fleste fisker med yngelpleie.
Jeg bruker å variere mellom tørr for og frossent for til mine fisker - har hittil aldri brukt levende for. De spiser godt og er "lubne og fine" i formen så jeg tror ikke du skal ikke bekymre deg om dietten.
Hilsen
Svein Kristoffersen

Heisann! kjempe flott karr du har!

Hadde bare lyst å skrive at Agassizii er vanvittig nydelige, men dette vet du sikkert, men som sagt hær, er de sinnsvakt hissige! Vår agassizii hann har tatt hele 325literen som sitt revir! Selv om vi har masse gjemmesteder! :O Men nå skal det sies at våre har kommet i lek også da! Det gjør jo ikke saken noe "bedre" :P

Koser meg med å fotografere nyyyydelige hannen vår, så du kan se en del bilder av han i min personlige tråd, og under bildene av 325Literen på profilen min..
skulle være så snar i sted å legge ut de nye bildene av agassizii'ene våre, men fikk data-problemer.. Nå ligger det nye bilder på profilen min, bl.a av agassizii hunn i lek!

Takk for kommentaren på karret forresten! kjempe koselig!
Tilfeldig bekjentskap
© Aslak Evang
Reklame for plussmedlemskap