Nytt filter, hvor lenge sammen med gammelt?

Hei.
Etter å ha funnet ut at Aquaball 2208 ikke bare er dårlig i mine øyne, men også for liten til karet mitt, kjøpte jeg Fluval U2, og disse har nå kjørt sammen et par dager.

Hvor lenge bør jeg fortsette med det?
De bør samkjøres i fire fem uker.

Men hva med å modifisere Fluval filteret ditt, for å øke den biologiske filterkapasiteten på det enormt? Du finner ut hvordan her i denne artikkelen.
Har tenkt på det Mona, men detter er U2, nye serien til Fluval, som er litt anderledes bygget opp.
U2 består av 3 kamre, 1 på hverside som har vanlig filter samt kullfilter (her bytter jeg til blåfilter etter hvert), samt et kammer i midten som er fylt med biokuler.

det er helt sikkert feil,men jeg samkjørte de kun i ett døgn...fiskene mine lever i beste velgående
Maddy
det er helt sikkert feil,men jeg samkjørte de kun i ett døgn...fiskene mine lever i beste velgående;)


Jeg har aldri forstått hva som er vitsen med å si sånt. Da kan jeg svare noe som er like smart:
"Ja, og bestefaren min røyka 40 om dagen og han ble 102 år!!"
Skal jeg gå ut og fortelle andre det så de kan gjenta samme feilen og røyke som en skorstein, fordi det tross alt er NOEN som overlever det...!?

Når du uten videre fjerner bakteriekulturen i filteret som akvariet er totalt avhengig av, så vil fiskene dine svømme i giftstoffer i flere uker. Et døgn holder IKKE å samkjøre to filtere. Det tar tid for filterbakteriene å kolonisere alt filtermaterialet i det nye filteret.

At fiskene dine, Maddy, overlevde denne krisen, viser jo bare hvor utrolig hardføre mange fisker er som overlever tross giftig miljø. Men hvorfor sitter du og nærmest skryter av det så andre kan gjøre den samme feilen, det skjønner ikke jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Lennart Axelsson
Reklame for plussmedlemskap