Kan plantenæring være skadelig for fisk? + plantehjelp

Jeg har en Bacopa Australis i karet. Den vokste fort i starten, og virka som den trivdes godt. Den har satt masse luftrøtter (?), men går litt i oppløsning i stenglene. Stengelen blir brun og går av (ved hjelp av ancistrusen eller honningguramien?). Jeg har da tatt bort det brune, og plantet stengelen ned i grusen igjen. Men til å vokse så godt i starten, synes jeg den nå virker pjuskete. Ser at Honningguramien liker å gå og nippe på bladene, og det har løsna flere blader etter at de kom i karet. Men problemet her er egentlig stenglene som går av. At plantebasen sier "Dette er en nydelig, enkel plante, med små krav, ideell både for nybegynnere, og for drevne akvaskapere." gjør ikke akkurat at jeg føler meg vellykket...

Jeg har en Echinodorus bleheri bak i akvariet, fordi den skulle bli så stor. Den skyter masse nye blader, og er kjempefin, men den er jo så lav?!

Da jeg satte opp karet, satte jeg ned fire kapsler Tropica plantenæring +. Men plantene står jo ikke lenger der de engang stod, så kanskje ligger kapslene/kulene nå på helt andre steder enn da vi startet... Jeg har kanskje satt ned for få? Bør jeg sette ned flere? Jeg har vært skeptisk fordi det står at de må stå under _minst_ 4 cm grus, og når jeg roter rundt og planter om (lite av det nå, da), så kan det jo være at jeg drar med meg noen av kulene opp. Kan det på noen måte være skadelig for fisken?

Så; bør jeg gi mer/annen plantegjødning? Og hvis jeg skal bytte ut Bacopa Australis, er det noen som har forslag til hva jeg kan sette der i stedet. Har tenkt på vallisneria, for den står i det hjørnet der strømmen fra Juwel-pumpa er sterkest. Er det andre forslag til fine, hurtigvoksende og robuste planter for en nybegynner uten grønne fingre?

Kan legge til at jeg i tillegg til de to plantene som er nevnt, har vasspest og echinodorus tenellus i karet. Den første vokser som bare det, og den siste virker som den ikke koser seg noe nevneverdig. Vurderer å ta den opp og sette ned noe mer robust, lavt noe. Forslag?

Mye å lure på når en ligger på sofaen med vondt i ryggen og ser på akvariet...
Tror det skal være veldig mye plantenæring i karet før det er skadelig for fisk. Problemet er vel heller at du lett får algeoppblomsting hvis det ikke er balanse i næringstilgangen. Og hvis man slamsuger eller flytter rundt på grus som er tilsatt næringskuler/kapsler så er faren at næringen kommer i vannsøylen og fører til algevekst.

For lite plantenæringe er som regel bedre enn for mye. Det synes i hvertfall jeg.
Hvis du har lite lys, og ikke tilfører CO2 så vil det meste av tilsatt gjødning gå til å fremme algevekst. I slike kar er (etter min erfaring) den greieste måten å tilføre mikronæring å skifte vann hyppig.

Det meste av mikronæringsstoffene plantene trenger for å vokse finnes i kranvannet ditt, men brukes jo opp ganske fort.. så ved å skifte vann hyppig vil du tilføre jevnt. Makronæring får de fra avfallsprodukter fra fisk/forrester osv)

Høye nivåer av makronæring blir fort skadelig for fisk (NO3 og PO4), igjen vil jeg anbefale gode vannskifterutiner.
Jeg skifter 30% hver uke - med "hyppig", mener du oftere enn det?
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap