Bytte filtertype med fisker i akvariet

Heisann

Er litt lei av bunnfilteret mitt. Er lei av grusbunn! Jeg vurderer å kjøpe meg et innvendig filter og bytte til sandbunn, da jeg rett og slett syns det er pent

Jeg har selvfølgelig i den forbindelse en million spørsmål, hehe. Oppsettet jeg har nå, er nemlig det første og eneste jeg har hatt (sett bort fra gullfiskbollen min) så dette er jeg helt blank på:P

Men hvordan ordner jeg dette praktisk?

Skal jeg da la beggge filtrene gå samtidig noen uker?

Blir ikke belastningen veldig stor på det nye filtret , når det gamle slås av?

Når sanda skal oppi, kan den has direkte i karet?

Regner med at fiskene må ut mens "sandstormen" legger seg. Kan ei vanlig bøtte fungere?

Blir kjempetakknemlig for svar

Det første du bør gjøre, er å kjøpe det nye filteret. Dette setter du i drift i akvariet ditt slik du har det nå. Etter at de har samkjørt i fire til fem uker, kan du sette i gang omgjøringen og fjerne grus og bunnfilter. Dette er en stor prosess, så jeg anbefaler at du tar ut alle planter og fisk, og setter dem i en stor balje eller bøtte (om du har en stor nok) med akvarievann, sammen med det nye filteret. Det er viktig at det nye filteret ikke stopper opp for lenge og blir liggende mens du jobber, så ha det påslått i sammen med fiskene. Dette for at bakteriekulturen i det ikke skal bli lidende.
Dekk over baljen med fiskene, legg et eller annet over så ikke noen fisk hopper ut i forskrekkelsen. Surt å finne tørrfisk på gulvet etterpå...

Om du må vaske sanden eller ikke, avhenger av hva slags sand du har tenkt å bruke. Rådasand, som fås kjøpt i de fleste zoobutikker, må vaskes og skylles lenge og nøye, for ellers blir vannet mudderfarget... Kornstr. 0.4-0.8 er fin å bruke i akvarier. Be butikken evt bestille den inn for deg. De selges bl.a. i 25 kg sekker. Jeg betaler ca 130 kr for en 25 kilos sekk på en lokal zoobutikk for den typen sand.

Biltema grov blåsesand derimot, trenger man ikke vaske. Den kan has rett i karet, og så fyller man bare opp karet. Klart og fint vann! Men spørsmålet er jo om du har noen Biltema forretning i nærheten av deg, så du kan få kjøpt det?
Den selges i 17 kilos sekker og koster 60 kroner.
Tusen takk, Mona!

Biltema skulle egentlig åpne den 13 denne mnd her i bodø, men det ble utsatt. Så det er på tur. Og forhåpentligvis har det åpnet innen jeg har fått det nye filteret i hus og det er ferdig innkjørt.

Jeg trenger kanskje luftpumpe i tillegg nå? Pr i dag er bunnfilteret og luftpumpe i et.

Har en liten luftpumpe liggende med en luftestein til. Men den bli kanskje for liten?

Finnes det ellers noen pumper dere annbefaler som ikke er så dyre?
Hvor stort er akvariet det er snakk om? Trenger å vite det før jeg kan anbefale noe bestemt filter

Nei, man trenger ikke luftpumpe og luftbobler i akvariet. Det er kun for pynt, der det brukes.
Det er utløpet til filteret, bevegelsene det skaper i vannoverflaten, som gjør at vannet opptar oksygen. Jo bedre bevegelse i vannspeilet, jo bedre oksygenopptak får vannet. En stillestående vannoverflate opptar ikke oksygen, og det luftes heller ikke ut CO².
Så når man stiller inn filteret sitt, skal utblåset peke på skrå opp mot overflaten, eller stå likt med overflaten, slik at det blir "liv og røre" i vannspeilet. Det er nok.
Luftpumpe og greier trenger man absolutt ikke i tillegg (jeg har ingen akvarier med det).




Tuusen takk, Mona) Jeg har et 100L akvarium.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap