Hvorfor fóre med artemia?

Som tittel sier: Hva er vitsen med å fóre yngel med artemia, når de spiser vanlig tørrfor, evt. artemia-egg uten skall?

Blir fisken mer hardfør? Får den sterkere farger? Er det egentlig bare akvaristens overtro, på lik linje med fotballspillerens heldige underbukser?
Det blir som å spørre om et barn vil ha best av å vokse opp på junkfood eller frukt, grønnsaker, fisk og kjøtt. Fisk spiser ikke flakfôr i naturen, de jakter på insekter og smådyr. Å fôre med levendefôr trigger instinkter, og inneholder naturlig nok mer av de viktige tingene yngel og voksen fisk trenger. Mange fisker er helt umulige å fôre opp på flakfôr, mens f.eks. guppyyngel vil vokse mye saktere på flakfôr enn med frossen- og levendefôr.
Et godt tørrfór sammensatt av fiske-, skalldyr- og planteingredienser er kanskje en bedre basisdiett enn en ensidig diett basert på artemiayngel?

Jeg googlet "why feed artemia shrimp" og fant ingen gode forklaringer på hvorfor det er viktig. Kunne kanskje prøvd noen andre ord, men...

Enig i at preparerte fórblandinger kan miste noen av de viktige elementene som ferskt fór gir, men har ikke funnet noen steder hvor man har forsket på det.

Et forsøk med gruppe og kontrollgruppe som ble fulgt opp i sin levetid, i hvert fall i de første årene. Finnes det noe slikt forsøk?

Tørrfór er ikke junkfood. Om noe kan en diett basert på en rekeart høres litt junkfood ut.
Når har det seg slik at flere fiskearter får så små yngler at de ikke får ikke kan få i seg noe større enn artemia i sin første levetid (noen er tom så små at de ikke får i seg det en gang) og da vil det også være umulig å få dem til å spise tørrfòr uansett hvor bra det er.
Jeg gir fiskeyngel atermia-egg uten skall. Det er like smått som artemiayngel og veldig enkelt og helt klart å foretrekke ut fra et bedagelighetshensyn. Etterhvert får de knust tørrfor og noen frosne cyclops og dafnier.

Gjør jeg feil? Blir fiskene jeg aler opp feilernært i forhold til de som får artemia?

Jeg finner bare vendinger som "Most fishbreeders agree that brine shrimp are the best food for fry" osv. De fleste folk tror at man blir forkjølt av trekk uten å kunne vise til fakta.
Artikkel
Fant et artikkel av Marc Elieson:

http://www.cichlid-forum.com/articles/raising_fry.php

"Some people start by feeding their fry the same flake food they feed the parents, crushed between their fingers. I do this, but have found that the younger fry don't always get excited about this as a first food."

Da kan jeg vel fóre med knust flak.
Jeg har et forslag. Dette er det eneste som kan overbevise deg om artemiaens fordeler.

DU tar et yngelkull, deler dem i to like grupper, i hvert sitt kar.
Det ene karet får kun flakfôr. Det andre karet får kun levende, nyklekt artemia.

Etter en måned sammenligner du størrelsen og utviklingen på de to kullene.
Det samme gjøres etter to, tre måneder.

Deretter kan du komme til denne tråden igjen, og besvare ditt eget spørsmål:"hvorfor fôre med artemia?" for da vet du det soleklare svaret!
Ingen dokumentasjon på at artemia er bedre enn andre ting, altså.

Mener å ha hørt at de bruker artemia til rekeyngel i forbindelse med scampioppdrett

Jeg ville bare utfordre den tilsynelatende udokumenterte hyllesten av artemiakreps til yngel.

Fornærmet visst folk i stedet.
Fornærmet? Hehe Nei, langt i fra. Jeg ser tydelig at du ville bare "utfordre" fordi du ikke vet bedre og fordi du er ute etter en diskusjon bare for å diskutere. Det blir så dumt for meg. Derfor gidder jeg ikke sitte og spa opp "dokumentasjon" for en som åpenbart ikke vet noe om det, fordi han ikke har prøvd.

Derfor foreslo jeg et opplegg for deg som vil gi deg "hands on experience".
Når du har erfart hvor næringsrikt og bra dette er, så kan du komme tilbake. Da skal vi se hvor mye du ville anbefale "flakfôr".......
Jeg klarte å grave opp en ekspert som sa at flakfor er like bra som artemia. Artemia ble brukt for å trigge fisken til spising. Se link over.

Jeg er som du påpeker, ingen ekspert. Men har noe småtteri som jeg holder på å prøve og ale opp. Så lurte jeg på om jeg skal gidde med noe artemiastyr i stuen, men det ble litt for mye.

Deretter googlet jeg litt rundt, men fant ingenting. Tenkte jeg skulle spør her. Det var ikke helt vellykket.
Jeg har flere ganger tenkt at jeg skulle gjøre det Mona foreslår, men har aldri giddet. Ikke samtidig i hvert fall.

Det jeg har gjort er å ha variert hvordan jeg fôrer opp et kull. Noen har fått artemia daglig de første 8-10 ukene, mens andre ikke har fått artemia, kun mikroorm og tørrfôr. Og selv om det ikke har vært to parallelle kull, er det ingen tvil om hva yngelen vokser best på: artemia. Forskjellen i størrelse er så betydelig at det er ingen tvil. Det må i grunn oppleves for å forstås.

Mener å erindre at Inger Anne gjorde et slikt eksperiment for ikke så lenge siden. Delte et kull i to, og ga det ene artemia, det andre fikk mikroorm. Det tok faktisk ikke lange stunden før forskjellene var merkbare - i favør artemia.

Det er muligens ikke så mange kontrollerte, vitenskaplige tester utført på dette (jeg har ikke lett, mulig det finnes massevis). Men jeg trenger ikke noen slik dokumentasjon heller. Det er som Mona sier - bare å teste det selv, det tar ikke mer en noen ytterst få uker før resultatet taler for seg selv.

Når det er sagt, det står da ingen steder at du må bruke artemia. Så lenge fiskene faktisk spiser tørrfôret, og du er komfortabel med en tregere vekst, så er det vel ingen problemer.

Jeg klarer ikke å se av svarene du har fått at noen er fornærmet over spørsmålet ditt. At svaret tilfeldigvis er at egenerfaring tilsier mye bedre vekst med artemia er jo bare slik det er
Dag Alan Killi
Jeg klarte å grave opp en ekspert som sa at flakfor er like bra som artemia. Artemia ble brukt for å trigge fisken til spising. Se link over. Jeg er som du påpeker, ingen ekspert. Men har noe småtteri som jeg holder på å prøve og ale opp. Så lurte jeg på om jeg skal gidde med noe artemiastyr i stuen, men det ble litt for mye. Deretter googlet jeg litt rundt, men fant ingenting. Tenkte jeg skulle spør her. Det var ikke helt vellykket.



Åh, så du spør nå? Istad skulle du utfordre og skape diskusjon, og rakket ned på et kvalitetsfôr;
"Jeg ville bare utfordre den tilsynelatende udokumenterte hyllesten av artemiakreps til yngel."

For meg høres det ut som ren og skjær idioti å skulle "utfordre" noe som en hel akvarieverden vet er det beste yngelfôret... Skjønner du ikke?

Virker mer som om du prøver å bevisst fornærme folk som har lengre erfaring enn deg, og å overbevise deg selv om at det at du bruker, flakfôr og tørrfôr, er like bra. Du overbeviser iallefall INGEN som bruker levende artemia, for vi vet jo hvor bra det er, vi har sett resultatene av det, gang på gang.

Vil man se kjempegod vekst og utvikling, gir man yngelen det beste. De vokser bokstavelig talt dobbelt så fort på levende artemia, som de gjør på tørrfôr. Ingen tvil om det.

Men som sagt; dette må du egentlig erfare selv for å helt bli overbevist om, skal man dømme etter tonen du bruker og "utfordringen" du driver med her. Jeg gidder iallefall ikke bruke mer tid og krefter på å "overbevise" noen om artemiaens fortreffeligheter, når du ikke tror på det du leser her og overalt ellers. For du HAR oppfattet det, du skriver jo det at du har oppfattet "hyllesten" av artemia.

Som sagt; gå og erfar dette selv, slik at du vet, før du begynner å spy ut av deg "utfordringer".

Ikke noen vits for deg å si noe mer om dette, for du har jo ikke erfaring med det!
DET var et angrep.

Her er mitt opprinnelige innlegg:

"Som tittel sier: Hva er vitsen med å fóre yngel med artemia, når de spiser vanlig tørrfor, evt. artemia-egg uten skall?

Blir fisken mer hardfør? Får den sterkere farger? Er det egentlig bare akvaristens overtro, på lik linje med fotballspillerens heldige underbukser?"

En viss utfordrende stil. Enig. Kona sier jeg er verdens mest irriterende person.

For noen generasjoner visste alle leger. Hver eneste en, at årelating var knallbra mot mye rart. Så kom vitenskapelig testing.

Nå vet alle eksperter at artemia er veien å gå. Et googlesøk ga dårlig med faktiske opplysninger. Ville bare sjekke og se hva ekspertene her sa. Neste gang skal jeg være superydmyk! Ærede eksperter....

Nå er det du som ble fornærmet Først trodde du jeg ble det, men så ble du det, og alt ble bare rot

Jeg foreslår at du prøver dette med artemia selv over tid på dine egne fiskeyngel, siden du frivillig har meldt deg som "utfordrer". Det var dine egne ord.

Ingen vits å bli fornærmet. Jeg ble det ikke, og jeg mente heller ikke å fornærme deg. Jeg bare forklarte deg hva du burde gjøre før du slynger ut av deg utfordringer om en sak Skal man utfordre noe, må man jo ha et våpen. Vi har erfart hva levende nyklekt artemia gjør for fiskeyngel, så vi har det som våpen. Du har ingenting.

Så... avsted med deg og erfare selv, så er jeg 100% sikker på at du vil mene det samme som oss etterhvert ... kanskje du rentav vil bli en av de tusenvis som "hyller" artemiaens fortreffeligheter, hehe
Vil bare legge til en ting i favør for levende artemia som ikke har blitt nevnt her. Har mange ganger alet scalare-yngel og mange ganger prøvd å få de til å ta flakfor/tørrfor. Men nei, de nekter. Har kommet fram til at grunnen er at de nyklekte scalarene MÅ se at maten rører på seg for å få seg til å spise den. Så jeg tror dette også er en god grunn til å bruke levende (nyklekt) artemia; Mange typer yngel nekter rett og slett å spise "død" mat.
Helt riktig. Noen corydoras er også slik. De ville sultet ihjel rett ved siden av en haug med tørrfôr, rett og slett fordi de ikke skjønner at det er mat.

En annen ting med artemia er mengden de spiser. Artemia er tydeligvis veldig godt! Jeg har ikke funnet noe annet fôr hvor fiskene stapper i seg slike mengder. Magen ser ut som om den skal sprenges! Mens med tørrfôr spiser de liksom bare akkurat nok. Det blir ikke det samme med avskallet artemia, eller mikroorm, heller, det er nok et eller annet helt spesielt med levende nyklekket artemia som fiskene ikke kan motstå

Jeg gruet meg til styret med å klekke artemia i begynnelsen, men nå som jeg har sett hva slags resultater det er med artemia får jeg nesten dårlig samvittighet dersom jeg ikke klekker. Og nå når jeg har kommet i gang og funnet en metode som passer for meg, er det kun snakk om 5 små minutter om dagen for å ha konstant tilgang på levende artemia

det neste jeg kunne tenke meg å prøve er å fôre opp artemiaen til de har blitt litt større, og prøve å gi det til de voksne fiskene. Kanskje eventuelt klekke store mengder og fryse dem ned i slike frossentför pakninger? Lurer på om noen har prøvd det, og hvordan det fungerer...
Artemia eller ikke
da jeg hadde scalare yngel brukte jeg frossen artemia som jeg tinte i litt akvarievann. Brukte en liten 6ml sprøyte, dro det inn og ut et par ganger av den slik at det blei finkornet. sprøytet så artemiaen rett ned til scalare yngelen og de åt og koste seg. av og til knuste jeg litt flakfor og blandet i artemia mixen dette funket bra for meg. prøv dette og du slipper å klekke dyra selv lykke til
tror nok ikke artemia har så mye å si på farger,men at fisken vokser hurtigere tror jeg ja. og de får så gode kulerunde mager ferskt for har somregel bedre kvalitet enn tørrfor og det er en god grunn til å gi artemia evt grønnsaker for den fisk som spiser grønt
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap