Tropheus moori /rød moliro tygger

Hei.
Er nå ganske fersk på Tanganyica.
Har fått tak i en fin gruppe på over 20 fisk.
Nå går en av hunnene å tygger. (Endelig)
Så var det dette å ta vare på yngel.
Har jo fått med meg at disse fiskene er de som har ferrest egg.

Plukker man ut hunnen til et eget karr ? slik som Malawi.
Når gjør man det ? Hvor lenge går de med egg og senere yngel ?
Hvor lenge etter at ungene er sluppet flytter man hunnen tilbake til hovedkarret ?
Trenger ungene noe spesiell foring ?

Håper på noen hjelpene tips, da det sikkert sitter folk der ute med masse god kunnskap.

Sjekk vår Malawi verden med mer. Akvakarai45.


Mvh Frank
Hei igjen Frank. Jeg var hjemmet i kjelleren din en gang for lenge siden. Har du både Malawi og Tanganyika nå eller?

Det er ingen store forskjell mellom disse to. Etter ca. 3 uker vil yngel være fullutviklet. Enkelt hunner kan gå ganske lenge med yngel i munn 6-7 uker. Andre vil spytte ut etter ca. 4 uker. Alt ettersom hvor stort karet er, hvordan innredningen er og sammensetning av flokken. Er det mange hanner blir det et konstant press på hunnfiskene, da kan hunn spytte eller spise egg/yngel på grunn av stress.

Det er også delte meninger i det du spørrer om. Enkelt synes yngel som lever sammen med foreldrene vil få mer "vett" i hode men en del vil bøte med livet. Tømmer du dem i et yngel kar så vil flere overleve. Lar du "moren" gå alene i et ruggekar er det en fare for at hun blir ikke akseptert den dagen du flytter henne tilbake. Hvis du velger siste løsning så bør du flytte moren tilbake med en gang hun har gjort jobben.

Jeg mater yngel med samme spirulina flakfor som foreldrer. Bare knuser dem i små biter først.
Badat
Hei.

Ja har jo siklet på mange av fiskene som du har solgt.
Så det måtte bli et Tanganyica karr også.

Takker for svar.
Dette med at hunnen ikke blir akseptert når hun kommer tilbake til hovedkarret,
har dette med hvor lenge hun går i yngel/spyttekarret ?

Mvh
Frank

moliro kommer innunder sp red og ikke moori om jeg ikke tar helt feil. og vår erfaring med moliro er at de tygger så og si hele tiden.
Frank Tonning
Hei. ...Dette med at hunnen ikke blir akseptert når hun kommer tilbake til hovedkarret, har dette med hvor lenge hun går i yngel/spyttekarret ? Mvh Frank [URLBLOCK1]


Jo lengere hun blir borte fra flokken jo verre for henne å komme tilbake. Når en hun får lov å være seg selv i et yngelkar kan det ta en evighet før hun spytter ungene ut. Jeg har hatt en hun Moliro som gjorde det i 9-10 uker. Det er heller ikke bra å la yngel være for lenge i munnen. De kan bli deformet grunnet dårlig plass i munnen.

Men hvis du "smuger" henne tilbake etter at lyset er slått av så hjelper det litt og.
Tar opp igjen denne gamle tråden istedenfor å starte en ny, da det gjelder akkurat samme temaet.

Fikk jo endel svar på det jeg lurte på, men er fortsatt litt usikker.
Er mye pros og cons her. Har en Tropheus Moorii hunne som tygger nå, oppdaget det i dag.

Har en gruppe på 7 stk i en 180 Liter, venter på større kar, hadde aldri trodd det kom til å skje noe, men det gjorde det altså..

I samme tanken går det noen Neolamprologus Brevis, to N. Leleupi, en bitteliten T. Temporalis og et A. Burtoni-par, hannen er ganske stor.. 9 - 10 cm.

Passer Tropheusene på yngelen etter den kommer ut av munnen? Eller vil den bli spist av de andre Troffene/den andre fisken i karet?

Har tid til å kjøpe inn fødekar osv.. kan ingenting om dette, så håper noen kan hjelpe meg litt
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap