Led lys til saltvann
Er det noen som har brukt disse til saltvannsakvarium med koraller? Noen som vil dele erfaringer om produktet og som kanskje vet hvem som er forhandler av disse lampene i Norge?
Marianne.
Marianne.
Postet 20.02.10 kl 20:49
www.dioder.no har disse lysene. Fungerer godt, pass på at du får de nye med stille vifter.
Postet 20.02.10 kl 21:06
Led belysning
Ja, har vært inne på den siden. Synes prisen blir i stiveste laget da 120 w kanskje blir litt for lite for et kar på 165 liter (er ikke tommelfingerregelen 1 watt pr. liter?) Hvis jeg da må ha to slike lamper kommer affæren på 3.600 kroner. Har noen erfaring med å importere selv fra Kina?
Marianne
Marianne
Postet 22.02.10 kl 11:57
Postet 22.02.10 kl 13:45
Du trenger ikke mere enn et 120 watts LED lys til et kar som er 160 liter. 120 watt led tilsvarer ca 250 watt HQI og er mye rimeligere å bruke med hensyn til strømutgifter.
Det eneste problemet med disse LED lysene er at de kanskje blir litt kort til et akvarium som er over 70 -80 cm langt.
Om det er dyrt for LED er vel litt avhengig av hvordan du ser det. Bruker du HQI lampe må du skifte denne hver 9 måned, lampa koster 500 kr +/- og du bruker ca 1300 KW/t pr år. Dette koster deg i løpet av en ti årsperiode hvis du regner med at strømmen koster 1 kr KW/t ca 20.000 kr
Bruker du 8 x 39 watt T5 rør bør du skifte rør hver 6 måned og koster rørene ca 200 kr stk. 8x39 w T5 bruker bruker ca 1.300 KW/t pr år og koster deg over en tiårsperiode ca 45.000 kr.
LED lyset på 120 watt koster deg i samme periode ca 5.500 kr i strømutgifter.
Anskaffelseprisene er ikke tatt med i dette regnestykket, men her er nok ikke et 120 watts LED lys taperen.
Vedrørende direkteimport fra Kina er dette ikke noe problem, bare send mail til de som du har linket til.
Det eneste problemet med disse LED lysene er at de kanskje blir litt kort til et akvarium som er over 70 -80 cm langt.
Om det er dyrt for LED er vel litt avhengig av hvordan du ser det. Bruker du HQI lampe må du skifte denne hver 9 måned, lampa koster 500 kr +/- og du bruker ca 1300 KW/t pr år. Dette koster deg i løpet av en ti årsperiode hvis du regner med at strømmen koster 1 kr KW/t ca 20.000 kr
Bruker du 8 x 39 watt T5 rør bør du skifte rør hver 6 måned og koster rørene ca 200 kr stk. 8x39 w T5 bruker bruker ca 1.300 KW/t pr år og koster deg over en tiårsperiode ca 45.000 kr.
LED lyset på 120 watt koster deg i samme periode ca 5.500 kr i strømutgifter.
Anskaffelseprisene er ikke tatt med i dette regnestykket, men her er nok ikke et 120 watts LED lys taperen.
Vedrørende direkteimport fra Kina er dette ikke noe problem, bare send mail til de som du har linket til.
Postet 22.02.10 kl 19:09
Point taken
Ting stiller seg jo i et litt annet 'lys' når man får beinharde fakta presentert slik, rett og slett. Plutselig ser ikke Led så gæli ut prismessig nei. Kanskje det er smartere å kjøpe to 90w Led Grow Light oppsett slik at man kan lyse opp akvariet i hele lengden da eller?? De var også med samme opplegg (hvite 14000+K og blå led pærer) Hva tror dykk?
Ønsker også gjerne litt info om bygging av Sump. Kan jeg få den bygget i en akvarieforretning eller må jeg frem med glasskutter og silikon sjøl? Har titusen tommeltotter når det gjelder slikt så det kommer til å bli plunder og heft...
Er det kanskje dumt med sump til et så lite kar?
Marianne
Ønsker også gjerne litt info om bygging av Sump. Kan jeg få den bygget i en akvarieforretning eller må jeg frem med glasskutter og silikon sjøl? Har titusen tommeltotter når det gjelder slikt så det kommer til å bli plunder og heft...
Er det kanskje dumt med sump til et så lite kar?
Marianne
Postet 22.02.10 kl 19:55
Det er vel egentlig en stor fordel med sump jo mindre akvariet blir. Lager du en sump som er like stort som akvariet får du jo doblet det totale vannvolum.
Det enkleste er vel o kjøpe seg et et akvarium, brukt eller nytt og da gjerne i helglass, eller et akvastabil akvarium da det i disse er brukt saltvannbestandig aluminium. Så kjøper du noen ferdig kuttet glassplater som du limer inn der du ønsker dem. (Hvis du ikke har noen som kan kutte glass til deg da.)
Det finnes like mange oppsett på sump som det finnes saltvannsakvarier. Ting du bør tenke på er hva du ska ha i sumpen f eks skummer, varmekolber, nitratfilter, kalkreaktor, ferskvannsreservoar, refugium osv. For ideer kan du jo søke på DIY sump.
Jeg tenker at sumpen aldrig kan bli for stor, derfor kjører jeg et sumpopplegg på 1300 liter til et 700 liters saltvannsakvarie.
Det enkleste er vel o kjøpe seg et et akvarium, brukt eller nytt og da gjerne i helglass, eller et akvastabil akvarium da det i disse er brukt saltvannbestandig aluminium. Så kjøper du noen ferdig kuttet glassplater som du limer inn der du ønsker dem. (Hvis du ikke har noen som kan kutte glass til deg da.)
Det finnes like mange oppsett på sump som det finnes saltvannsakvarier. Ting du bør tenke på er hva du ska ha i sumpen f eks skummer, varmekolber, nitratfilter, kalkreaktor, ferskvannsreservoar, refugium osv. For ideer kan du jo søke på DIY sump.
Jeg tenker at sumpen aldrig kan bli for stor, derfor kjører jeg et sumpopplegg på 1300 liter til et 700 liters saltvannsakvarie.
Postet 22.02.10 kl 20:58
Enda flere led spørsmål
Den lampen jeg ønsker å ha over akvariet er 40x20 cm. Akvariet er 80x40 str og 55cm høyt. Revet skal bygges opp i midten av akvariet (skal ikke ha bakvegg) da akvariet skal kunne sees på begge langsider. Vil denne Ledlampen lyse for 'rett ned' i forhold til lengden på karet? Hvor høyt over karet skal en slik lampe plasseres? Vil lyset dekke karets lengde bedre jo høyere det henger? Jeg har tenkt å ha dekkglass, man det lages i akrylglass (har hørt at det slipper igjennom mer lys. Jeg skal ha sump, vil det bli nok fordamping fra sumpen slik at det er greit med en heldekkende topplate? Mange spørsmål og det kommer nok fler......
Marianne.
Marianne.
Postet 24.02.10 kl 16:45
Hei marianne
Jeg har en led-armatur på 120watt, og den lyser opp mye av rommet mitt, akvariumet mitt er ca 60x30x35. Du trenger bekymre deg for at den lyser rett ned, det er god spredning på den. =) Bestefaren min har to led-armaturer på 120w til sitt 350 liters akvarium, lyser veldig bra det og =) Planter og koraler vokser fort etter kort tid, så anbefaler alle og bruke led!
Jeg har min led-armatur ca 10 cm over vannet, jeg har satt den så høyt fordi den lyste først så sterkt når den var 4 cm over vannet (Jeg har også plexiglass som dekkglass) Den lyser fortsatt sterkt, men hvis jeg skal justere den mer nå så må jeg skru ned ophenget fra veggen. Det skulle hvert dimming på led-armaturen, så man kunne justert ned lysstyrken litt. Jeg er 100% sikker på at led-armaturen vil lyse opp hele akvariumet ditt! Når du skal finne en passende høyde og henge den på, så må du nesten bare prøve deg frem.
Du kunne jo hatt helt dekkglass som du borrer noen små hull i som lufting kanskje? det har jeg gjort =) men jeg har delt opp glasset i 3 deler, så det midterste glasset er det hull i. Nå er det jo noen år siden du skrev det innlegget da. Men samma det!
Jeg har min led-armatur ca 10 cm over vannet, jeg har satt den så høyt fordi den lyste først så sterkt når den var 4 cm over vannet (Jeg har også plexiglass som dekkglass) Den lyser fortsatt sterkt, men hvis jeg skal justere den mer nå så må jeg skru ned ophenget fra veggen. Det skulle hvert dimming på led-armaturen, så man kunne justert ned lysstyrken litt. Jeg er 100% sikker på at led-armaturen vil lyse opp hele akvariumet ditt! Når du skal finne en passende høyde og henge den på, så må du nesten bare prøve deg frem.
Du kunne jo hatt helt dekkglass som du borrer noen små hull i som lufting kanskje? det har jeg gjort =) men jeg har delt opp glasset i 3 deler, så det midterste glasset er det hull i. Nå er det jo noen år siden du skrev det innlegget da. Men samma det!
Postet 31.07.11 kl 14:32