Solveigs akvarie(r) (side 2)

Nytt kar i hus Vatret opp og 16 kg Biltemasand er fyllt i. Trodde jeg skulle trenge to, men det ser nå jammen ut som det er nok med 1? Vil plantene feste seg i sanda, tro? Planer om å bære bøtter med vann når ungene er i seng, og sand kan jeg jo fylle på i morgen også, dersom det viser seg at det ser for lite ut. Den faller kanskje sammen når det kommer vann på?

Moro, moro! Nå er det bare å få bestemt seg for hvordan og hva jeg skal ha oppi der!

I dag var nitratverdien i det lille karet igjen 25 mg/l. Bytta 25%, og plukka samtidig ut både den halve kokosnøtta og den sist ankomne mopanirota. Så skal jeg se om to dager, dersom verdien holder seg på normale 12,5, så er det en av de to. Hvis ikke, får jeg ta problemet og hodebryet da...
Varene mine har ikke kommet hos Aquamanias, så jeg har ikke fått gjort noe mer med 125-litern. Eller, jeg har plukket opp halvparten av vasspesten fra 63-literen og sluppet nedi, bare for at det skal være noe som lever oppi der. Så at den første pestsnegla sneik seg med planten. Tror en av jegersneglene fra det lille karet kommer til jå flytte over til det større, selv om jeg synes de har blitt late etter å ha vært supereffektive de første dagene.

I morgen håper jeg på en sms fra Aquamanias så jeg kan dra og se om jeg finner meg ei rot der. Nekter å betale en formue på dyrebutikken før jeg har sett hva han kan tilby meg på Kløfta.

Synes forresten lyset i karet er fryktelig sterkt. Mulig det bare er fordi karet er tomt, og fordi 63-litern bare har ett 15 w lysrør ved siden av og derfor gjør forskjellen så stor.

Utålmodig etter å komme meg videre...

Ser nå på perlegurami som hovedfisk. Kan ikke gå for boliviansk sommerfuglciklide sånn som planen var, siden jeg da kan risikere at de går dårlig sammen med corydoras. Men hva mer jeg skal ha oppi der, ja, si det?!
Gleder meg til fortsettelsen, det er jo så utrolig spennende, dette her! Og det med lyset, ser jo det ene vakre duse karet med nydelig plantevekst etter det andre, og ser oppi glorebøtta vår, og ser at det er ganske langt igjen. Men nå i starten føler i alle fall jeg meg avhengig av god og fryktelig rask plantevekst for å få balanse, og dempes lyset kommer alger og nødvendigheten av å forstå Co2 og alle de andre skumle bokstav-og-tallkombinasjonene, gjør det ikke det da? Følger spent med, aner meg at du vil løse gåten fort :o)

Åh - har glemt ungen i badekaret, er det mulig?
Her glemmes ikke unger i badekaret, iallfall, ene og alene av den grunn at de bråker så sinnsykt! Har to seks år gamle gutter - de høres Og hvis attpåtil den 8 år gamle jenta mi er oppi, da vasker de veggene samtidig med seg selv... 12åringen, han vil ikke bade sammen med de mindre, naturlig nok - så han vasker bare badegolvet samtidig som han dusjer. Hadde han enda tørka opp etter seg... Det var en avsporing, men hadde med vann å gjøre!

Jeg tror nok jeg også beholder det skarpe lyset inntil plantene har blitt store og forhåpentligvis frodige. Det er langt opp til vannoverflata, så det blir spennende å se om jeg finner de rette plantene! I 63-literen har jeg tatt opp den ene planta i dag. Den likte seg ikke, tror jeg. Vokste intenst de første dagene her, og så bare begynte den å krympe, nærmest. Stenglene var pinglete og bladene løsnet. Så i dag tok jeg den bare ut. Flyttet skruvallisneria dit den hadde stått, og skal finne en lav plante å sette foran.

Er spent på nitratnivået i morgen, om rota eller kokosnøtthula var problemet!

Skal si ifra dersom jeg løser alle bokstav-og tall-koder, ja
Her i huset holder vi oss kun med en ti-åring, han har antagelig hatt gjeller i et tidligere liv, har funnet ham sovende i badekaret, helt rynkete. Godt vi har lite akvarium, ellers hadde han vel vært en del av populasjonen der :o)

Når det gjelder plantene opplevde vi akkurat det samme, horngress som sprutevokste i noen dager for deretter å se helt kokt ut. Javabregnene klarte seg best av oppstartsplantene, selv om den ikke er rasktvoksende. Godt for selvfølelsen. Cabomba carolinia vokste kjemperaskt, og drysser i større biter enn horngresset, blir den tynn i bunnen bare kniper jeg av toppen og dytter den ned i sanden, eller setter en bunt fast i en sten med strikk. Leter etter det gulrotgresset det skrives om, men tror ikke jeg tør å gå inn i flere akvariebutikker på en stund...
Gulrotgress var det første jeg kasta ut fra karet, fikk ikke den til. Har visst ikke grønne fingre hverken utafor eller inni akvariet!

I dag var nitratet et sted mellom 15 og 25. Ikke fornøyd med det, men venter med å bytte vann til i morgen. Har begynt å lure på om det kan ligge masse grums nedi grusen som råtner og lager den høye nitratmengden? I så fall løser de neste planene det problemet:

Jeg har nemlig bestemt at 8-åringen skal få sitt ønske om Kuhlii-ål oppfylt. Men siden karet har grus _og_ er fullt, må noen flytte ut. Så når mitt kar er klart for fisk, flytter rosentetraen inn til meg, grusen byttes med biltemasand og ålen flytter inn. Regner med 5-6 stykker, og så kanskje to honninggurami til, så det ikke blir så tomt oppe i karet. Tro om en 63-liter defineres som full med 6 honninggurami, en liten ancistrus og 5-6 kuhlii?

Og er det slik at også større kar med større filtermedier trenger veldig forsiktig fiskeinnsett? I 63-literen ble fiskene satt inn fem og fem. Kan jeg flytte 10 rosentetra samtidig over i 125-literen, tro?

Da har jeg vært en tur på Kløfta og henta meg ei Redmoor-rot til mitt kar, og ei lita til det lille karet. I tillegg ei mangroverot som er ganske lita og som jeg kanskje kan bruke. Hvis jeg har lyst


Kjøpte også med meg to ulike Anubias, har allerede glemt navnet. Og en furulignende sak som jeg enda ikke er sikker på om jeg kommer til å plante ned. Så litt rar ut... Jeg har bare putta de ned med potte og alt, for planen er å se skiskytterstafett, ikke plante, i kveld Målet var å få noe levende nedi karet for å få i gang prosessene i filteret, og det har jeg iallfall fått.
Hei, koselig tråd du har!!!

Jeg fikk også nytt kar i går, men mitt er kjøpt brukt og dermed er den utvendige pumpa ferdig innkjørt. Derfor putta jeg tre guppyer oppi i dag sammen med litt planter og ei rot.

Og så leser jeg at du har Aquamanias rett i nærheten.. og DA blir jeg nysgjerrig da!! For det har seg sånn at jeg har ei søster som bor i nærheten av jessheim ( algarheim ). Hvor langt er det til aquamanias derifra?? Jeg har fått henne til å kjøre til Dahls før hun kjører opp til trøndelag før påske, stakkars jente, hun vet jo ikke at hun har en stor akvariebutikk i nærheten ;o) Nå har jeg ikke sjekket opp om fisk på aquamanias, har de mye av dette??
Hun vil vel bruke 20 minutter fra Algarheim til Kløfta Han har masse akvarier der, og i dag var det kommet inn ny fisk. Men det varierer sikkert hva han har - send en mail og spør. Men jeg vil nok ikke kalle Aquamanias en stor butikk, det er en nettbutikk som holder til i en kjeller på et bolighus
Koker redmoor-rot... Den er 70 cm lang, men har en stro rotklump som greinene kommer ut fra. Denne klumpen har jeg klart å trykke ned i den største kjelen jeg har, og den har stått på kok et par timer. Lar den stå over natta i det varme vannet, og håper at selve klumpen blir så vasstrukken at den klarer å holde resten nede.

Litt nedtur, skulle jo ordne i karet i morgen. Men da er jeg jo litt avhengig av at rota vil ligge på bunnen! Frister litt å gå i dyrebutikken og kjøpe mangrove i morgen. Samtidig er det surt å ha kasta bort penger på redmoor-rota. Jaja - den utfordringa får jeg ta i morgen
Etter at den har vært kokt i to timer i går, stått i kokevannet i hele natt og så kokt i to timer i formiddag, ligger rota litt lenger ned i vannskorpa, men uten å gi tegn til å skulle synke.

Planen er derfor å kjøpe en dunk i dag, skjære av toppen og sette den i vann i kjelleren så lang tid som det tar å få den til å synke. Så kan jeg bruke den når jeg skal ominnrede karet en gang.

I dag blir det kjøpt inn ny rot, som synker
Da har jeg plantet i akvariet Er klar over at alt jeg har plantet blir ganske stort, men har litt dårlig selvtillit på plantefronten og velger noe som er stort i utgangspunktet.

Rotoppsettet er satt opp slik med tanke på corydoras, blir mye skygge under der.

Håper på klarere vann i morgen!

Og nå starter letingen på hva slags Anubias jeg har satt ned. Bleherien vet jeg hva er.
Og her er 63-literen pr i dag. Mopani-rota som jeg tok ut fordi den var mistenkt for økt nitratnivå, er igjen tatt i nåde og puttet nedi. Har til og med fått en Anubias som var til overs. Dersom denne blir veldig stor, er den iallfall lett å flytte på

Ser at karet ser omtrent fiskeløst ut på bildet, men alle lever i beste velgående!
Da fant du røtter, så bra! Og store planter er flott, blir de for store kommer det alltid en auksjon...

Kan det være Anubias barteri "Coffeefolia" du har? Fant den på Google, og i "Encyclopedia of aquarium plants", den mangler i basen. Vakker!
Det så veldig ut som det var riktig plante, ja B.Amundsen fortalte meg hva det var jeg kjøpte, men å huske det?! Den er kjempefin, men jeg lurer på hvor stor den blir?

Jeg hadde også kjøpt en hornblad. Den passet ikke inn, syns jeg, og fikk ikke bli med i oppsettet. Mange like planter her, men jeg synes det ble ganske fint. Røttene er egentlig fire rot-deler som er stablet sammen, så der finnes mange variasjonsmuligheter.

Men denne anubiasen, den store, skal den bare stå på rota sånn som den gjør nå? Den er festet med gummistrikk, men det synes ikke på bildene, tror jeg. Synes litt for godt når man ser karet på nært, men røttene er såpass porøse at jeg tror ikke det å bore hull og bruke fiskesnøre er særlig aktuelt. Hvor lang tid bruker de vanligvis på å feste seg?
Fant litt om den her også, det finnes ikke mye på norsk. Har jo fortsatt ufattelig mye å lære, så jeg festet avlegger av vår lille "nana" på kokosnøtt med sytråd, (hvor grønn er det egentlig lov å være?), og lykken var bedre enn forstanden så den sitter bom fast selv om sytråden selvfølgelig ble borte på et blunk. Det påstås i alle fall i bøkene at Anubias har best av å vokse på noe, ikke i noe, akkurat som javabregnene. Røttene blir dekorasjon i seg selv, synes jeg. Og ideen om å holde seg til noen få slag adopterer jeg gladelig, må bare finne ut hvilke planter som trives i rotebøtta. Så langt er det ikke sverdplante :o(
Prosessen er i gang i akvariet Måler amoniakk til mellom 0,25 og 1,5 mg/l i dag. Trodde ikke det var i gang enda, men målte bare for gøy. Og jammen ble ikke testen god og grønn (tetra)! Lurer på om det kan være derfor vannet ikke klarner helt opp i karet? Husker at når noe skjedde i det lille karet, så ble vannet hvitlig.

Nå blir det å følge opp med tester så jeg vet når jeg når nitritt-toppen. Har sagt at det ikke blir fisk før etter påske, men det vil nå tida (og testene) vise.

Kanskje jeg må begynne å tenke seriøst på hva som skal gå sammen med cory'ene og rosentetra'ene der inne
Linda & Ove
Fant litt om den [URLBLOCK1] også, det finnes ikke mye på norsk. Har jo fortsatt ufattelig mye å lære, så jeg festet avlegger av vår lille "nana" på kokosnøtt med [I]sytråd[/I], (hvor grønn er det egentlig lov å være?), og lykken var bedre enn forstanden så den sitter bom fast selv om sytråden selvfølgelig ble borte på et blunk. Det påstås i alle fall i bøkene at Anubias har best av å vokse på noe, ikke i noe, akkurat som javabregnene. Røttene blir dekorasjon i seg selv, synes jeg. Og ideen om å holde seg til noen få slag adopterer jeg gladelig, må bare finne ut hvilke planter som trives i rotebøtta. Så langt er det ikke sverdplante :o(

Coffeefoliaen er i plantebasen her også Den står som saktevoksende, noe som passer veldig godt med plasseringen. Vil jo ikke dekke til "fjellet" bak den fullstendig heller.
Så bra at "nana" festa seg så fort, kanskje det er håp om at jeg kan plukke bort strikken før den morkner av seg selv. Både anubias og javabregnen er festet på rot, kun sverdplanten står i sand. Og den har jeg fått til i det lille karet, så den håper jeg at jeg lykkes med her også.
Nitratnivået i det lille karet er 12,5, selv 2 1/2 døgn etter vannskift. Kanskje var det høye nivået i forrige uke et resultat av at karet fremdeles er nytt og ikke helt stabilt? Nitritt null.

I det større karet måler jeg amoniakk, uansett om det i følge teorien er for tidlig. Liker den lysegrønne fargen, og håper jeg klarer å måle den dagen det er skyhøyt, så jeg får mørkegrønt testvann Litt testoman
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap