Solveigs akvarie(r) (side 4)

Så utrolig moro! Og nitritt på nedtur, bare for å toppe det hele - herlig!
Endelig har det lille karet fått sandbunn! Alt var planlagt til minste detalj, og ble gjennomført etter planen Litt vanskelig å få fanga inn fiskene, som tross at alle planter var tatt ut og vannstanden var lav, var utrolig gjenstridige. Når det kom nytt vann i akvariet (en bøtte "gammelt" vann, to bøtter luftet vann, en bøtte lunkent vann fra krana og omtrent en bøtte kaldt vann), var temperaturen bare 22 grader. Kokte en liter vann og putta oppi, og vips var temperaturen 24 grader og fiskene fikk komme oppi. Fryktelig bleke og trengt opp i en krok, stakkars, men nå er alt tilbake til normalen, ser det ut som.

Så gjenstår det å se om filterbakteriene overlevde. Kommer til å passe på for nitritt de nærmeste dagene, men filtersvampene stod ute av akvariet i bare 45 minutter, i bøtte med sirkulasjon i, så det burde etter alle solemerker ha gått bra.
Godt jobba! Krysser fingrene for null trøbbel med filterbakteriene. ;o)
Så herlig og høre at ting går riktig vei!!

Koselig å få innfridd ønsker om P4 og gledespatruljen!! Kjekt at det finnes slike initiativ blandt folk!!

Godt at substratskiftet gikk greit også!! Jeg kommer aldri til å ha noe annet enn sand i mine kar, men jeg er tom hjemme nå. Burde nok vært en tur og kjøpte en ny sekk å ha stående :o) Plutselig dukker det jo opp et kar til ;o)
Merkelig - i dag måler jeg absolutt ingen nitritt i 125'ern. Målte to ganger for sikkerhets skyld, og den kom ut med absolutt null begge ganger. Kommer på nå at jeg må måle nitrat for å sjekke hvordan ståa er der.
Nitratverdien er et sted mellom 0 og 12,5 på tetra-testen, svakt orange/mørkegul. Så noe skjer iallfall nedi der. Men nitritt-fritt allerede? Klør meg i hodet og skjønner ikke noe.

Det lille karet er så fint med sandbunn Er stolt av arbeidet jeg gjorde der i går! Akvarieeieren er litt bekymra for honningguramiene som hele tiden gikk og "suttet" på grusen, men har konkludert med at "den antakelig finner på noe annet å gjøre".
Karet har i dag også null nitritt, null amoniakk og 12,5 mg/l nitrat. Har lagt ut egen tråd om det, men får ikke så mye respons, så jeg skjønner igrunnen ikke så mye mer. Men resultatene har iallfall gjort at jeg har putta oppi to av jegersneglene fra det andre karet, sånn at de kan begynne å jobbe der det er mer mat å jobbe for. Må tenke litt på hva jeg ellers skal klare, for de to som har svart i den andre tråden gir så sprikende svar.
Da jobber det jo bakterier i karet, hvis jeg har forstått noe som helst? Uten fisk blir det kanskje ikke all verdens mengde av dem, ettersom det er de som skal bidra med proteiener og ammoniakk, men det blir ikke nitrat sånn helt uten videre, vel? Minner meg i alle fall om at jeg skal teste alle tre N-ene hele tiden under oppstart, ikke bare nitritt. Skal ikke være så lett, dette her, men du verden så spennende!
Her har det vært stille lenge! Det skyldes rett og slett at karene bare står og går

I det lille er ting som før. Fiskene ser ut til å ha det bra, og får reint vann hver 7.dag. Karet er veldig klart og algefritt. Det er artig å sette seg ned foran karet og se hvordan alle sammen stimer sammen innafor glasset, som om de tenker "Der er ho - kommer det mat?". Vannverdiene er fine, selv om nitratverdien fremdeles er for høy. Ikke er det råtnende planterester der og det overfores ikke. Jeg aksepterer at det er sånn, og venter at det kanskje vil gå seg til etterhvert? Jeg liker sandbunnen, som gir meg en trygghet på at det iallfall ikke ligger en masse grums nedi grusen og råtner. Jeg ser at bæsjen legger seg oppå sanda, og relativt lett lar seg suge opp.

I 125-literen er det mye liv - algeliv... Vannet har en syk gulfarge og jeg ser fram til å skifte ut halvparten av vannet i slutten av uka. Da skal jeg slamsuge grundig, og satser på å gnukke og gni bort endel av algene. Jegersneglene som er på gjestebesøk fra det lille karet ser ut til å ha gjort nytte i mitt kar også, selv om det fremdeles viser seg en og annen pestsnegle der.

Til helga skal jeg ha fisk i karet mitt. Så nå må jeg snart få bestemt meg... Jeg var en stund bestemt på at det skulle være to L-144. Men nå er jeg usikker igjen, for hva om de blir veldig teritorielle og lite coryvennlige når de blir litt større? Vil kanskje en stim Otto'er være bedre for fiskesammensetningen?
Jeg synes også at det finnes masse flotte L-maller, men jeg er lik deg, litt skeptisk til gemyttet..

Er jo livredd for at de skal bli 'ekle' med coryene mine. Og de er jeg utrolig glade i!

Så hos meg blir det otto'er i hvert kar. Mangler i ene karet på stua, men når jeg skulle kjøpe i går hadde de nettopp kommet og de ville ikke selge de enda. Kjøpte to små ancistrusbabyer da, hvor den ene døde i posen på vei hjem... Staaakars liten.

Så blir det nok 6 ottoer ved neste zoo-besøk!!
Du hjelper meg til å helle enda mer mot Otto, Anita Egentlig var jo Otto planen i det lille karet også, men så ville den lille akvarieeieren så veldig gjerne ha ancistrus. Og den er søt, jeg skal innrømme det. Men i det karet skal det jo ikke gå cory...

Jeg kjenner at jeg får litt presentasjonsangst av det som står om Ottoens skjørhet, men må kanskje prøve å overvinne angsten og la det stå til!
I dag har jeg kommet tilbake etter 4 dager kurs. Og når jeg prata med mannen min på telefon i går kunne han fortelle at "det går knapt an å se inn i akvariet ditt for bare alger"! Det fikk meg til å kaste alle intensjoner om ikke-kjemisk bekjempelse av alger på båten, og var innom Tam Liertoppen på tur hjem og kjøpte Happy-Life Algin Regular. Dyrere enn både Aquamanias (naturligvis) og den lokale dyrebutikken. Men shit au, da var den tilgjengelig når jeg starta vannbytte etter middag. Så godt å få skifta ut halvparten av det gule vannet! Og gnikka og gnudd litt på algene på glasset. Men siden lysarmaturet måtte bort mens jeg holdt på, ser jeg jo at jeg ikke fikk fjerna så mye fra plantene som jeg hadde håpa på. Men en dose Algin i fire uker hjelper forhåpentligvis på. Jeg har i tillegg hatt oppi Gh/Th+, som skal ha økt Gh til 6 (fra 3). Har ikke testet om det økte så mye, men skal teste når det har gått seg litt til. Heldigvis blanda jeg i bøtte, for mye klumpa seg og la seg på bunnen av bøtta :s

Nå skal det sies at det var mindre algeskjegg på plantene nå enn da jeg dro på mandag, og mannen vil ikke vedgå at han har sagt det jeg har hørt! Men det var jo en positiv overraskelse, da.

Ellers fikk jeg telefonisk beskjed på tirsdag om at fiskene var gale rundt den malletabletten de hadde sluppet ned. En av rosentetraene jaget visst både sine egne og honningguramiene, men fikk han spist? Det hele roa seg visst da jeg ba dem om å fore mer med flakfor - stakkarene hørtes passe utsulta ut? 8-åringen hadde fått beskjed om å fore forsiktig mens jeg var borte (var borte også fra fredag til søndag), og det har hun tydeligvis vært. I tillegg synes jeg det er litt vanskelig å tilpasse formengden til de stadig voksende fiskene.

I kveld har jeg vært en liten tur på Buddy for å se om det var Kuhlii-ål inne, så hadde jeg sluppet å kjøpe på Strømmen i morgen. Det var det ikke, så da blir det en tur på senteret ved jobb i stedet. Da får jeg også bestemme meg for hva jeg skal sette inn først i mitt kar. Har de cherrybarbe, blir det nok dem først. Eller L-144. Tror jeg...
Ja, de algene er noe herk! Men det går seg til insisterer jeg på å tro, og planter hurtigvekst og gjødsler etter alle kunstens regler mens jeg overtaler meg selv til å mene at det er sjarmerende med skjeggvekst på røttene. Hvilket det egentlig er, sverdplanter med brune frynser er værre, så fort bladene har klatret litt i høyden kommer de i vannstrøm (som det er helt umulig å unngå hvis det i det hele tatt skal være noen vits med filter), og så må det lukes. Matfri mandag og algespisende befolkning til tross. Snegler skulle gjøre susen, men det kan vi ikke ha...
Blir moro å høre hvordan det går med innsettelse av fisk!
Da er det fisk i akvariet mitt 10 små cherrybarber, som foreløpig ikke synes i det hele tatt... Lengst bak i kroken, bak planter og røtter, der gjemmer de seg. Med de kommer vel fram etterhvert!

I det lille karet har det kommet 5 kuhlii-ål. De var små! Det er ikke så mye vi har sett til dem heller, men de har funnet seg godt til rette under sko, røtter og blader. Det så skummelt ut med en gang, for det første som skjedde var at en av dem ble sugd mot innsuget på pumpa. Den var vel stiv av skrekk! Hadde nok kommet seg løs på egenhånd, men jeg dytta den løs. Og har tetta igjen hullet på toppen av pumpa med en liten rull filtervatt, og hullet der ledningene kommer inn med blåsvamp. Sprinklene i pumpa har jeg ikke gjort noe med, er det suicidale åler vi har fått får de heller gå inni der. Da er det vel ikke meninga at de skal bo i vårt kar.
I dag ser jeg cherrybarbene mer, og er helt fascinert De oppfører seg helt annerledes enn de vi har i det lille karet, har mye kvikkere bevegelser. Det er fire hanner og seks hunner, og selv om de befinner seg mye under planter og røtter, ser de ut til å utforske iallfall den nedre tredjedelen av akvariet. De kom ikke opp når jeg mata litt, men jeg så at de spiste når det falt ned.

I det lille karet har jeg bekymret meg litt for disse urtynne kuhlii-ålene, om de skulle farte rett inn i pumpa. Men de holder seg under skoen, bladene og røttene, og farter litt rundt. Det ble liv i dem (og resten) da de røde mygglarvene kom susende
Må jeg få anbefale myggnetting? Ble så fryktelig trøtt av å stoppe pumpa for å fjerne yngel, at jeg klippet ut en sirkel som jeg plasserte med en strikk. Litt pes fordi det må gjøres rent fra utsiden, og sikkert enklere for oss som har utvendig filter, men slipper i alle fall å se de små svømme flatklemt i filterboksen.

Og gratulerer med liv i karet! Så moro!
Myggnetting, ja. det ville jo være en enkel løsning. Jeg ser nå at temperaturen har steget med en grad i løpet av dagen. Regner med at det skyldes at jeg har tettet igjen hullet på baksiden med blåsvamp. Har derfor tatt den bort og håper at ålene synes det er bedre nedi akvariet enn oppå.

Har observert at honninggurami-hannen har plukket på ancistrusen i dag. Virker ikke uvennlig, mer nyskjerrig, men ancistrusen likte det tydelig ikke. Jeg ser den jager hoa mer i dag enn andre dager også, kanskje den føler behov for å sette rangordningen nå som det har kommet noen nye i akvariet? Ikke at de gjør noe fra eller til, men... Ser også at guramien liker seg innimellom bladene som er lagt der for ålene. Mye mer nyskjerrige enn tetraen, det er helt sikkert!
I dag har jeg gjort en avtale med Mona O om at jeg skal kjøpe 10 corydoras adolfoi av henne helga etter påske. Gleder meg! Føler meg litt vågal som setter inn 10 og 10 fisk denne gangen, men får passe på vannverdiene så går det nok bra

Cherrybarbene ser ut til å kose seg. De forsvinner bakerst i karet hvis det er bevegelse utenfor, men er man rolig får en se dem leke seg i vannstrømmen og ser ut som de har det veldig fint. De svømmer mye rundt i par, ser jeg, men det går ikke an å se om det er de samme parene hver gang. Jeg har enda til gode å se dem gå til overflaten når jeg forer, men de spiser iallfall det som faller ned.

Skjeggalgene er på tilbakegang, men jeg har noe grønt på sanda som jeg lurer på hva er. Noen her på forumet vet det nok, og kan fortelle meg hva jeg skal gjøre med det
Bilde av problemet omtalt i innlegget over.
BGA, sies det at det er. At jeg skal få alle algetyper i dette karet, når det lille er reint som bare det :s (det bør jeg vel ikke si, for da kommer det vel. *banker i bordet*)

Må vel finne ut hva jeg skal gjøre med det. Kanskje det beste er å kjøre en kombikur med Happylife Algin Regular og Extra.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap