Solveigs akvarie(r) (side 5)

Minste karet har fått vannbytte i dag. Det var en uke siden sist, og nitratverdien hadde igjen nådd 25 mg/l. Liker det ikke, men har nok matet for mye også, siden nitrittverdien var ørlitegranne mot aprikosfarget, dvs mot 0,025. Har syntes litt synd på de tynne kuhlii-ålene, og puttet en malletablett oppi etter lyset har gått av. Dette har vært i tillegg til normal foring, og jeg burde jo skjønt hvilken vei det gikk... Regner med at det nå som sist, justerer seg veldig fort.

I morgen er det klart for vannskifte i det større karet, og ny dose Happy-life Algin Regular. Algene har ikke vokst siden jeg puttet nedi første dose og vasket bort mye av skjeggalgene. Jeg har også flyttet en av de små anubiasene, for å øke vannstrømmen der som BGA hadde satt seg på sanden. Det har minket noe på BGA, og muligens gitt litt tilbakegang. Det er endel brune alger på bladene, og jeg gleder meg til ting kommer i balanse så bladene blir helt grønne igjen

Nå har jeg avtalt med Mona O at jeg skal hente Corydoras Adolfoi allerede på mandag. Jeg kommer til å følge vannverdiene med argusøyne, for det går litt fortere enn jeg hadde planlagt. Men mens jeg venter mater jeg litt godt, for å øke belastningen på filteret og forberede på ytterligere fiskeinnsett.

Jeg klarer ikke å få vannet klart i det store karet. Mulig at det er synsbedrag på grunn av det grelle lyset som flora-lysrøret gir i karet. Eller alger. Eller? Jeg tror nok at jeg, på tross av at jeg har sagt det motsatte, kommer til å bytte til utvendig filter om ikke så lenge. Har begynt å se på Eheim, og selv om de koster endel, gjør de nok mye godt

Dersom alt går greit med innsett av corydoras, setter jeg nok inn 5-6 otto ei drøy uke etterpå. De vil sikkert hjelpe til med algene også
Noen bilder som viser hvordan det er i karene nå. Og hvordan det går når jeg prøver å fange de lynraske cherrybarbene på bilde

I morgen skal jeg til Mona O, og gleder meg veldig til å få corydoras. Er aldri så lite ydmyk også, for det er jo nesten hennes "babyer" jeg skal hente, og tenk om jeg ikke får det til :-o Men det klarer jeg nok, må jo ha tro på det

Jeg skal også studere utvendig filter hos Mona. Eheim 2224. Jeg blir smårar av alle partiklene som flyr rundt i karet. Og kanskje viser bildet også alle luftboblene på toppen. Kan det rett og slett komme av at jeg har byttet ut en blå svamp med cirax? Går vannet for fort igjennom?

Etter å ha sett filteret hos Mona, er planen å innta en internettbutikk i innland eller utland (avhengig av hva som blir billigst) og bestille utvendig filter og Jæger varmekolbe. Så får det heller være med prinsippene om å skulle holde på filteret jeg hadde
Da har ti corydoras adolfoi flyttet inn i karet, etter biltur i bøtte med sovepose rundt seg De første har allerede begynt å snuse rundt i sanda. Moro!
SGS
...I morgen skal jeg til Mona O, og gleder meg veldig til å få corydoras. Er aldri så lite ydmyk også, for det er jo nesten hennes "babyer" jeg skal hente...


Hehe, håper ikke du tror at jeg har for vane å drive og slenge "babyene" mine på gulvet ) Sånn som det skjedde i dag da du hentet. Først èn som datt nedi tom fraktebøtte uten vann, og så èn til som havna på gulvet! :p
Jeg pleier å ha litt bedre kontroll på hvor fiskene havner altså

Godt å høre at tilbakeveien gikk fint i dag.
Nei, jeg regner med at du har kontroll Jeg tenkte på det når jeg kjørte hjem, men fant ut at så lenge du sa at det gikk bra, så gjorde det nok det. Nå er de i hele karet, har spist mygglarver og roter rundt i sanda. Ser ut som de har funnet seg godt til rette allerede.
Åhhhh, heldige du som har fått deg 10 adolfoi da!!! Jeg er ikke liiiite misunnelig på dem altså!!

Jeg har en Eheim 2224 i 120 literen selv, og er veldig fornøyd! Det står på stua, like ved TV'n, og den pumpa er mer eller mindre lydløs! Har også en classic 2213, men der durer det mye mer, selv om denne står inne i skapet under karet. Så om jeg skulle hatt meg utvendig pumpe hadde jeg garantert kjøpt en til 2224!

Jeg er forelska! Jeg har ti nydelige adolfoier som farter opp og ned frontglasset, og når de ikke gjør det, koser de seg med bartene godt nedi sanda De er veldig vare for bevegelser utafor akvariet, så skal jeg fått sett dem, må jeg sitte rolig! Åh, jeg er så glad for å ha fått tak i dem! Og de søte, røde cherrybarbene virker helt uberørt av at det har kommet ti nye innbyggere i karet. De virker faktisk litt tøffere nå, og kommer nesten til overflata når jeg forer. Tidligere spiste de ikke foret før det kom godt ned i karet.

I dag har jeg "vært i Tyskland" og shoppa. De to minste guttene (6 år) fant med en gang fram den nyeste leketøyskatalogen og sa "når du er der mamma, kan du ikke kjøpe denne også?". Internett er ikke så lett å skjønne for en 6-åring Men jeg har bl.a kjøpt nytt filter (Eheim 2224), Jæger varmekolbe, næring til sverdplantene, litt for, litt medisin, et lite karantenekar (6 liter) + luftpumpe m.m. Gøy! Gubben satt på sidelinja og kunne fortelle hva bunnlinja på skatteoppgjøret ble, så da kunne jeg kose meg litt i butikken
SGS
Jeg er forelska! Jeg har ti nydelige adolfoier som farter opp og ned frontglasset, ...


Gratulerer! Håper det blir masse kos med de små - og at de vokser og trives!!
I dag har det flytta inn fem otocinclus. De er allerede igang med jobben i karet, og jeg håper de er særdeles glad i brunalgene på plantene mine! Jeg ba om de største de hadde i butikken, og selv om ikke otto'er er noe særlig store, så ser de velfødde ut. Håper de skal klare seg godt i karet mitt.

De ti adolfoiene tøffer rundt og jeg synes det ser ut som de har det fint. Iallfall når det er helt rolig utenfor akvariet. De er utrolig vare for bevegelse, så det må ikke lees på en finger når man skal studere dem. Jeg er nesten lei meg for å ha innredet karet med så mange røtter og gjemmesteder, for uansett hvor mye jeg prøver, så klarer jeg ikke å se alle ti på en gang. Men siden jeg heller ikke ser noen døde, så må jeg regne med at alle er i live.

Wow, for en arbeidsgjeng jeg fikk i akvariet på tirsdag! Etter to døgn var samtlige planter rensket for alger, og ved vannskifte i dag trenger jeg ikke tenke på vasking av alger. Alt er reint!

I går måtte jeg klippe bort et Anubias-blad som så ut slik som jeg har sett bilder av når ancistruser har spist på planter. Kun "skjellettet og noen filler igjen. Men også stengelen virka rotten, så det var forhåpentligvis ikke otto'ene sitt verk. Jeg har ikke hørt at de spiser planter? De er nå en livlig gjeng, som flyr opp og ned på glasset både aleine og sammen med de andre. Cherrybarbene har også den oppførselen innimellom, og coryen også.

Jeg har vært og bytta varmekolben i dag. Den har hele tiden vært veldig tung å skru på, men i dag oppdaget jeg at den bare hadde tre trinn på temperaturen. Så jeg tok den ut av karet og håpet at det ikke ble for kaldt. Karet holdt 24 grader når jeg kom hjem, så det kan ikke være mye den varmekalben er i bruk nå i sommerhalvåret?!

Nå venter jeg på pakke fra Ser at den er avlevert tolla i Norge, lurer på hvor lang tid det da tar før den er her? Utålmodig etter å få prøvd den nye pumpa (Eheim 2224)
SGS
I går måtte jeg klippe bort et Anubias-blad som så ut slik som jeg har sett bilder av når ancistruser har spist på planter. Kun "skjellettet og noen filler igjen. Men også stengelen virka rotten, så det var forhåpentligvis ikke otto'ene sitt verk. Jeg har ikke hørt at de spiser planter?


Det er nok ikke ottoene. Tror anubias er giftig, så fiskene ikke spiser den?
Jeg lurer og undrer på hvem flere som skal bo i akvariet mitt. Det bor liksom ingen i topp og midtsjiktet. I bunnen bor jo corydorasene, og i lavt midtsjikt bor cherrybarbene. Og ottoene bor litt overalt. Så jeg lurer på om det må flytte inn et par av noe annet inn. Har lenge lurt på perlegurami, men synes faktisk at de blir litt store i forhold til de andre. Kanskje dverggurami hadde vært noe? Honningguramiene i karet ved siden av er jo veldig fine, men det er litt kjedelig å putte det samme i dette karet....

Det er kjempeviktig for meg å ikke sette inn fisk som er aggressive mot coryene. Selv om ciklider er utrolig fine, er jeg skeptiske til dem av den grunn.

Forslag mottas med takk... Har studert Akvariefisk topp 100 mang en gang, uten å bli noe klokere!

Slik ser forresten karet ut nå. Og jeg har konstatert at antirøde øyne fungerer ikke på cory
Akvariumet ditt er nydelig!! Er det en rot du har, eller har du satt sammen flere? Og de adolfoiene diner er plutselig borte om jeg drar til Jessheim på besøk der en dag ( søstra mi bor på algarheim ) :o)
Takk, Anita Rota er flere små røtter som er satt sammen. Butikken hadde ingen som egnet seg da jeg hadde det travelt med å få satt opp akvariet (tålmodighet, hva er det?!), så jeg kjøpte flere biter som er stablet slik at de danner et rom under, sånn at adolfoiene har godt med skyggesteder. I starten ramla det fliser av rotbitene, og jeg var passe irritert på det hele, men nå går det greit. Men jeg vil anbefale ei hel rot framfor flere små, for da anubiasen løsna og jeg måtte begynne å løfte på en av rotbitene, var det jammen ikke lett å finne tilbake til det oppsettet jeg opprinnelig hadde!
Egglegging!
De siste to dagene har det vært frenetisk aktivitet i akvariet, og både coryene, cherrybarbene og ottoene har flydd opp og ned glassveggene! Litt smårotete, men ganske så underholdende.

Og i dag fikk jeg se den ene cory-hoa ha egg under buken Så hun satte det på veggen, og ca 30 sekunder senere var det spist av en cherrybarbe... Jaja, skal jeg ha yngel, må jeg tydeligvis hive ut barbene. Eller være raskere enn barbene, og det kan det nok tenkes at jeg skal prøve meg på. Jeg må bare vente til jeg har det som skal til for å kunne samle eggene og få dem til å holde seg. Men nå vet jeg at de kan!
En smått urutinert gjeng med ungfisk som legger egg her. Eggene ligger litt både her og der, og sanda er vel knapt en god plass å la egg bli liggende...

De virker som de påvirker hverandre veldig. Alle er småkavete og stressa. Cherrybarbene skal jo også være lett å få i lek, kanskje er det noe i vannet som påvirker dem?

Men det ser ut til å roe seg litt nå. Kanskje roa senker seg før natta?
Da er utvendig pumpe satt igang parallellt med det innvendige. Jeg har ikke kickstartet det, rett og slett fordi det innvendige har gått såpass kort tid, og jeg vil ikke "forstyrre" bakteriekolonien. Så jeg lar dem gå parallellt i fem uker, tenker jeg. Strømmene går jo alle veier i overflata nå, siden det kommer fra begge filterene. Jeg har redusert strømmen gjennom Eheim-filteret noe, for å unngå full storm.

Jeg fikk pakke fra Aquaristikshop.com tidligere i uken. Der var det Eheim 2224, Jäger varmekolbe 100W, luftpumpe, en 6-liters plasttank (med tanke på evt eggplukking), JBL testkoffert (den lille) og diverse andre småting. Moro å få akvarie-pakke

Grunnen til at det har tatt noen dager å sette i gang det utvendige filteret, er at jeg har kjøpt forfilter. Jeg trodde det var lurt, inntil Mona O minte meg på at cory'ene stadig roter rundt i sanda og dermed kan risikere å fylle det med sand. Så nå står den orginale kurven på innsuget i stedet, så satser jeg på at filteret ikke går tett med en gang.

Juwelskapets hylle står midt på, og dermed var det ikke plass til Eheim-filteret. Med hylla ute var det utrolig mye som måtte plasseres rundtomkring... Må nok få mannen min til å borre nye hull til hylla så fort han er hjemme fra helgeturen til Tromsø.

Vurderer å starte med flytende gjødsel i karet med anubias, men er litt redd for å "fore" algene i stedet?! Det kom sverdplantegjødselkapsler i pakken fra Tyskland. Latskap har gjort at jeg ikke har puttet dem nedi enda.
Har forresten bytta ut Nature-lysrøret som stod bakerst i armaturen. Satte inn et Day i stedet, og plutselig var alle plantene grønne og ikke gule
Sånn - ukas vannskifter er unnagjort. Iallfall de ordinære. Jeg har bare fire bøtter, og må derfor fordele vannskiftene på to dager. I går ble 63-literen tatt, og som vanlig testet jeg vannet først. Og tetra gav utslag på bortimot 50 mg/l! Skrekk og gru! Skiftet 50% framfor de vanlige 30, og luka godt i plantene. Det vokser mye bedre i sand enn i grus, det er sikkert.

I dag testet jeg igjen, både med JBL og Tetra, og førstnevnte sa 10, sistnevnte 25. Hvem skal jeg stole på? Kuhlii-ålene er iallfall rolige igjen, de har sverma noe voldsomt på rutene de siste dagene. Kanskje pga økt nitratverdi? Skal skifte nye 50% på lørdag, tenkte jeg, for å få slamsugd litt ekstra og for å få byttet enda litt vann. Og så forer vi mindre... De spiser jo opp øyeblikkelig, men det blir antakelig for mye likevel.

I dag fikk 125-literen nytt vann, samtidig som jeg festet to anubias som var på ville veier og som jeg hadde prøvd å bare dytte mellom to røtter. Der ville de ikke sitte, så nå ble det gummistrikk igjen. Gleder meg til alle plantene sitter fast - hvis jeg skal gjøre dette om igjen vil jeg nok bruke tråd som ikke morkner før planten har grodd fast.

Fiskene vokser til og virker som de trives. Og det gleder jo en akvarist
Jeg har ikke brukt nitrat-testen fra Tetra, men når det gjelder de testene jeg har derfra er inntrykket at de er mer "grovmasket" enn JBL, selv bruker jeg Tetrarestene i stiklingsboksen der det ikke er så nøye, og holder meg til JBL der det noe svømmer. Tror det var Frank Angells test, innlegg 9 i denne tråden som overbeviste meg :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Arne Eriksen
Reklame for plussmedlemskap