Solveigs akvarie(r) (side 6)

Ja, Tetra er mer grovmasket. Men JBL har også 20 på sin målelinje, og der Tetra viste minst 25, viste JBL litt lysere farge enn 10. Men jeg får slutte å fundere på det. Skal måle igjen i morgen eller før vannskifte på lørdag.
I dag har det lille karet fått vannbytte. De får det litt hyppigere enn ellers, men jeg har bestemt meg for å stole på nitrattesten fra JBL, som sier 10 mg/l, og dermed er det ikke noe stress. Kuhlii-ålene fyker rundt like mye uansett om det er samme dag som vannbytte eller tre dager siden, så dem har jeg gitt opp. Heldigvis holder de seg til kortveggen ved pumpa, og virker ikke som de plager andre med sin heller hypre oppførsel. Det rare er at det bare er fire av dem som styrer, den siste passer sine egne saker.

I det store karet ser jeg at algene er på vei tilbake. Kjipt! Så ved vannbytte på lørdag blir det både behandling med Happy Life Algin, tilførsel av Happy Life flytende gjødsel og Happy Life Carbo. Så får vi se om det tar knekken på algene.

Adolfoiene lekte igjen ved et par anledninger den siste uka. Første gangen så jeg dem ikke, jeg så bare de få eggene som lå der. På tirsdag satt jeg og så på dem, de er jo et fornøyelig syn. Tror det fortsatt er bare ei som legger egg, men hun har jo et helt harem med seg. Inkludert et par otocincluser Faktisk lekte de to dager etter at jeg la inn endel eikeløv i håp om å senke ph ørlite grann (den var på 7). Om det var det eller de bare var generelt våryre er ikke godt å si.

Dersom de legger egg til høsten, skal jeg nok prøve å plukke noen av dem. Akkurat nå synes jeg tanken på daglig tank-stell er litt for skremmende, og antakelig må jeg lese hele Mona O sin tråd om igjen før jeg tør å prøve...
Men det er jo koselig at de øver til du får mot, da. Og skulle du komme til å forsøke deg på oppdrett er det plass i et digert kar i Hobøl som en dag får sandbunn ;o)
Tror nok ikke du skal holde pusten mens du venter på ungfisk herfra, Linda! Men kanskje en dag, så får jeg lyst og mot og får det til
Første dødsfall er et faktum, 4 1/2 måned etter oppstart. En rosentetra avgikk raskt med døden, helt uten tegn til sykdom. En times vaking i overflata med rask pust, var alt den viste meg før den døde.

Vannverdiene er ph 7, nititt 0 og nitrat 5. Jeg har ikke målt annet, vet ikke hva det skulle være aktuelt å måle. Vannbytte i går.

Alle andre fisker ser normale ut, iallfall om vi ser bort fra kuhlii-ålene som fremdeles har sin glassdans, om enn noe roligere enn før.

Jaja, noe død må man vel regne med. Håper bare at det ikke er starten på noe større...

Og akvarieeieren er bortreist, så hun slapp å bivåne det hele.
30% vann skifta i 63-literen i dag, for sikkerhets skyld. Alt virker normalt der, forhåpentligvis blir det med den ene døde fisken.

I 125-literen har det også vært vannbytte i dag. Der var ph litt høy, litt over 7,0 (men ikke så høy som 7,2), så mitt forsøk på å putte nedi eikeblader for å senke ph har så langt ikke gitt noen resultater. Kanskje jeg må prøve noe annet? Ville helst slippe å bruke ph-, men må lese meg litt opp på hva annet jeg kan gjøre. Ellers var nitrat 5 og nitritt 0.

For å huske det selv, noterer jeg meg at jeg i dag har gitt Happylife flytende plantegjødning og 12,5 ml Happylife Algin Regular (eg. dose 2, siden jeg gav halv dose sist helg også).

Om to uker skal Juwelfilteret ut, da har det gått parallellt med Eheim 2224 i fem uker, og jeg regner det som trygt å ta det ut. Skviser sikkert litt gørr fra svampene over i 2224 for sikkerhets skyld.

Har gitt meitemarksticks som for i dag. Ikke spes populært blant beboerne i 63-literen, selv om det ble borte der også. I det andre karet vekte det oppsikt, og ble ganske fort borte (gav bare 5-6 sticks). Undrer meg fremdeles over otto'ene mine, for en av dem "bada" i sticksene og virka som han kosa seg stort. Vegetarianer?!
Catappablader tok PHen ned i min 60-liter. Faktisk så mye at jeg fisket ut ett av de to bladene jeg la nedi. Mulig det funker bedre enn eikeblader?
Hvor mye senket to catappablader? Har det i skapet, har bare ikke brukt dem.
Det husker jeg ikke, men såpass mye at jeg ikke turte ha begge oppi. Tok vannbytte samtidig som jeg fisket ut det ene. Ser at akvariereker.no anbefaler 2-3 blader per 100 liter.
Alt rolig i 63-literen. I den grad det kan være rolig i et kar der 5 kuhlii-ål svermer konstant! De er jammen aktive. Trøster meg med at det nok betyr at de har det fint, for de gjemmer seg aldri

I 125-litern virker livet bra. Iallfall inntil jeg kom fra jobb i dag og fant den ene cherrybarben med noe hvitt ut av munnen. Er kritthvitt, akkurat som om hun skulle ha slukt noe hun hverken får spyttet ut eller tygd ned. Hun spiser og virker normal, og på de to timene jeg så henne (før jeg gikk på korøvelse), så virka det som om det hvite minket. Hun har det nemlig helt inne i munnen med jevne mellomrom, så det er ikke festet på utsiden av munnen. Merkelig... Egen tråd om det både her og på NA har ikke gitt noen forslag om hva det kan være. Jeg prøvde litt halvhjertet å fange henne inn for å se om det var noe jeg kunne fjerne, men siden jeg er usikker på hva jeg skal gjøre med henne hvis jeg klarer å fange henne, bestemte jeg meg for å avvente til i morgen. Håper bare ikke det er en eller annen parasitt som setter seg på fiskene mine... Jeg har tre medisiner i skapet, men wormer plus har jeg ikke. Og ikke vil jeg ha bruk for det heller!

Går det bra med kirsebærfrøkna? Fryktelig når de ikke er helt som de skal, og man ikke får gjort noe...
I dag er alt det hvite borte. Jeg regner med at hun har spist det i seg, slik det så ut som hun gjorde i går. Hun ser normal ut og da må jeg vel regne med at hun er det inntil det motsatte er bevist

Åh, godt å høre, Solveig! Nå ble jeg glad, du er liksom beviset mitt på at det går an å drive akvarium uten medisiner hvis man velger fisk fra riktige leverandører :o)
Tusen takk, Linda! Jeg gjør nok bare akkurat det samme som du, nemlig et forsøk på å gjøre alt etter "boka". Og så har jeg vært heldigere enn dere. Håper det går seg til hos dere også. Gleder meg fryktelig til å se hvordan det store akvariet blir hos deg
Ansistrusen i lille-karet synes nok at livet er litt kjipt når h*n ikke har egg å passe på... Så da er det to andre ting som kan passes på, og det er malletabletten, og haugen med røde mygglarver! De andre får heldigvis litt etterhvert, men h*n gjør et godt forsøk på å få beholde det selv :fnis:

I dag har jeg filma en bitteliten snutt av kuhliiålene De må jo bli småtullete av å holde på sånn? Det er jo et under at honningguramiene ikke klikker, de skal jo visstnok sette pris på ro. Har til og med sett en ål kræsje i en gurami.

Åh himmel, snakk om fisk på speed! Godt ikke filmen var lenger, fikk helt pustevanskeligheter her jeg satt. Det blir ikke ål på avkommet, uansett hvor kule han syntes de var. Fin film, da, selv om den ble i overkant spennende :o)
De holder på sånn nesten hele tida, Linda! Og ifølge en annen tråd drev Tante Astrid sine på sånn i et halvt år før de roet seg... Bare å stålsette seg, med andre ord. De var begynt å bli ganske runde før de startet med dette, men nå er de jo spikertynne. De spiser sikkert en eller annen gang i løpet av døgnet, i det minste ser jeg at de spiser når det fores med mygglarver. Blir de sultne, blir de vel også slappe, så da må jeg regne med at de har det strålende der de svermer.
Nå er prosjekt "fjerne innvendig Juwelfilter" igang! Litt stykkevis og delt, siden det er litt andre ting som skal gjøres i dag også. Men siden jeg er litt utålmodig, har jeg stoppet det innvendige og tatt ut svampene. Det kom mye grums ut da jeg dro ut svampene, som forhåpentligvis i stor grad ble sugd inn i det utvendige filteret

I kveld skal filterboksen skjæres ut, Jægerkolben kalibreres og plantene flyttes litt på. Det må jo stå noe der som boksen til nå har stått

Har forresten en liten teori rundt de til nå usynlige otocinclusene; de har på ingen måte vært så flittige som mange beskriver dem som, så jeg har ikke gitt dem noe tilleggsfor som agurk, brokkoli, squash osv. Ville jo at de skulle spise algene i stedet. Torsdag/fredag fikk de brokkoli, og nå er plutselig alle fem ute og svømmer i akvariet! De skal få tilleggsfor heretter, det er iallfall helt sikkert!
Fy søren som jeg skvatt når jeg så du hadde byttet navn! Det var liksom noe som var feil, SGS og Solveig var liksom blandet sammen. Ble skikkelig forvirra, hehe. Syntes også det var bra at du endelig byttet signatur, du er da mer dreven enn nybegynner nå

Legger også igjen et lite spor for å si at ja, jeg leser tråden din, bare sånn at du vet det. Er bare så himla vanskelig å trykke på den svar-knappen i blant.. Hehe.
Veldig koselig å se at du har vært innom, Stine Sofie! Og ja, jeg er enig, jeg er vel ikke helt nybegynner lenger, selv om det er masse igjen å lære og erfare Og nicket ble endret både fordi jeg synes det er ok at navnet mitt framgår (sånn som hos deg), og fordi jeg ikke har noe behov for å være anonym. Jeg er veldig bevisst hvordan jeg prøver å framstå på nett, og trenger derfor ikke å gjemme meg

Vi har vært borte i mange timer nå, og når vi kom hjem var et helt klart at en av cherry-damene slet veldig. Hun klarte ikke å holde seg rett, men festet seg mellom en mosekule og glasset. Jeg satte opp fresen på filteret, for å få mer oksygen i vannet, og da klarte hun ikke å holde igjen for strømmen i vannet. Hun var lett å fange inn, og 7 minutter etter at vi var kommet inn døra, var hodet og kroppen hennes separert. Min 12-åring var velvillig bøddel... 8-åringen mente at "vi må gi henne medisin, vi kan hjelpe henne", så da fikk vi en prat rundt dette med ansvar rundt å ikke la fiskene lide. Hun hadde ingen synlige symptomer, slik at det var ikke noe å medisinere ut fra. Jeg tror det var en av to ting, enten er hun jaget utslitt av en av hannene, eller det var svømmeblæra som feila.

Vannverdiene er problemfrie; nitrat 5, nitritt 0 og ph 7. (ph'en vurderes senket med amtra eikebladekstrakt, vil gjerne ha den på 6,6-6,8). Så det er iallfall ikke derfor hun fikk problemer i dag. Selv om det var dårlig timing at det skulle skje akkurat når jeg hadde koblet fra det innvendige filteret...

Jeg har bestemt meg for å vente med å skjære ut filterboksen til i morgen, siden jeg også skal sette inn Jægerkoblen samtidig. Og da vil jeg gjerne ha litt oversikt over hva den nye varmekolben gjør i noen timer, så ikke fiskene mine kokes! Så da blir det gjort i morgen formiddag.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap