Solveigs akvarie(r) (side 7)

Juhu - da er Juwelfilteret ute! Vennet er enda litt gromsete etter all romsteringen (måtte flytte litt på plantene også), men jeg er kjempehappy med løsningen. Godt å ha en handy mann som stiller opp når jeg ber om det! Det var bare et blad på tapetkniven som knakk i prosessen

Jægerkolben slukket også på nøyaktig 24 grader, så da betyr det at jeg hadde klart å kalibrere den riktig. Fornøyd med det også

I kveld går det nok avgårde en bestilling på Eheim 2222 og Jægerkolbe til det minste akvariet også, enten til utlandet eller til innlandet.

Og så har sverdplantene fått dennerle gjødselkapsler ved røttene. De hadde jo kjempelange røtter når jeg flyttet på dem nå, men jeg klippet dem ned til en drøy centimeter lengde før jeg plantet dem på nytt.

Elendig bilde, med masse reflekser, men jeg har ikke tid til å vente på kvelden...
Til å være grumsete vann må jeg si det var klart! Det har grodd seg flott til hos deg selv uten godteri ved røttene, og sverdplanter furter ikke like lenge som crypt over å bli herjet med, så jeg krysser fingrene på dine vegne :o)

Har hørt mange skrekkhistorier om fjerning av Juwel-filter, godt å høre at det er mulig. Foreløpig klarer de få algebefengte stiklingsfjonene her seg med det innvendige, men det må nok ut en dag...
Ser ingen tegn til furting hos sverdplantene i det hele tatt, nei. Men nå var de utrolig fine da de kom også, tror jeg tok Buddy i et heldig øyeblikk da jeg fikk med meg dem hjem.

Jeg må si at det å bytte til utvendig filter og få bort den innvendige kassa var et scoop. Det virker jo ikke som den tar så mye plass mens den er der, men karet er jo et helt annet nå når den er borte, ikke minst fordi kassa stod på den kortsida som vendte mot stua.

Nå har jeg bestilling inne i Tyskland på et Eheim 2224 til, samt Jægerkolbe til det lille karet. Vi kommer til å måtte skjære litt i toppen på Rekorden, men det burde ikke være noe problem. Filteret skal inn i skapet under 125-literen, sammen med det andre filteret. Ble med litt annet snacks på bestillingen også, når jeg først var i gang. Men bare sånt som går med likevel, som filtervatt til 2224 og refiller til vanntestene.

Bildene viser karene slik de ser ut fra siden - kassen skjermer ganske mye for sidesynet, så jeg gleder meg til den er borte fra det lille karet også. Og så er det sjefen i det lille karet - honningguramihannen.
Det tar jo alt innsyn! Og jeg er veldig fascinert av sideperspektivet, der er så spennende med dybden. Forstår at du gleder deg til å bli kvitt det :o)
Ukas vannbytter gjennomført. 2 catappablader i det største akvariet har absolutt ingen innvirkning på ph. Jeg synes også de er for store til å være noen estetisk høydare, så det blir nok straks en ph-senkning med Amtra eikebladekstrakt framfor flere blader.

Jeg digger fremdeles utseende av karet uten det innvendige filteret Nå har pakken fra Tyskland ankommet Norge, så om få dager starter jeg innkjøringen av det i det lille karet.

Jeg har nevnt muligheten for å flytte det orange honningguramiparet til mitt akvarium for 8-åringen. Hun syntes ikke det var noen god ide. Ikke at jeg nødvendigvis vil ha dem, men han jager henne ganske mye, og jeg tenkte kanskje det ville opphøre ved å flytte dem til litt større plass. Hunnen virker ikke veldig preget, så når hun ikke vil, presser jeg henne ikke. Men om det virker som om fisken har det ille, presser jeg det nok igjennom.

Koselig å lese tråden din
Bor på samme sted, kjekt å lese om andre damer som styrer med dette.

Har du vært i den nye butikken ved Essoen?
Senteret styrer jeg unna, de er jo grisedyre.
Ørliten lærdom tatt i dag; ei skive squash går i oppløsning hvis den får ligge mer enn en dag! Selv om jeg har tatt et 50% vannbytte, flyter det fremdeles småbiter av squashen rundt. Satser på at filteret og otocinclusene rydder det opp. Oppløsningen av squashen forklarer sikkert den ørlille nitritt-antydningen i karet også, den første siden innkjøringen.

Jeg er så lei av penselalgene! De sitter bare på anubiasen, som jeg jo synes er kjempefin. Selv om de ikke sitter så godt på røttene som jeg skulle ønske, da (anubiasen altså, algene har ingen problemer med det!). Vurderer faktisk å ta ut anubiasen og plante noe i sanda i stedet. Noe som vokser litt fortere, og som kanskje ikke penselalgene ville trives så godt på. Jeg klipper av blader som er mest affisert hver gang jeg skifter vann, og de nye bladene som kommer (antakelig som følge av flytende gjødning og HappyCarbo) er jo så fine, inntil algene setter seg der også. Tar gjerne imot forslag til lave, fine, gjerne røde planter!

I det lille karet gror det som fy. Der gjødsler jeg hverken i sanda eller flytende, og det er helt algefritt (bank i bordet!). I går tok jeg en skikkelig runde og rensket opp. Fiskene må jo ha plass til å svømme også.

Lurer forresten på om det er otocinclusene mine som spiser sverdplantene? Noen av bladene har bare skjelettet igjen på tuppen. For det kan ikke være echinodorusgjødningen ved røttene som gjør at de på en måte vokser for fort?
Jeg har vært nære ved å kaste anubiasen selv, av akkurat samme grunn. Men så plutselig ble det i orden for et par tre uker siden, og jeg krysser fingrene for at anubias er "modent-akvarium-plante" og at de skal holde seg fine. De er jo så vakre uten alger! Vi startet vel 160-literen noen måneder før du var i gang med storekaret ditt, kanskje det er håp? Eller kanskje de finner plass i lillekaret? Eller kanskje det var mitt fortvilede forsøk med sitronsyre-bad? 1 pose fra bakehylla i 1 bøtte lunkent vann noen minutter, tror jeg det var. Algene løsnet i alle fall lettere fra bladene etterpå. Og nå er til og med den svarte kanten borte...

Merkelig med sverdplantene, kan ikke tenke meg at det er for mye næring, for det ordner de jo helt selv og tar det de trenger? Og i alt lesestoff om planteakvarier anbefales Otoclinus på det varmeste, så det var da rart om det skulle være dem. Og skuffende, ettersom de står høyt på ønskelista mi :o)

Lave hurtigvoksende røde planter er en utfordring, Cryptocoryne-familien har en del med gøy kontrastfarge, men noen racere er de kanskje ikke. Herlige ellers. Og så snublet jeg over en morsom Echinodorus, "Apart", mørkegrønn skjønnhet med veldig røde nye blad som ser ut til å komme i høyt tempo. Den vokser flatt utover, til Coryenes store fornøyelse, de leker "tittei". Det blir spennende å se hvordan den blir i ferdig undervannstilstand, enda har den en del overflateblad.
BloppBlopp
Koselig å lese tråden din :-) Bor på samme sted, kjekt å lese om andre damer som styrer med dette. Har du vært i den nye butikken ved Essoen? Senteret styrer jeg unna, de er jo grisedyre.

Det "store" akvariet er kjøpt på den nye, lille butikken ved Esso. Synes de er hyggelige der
Linda; var det penselalger du "badet" bort? Det kipe med å skulle bade plantene, vil være at de har jo akkurat festa seg og jeg har fått bort alle gummistrikkene. Jeg tror jeg lar det dure og gå ei stund til, og ser om alt går seg til.
Den echinodorusplanten var kjempefin! Har du bestilt den, eller funnet den i en butikk?
Jeg tror egentlig heller ikke at det er otocinclusene som spiser sverdplantene mine, siden de kun er skjelett-aktige helt ute på tuppen og litt nedover kanten. Det er iallfall artig å se at otocinclusene nå er mye mer aktive og jeg ser dem jobbe daglig. Men det tok sin tid før de begynte å bevege seg ut fra hjørnet sitt også i dagslys.
Ja, svarte "blondekanter". Jeg har Anubias på løse steiner og røtter, men jeg dro opp de store mangrovene også, og puttet dem i bøtta en side om gangen med javabregner og det hele. Og da var det lett å få skjegg og pensler av etterpå.

Echinodorusen fristet en ensom og kummerlig tilværelse bakerst i et plantekar hos Dahls, han hadde til og med glemt hva den het! Det viste seg å være en morplante, så jeg har den i to kar. Og syv ynkelige Anubias med flotte røtter til godt under halv pris, så jeg må til med sitronbadet igjen, og se om det var det som gjorde susen.

Men du har jo et ordentlig kar, det ting står som de skal, så jeg ser at det neppe er verd bryderiet. For tenk om det bare går over av seg selv når karet har vokst opp? Jeg har fortsatt troen på at det er forklaringen, for nå blir det Anubias på langt mer kompliserte ting hos meg også...
Dagens lekse: Har en først matet med for mye meitemarksticks, så lar det seg ikke gjøre å "jukse" for å slippe å bruke slange.... En hov lager fullstendig kaos og sørger for meitemarksticks i hele karet!

Tid for vannskift igjen, og i dag har jeg testa ut noe nytt, for å se om det var mulig å bytte på begge karene på samme dag. Siden jeg ikke har fått somla meg til å kjøpe en større dunk *himle*

Det jeg gjorde, var å mellomlagre vann i de fire bøttene jeg har, i et døgn. Så bytta jeg ut to bøtter vann fra 63-literen, men fylte på bare 1 1/2 bøtte temperert vann + 1/2 bøtte kaldt vann fra krana. I 125-literen tok jeg ut fire bøtter, og fylte på med 2 1/2 temperert + 1 1/2 kaldt. Temperaturen sank ikke nevneverdig i noen av dem. Kjekt å vite (selv om planen fremdeles er å kjøpe 30 liters tank).

I det penselalgebefengte karet irriterer de nevnte penselalgene meg noe grenseløst! I dag løsnet en anubias fra rota da jeg skulle klippe av et av de mest affiserte bladene, og da gikk den rett og slett i søpla. Er redd resten snart gjør det samme. Med unntak av den som jeg tror heter noe med coffi..., den har ikke like mye og er derfor utenfor fare. Jeg må bare få handlet meg noen mer hurtigvoksende planter. Bedre å luke ofte, enn å irritere vettet av seg på grunn av penselalger! De har forresten såvidt satt seg på bakveggen også nå, men det var en grei sak for algeskrapa å ta.
Coffeefolia, heter den. Har samme erfaring med caladiifolia. Rart i grunnen, begge er svært saktevoksende iflg basen...

Og takk så mye for leksa med hov og meitemarksticks, du er nå en engel også! Grunnen til min begeistring er en livlig fantasi, kjørte filmen i hodet og vips! Akkurat det jeg trengte! Sto i hele går med hov og hvirvlet døde blågrønnalger. Nesten hvit sand :o)
Det kan være lurt å koble inn hjernen før man bestemmer seg for å gjøre noe som ikke er gjort på ei stund... I dette tilfellet å koble fra det utvendige filteret!

Jeg så at det var litt lite fres i utblåsen på filteret, og bestemte meg for å skifte filtervatten. Stengte de to hendlene, åpner og løfter - og kan ikke skjønne at det kommer vann ut! To ganger gjorde jeg det, før jeg skjønte at pumpa fremdeles gikk... Stikkontakten var i! Heldigvis lot vannet seg tørke opp, og det ble mye bedre fres med ny filtervatt

Jeg har et utvendig filter til stående, et Eheim 2224. Det skal settes på det lille akvariet, og det som mangler er å lage hull i toppen sånn at jeg får slangene inn. Det hullet som er i toppen i dag, er på motsatt siden av der jeg ønsker at slangene skal inn, siden dette filteret også skal stå i skapet under 125-literen. Antakelig får det vente enda ei lita stund til, for i morra forsvinner gubben til fjells for å mure stripemur til hytta som leveres neste helg. Jeg tror ikke jeg vil sage i plasten på egenhånd, for det blir dyrt om den sprekker...
Sukk... jeg får ikke dette akvariet sånn som jeg vil ha det. Alt hadde vært fryd og gammen hadde det ikke vært for disse penselalgene. Nå er det nesten ikke mer anubias igjen, etter å ha fjernet de mest pestbefengte bladene. Så for å bøte på det har jeg plantet litt vallisneria. Ikke med skru, som jeg har i det minste, men den rette. Og noen få avleggere med skru fra det lille har fått plass i kroken borte ved steinen. Steinen er det også alger på, men den kan jeg vel ta opp og skrubbe. Røttene er jeg usikker på hva jeg skal gjøre med, men er fristet til å prøve meg på redmoor-rota som står og samler støv.

Jaja, jeg har jo noe å gjøre mens jeg venter på å få karet som jeg vil...
"Mamma, det er bare 8 rosentetra'er der", sa 8-åringen i dag. Så måtte hun få vite at det hadde dødd en til for noen uker siden. Men jeg fortalte henne ikke at jeg har jaget en av kuhlii-ålene ut av Juwelpumpa i dag, for da ville hun bekymre seg for om det skulle gå flere åler inn der. Det er nok at jeg tenker på det...

Jeg oppdaget ålen da jeg skulle skifte filtervatten. Men den trakk seg bak og ned i et hulrom ved siden av svampene, og jeg kjente ikke at jeg orket å ta opp alt for å kanskje få den ut igjen. Men neste gang jeg kikket nedi, lå den igjen oppå vatten, og jeg dyttet den vel halefinnen og den forsvant ut gitteret igjen. Håper ikke den synes at filterhuset var et fint sted å være...

I går slamsuget jeg forresten en ål. Synes det er mye mer effektivt å slamsuge med slange uten klokke, men det går så fort at det er tydeligvis lett å dra dem med seg. Fisket den opp igjen av bøtta og alt ser bra ut med en.

Jeg har ikke montert Eheim-filteret enda, men lurer på om jeg bør bruke forfilteret jeg har liggende for å unngå at ålene forsvinner inn i det?
Jeg hadde egentlig bestemt at det skulle bli lenge til jeg tok en bestilling til Tyskland igjen, sånn for lommeboka sin del. Men da jeg kom fra butikken i dag, skralla det veldig inni Eheimfilteret. Jeg dytta litt på det, og tok det berømte slå av og på-trikset, men det fortsatte å skralle. Med unntak av når utblåsen stod på fullt, og det syns jeg ikke den kan eller skal.

Så da var det å ta det ut, finne bruksanvisninga og demontere litt. Det var mye brunt slim inne ved denne tingen som går rundt (impelleren?), og etter en god rens der er pumpa igjen stille.

Men det så skjørt ut der inne, gitt. I dag var jeg rolig, for jeg har jo et helt nytt filter stående som ville redde meg ved evt brekkasjer. Men jeg tror jeg skal sørge for å ha noen av de delene i hus til seinere tilfeller. I tilfelle rottefelle, liksom...
Solveig G S
. Jeg har ikke montert Eheim-filteret enda, men lurer på om jeg bør bruke forfilteret jeg har liggende for å unngå at ålene forsvinner inn i det?


På alle de utvendige filtrene her i huset har jeg satt en firkant med grovporet blåfiltersvamp på innsuget. Klipper til et kryss på en av sidene og vier det ut til et hull med hendene. Fungerer flott! Den må vaskes ren (eller for de late = byttes ut) en gang i blant vel og merke.
Setter du blåsvampen utapå det "gitteret" som er der, eller tar du det bort?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap