Solveigs akvarie(r) (side 8)

Tar vekk gitteret og setter det rett på røret Har dette på begge mine Tetratec utvendige filtre og det lille hang-on-filtret.
Solveig spør så flott!Akkurat det jeg satt og lurte på, nå når rekene skal over i større kar :o)
Brukte litt tid på å lese om reker, og litt ned på denne siden er det bilde av rekesikring av innsuget. Der er det boret hull i røret under svampen, det var kanskje veldig smart? Ser for meg at det ikke går så fort tett da...
Smart! Og veldig lurt å gjøre før man har montert filteret. Det som står der har gjerne en tendens til å bli stående der... Inntil en krise tvinger en til å gjøre noe med det. Og fem kuhlii-ål i det utvendige filteret vil sannsynligvis være å betegne som en krise, så da er det like godt å gjøre noe med det før krisen oppstår

Mannen er bare hjemme på korte og sporadiske ompakkings"besøk" mellom lengre turer på det som nå har gått fra å være "hyttetomta" til å bli "hytta". Selv om den ikke har fått tak enda. Det skal den få denne uka. Jeg skal jobbe, og han skal ta med seg fire unger på hytta og legge tak.

Kanskje får jeg sagd hull i toppen og borra hull i filterdelen når han kommer hjem igjen. Jeg tror igrunnen vi må sage den kortere også, den delen som skal stå i akvariet, for den er litt lang for 63-literen, tror jeg.
I dag har jeg luket godt i akvariene! Langs bakveggen i det lille stod det ikke mindre enn fem sverdplante"bunter", og de var rett og slett i ferd med å overta hele akvariet. Så jeg tok bort to av dem, og nå ser det mye mer åpent ut og er plutselig plass til å svømme! Men som vanlig ved endringer i akvariet, ser rosentetraen ut som om de tror jeg har putta en hai nedi!

Det døde forresten en rosentetra til i dag. Det betyr at tre har dødd på to måneder, uten synlige sykdomstegn og uten at jeg finner noen grunn til det.

I det store karet tok jeg ut nesten alt av flyteplante i dag. Jeg lot det være igjen to små, som på noen uker vil ha blitt store. Jeg hadde bare behov for å få litt mer lys i hele akvariet, ikke bare i halve. (Mona O, hvis du leser dette, må du gjerne fortelle meg hva slags flyteplante det er jeg har ).
Ph'en i karene under meg litt om dagen. Ved forrige vannskift hadde ph sunket fra vanlige 6,8-7,0 til 6,4 og 6,8.

Denne gangen var ph i det store 7,0, noe som sikkert har sin forklaring i at det ikke er catappablader oppi der akkurat nå.

Men i det lille karet var ph på 6,4. Er det kun den lave kh'en her i vannet som gjør at ph synker mellom vannskiftene, tro?
Endelig har også det lille karet fått sitt utvendige filter. Filteret har stått der lenge, men det har ikke vært hull i toppen til å føre slangene inn. I forbindelse med et delvis vannskift i dag, mellom to "fulle" skifter, fant jeg ut at det passet godt. Jeg hadde vann fra akvariet opp i filteret, og skviset to av svampene over. Så kommer det iallfall godt i gang, men det skal få stå å gå parallellt med det innkjørte filteret iallfall i fire uker.

Jeg måtte sage av litt av utsugs-røret, for det var for langt for det lille karet. Jeg har også satt blåsvamp utenpå innsuget, for å hindre kuhlii-ålene å gå inn i det. De var også veldig kjapt bortpå å sjekka nykomlingen, så det var nok en lur avgjørelse. Tetrastimen er som vanlig skeptisk til alt som er nytt, og står bleke og avventer dette skumle som har bosatt seg i hjørnet...

Jeg har lurt på om det kom til å bli veldig synlig med den blå svampen i akvariet, men siden datteren min absolutt skal ha blå bakgrunn, går den i grunnen ganske i ett med bakveggen.

Når skolen starter og hverdagen kommer i gjenge, skal jeg ut og kjøpe boliviansk sommerfuglciklide. En hann og to hunner. Håper det går greit sammen med c.adolfoi, hvis ikke bærer det tilbake til butikken med dem.
Lenge siden forrige oppdatering her, ser jeg. Ikke så mye å melde herfra. Akvariene har klart seg fint gjennom to ferieuker. Vi var hjemme en ettermiddag og natt mellom de to ukene, og da fikk karene et vannbytte. Ellers fikk de mat to ganger pr uke, på forhånd fordelt i poser for å unngå overmating.

Algemengden i 125-literen har ikke gått tilbake som følge av undermatingen, men heller ikke økt. I dag tok jeg en skikkelig opprensking i forbindelse med vannbytte, og tok også ut utstrømningsrøret som var nærmest overgrodd med penselalger :-/ Ser veldig pent og rent ut nå, håper det varer en liten stund, iallfall! Men for en træle-jobb å få løs den myke eheim-slangen fra de stive! Har vært litt småbekymra for lekkasjer, men når jeg ser hvor mye jobb det er å få dem fra hverandre når jeg vil, tror jeg det skal mye til at de går fra hverandre når jeg ikke vil... Ikke var algene spesielt villige til å slippe taket heller. Neste gang skal jeg teste Linda's oppskrift på "hvadetnåvar" for å få de til å slippe lettere.

I dag har det flyttet inn tre siamesiske algeetere i 125-literen. Var skeptisk i utgangspunktet, både fordi de ifølge basen krever større akvarium, men også fordi jeg mener at det er litt feil å kjøpe fisk for at de skal gjøre en jobb. Men nå når jeg har dem, synes jeg de er så søte! De er bare tre, for å få færre å kvitte meg med hvis/når de blir for store, men skulle gjerne hatt et par til. Håper de i tillegg til å være søte, vil få has på penselalgene. Det hadde gledet meg veldig! Men enn så lenge virker de ikke spesielt sultne...
En pose sitronsyre i en bøtte lunkent vann, var det :o) Har videreutviklet oppskriften til bruk av skrubbehanske, sånn til nypoteter, de røsker litt uten å ta livet av bladene.

Vi har bare en SAE, antagelig var det tilfeldig, men penselalgene dukket opp i 160-literen en ukes tid etter at den flyttet. Og dit den flyttet er det helt algefritt. Stor er den også, da skal de bli slappe, kanskje den kjeder seg så fælt at den trøstespiser...
I dag gikk enda en rosentetra. Jeg har sett noen dager at det muligens var på tur, den har virket blek, men ellers ok. Den ble ikke oppdaga før vi kom fra jobb, og da hadde en kuhlii-ål hatt seg et bedre måltid. Så om den døde av det samme som resten, er sannsynlig, men ikke mulig å sjekke.
Da er Juwelboksen historie i det lille akvariet også. Deilig å få det ut, men nå er det utrolig grumsete på sanda. Kunne ikke ta ut mer enn tre bøtter, for jeg hadde ikke mer temperert vann. Lar det gå to dager, så tar jeg et nytt vannskift med slamsuging. Da blir det nok bedre.

Det ser veldig bra ut uten boksen, nå lurer jeg bare på om jeg har kalibrert varmekolben riktig. Vet ikke om jeg tør la den stå i over natta hvis den ikke har slukket når jeg legger meg. Kokt fisk til frokost er relativt kjipt...
Må vise fram hvordan det ble i lillekaret uten filterboksen. Jeg er veldig fornøyd! Det store karet begynner også å bli bra, selv om jeg ikke er imponert over innsatsen til SAE'ene. Siste bildet viser favorittplassen til adolfoiene ("hamsterne", som mannen min kaller dem) - under ei rot.




Åh, så bra! Særlig det store, som har grodd seg flott til. Er det juletremose du har på den rota? I så fall flyttet den helt til toppen av ønskelisten umiddelbart. Er det Javamose er jeg sterkt misunnelig, for min ser ikke sånn ut!
Det er flaut å innrømme, men jeg vet faktisk ikke hva slags mose det er som gror der. Den fulgte med som blindpassasjer på anubias-på-lavastein som ble kjøpt på auksjonen i Lillestrøm i mars, og har satt seg til på ulike plasser. Veldig enkel greie, fikser seg selv
Akk og ve og du store beslutningsvegring! Nå må jeg snart bare hoppe uti det og håpe at det går bra. I dag har jeg stått på Buddy og sikla på Sommerfuglciklidene. Så nydelige! I det samme lille karet gikk en cory, og den ene ciklidehannen hadde bestemt seg for at 30 prosent av karet var hans - et stort hjørne! Coryen ble jaga flere ganger, men var ganske sorgløs tilbake igjen etter ei stund. Jeg tror kanskje likevel at karet mitt er såpass godt beplantet at dersom jeg setter ned ei hule eller to til, så burde det gå. Kanskje?!

Fryktelig lyst har jeg iallfall...
Og 30% av karet hos Buddy er kanskje egentlig ikke rare greiene sammenlignet med storekaret ditt, hvis du tenker deg om? Dessuten, sommerfugler må det da være mulig å finne et godt hjem til hvis det går fullstendig helt galt, de er jo bare så aldeles helt uutholdelig vakre (Jeg lukker øynene hardt og sier blblblbl med fingrene i ørene når jeg passerer sånne kar, for jeg har ikke plass. De passer ikke sammen med levendefødere med mindre man er helt uinteressert i yngel. Fælt, i grunnen) Corysjarmørene dine kommer helt sikkert ikke til å få det aller minste snev av respekt uansett hvor mye ciklidene hisser seg opp, så det er mest et spørsmål om de sistnevnte er som lemen og sprekker av raseri. I følge basen er de vennlige og rolige mener jeg å huske...
Snille og rolige så lenge de ikke passer egg. Og med cory og cherrybarber i karet blir det vel ikke nevneverdig med egg å passe...

I dag kom gubben og fortalte at akvariet laget tikkende lyder. Det viste seg å være pumpa i det minste karet, den som har gått i bare 7 uker. Det er impelleren som lager lyd, men inne i pumpa var det nesten gulle rent. Jeg skyldte av den, og vips var det lydløst igjen. Så fant jeg ut at da skulle jeg sjekke i pumpa til det store akvariet også. Der var filtervatten mørke-mørkebrun! *gremmes* Skiftet den og satte igang igjen og dermed så hadde jeg jammen impellerlyd der også. Der var det langt mer grumsette, men etter en reingjøring går den også lydløs.

Minner meg selv på at jeg snart må få avgårde den bestillinga på reservedeler til Aquaristikshop...
I morgen kjøper jeg sommerfuglciklider Hvis de fremdeles har på butikken, da... Ph var 7,0 før vannskiftet i dag, så jeg har lagt ned to catappa-blader for å se hva det gjør med ph. Det vil være fordelaktig for c.adolfoiene også at ph senkes.

Tro om ciklidene vil like "hulen" jeg har laget? Jeg hadde ikke lyst på de terrakotta-fargede mallehulene, så jeg har bare satt to små skiferheller opp mot hverandre.
Jeg er så glad for at jeg overvant beslutningsvegringen! Sommerfuglciklidene er vakre å se på, lite sky og veldig nyskjerrige på hva som foregår utenfor akvariet Og det virker som om det at de er så nyskjerrige, også gjør resten mer synlige. Plutselig ser det ut som det bor noen der Med unntak av adolfoiene, de bor fremdeles under rota, og stikker så fort de ser en bevegelse utafor glasset.

Og endelig "virker" de siamesiske algeeterne, og akvariet er så mye reinere! Tror de hadde for mye å ta av, for når jeg luket bort masse affiserte blader, tok de resten. Iallfall nesten resten
I dag oppdaget jeg at ciklidehannen vokter egg. De er lagt inni javapalmen, slik jeg igrunnen regna med at det kom til å bli. Han bestemte seg allerede første dagen for at den var hans, tror jeg. Han skal vel få litt av en jobb med å passe eggene og eventuell yngel i det selskapet jeg har plassert han i, men man vet jo aldri.
Tilfeldig bekjentskap
© Pål A. Hegland
Reklame for plussmedlemskap