Solveigs akvarie(r) (side 9)

Javabregne, het den selvfølgelig! Og de bytter på å vokte egg, ganske så søtt

Jeg har vært på Aquamanias i dag og hentet svarte, hvite og røde mygglarver. Putta nedi litt røde og litt svarte i begge karene, og ser at de kaster seg over de røde, men er ikke like begeistra for de svarte. Er det sånn at det bare er de røde som blir spist, forer jeg med det en gang eller to i uka sånn som før, og satser på at det går bra også for ciklidene.
Sommerfugl-mannen takket for seg i dag eller i natt. Død var han iallfall da lyset kom på. Jeg tror kanskje han havnet under en vannstrøm fra bøtta i går under vannskift, og siden to av fire bøtter er med iskaldt vann fra springen, er det sjanse for at det var en slik han kom under (de har jo ikke vett til å holde seg unna hverken vannstrømmen eller slangen, de nyskjerrige fiskene!). Jeg så iallfall at han stura veldig etterpå, og i dag var han død. Uten tegn til sykdom.

Så nå går damene der uten make, og jeg tror jeg må kjenne litt på hva jeg skal gjøre. Har jo ikke lyst å gi opp sommerfuglene, samtidig som jeg ikke orker å kjøpe ny hver tredje uke. Setter meg i tenkeboksen noen dager...
På torsdag måtte vi avlive den ene, gule honningguramien. Jeg har sett på den noen uker og har ventet på det, men håpet at den skulle komme seg. Den fikk et sår/merke rett bak hjellen på den ene siden, som en strek. Kunne se ut som et brannsår fra varmekolben, den kom også ganske kort tid etter at karet fikk varmekolbe som ikke stod gjemt i Juwelboksen. Såret/merket gikk fra å være rødt til å bli blekt i løpet av noen dager, og jeg regnet med at det helet seg selv. For et par uker siden så jeg at såret/merket ble hissigere, og fisken ble blekere. Men helt inntil siste dagen spiste og svømte den normalt. Før den plutselig bikket over og døde mens vi så på. Vi tok hodet av den, men jeg tror den var ganske død allerede før det.

Når hodet var av, kunne jeg se at det ikke var noen utvendige spor på fisken. Det kan se ut som det var noe innvendig som, fordi fisken var så liten og lys, kunne ses utenfra. Kunne se ut som en rødbrun klump.

9-åringen har nå mistet 5 av sine fisker. Hun tar det veldig fint, heldigvis. Jeg lurer på å tilby henne å sette inn en eller to nye fisker som erstatning, men det er jammen ikke lett å vite hva jeg skal tilby henne, når selskapet er honninggurami, rosentetra, kuhlii-ål og en ancistrus, i en 63-liter...
Lenge mellom hver oppdatering her, ser jeg. Men nå vil jeg ha en huskelapp på lysrørskiftet i 63-literen, som er foretatt i dag. Jeg har ei stund sett at plantene antakelig ikke har hatt det så bra, og foretok derfor det anbefalte årlige lysrørskiftet i dag. Skiftet til et Aqua-Glo 15W 18.000 K. Jeg syns vel at det skulle vært litt færre Kelvin, men akvarieeieren syns det var helt fantastisk! Og de orange honningguramiene ble veldig flott i fargene

Den siste gule honningguramien virker ikke som den har det så bra. Den ser ut som den er mørkere rundt gjellen på den ene siden, akkurat slik den andre også ble. Jeg forventer at den vil dø, men aner ikke av hva. Muligens er det seinvirkninger av nitritt fra starten av tiden dens i akvariet, jeg vet ikke. Jeg kan nesten ikke medisinere akvariet for noe jeg ikke aner hva er, og som tydeligvis ikke er veldig smittsomt. Ikke vil jeg avlive den heller, for den svømmer rundt og spiser, men har også lange perioder der den ligger rolig på bunnen, slik alle guramiene gjør om natta.

Jeg har bestemt meg for å sette inn 5-6 metallpansermaller i akvariet snart. Det hadde datteren min veldig lyst på tidligere, og da måtte jeg si nei på grunn av plassen/fiskemengden som allerede var der. Nå har hun mistet 5 fisker, så da tenker jeg det vil være greit å sette inn noen cory'er.
Har luka grundig i akvariene i dag. I det minste måtte endel blader fjernes fordi de var misfargede. Satser på at nytt lysrør får veksten til å komme tilbake, tidligere grodde det godt i det akvariet. Bildet viser hvordan fargen er endret etter at jeg satte inn Aqua-glo lysrør. Jeg liker det

I det store akvariet gror det som bare det. Fjerna ei halv bøtte med blader der i dag. Jeg må nok lese bruksanvisninga på kameraet så jeg får kortere lukkertid og får fiskene klare...
Vel, sett en 13-åring på saken, så finner han øyeblikkelig ut at kameraet har både en akvarium-funksjon og en under-vann-funksjon! Det må jeg nok teste ut litt mer
Fine akvarier og fine bilder! Jeg synes det er kjempevanskelig å ta bilder av akvariene mine. Tror jeg skal prøve på nytt i kveld siden det er på høy tid å legge inn nye bilder og en oppdatering av innholdet i profilen til akvariene mine.

Godt nytt fiskeår
I går tok jeg den andre gule honningguramien også. Den har vært blek og slapp i noen uker, med lys avføring hengende som en tråd. Jeg er usikker på hva det var, og håper å få hjelp i en tråd spesifikt om det. Men jeg leste om fisketuberkulose at det smitter veldig dersom døde fisk blir spist (det gjelder vel også annen sykdom), så jeg tok den før den døde og ble spist. Nå lurer jeg på hva det var, men håper at ingen andre blir syke. Foreløpig ser det bra ut, men det er jo nesten så en ser spøkelser på høylys dag...

Ser at jeg ikke har skrevet at en av sommerfuglciklidene plutselig var død en morgen. Vet ikke hvorfor, den var sprek dagen før. Den siste svømmer fortsatt rundt i ensom majestet.
Huffameg, Solveig, det er så ufyselig ikke å vite! Kan ikke hjelpe stort, bortsett fra at vi startet omtrent samtidig, og hadde omtrent de samme festlige jojo-forholdene før vi løste gåtene. Veldig mange av de fiskene som måtte være med på det, har dødd sånn litt uten videre her. Jeg har egentlig slått meg til ro med at det er en del av en akvarists liv, for jeg er enig, sette igang med medisinering sånn litt for sikkerhets skyld og utsette fisk som er helt i orden for den belastningen, i tillegg til alt peset det nødvendigvis blir med vannskift og ny innkjøring som kanskje medfører at frisk fisk blir svekket og dør helt plutselig uten forklarlig årsak - det kan da vel ikke være lurt? Især ikke hvis de som dør er smittet med et virus som høyst sannsynlig ikke lar seg medisinere...

Nei, prøv å legg bekymringen vekk, og skriv det på nybegynner-kontoen. Skriver jeg bestemt, og vet at det slett ikke er enkelt...
Ja, jeg vet at det beste er å ikke bekymre seg så lenge jeg ikke kan finne en klar årsak og dermed ikke vet hva jeg eventuelt skal medisinere med. Men jeg finstuderer alle fiskene og bekymrer meg helt klart mest for guramiene. Sånn i tilfelle det bare er noe som rammer guramier...

Og mens jeg bekymrer meg, har jeg varslet 9-åringen om worst case scenario, sånn at hun også kan bekymre seg litt... Men jeg måtte jo gi henne en årsak til at vi ikke setter inn de lovede coryene riktig enda.

Og mens jeg venter, studerer og bekymrer meg, så kjøper jeg inn ny håv som bare skal brukes på mitt akvarium, siden jeg er usikker på om begge de to andre har vært i det lille. Jeg ordner også med egen slange til mitt akvarium, framfor å bruke samme i begge kar, sånn som vannbyttene har skjedd til nå. Virkon-s blir også innkjøpt til desinfisering av håvene. Og ikke minst skal det gå avgårde en bestilling på Esha Optima til www.aquaristikshop.com. Dit burde det uansett ha gått en bestilling på div reservedeler til Eheim 2224 for lenge siden.

Og forhåpentligvis er alle bekymringer og foranstaltninger helt grunnløse, sånn at jeg snart kan senke skuldrene og igjen bare nyte akvariene mine...
Da har bestillingen gått avgårde til Tyskland. Ble selvfølgelig mye dyrere enn tenkt, men pyttsann. Forhåpentligvis vil min framsynthet en gang bli belønnet, og jeg trenger en reservedel som ligger på lur

En av mine bekymringer disse to dagene har vært at den orange guramihannen har stått med ansiktet inn i en krok, oppe ved innsuget fra filteret. Ganske høyt opp, og ganske irritabel overfor fruen. Jeg synes også han har blitt mørkere fra gatten og bakover, men det kan skyldes at jeg sjekker dem omtrent i senk... Iallfall, når jeg atter en gang satte meg ned for å studere han i dag, ser jeg at han har jo skum oppi hjørnet der! Ikke rart han holder seg der... Men om det er egg eller blir egg, det vet jeg ikke. Jeg har sett at de snurrer litt rundt hverandre og liksom smånapper på bakendene til hverandre (lek?), men i neste øyeblikk jager han henne pokkerivold. Men kan han lage skum, er han kanskje ikke så veldig syk. Kanskje?!
Alle fiskene i det lille akvariet ser ut til å ha det bra. Jeg har fått Esha Optima fra Tyskland og har startet med det i begge akvariene. Det kan sikkert ikke skade med litt vitaminer

Tirsdag ettermiddag hadde vi et kort strømbrudd, som gjentok seg med et fire timer langt avbrudd natt til onsdag. Så siden onsdag har jeg målt vannverdier og vokta på karene, men det ser ut som det har gått helt fint. I dag har jeg hatt det vanlige ukentlige vannbyttet, og de har fått litt mat igjen. Håper det blir lenge til neste strømbrudd, det passer meg ikke spesielt godt når jeg har to akvarier i stua!
Det lille akvariet har fått seks nye beboere, i form av corydoras aneus. Livlig gjeng som er utrolig forskjellig fra corydoras adolfoi som bor i karet ved siden av. Aneusen er aktiv absolutt hele tida, og er ikke redd for bevegelse utenfor karet. Mens adolfoien kun lar seg beskue dersom det er heeeelt rolig i stua og den som skal se på sitter heeeelt rolig. 9-åringen var derfor litt skeptisk til å kjøpe cory, men det viser seg heldigvis å være ubegrunnet.

I går kjøpte jeg inn sommerfuglciklider som erstatning for de to som døde for lenge siden. Jeg syns ikke det var noe hyggelig for ciclide-damen som har gått alene i lengre tid, så nå kom det en hanne og ei hoe til. Da så jeg plutselig hvor stor den jeg hadde var blitt! Håper de som kom inn i går klarer seg og blir like store og fine
En liten memo til meg selv for å huske at det største akvariet fikk nye lysrør i går. To nesten 14 mnd gamle Juwel Day-rør ble byttet med et Day og et Nature med reflektor. Det var forskjell, det! Og Nature-røret gir veldig fine farger til fisken. Men at det hadde tapt seg så mye i lysmengde, det trodde jeg ikke!
Fikk sjokk over det her også. Et lite tips, skriv tittel på sånne huskelapper, så er det håp om å finne det igjen hvis skrivekløen plutselig tar deg!
I går bytta jeg lysrør i det lille akvariet igjen. Jeg klarte aldri å bli helt fortrolig med Aqua-glo, det ble både for mørkt og for rødt. Life-glo gir et lys som er mer likt akvariet ved siden av, som for et par uker siden fikk et Juwel Day og et Juwel Nature. Life-glo gir omtrent samme lyset.

I dag har jeg også røsket skikkelig opp, og har fjernet vallisneria'n som aldri helt ble fin der (ikke at den fikk så lang sjanse, heller...). Den ble rett og slett for lang for det lille akvariet. I stedet har jeg plantet ned en echinodorus cordifolius ovalis. Alle sverdplantene har også fått gjødselkapsler ved røttene, i håp om at de skal få tilbake noe av futten de hadde tidligere.

Fiskene syns naturlig nok ikke noe om at dette foregikk i karet, siden jeg tok alt ut og begynte forfra. Men de lot seg ikke fange uten masse jaging (mangler trening i det, ja!), så jeg lot dem være. Nå ser det ut som de er i ferd med å komme seg igjen. Bare vannet klarner litt igjen, så blir det nok bra.
Veldig fornøyd med meg selv i dag! Jeg oppdaget forrige helg at pumpa i det største akvariet hadde lite piff ut av strålerøret. Gjorde reint impeller, bytta hvit vatt og vaska strålerøret. Det legger seg alger i hullene som hindrer vannet i å komme seg ut. I dag var det jammen helt slakt, og jeg begynte å ane uråd. Bytta motor med det minste akvariet, for å se om det var motor eller impeller det var noe med. Men like dårlig piff med annen motor. Med andre ord kunne jeg iallfall friskmelde slangene, som også ser helt greie ut.

Etter å ha demontert, søkt på AF, lurt og grunnet og fortvilt litt, kom jeg på at jeg har blåsvamp rundt innsugsrøret! Og den var tett, gitt. Utrolig tett! Ganske vanvittig at en så liten svampbit kan inneholde så mye gørr!

Nå er det fres igjen, akkurat så mye/lite fres som jeg vil ha
Da har to av SAE'ene flyttet til et større akvarium et par-tre mil herfra. Den siste går her fremdeles, for den var kul umulig å få fanga. Selv når jeg flyttet ut røttene, var det for mye planter og den var altfor rask. Dessuten er jeg helt sikker på at den hadde lukta lunta...

De har flyttet fordi de begynte å få for liten plass. De er utrolig raske, og med bare den plassen 125-literen har i lengden, var det ikke lett for dem å få rørt ordentlig på seg. Ved matfatet var de også grådige, og jaget både hverandre og andre fisker. Det ble rett og slett litt stressende for oss alle, tror jeg.

Nå kommer den siste til å bli gående her alene, inntil jeg gjør et nytt forsøk på å fange den. Jeg vet jo at den ikke skal være alene, men det får våge seg for ei stund.

Så gjenstår det å se om penselalgene tar overhånd igjen...
Jeg har oppdaga en jegersneglebaby i akvariet mitt Lurer på hvor den har blitt til? For de henger vel egg oppunder ett-eller-annet sted de også?
Gratulerer! Kanskje du til og med har fler? Det står litt om eggleggingen nederst her :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap